Gebroken arm & paard op hol. Ik weet het even echt niet meer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PaulineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:08

Check eens bij Elise Buiten. Die zit ook in Noord Holland. Wellicht kan zij je wel helpen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:09

kel106 schreef:
Ook zijn rug en nek zijn goedgekeurd!

Maar ook echt met foto's? Dat staat er niet duidelijk.

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 14:12

Imre schreef:
Lief in de omgang, laag in het voer, altijd buiten, onder het zadel braaf en dan toch uit het niets gaan rennen, het is alsof ik het verhaal van mijn vorige paard hier lees! :oo Nou was dat een IJslander, dus dat kan niet, maar zó herkenbaar! Hij ging rennen tot je eraf lag, daarna was hij weer braaf. Uiteindelijk bleek hij helemaal vast te zitten in zijn lijf. Osteopaat heeft flink veel werk gehad om hem weer los te krijgen en daarna moest hij leren dat werken onder het zadel geen pijn meer deed. Ze vond hem uitermate braaf, omdat hij best veel pijn had en ons er pas afgooide als hij het écht niet meer trok. :(:) Uiteindelijk was hij ook tijdens het rijden zo braaf als hij aan de hand was en heb ik hem na een aantal jaar verkocht als gezinspony.

Dat hij klinisch en op de foto's goed was zegt niet altijd iets over blokkades in zijn lichaam. Wellicht kan een osteopaat of vergelijkbare therapeut iets voor jullie doen.

Bedankt voor je reactie! Dat je je er zo in herkent jemig. Wat goed dat het weer goed gekomen is!!
En ik moet inderdaad misschien dat maar is proberen!

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 14:13

Iris82 schreef:
kel106 schreef:
Ook zijn rug en nek zijn goedgekeurd!

Maar ook echt met foto's? Dat staat er niet duidelijk.

Ja de rug en de nek zijn ook op de foto gegaan en goedgekeurd

kel106

Re: Gebroken arm & paard op hol. Ik weet het even echt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 14:13

Bedankt allemaal voor de reacties tot nu toe!! :o

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 14:19

Starbreeze schreef:
Eens met Zonnetje81.
Weet je 200% zeker dat je zadel goed past?

200% niet. Maar ben hier goed zeker van dat hij past ik heb ook nog onder het zadel een bontje liggen. En waarom buiten dan wel en binnen niet.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:20

Allereerst enorm veel sterkte met je gebroken en hoop dat het een beetje vlot herstelt :) .

Mijn eerste idee zou zijn om dit dier medisch volledig na te kijken. En dan inderdaad een osteopaat oid laten komen, maar vergeet ook het gebit en je zadel niet.

Ik zie dat je ervanuit gaan dat je zadel past. Heb je ook eens geprobeerd zonder bontje? Bontjes zijn leuk, maar maken je zadel smaller en voor veel paarden wordt een zadel dan te smal.

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 14:31

ijssnuiver schreef:
Allereerst enorm veel sterkte met je gebroken en hoop dat het een beetje vlot herstelt :) .

Mijn eerste idee zou zijn om dit dier medisch volledig na te kijken. En dan inderdaad een osteopaat oid laten komen, maar vergeet ook het gebit en je zadel niet.

Ik zie dat je ervanuit gaan dat je zadel past. Heb je ook eens geprobeerd zonder bontje? Bontjes zijn leuk, maar maken je zadel smaller en voor veel paarden wordt een zadel dan te smal.

Bedankt! :D

Zonder bontje is hij iets te krap op de lnkerschouder en met bontje niet. Eerst heb ik zonder gereden en heb daarna een bontje er onder gedaan.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:37

Te krap? Bontjes maken het nog smaller al lijkt dat niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:50

Als je zadel zonder bontje te krap is, dan zal hij met extra bontjes eronder nog krapper worden. Volgens mij heb je een heel braaf paard die toch ergens last van heeft en als het te erg ordt je eraf gooit. Osteopaat kan nooit kwaad en kost de wereld niet ...

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:58

Ik heb de dazen nog niet voorbij zien komen, kan het zijn dat hij daarvan geschrokken is, of dat dit hem zodanig irriteert dat hij daarvan aan de kletter gaat?

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 15:00

Duhelo schreef:
Als je zadel zonder bontje te krap is, dan zal hij met extra bontjes eronder nog krapper worden. Volgens mij heb je een heel braaf paard die toch ergens last van heeft en als het te erg ordt je eraf gooit. Osteopaat kan nooit kwaad en kost de wereld niet ...

Klopt ga ik doen!
Maar waarom dan alleen buiten en op dezelfde plek

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 15:01

ChristaMoor schreef:
Ik heb de dazen nog niet voorbij zien komen, kan het zijn dat hij daarvan geschrokken is, of dat dit hem zodanig irriteert dat hij daarvan aan de kletter gaat?

dit was ook mijn 1e theorie of de zweep, maar ik vindt het te toevallig dat het nog een keer is gebeurd op dezlfde plek en manier

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:08

heel veel beterschap, balen zeg, ik dacht ook direct aan voer maar antwoord was dat hij laag in voer stond.. misschien krachtvoer weglaten, onbeperkt hooi? Idd ook een goede osteopaat ook al is hij goedgekeurd etc :-), mijn grote warmbloed had zijn nek helemaal vastzitten, was daardoor ook spooky en had pijn ( had er nog niet op gereden..).
wat de oplossing ook is, ik snap dat je even enorme schrik te pakken hebt :-( en dit even van je af wilde schrijven, rot ook dat je vriendin eraf is gevallen. Misschien op die hoek echt longeren met hem en echt uitsluiten dat het harnachement is maar die tip is al gegeven
sterkte

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:22

Ik herken het wel.. Heb zelf een poosje een paard gereden die ontzettend braaf was hoor, maar het ging mis op een ander terrein waar hij wel bekend was. Ik was daar op wedstrijd en was de proef nog eens door aan het lezen op mijn paard, nouja poging tot want dit ging niet goed. := Er stond een beetje wind, waardoor het blaadje ging wapperen. Paard is daar zo ontzettend van geschrokken en ging er in blinde paniek vandoor... Er was echt geen houden meer aan, wat ik ook probeerde.. Heb mezelf eraf laten vallen tijdens dat hij uitgleed voor mijn eigen veiligheid. Hij is daarna nog steeds in blinde paniek doorgerend en andere mensen hebben hem opgevangen met moeite. Wat kan een paard van slag zijn! :(:) Dagen erna met rijden nergens last van. Tot ik weer op dat terrein ging rijden en op precies dezelfde plek(nu zonder blaadje of aanleiding) ging hij weer... Heb hem toen uiteindelijk kunnen stoppen, maar hij bleef daar spoken.

Het kunnen de kleinste dingen zijn, waardoor een paard in paniek kan schieten. Ik denk dat dit bij jou ook zo zou kunnen zijn.. Denk niet zo zeer in dit geval dat het medisch is. Het beste is denk ik om er iemand op te laten die er handig mee om kan gaan en het uit kan zitten. Dat heb ik ook laten doen en dat heeft geholpen! Succes en sterkte met je arm! :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:32

Een te krap zadel nog krapper gemaakt met een bontje... Dat doet je paard pijn. Ik zou het toch eens in die hoek zoeken. En waarom buiten wel en binnen niet? Tja mijn paard staakte door een te krap zadel in de galop, waarom in de draf niet zou je zeggen.

kellyalischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:04

Misschien als extra tip je paard de one rein stop aanleren? Dat zou ik (naast het uitsluiten van lichamelijke ongemakken) doen! Heel veel succes in ieder geval! :)

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:10

kel106 schreef:
dit was ook mijn 1e theorie of de zweep, maar ik vindt het te toevallig dat het nog een keer is gebeurd op dezlfde plek en manier

Heb ik ook gehad met mijn merrie. Was al een paar x door een osteopaat [verschillende personen] nagekeken, losgemaakt, en goed bevonden.

Toch ging ze er altijd vandoor op dezelfde plek in de buitenbak, en altijd ontzettend kijkerig.

Bleek dat alle osteopaten niet gezien hadden dat het probleem ergens anders lag: niet in de rug, maar in een nekspier die onderaan naar de borst loopt. met dry needling is dit helemaal opgelost. Wat een verbetering. Dat hielp al enorm.

Vervolgens zijn we gaan rechtrichten. Nu doet ze het supergoed. Af en toe nog een beetje kijkerig, maar ze is er nooit meer vandoor gegaan.

Dus ondanks dat het steeds dezelfde plek in de buitenbak is kan het goed zijn hoor! Misschien is daar ook wel iets griezeligs waardoor hij NOG meer spanning opbouwt, waardoor daar de volle emmer overloopt.

Succes i.i.g.!

EDIT: one rein stop aanleren inderdaad

zipfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:25

Hoi wat vervelend zeg! Misschien kan je op bokt wat verder zoeken over de springstal waar je paard vandaan komt? Misschien zijn er mensen op bokt die wellicht deze stal kennen en misschien ook jou paard, misschien heb je hier wat aan? Heel veel succes!

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:44

Beterschap.. -O-

Ik ben het eens met de vorige berichten over je zadel, een zadel moet goed liggen. Moet je er een bontje onder stoppen dan ligt je zadel niet goed.

Kijk ook eens naar het hoofdstel, zit je neusriem wel goed? Ligt het bit misschien niet lekker in zijn mond?

Dat hij op hetzelfde punt vertrekt hoeft niet alleen specifiek aan die hoek te liggen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:25

kel106 schreef:
ijssnuiver schreef:

Bedankt! :D

Zonder bontje is hij iets te krap op de lnkerschouder en met bontje niet. Eerst heb ik zonder gereden en heb daarna een bontje er onder gedaan.

Met dat bontje wordt het zadel dus nog krapper. Laat dan een zadelmaker komen, wil je perse je bontje blijven gebruiken, laat dan het zadel aanmeten met bontje eronder.

Een waarom in die hoek? Misschien is er de eerste keer wel net een extra prikkel geweest daar, iets waar hij toch van geschrokken is wat net de druppel was. En nu de 2e keer is er misschien iets geweest wat hetzelfde gevoel opriep en vertrok hij weer.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:03

Aller eerst kan zelfs het braafste paard altijd nog schrikken paard is helemaal door de keuring geweest

Waarom steeds op het zelfde punt? Jou paard is daar geschrokken maar jij ook en ook je vriendin weet waar het gebeurt is Waardoor je misschien toch onbewust met spanning naar die plek rijdt en het paard daardoor ge spanning overneemt Persoonlijk zou ik als ik geen vertrouwen meer had in mijn paard deze ook door een pro laten rijden Zo kun je zien dat het goed is je paard braaf Als je ziet dat die straks al een mnd langs de ënge" plek loopt zonder problemen Zal bij jou de angst ook weg nemen!

Dit zou het voor jullie allebei zoveel makkelijker maken het kost even geld natuurlijk maar als jij hierdoor weer plezier hebt in het rijden Is dat het geld naar mijn mening dubbel en dwars waard! Anders loop je over een jaar nog met die ënge" plek in je hoofd waardoor er altijd wat spanning zal blijven

Beterschap iig

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:06

Ik snap niet waarom hij zo naar de medische hoek wordt gekeken. Paard is nog niet heel lang geleden goedgekeurd en vertoont binnen met rijden geen problemen, maar buiten wel op steeds hetzelfde punt. Ik zie nou niet direct iets wat wijst op medische problemen. Dan zou je zeggen dat ij de binnenbak er ook problemen zouden moeten zijn.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:08

gekvanfleur schreef:
Ik snap niet waarom hij zo naar de medische hoek wordt gekeken. Paard is nog niet heel lang geleden goedgekeurd en vertoont binnen met rijden geen problemen, maar buiten wel op steeds hetzelfde punt. Ik zie nou niet direct iets wat wijst op medische problemen. Dan zou je zeggen dat ij de binnenbak er ook problemen zouden moeten zijn.

Idd hetzelfde geld natuurlijk voor het verhaal met het zadel

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:12

gekvanfleur schreef:

Dit hoeft niet op te gaan. Zie mijn post hierboven. In binnenbak was ze wel kijkerig maar alleen in de buitenbak schoot ze ervandoor. En dat was wel een medisch probleem.

Vooral omdat het paard in de omgang en aan de longe braaf is zou ik echt eerder in de medische hoek kijken dan naar gedrag/opvoeding