Citroen in mond paard --> losheid?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zeepsop

Re: Citroen in mond paard --> losheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 17:24

Mijn paard schuimt gewoon uit zichzelf, geen citroensap voor nodig hoor! :Y)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 17:27

Zeepsop schreef:

Je profiel naam doet anders vermoeden.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 17:28

Knert schreef:
Zeepsop schreef:

Je profiel naam doet anders vermoeden.

:= :') :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 17:29

Dat is toch zo weg met twee keer slikken?
Dan kan ik me meer voorstellen bij het ouderwetse suikerklontje.
Heb ook nog wel eens de tip gekregen om iets lekkers om het bit te doen.
Niet ivm met losheid maar om bij sterk afgeleide (hormonale) projectielen de aandacht van de omgeving af te krijgen.
Nog nooit geprobeerd, maar daar kan ik me nog een voorstelling van maken.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:59

Floortz schreef:
Ik gebruik altijd afwasmiddel. Schuimt het lekkerste hoor... :D :P

Bowen schreef:
....Is gewoon een fijne aanleermethode. Valt bij mij onder het waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

er is ook een andere makkelijke methode. Niets met smeerseltjes, maar met de clicker. Voor de snelle kijker: zie 1,40 min.

https://www.youtube.com/watch?v=EhfaJevzvMM

Alhoewel ik de clicker absoluut een prima methode vind voor anderen is het niets voor mij.
En vind dit veel gerichter aangezien ik wil dat het paard echt dat bit zoekt en zelf oppakt. Het belonen van dat gebruik ik weer andere methoden voor.
Ik wil dus echt dat ik het hoofdstel laag klaar kan houden en het paard er echt in komt en het bit zelf opslurpt.

Voordat je zover bent dat je dat met de clicker aan kan leren zijn er al 1000 koekjes in gegaan, ik zie niet echt het verschil met een lekker smeerseltje waar ze graag van smullen en die 1001 koekjes die je nodig hebt voordat je maar kan gaan denken aan daarmee het paard leren het bit zo aan te nemen.
Dit is dus sneller en effectiever en zorgt dat ik die hele reutemeteut van het paard leren niet te drammen om voer e.d. niet door hoef. Waarvoor een verdomd goede timing nodig is en best lastig is bij de echte vreetschuren.

Het is mijn gebrek en niet die van de methode, maar ik en de clicker met mijn vreetschuren werkt gewoon niet zo best. Heb paarden die de hele trucendoos opentrekken dan en daar heb ik wat moeite mee, ben nooit goed door het eerste aanleerdeel gekomen van de clicker methode.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:06

Smaken verschillen....ik was ook verbaasd dat mn paard 20 jaar terug een sinaasappel op at met schil, vond ze heerlijk. En ze wou dr nog wel 1. Dit was bij rijdende winkel, de verkoper bood nieuwsgierige paard die met kop in de rijdende winkel stond, een sinaasappel aan. ..

Ik zou geen citroen in mond doen voor losheid..of ze een echte citroen lekker vinden zou zo maar kunnen...

Gewoon met correcte lichte aanleuning en correcte zit rijden!

En sommige paarden hebben hoofdhalsverbinding die er niet los uit ziet, dus die voelen ook,niet los en licht. :-)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 23:04

bellehorses schreef:
Ik durf toch wel te zeggen dat ik die van mij goed rijdt maar ze heeft nog nooit het schuim op haar mond gehad. Zal het morgen eens voorleggen aan mijn instructrice.

Ik rij ook perioden bitloos en als het heel lekker gaat heeft de mijne ook een schuimrandje, terwijl zij dus geen bit in heeft.

JolienHeidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:25

Ik denk dat je hier zelf wel het antwoord op weet? :P Lijkt me meer de 'symptomen' van een ontspannen paard imiteren, dan er voor willen werken.

RoronaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:43

JolienHeidi schreef:
Ik denk dat je hier zelf wel het antwoord op weet? :P Lijkt me meer de 'symptomen' van een ontspannen paard imiteren, dan er voor willen werken.

En jezelf voor de gek houden

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:49

Ik moet van m'n buurmannen paard ren suikerklontje geven voor hey rijden

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:20

Wanneer een paard zijn onderkaak vast zet/aanklemt vanuit onzekerheid of angst dan zal het tegelijkertijd zijn onderhals en rug aanspannen.
Wanneer we in staat zijn om de onderkaak te laten ontspannen dan volgt de rest meestal ook.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:37

Ik kan me niet voorstellen dat het helpt. Behalve dat als het paard het vies vind denkt: jak daar komt ze weer.

of mjammie natuurliijk :')

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:43

antje_vip schreef:
En tabasco op het bit voor meer pit! :Y)

Nee joh, onder de staart moet dat. :Y)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:45

Simpelman schreef:
Wanneer een paard zijn onderkaak vast zet/aanklemt vanuit onzekerheid of angst dan zal het tegelijkertijd zijn onderhals en rug aanspannen.
Wanneer we in staat zijn om de onderkaak te laten ontspannen dan volgt de rest meestal ook.

Ik geef altijd een suikerklontje na het bit, gewoon als beloning voor het bit aannemen. hij is in ieder geval nooit stug in de mond :)

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:37

Ik zou het niet doen, als het paard maar een klein plekje in zijn mond heeft dan bijt citroen zuur toch. Mijn pony kreeg vroeg na het losrijden tijdens concours een lekkere sappige handpeer, altijd. Mijn moeder had daar een gewoonte van gemaakt, pony was dol op peren. En van een sappige peer gaan ze ook schuimen. Bovendien peren en appels gewoon wit schuim en niet zo'n vieze mond als paardenbrokjes of gras.
Suikerklontjes geven kan maar ik vind het niet echt anno nu, tegenwoordig weten we dat suiker niet goed is voor de tanden ook niet voor mensen.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:42

Ik heb het nooit geprobeerd, maar bij mensen met een speekselkliervertstopping wordt geadviseerd veel zuren te eten dus het stimuleerd wel de aanmaak van speeksel.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:53

Denk dat het ook een aanval is op de tanden en het glazuur daarvan.

AvanKol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:49

Marg schreef:
Denk dat het ook een aanval is op de tanden en het glazuur daarvan.

Ja idd, dat lijkt me een flinke aanslag.

Citroensap kende ik nog niet, suikerklont of pepermuntje wel :) Maar dan puur voor een beetje extra schuim voor bij een wedstrijd. Niet alle paarden schuimen even snel/veel, dan kan een beetje hulp welkom zijn!

Beloki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:11

Volgens mij is een appeltje dan nog het meest verantwoorde tussendoortje:-) En daar krijg je een hagelwitte schuimlaag van.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:14

antje_vip schreef:
En tabasco op het bit voor meer pit! :Y)

Moet dan wel in z'n kont anders gaat ie in z'n achteruit denk ik. :')

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:15

Een suikerklontje zou ik eerder doen.

Al heb ik er eentje die mij vermoord voor mandarijntjes :D

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:28

Ik geef altijd een paar suikerklontjes na het in doen van het bit. Teveel suiker is niet goed, maar een beetje kan imo geen kwaad hoor. Ter vergelijking ; In een appel zit zo'n 20 gram suiker. Staat gelijk aan ongeveer 6 suikerklontjes.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:42

Wat een typische reacties, zelfde straatje als 'álles moet van achter komen' :+ de bokt theorie.
Sommige paarden laten moeilijk hun kaak los en de 'motor aanzetten' zorgt echt niet overal voor. De bedoeling van de citroensap lijkt mij dat het paard de kaak losser laat, wat zeer voordelig kan zijn voor de rest van het rijden. De kaak kan bijvoorbeeld ook losser worden van hier en daar een zacht 'kneepje' waardoor het paard gaat kauwen. Je hebt er ook andere oefeningen voor.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:45

gewoon heel hard zagen, laat je paard ook van los (lees achter de teugel, valse knik and so on)

Misschien zorgen dat je fatsoenlijk impuls heb, een actief achterbeen en dat ze haar buik spieren gaat aanspannen? Of neem les? Paard na checken door een osteopaat? Zadel laten controleren?

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 23:02

Lillian__ schreef:
gewoon heel hard zagen, laat je paard ook van los (lees achter de teugel, valse knik and so on)

Misschien zorgen dat je fatsoenlijk impuls heb, een actief achterbeen en dat ze haar buik spieren gaat aanspannen? Of neem les? Paard na checken door een osteopaat? Zadel laten controleren?

Doet me denken aan een topic die hier ook over ging.
NIemand zou zagen en paard aan de teugel vragen.
Tijdens een foto shoot, bijna iedereen zagen om het paard rond te laten lopen.
Nu wil ik niet zeggen dat jij dat doet. Maar achter de laptop en in werkelijkheid zit nog wel eens verschil.