Sizzle schreef:De grote vraag is: wat is een strijd.
Mijn stippenpaard was als 3 jarige standvastiger dan menig ezel.
Het kon zo maar 45 minuten duren voor we het erf (of wei, of wat dan ook) over waren terwijl ze haar 'ik ga lekkker gewoon hier even staan' gezicht trok en domweg op rust ging staan.
Na gewoon nog volhardender te zijn dan dat en het sta-spelletje te onderbreken door haar steeds heel 'irritant' uit het evenwicht te halen was het snel opgelost.
Hebben we het dan over winnen en verliezen, of toch gewoon opvoeden?
Dit! Een paard dat zijn hoef niet geeft omdat die daar gewoon geen zin in heeft zal zijn hoef geven. Punt. dat is een stuk opvoeding. Want als de smid komt en mijn paard loopt de hele tijd te klieren omdat die altijd zijn zin kreeg en nooit een hoef moest geven, dan zal die smid ook wel ontevreden zijn. Zijn Job in al gevaarlijk genoeg, dan moet je het niet nog erger maken. En ik heb effectief hengsten gekend die er een spelletje van gingen maken. En als je 'nieuw' wat voor meneer gaf hij nooit zomaar zijn hoeven. Dat ik ook een stuk winnen en verliezen, maar vooral opvoeden.
Tijdens het rijden vind ik dat anders. Als mijn paard geen stelling neemt, geen buiging neemt,... dan zal ik eerst een medische oorzaak nakijken. Als het iets in als 'klieren' omwille van wapperende zeilen, rondlopen paarden, ... dan is het volgens mij een zaak van je paard te kennen en hem ofwel voor te zijn en hem aan te werk te zetten zodat die zich focust op jou en niet op die 101 andere dingen. Ofwel het wederzijdse vertrouwen zo opbouwen dat hij gewoon doet wat je vraagt. En dat kan alleen Door je paard correct te belonen en respect te hebben voor je dier.