Er was een bokker die er een hele post over gemaakt heeft waarom het niet zo is. De persoon die de website paardenbitten.nl heeft. Ik moet alleen even op zoek gaan dan.
Bitloos kan even veel pijn doen als iemand die met een bit zit te sleuren, het gaat er maar net om hoe je er mee omgaat. Waarom gebruiken ze bitten, omdat een paard daar erg fijngevoelig is en snel kan reageren.
Maar niet ieder paard kan met een bit om, en ook niet ieder paard kan bitloos verdragen. Bitloos geeft namelijk druk op het hoofd wat ook erg scherp kan aankomen als je te hard trekt.
Waarom rijden we dressuur, wel gewoon gymnastiek voor paarden. Lenigheid, balans, soepelheid, coordinatie,... piaffe, passage ed. zijn daar een resultaat van.
Maar de belangrijkste reden waarom we aan dressuur doen, is om de paarden sterk genoeg maken om netjes met een ruiter er op rond te kunnen lopen zonder zich te forceren.
Dus zinloos zijn deze oefeningen niet

Waarom paarden in stallen moeten, tja die heb ik zelf ook nog niet gevonden... Mijn paarden staan netjes 24/7 buiten met wat schuimogelijkheden en onbeperkt hooi. Die kunnen ook gewoon op wedstrijd gaan.
Dekens ligt gewoon ook aan het paard, mijn paard is 21 jaar. Hij heeft een deken nodig omdat hij niet meer goed in zijn haren komt. En mensen die dan zeggen, ja maar in het wild kan hij dat wel. Wel, in het wild zou hij waarschijnlijk ook al een hapje voor de leeuwen geweest zijn en dan heeft hij die vacht niet meer nodig.