waarom houdt men dresuur wedstrijden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:38

Als eerste, het filmpje is echt erg overdreven. Zo is het niet in werkelijkheid. Iemand die compleet tegen bitten is, heeft dit zo gemaakt om te laten lijken dat het supererg is, maar dat is het niet.
Er was een bokker die er een hele post over gemaakt heeft waarom het niet zo is. De persoon die de website paardenbitten.nl heeft. Ik moet alleen even op zoek gaan dan.

Bitloos kan even veel pijn doen als iemand die met een bit zit te sleuren, het gaat er maar net om hoe je er mee omgaat. Waarom gebruiken ze bitten, omdat een paard daar erg fijngevoelig is en snel kan reageren.
Maar niet ieder paard kan met een bit om, en ook niet ieder paard kan bitloos verdragen. Bitloos geeft namelijk druk op het hoofd wat ook erg scherp kan aankomen als je te hard trekt.

Waarom rijden we dressuur, wel gewoon gymnastiek voor paarden. Lenigheid, balans, soepelheid, coordinatie,... piaffe, passage ed. zijn daar een resultaat van.
Maar de belangrijkste reden waarom we aan dressuur doen, is om de paarden sterk genoeg maken om netjes met een ruiter er op rond te kunnen lopen zonder zich te forceren.
Dus zinloos zijn deze oefeningen niet :)

Waarom paarden in stallen moeten, tja die heb ik zelf ook nog niet gevonden... Mijn paarden staan netjes 24/7 buiten met wat schuimogelijkheden en onbeperkt hooi. Die kunnen ook gewoon op wedstrijd gaan.

Dekens ligt gewoon ook aan het paard, mijn paard is 21 jaar. Hij heeft een deken nodig omdat hij niet meer goed in zijn haren komt. En mensen die dan zeggen, ja maar in het wild kan hij dat wel. Wel, in het wild zou hij waarschijnlijk ook al een hapje voor de leeuwen geweest zijn en dan heeft hij die vacht niet meer nodig. ;)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:39

Ik vind het een hele interessante vraag. Ik weet bijna zeker dat dressuurwedstrijden niet gehouden worden omdat het goed of leuk is voor paarden.

De wedstrijden worden gehouden omdat mensen het altijd nodig vinden om zichzelf te vergelijken met anderen met als doel zichzelf er beter door te voelen.
Daarnaast is het een soort van geldkwestie denk ik. Er is een sportbond en die draait niet op lucht. Van het inschrijfgeld en lidmaatschap van die bond worden ook zaken voor de topsporters betaald. Een landcoach enzo. De organisatie van die wedstrijden moet daarintegen alles zien te regelen met vrijwilligers of heel laagbetaalde juryleden. Eigenlijk best krom allemaal. Als je het namelijk echt in het belang van je paard doet, dan kan je ook zonder wedstrijden prima dressuur beoefenen en jezelf verbeteren dmv een instructeur.
Laatst bijgewerkt door piezze op 11-08-15 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 22:48

Azmay schreef:
Dressuur is er om te zorgen dat het paard je zonder ongemak leert dragen, wedstrijden zijn een uitdaging hierin.

Hoop overigens dat je paard niet alleen staat bij je thuis :o

nee mijn paard staat niet bij andere paarden maar wel bij koeien :+ dus echt eenzaamheid nee maar mijn ouders willen niet nog een paard aanschaffen. Maar hierbij heb ik wel gezien dat mijn paard een stuk fijner voelde ( geen idee of dat ook echt zo is) heeft een schuilstal , geen dekens , geen verplichte voedertijden ( heeft genoeg weidegang en strooi) , geen verplichte staltijden et cetra.. Maar dan vraag ik me eigen af wat is nou beter een pony die een goed leven heeft in de wei of een stalritme heeft? Gewoon vragen die in me opkomen niet om zomaar mensen aan te vallen ik wil niet meteen zeggen dat een stalpaard een slecht leven heeft zeker niet! Maar zijn gewoon gedachtes die in me opkomen

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:49

Filmpje is allang achterhaald..

Tuurlijk geeft een bit druk als je eraan trekt en tuurlijk hoor je een paard niet met sporen te prikken maar dressuur rijden is niet je paard forceren met zwepen en sporen.

Dresuur is de basis, dressuur zorgt voor een recht en juist paard die correct wordt gereden en zoveel mogelijk in balans word gehouden, het gaat om elkaar aanvoelen je paard kunnen inschatten en je paard jou, versnellen en vertragen op je zit en wanneer het moet, een paard die direct reageert op de hulpen en fijn licht in de mond is, dat is dressuur, in mijn ogen.

En om die reden rijd ik dressuur, omdat het voor een goed balans en al die andere redenen tussen mij en mijn paard zorgt. Niet om het perfecte plaatje en zwepen en sporen maar gewoon een paard dat zich lekker voelt.

Als je je afvraagt waarom mensen hun paarden niet massaal loslaten in de bossen, nou, omdat de paarden en de rassen van tegenwoordig niet meer zoals vroeger stug en zelfvoorzienend zijn, deze paarden zijn zo doorgefokt dat ze gevoeliger zijn gewoon nietmeer zichzelf redden

Ook omdat het ook gewoon heel bijzonder is om een band met een paard te hebben. Dit hebben mensen ondervonden en sommige gaan hier heel ver in.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 23:04

ik denk dat veel mensen zich hier aangesproken of aangevallen voelen terwijl dat van geen enkele kant de bedoeling is.

Paarden die alleen staan is in mijn beleving niks waard.
Maar als je ziet hoe sommige mensen met hun paard omgaan en hun paarden rijden... tja dat is ook niks.

In mijn ogen kan beide niet, maar ik denk dat iedereen hier een eigen mening over heeft, en dit komt voort uit ervaringen.

Paarden presteren niet als ze pijn hebben, op een gegeven moment gaat het vastlopen.
Ondanks dat de paarden welke hoog in de topsport lopen niet lopen zoals mensen misschien willen zien, zijn het geen paarden welke met pijn lopen lijkt mij,

maar ook hier kan iedereen anders over denken! ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 23:12

Ook zo'n raar beeld dat men van wedstrijd paarden heeft. De mijne gaat morgen gewoon tussen zeven en acht naar buiten en haal ik morgenavond pas weer binnen. In de bijna 15 jaar dat ik me op het wedstrijdterrein bevind ben ik nog nooit iemand tegen gekomen wiens paard geen gras ziet of maar een uur buiten komt. Ook subtop paarden.

Oh en op stal kan mijn paard gewoon neuzen met vier paarden. Maar omdat hij het zwarte schaap is gebeurt het maar met 1. Hij staat dus ook gewoon in de kudde buiten.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 23:18

Dressuur is de basis van de paardensport. Daarom rijden mensen dressuur. Sommige doen het alleen om hun paard lenig en getraind te houden (soms om andere takken van de paardensport te beoefenen), anderen besluiten dat op competitief niveau te doen, met zwaardere oefeningen. Een paard zonder talent en goede training vind je echt niet op de olympische spelen terug.
Is de rest van de paardensport dan niet zielig, als dressuur dat wel is omdat die paarden hun benen zo hoog op moeten tillen? Wat dacht je van endurance paarden? Crossen? Dat is allemaal zwaar voor het paard, maar daar wordt immers op geselecteerd en getraind.
Jij rijdt toch ook voor je eigen plezier paard? Maar dat is niet zielig want je rijdt geen dresuur? :+

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 09:56

zillionke schreef:
Ik snap aan de ene kant ook wel waarom sommige mensen het een beetje zielig vinden dat mijn pony alleen bij andere koeien staat en niet bij andere soortgenoten had dat ook graag anders gezien maar mijn ouders willen niet nog een paard kopen dus tja daar houdt het op.

Ik vind het wel mooi dat je hiermee ook benoemt waarom er paarden op stal staan etc. Niet iedereen heeft de mogelijkheid tot 24/7 gras met schuilstal. Net zoals jij geen mogelijkheid hebt om je paard een paardenvriendje te "geven".

Dressuurwedstrijden zijn op de top misschien heel hard werken voor de paarden. Aan de andere kant is het wel goed om je paard recht te richten en te gymnastiseren, zodat hij je zo goed mogelijk kan dragen. Als je hem dat niet leert, weet hij nl niet hoe dat moet.
Als er geen dressuurwedstrijden zouden zijn, zouden veel minder mensen hun paard daarin trainen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 11:18

Het is niet moeilijk. Je opent Google... typt in "history of dressage"... there you go.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 11:55

Wat ik me wel afvraag... ik kijk nu EK dressuur, kijk je naar klassieke dressuur, dat vind ik een stuk mooier dan dit. Paard toch wel achter de loodlijn en vaak een zwaaiende staart. Ligt dat aan mij, dat ik het er eigenlijk niet zo heel fijn uit vind zien, terwijl klassieke dressuur er fijner uit ziet?

JudithGigi

Re: waarom houdt men dresuur wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:05

Helemaal mee eens. Verbaasde me er wel erg over dat een combinatie net minpunten kreeg voor de explosieve voorbenen, geeft weer wat hoop :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:07

Bij klassieke dressuur zie ik net zo goed zwaaiende staarten. Iets met. Willen zien wat je wil zien...

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:46

Peelie schreef:
Bij klassieke dressuur zie ik net zo goed zwaaiende staarten. Iets met. Willen zien wat je wil zien...

Staart heen en weer wiegen duidt juist op losheid in de rug, dacht ik me te herinneren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:28

Moderatoropmerking:
ik ga even bijlezen wat er tot dusver gepost is.
Voor ik verder in detail treed, wil ik alvast aan iedereen vragen om alleen in te gaan op de vraag "Waarom rijden we dressuurwedstrijden?"
Voor discussies over bit/bitloos, diverse stijlen dressuur etc. etc. zijn er al andere discussietopics.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:36

EskeGirl schreef:
Waarom rij je uberhaupt paard? Waarom spring je ermee over hekjes? Waarom rij je ermee in het bos?
De bedoelinh van dressuur is een paard gehoorzaam en correct te laten lopen. Dit zou het paard ten goede moeten komen. Dingen onder het zadel, kunnen ze in principe ook uit zichzelf. Dat paarden met bitten en sporen kunnen worden gedwongen, staat hier los van.

Dat filmpje is trouwens enorm overdreven. En ik rij zowel met bit als bitloos, niks zieligs aan een bit bij een goede ruiterhand, bitloos kan ook pijn doen en is niet per definitie vriendelijker.
Dit is grote onzin. Het daadwerkelijk doel van dressuur is het paard zo te trainen dat hij zijn lichaam optimaal kan gebruiken, er vanuit gaande dat dit beter is voor het paard (wat uiteraard een ander discussiepunt is).

Ik vergelijk een ruiter altijd met een personal trainer: Het is jouw verantwoordelijkheid om het paard zijn lichaam zo optimaal mogelijk te laten gebruiken, aan beide zijden.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:42

Simpel gesteld, een paard is van nature scheef zoals wij links- of rechtshandig zijn. Daarbij gebruikt het paard zijn lichaam functioneel, staat en loopt of rent zoals hij het snelst kan vluchten (bijvoorbeeld, paard draagt meer gewicht op voorkant als achterkant, stuwend achterbeen, het paard draait hoofd/hals naar de buitenkant.

In hoeverre is dit een probleem? Het gaat een probleem worden als we er met ruitergewicht op gaan zitten of het paard anders gaan belasten met onze arbeid bijvoorbeeld longeren. We willen dus het paard leren in balans te lopen en het gewicht te verdelen over vier benen. Hiervoor hebben we allerlei dressuuroefeningen die je paard stap voor stap sterker en rechter maken. Ik zie het zo, de een doet aan yoga met zijn paard de ander aan fitness en de ander aan bodybuilding. Maar ik ben wel van mening dat ieder paard een bepaalde basis zou moeten beheersen als wij als mens dingen gaan vragen als rijden en longeren. Gezonde arbeid kunnen laten verrichten hoort het mi te zijn.
En dan je punt wedstrijden,; ik zie het als een meetpunt in hoeverre je paard (en jij) op de ladder van de training staan en waar je kunt verbeteren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:47

Moderatoropmerking:
Ik heb alle berichten eruit gefilterd die offtopic gingen en waarin TS aangevallen werd of zij en/of haar vraag belachelijk gemaakt.
Dat waren er erg veel dus ik meld het hier en stuur niet iedereen apart een PB, excuses daarvoor.

Ook de op zich steekhoudende posts over het houden van paarden, harnachement etc. zijn dus verwijderd omdat het topic grotendeels in ging op andere zaken. Jullie bijdragen worden zeker gewaardeerd maar op een andere plaats. ;)

JolienHeidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:33

''Van oorsprong is dressuur eigenlijk een "vechtsport" en komt voort uit militaire traditie. Voor veldslagen had je een snel, wendbaar en dapper paard nodig. Aan een paard dat bij het horen van wapengekletter direct de benen nam had je niets, want elke beweging kon het verschil betekenen tussen leven en dood. Een paard moest dus heel precies bewegen op de hulpen van de ruiter. De kroon op de lange opleiding van het militaire paard, waren de hogeschoolsprongen als croupade, levade, courbette en capriole.''
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... essuur.htm

Ik vraag me af wat de moderne dressuur hier nog mee te maken heeft. (Die paarden staan zo hoog in het bloed, dat er niet eens meer geklapt kan worden. Succes met je veldslag. ;)) Maar dit is waarom er in een historisch aspect dressuur wordt gereden.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 23:48

Dankje voor je antwoord jolienheidi dit is waarom ik het topic opende. Ik denk idd dat het moderne dressuur niks meer te maken heeft vanuit de oorsprong waarom er dressuur ontstaan is.

JolienHeidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:55

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik was toevallig gisteren aan het kijken naar het EK (zoals het een waar paardenmeisje betaamt ;)) En bedacht me dat ik mijn lekkere hobbelknol voor geen goud zo zou willen hebben lopen. Als je de ware 'top' niet kan bewonderen, vraag je je af waarom je met de wedstrijden met zou doen. Ik train (lees: klungel) twee keer per week in de bak om mijn paard 'goed' te houden. Maar than again, who am I? Leef en laat leven. Ik kan het niet eens zijn met de manier van rijden, maar ik moet toegeven dat ik er niet genoeg verstand van heb om écht iets zinnigs te zeggen. Ik weet alleen dat ik piafferende paarden er bijna uit vind zien alsof er een draadje los zit ;) , maar wie weet is het heel goed voor een of andere spiergroep.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:56

JolienHeidi schreef:
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik was toevallig gisteren aan het kijken naar het EK (zoals het een waar paardenmeisje betaamt ;)) En bedacht me dat ik mijn lekkere hobbelknol voor geen goud zo zou willen hebben lopen. Als je de ware 'top' niet kan bewonderen, vraag je je af waarom je met de wedstrijden met zou doen. Ik train (lees: klungel) twee keer per week in de bak om mijn paard 'goed' te houden. Maar than again, who am I? Leef en laat leven. Ik kan het niet eens zijn met de manier van rijden, maar ik moet toegeven dat ik er niet genoeg verstand van heb om écht iets zinnigs te zeggen. Ik weet alleen dat ik piafferende paarden er bijna uit vind zien alsof er een draadje los zit ;) , maar wie weet is het heel goed voor een of andere spiergroep.

Wil ik wel even op inhaken... Wat je op Grand Prix niveau ziet, is niet goed voor een of andere spiergroep (zoals jij het benoemt). Maar het resultaat van algehele training, waarbij alle spiergroepen optimaal zijn getraind waardoor dit getoond kan worden, naast dat het paard uiteraard optimaal recht is gemaakt en gehoorzaam is.

Maar wat ik echt super vind om te lezen, is dat je zegt: "Leef en laten leven." Fijn dat er ook mensen zijn die de huidige top niet kunnen waarderen, maar zich niet druk maken om wat andere mensen doen die dat wel mooi vinden of ambiëren! +:)+

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:01

Volgens mij rijdt iemand dressuur om dezelfde reden waarom jij een bosritje rijdt en iemand anders springt en weer iemand anders graag western rijdt: Gewoon omdat hij/zij het leuk vindt.

RoronaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:34

shan schreef:
Volgens mij rijdt iemand dressuur om dezelfde reden waarom jij een bosritje rijdt en iemand anders springt en weer iemand anders graag western rijdt: Gewoon omdat hij/zij het leuk vindt.

Hier ben ik het wel mee eens. Naast dat ik het leuk vindt, probeer ik wel wat dingetjes te bereike. ( in hoeverre dat gaat met een manegepaard)

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:49

Ik rijd bijv dressuur (ook omdat ik t leuk vind) maar ook omdat toen mijn paard 4 maanden geleden bij mij kwam, niet eens kon halsstrekken. Ik gymnastiseer veel, voor zover dat gaat natuurlijk, hij kan niet van de een op de andere dag met zn neus door t zand. En dit gymnastiseren kan ik ook weer trainen in het bos, evenals tempo wisselingen en stelling oefeningen, dit maakt het leuk voor hem! Rijd ook heel vaak door t bos met niets vragen hoor haha. En ik merk aan hem dat hij veel sterker hierdoor wordt en zo lekkerder in zn vel zit! Dit heeft allemaal goede resultaten op wedstrijden. Maar mocht ik ooit zien dat hij het minder begint te vinden, kijk ik waarom en pas ik mijn training aan!

kusdeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 11:56

Waarom houdt men dressuur wedstrijden?

Dressuur is de basis van het rijden. Je leert het paard recht te rijden en te kunnen recht te richten. Dat heb je ook nodig wil je gaan springen maar ook als je wilt buitenrijden vind ik. Als je naar een spring hindernis draaft of galoppeerd. Doe je dat ook niet rommelig, ga je ook niet slingering op een hindernis af. Nee dan probeer je recht te rijden, dit doe je ook als je een buitenrit rijdt.

Ik zelf vind dressuur leuk dan springen, want elke keer maar over een hindernis heen springen word ik ook moe van. Van dressuur kan je ook zoveel leren natuurlijk. En iedereen wilt natuurlijk rijden zoals Edward of Anky natuurlijk doen. Maar hiervoor moet je wel leren en km maken met je paard. Daar heb je dan wel paard voor nodig die kan recht richten maar ook een goede aanleuning heeft. Maar ook het versnellen en het vertragen van je paard is belangrijk. Zou jij het leuk vinden als je paard elke keer door je heen loopt en de benen elke keer met je neemt? Nee denk het niet eigenlijk.