Daroma: In korte tijd door de M2 gevlogen @ concours

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

dresjoepie

Re: Daroma: In korte tijd door de M2 gevlogen @ concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 07:43

Je ziet idd wat spanning maar je blijft er goed aan rijden en je lost het goed op Veel km blijven maken dan kun je het steeds makkelijker oplossen :)

Voor je achterwaarts een paar x per week even samen met iemand achterwaarts laten gaan dat ze echt op de hulp achterwaarts gaat zonder iets te veranderen in houding Even iemand aan de voorkant evt met zweepje en suikerklontjes zomaar een kwartiertje met afwisselen van overgangen Dan is het over 2 weken al veel beter En ga je ook eens wat meer passen achteruit Goede oefening ook om de achterhand sterker te maken Toch zonde om hier op punten te laten liggen

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 09:20

Dankjewel! Zelfstandig naar achteren doet ze gelukkig wel. Het is inderdaad puur om de achterhand sterker te maken. Het is ook een fijne voorbereiding voor de keertwending, omdat het achterwaarts ook weer goed is voor de verzameling.

Er is genoeg werk aan de winkel iig en dat maakt het wel weer ontzettend leuk.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:24

Heel erg veel is er al gezegd. Ik zou je lb nog wat extra aandacht gaan geven wat niet makkelijk is met spanning. Ik vind hem in schoudervoor erg hakkelen ik denk ook door opdrukken en spanning. In het begin is er ook een drafstukje waarbij je het opdrukken corrigeert met je hand en dit zie je meteen in het bewegen terug, zonde. Verder leuk paard en mooie outfit!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 14:40

Ziet er weer goed uit! Ik denk dat het inderdaad goed is om te werken aan de soeplesse en het door het lijf blijven lopen in deze houding. Beetje spanning creëren thuis, om het daarin ook te leren afvloeien.
Gebruik je wel eens drafbalkjes in je training? Ik mis wat buiging in de gewrichten. Alsof benen en lijf afzonderlijk van elkaar bewegen zodra er wat spanning optreed. Maar die opmerking heb ik al wel vaker gemaakt.

Nou en zodra je die tiende winstpunt over hebt lekker over naar het Z1. Dan heb je sowieso al meer tijd om spanning af te laten vloeien en kan je zelf een vloeiendere proef neerzetten.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 19:20

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 11:08

Janine1990: Die opmerking heb je (terecht) al vaker gemaakt. We gebruiken soms drafbalken. Zouden het eigenlijk vaker moeten doen. Probleem is dat Roma verbeend kraakbeen heeft in de voorvoeten (waarschijnlijk gekomen door de problemen die ze had in haar voorvoeten), en durf niet zo vaak balkjes te gebruiken.

We hebben zondag, hopelijk, onze laatste m2 proeven. Daarna lekker klaarstomen voor het Z1. Gister al eens voor de gein een Z proef gereden en dat viel mij niet tegen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:11

Cardy schreef:
Janine1990: Die opmerking heb je (terecht) al vaker gemaakt. We gebruiken soms drafbalken. Zouden het eigenlijk vaker moeten doen. Probleem is dat Roma verbeend kraakbeen heeft in de voorvoeten (waarschijnlijk gekomen door de problemen die ze had in haar voorvoeten), en durf niet zo vaak balkjes te gebruiken.

We hebben zondag, hopelijk, onze laatste m2 proeven. Daarna lekker klaarstomen voor het Z1. Gister al eens voor de gein een Z proef gereden en dat viel mij niet tegen.

Verbening van het hoefbeen?

Heb ooit een paard gereden waarbij dat bij verkoopkeuring ook werd geconstateerd. Betreffende dierenarts had dat paard al eerder gekeurd. Hij zei: "Wie een paard hierom laat staan, is hartstikke gek." Heel veel paarden hebben dat en hoeft beslist geen problemen op te leveren. Ook niet voor hogere sport.

Wat je natuurlijk ook kan doen is je paard aan de hand dat soort oefeningen te laten doen. Benen optillen bij aanraking van het zweepje (Tristan Tucker), maar ik ben daar zelf altijd te ongeduldig voor _O-

Z proef rijdt gewoon veel makkelijker, zeker na het M2 :P

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 11:22

Ja klopt verbening van het hoefbeen! En verder nog een hoornzuil in de ene voet en de andere voet een lichte kanteling dankzij een mechanische hoefbevangenheid (dat laatste door de white line disease). Doe er alles mee, maar ooit een gelezen dat met teveel druk (balkjes/springen) het "af kan breken". Dus ben daar wel wat voorzichtig mee.

Ik ben ook veelte ongeduldig voor datgene wat Tristan doet haha :') .

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:15

Ik mis vooral het voorwaartse in alles. Ik snap dat het moeilijk is om voorwaarts te blijven rijden als ze zo gespannen is. Maar omdat jij haar probeert tegen te houden in haar capriolen, verlies je het voorwaartse. Dat zie je in de oefening als de keertwendingen. Neem in je training veel stap mee. En dan niet even wat stappen en de keertwending oefenen maar rustig een kwartier alleen maar stappen, afwisselend met wat oefeningen als de keertwending. Ook in het achterwaarts moet je meer drang tot lopen hebben als je me begrijpt. Schakel in stap eens helemaal terug tot bijna halthouden en dan er weer uit. Je mag veel meer reactie op je been krijgen. Het is niet alleen een kwestie van over de rug, los in het lijf, lengtebuigingen etc maar vooral ook gehoorzaamheid. Die heb je thuis wel in je trainingen maar die mis je tijdens de wedstrijden en dan neemt zij het over van je zodat julie beiden maar comfortabel de proeven doorkomen. Tijdens die clinic van Rien reed je met meer lef. Probeer die lef terug te vinden, dan ben jij in the lead.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 14:25

@ Karijn: Bedankt voor je inbreng! Ze was wel wat gespannen, maar niet zo gespannen als dat je nu schetst. ze was fijn aan de hulpen en is eentje met genoeg go. Reactie op been heb ik juist wel. Grootste probleem is gewoon haar achterhand. Ze wilt liever stuwen dan dragen, wat dus ook weer goed te zien is in de verzameling, keerwendingen, stap - galop, middengangen, en achterwaarts. Daarbij komt wel dat ik zelf soms wat strenger mag optreden, ben af en toe een beetje een softie daarin. Zeker met het terugrijden vanuit bijv. de middengalop. Terug is terug en niet toch nog even een stuk doordrammen.

Tijdens de masterclass van Rien had ik haar inderdaad echt heerlijk voor elkaar, maar daar reden we voornamelijk rechtuit en werd weinig meer gevraagd.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:29

Goed bezig! Succes in het Z1! Is echt veel leuker om te rijden :)
Het meeste is al gezegd. Ik zou de keertwendingen beter voorbereiden. Een paar passen een beetje schoudervoor, op het moment van inzet beide handen iets naar buiten en buitenbeen activeert de wending. zodra je dan in de ''wending'' zit je handen weer normaal. Ik hoop dat je het snapt maar op deze manier blijven ze actief van achter en hou je de buiging

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:46

Leuk paard !

Wel zie ik nog veel tact en aanleuning problemen.
Daarom bouw je die spanning ook op.

Ik denk dat je daar eens met je instructeur over moet gaan hebben

Des al niet te min een paard met potentie! :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 08:19

Ik kan me goed vinden in bovenstaande posts. Vind het rommelig en gespannen aandoen met aardig wat fouten voor een wp.

Veel meer rust zal een veel fijner beeld geven.

Is het gelukt je laatste wp te behalen afgelopen weekend?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 09:40

Zou starten in Waarland en die is afgelast wegens uitbraak droes.. Zal je net zien haha. Hopelijk eerdaags onze laatste M2 wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:01

Dat is niet fijn, maar helaas onoverkoombaar.

Je nieuwe wedstrijd al gepland staan? Gaan we straks ongeveer tegelijk over ;)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 10:02

vonneke schreef:
Dat is niet fijn, maar helaas onoverkoombaar.

Je nieuwe wedstrijd al gepland staan? Gaan we straks ongeveer tegelijk over ;)

ja wel al gepland, dus ben benieuwd!