Wat is in dit geval beter?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 21:20

Hoe is het paard voor de eenzijdige been hulpen?
Valt hij niet door het rechter been heen?

Ik durf eigenlijk te wedden dat hij niet gelijk loopt daarop.

En vast houden omdat het paard vast houd geeft een averecht effect.
Gooi hem maar eens los. Hij zal niet weten wat hem overkomt. En daarmee ben je hem dan te slim af.

Ik denk namelijk dat hij ook met deze neusriem over een tijdje weer hetzelfde loopt omdat er niets is opgelost. Alleen verbloemt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 10:11

bruintje123 schreef:
Ik denk namelijk dat hij ook met deze neusriem over een tijdje weer hetzelfde loopt omdat er niets is opgelost. Alleen verbloemt.

Dat kan als het een rijkunstig probleem zou zijn.
Als het een gebitsprobleem is en de neusriem drukt de wang niet tegen scherpe randen, waar het op lijkt, dan is een tandartsbezoek nodig.
Met rijkunst verbeter je de tanden niet. ;)

Een paard dat plots beter loopt zonder neusriem of met een Mexicaanse (bijna hetzelfde als zonder rijden, echt geen scherpere) is altijd verdacht op gebitsproblemen (of wang, maar dat komt dan ook door het gebit). Dat moet je eerst uitsluiten.

De hoge neusriem en helemaal de gecombineerde, omdat je die wegens sperriem meestal wat strakker zet omdat het anders raar hangt, om maar te zwijgen van de aansnoerneusriem, drukken de wangen tegen en tussen de kiezen tenzij ze echt echt lossing zitten, maar veel ruiters denken om een of andere mysterieuze reden dat de neuriem de kaken stijf op elkaar moet houden...
Maar een paard mag, zelfs in een proef, de mond openen. Hij mag hem alleen niet overmatig sperren.
Als een paard de mond spert is dat een ruiterfout en dat mag je niet gaan verbloemen met een strakke neusriem....

Grappig genoeg proberen veel ruiters, soms zelfs onbegrijpelijk genoeg op aanraden van hun instructeur, problemen ook op te lossen met strakkere neusriemen terwijl losser doen of weglaten meestal een veel beter resultaat geeft omdat dan de pijn wordt weggenomen.

Wie meer over neusriemen wil weten :
http://www.sustainabledressage.net/tack ... .php#flash

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 10:28

Lusitana schreef:
bruintje123 schreef:

Dat kan als het een rijkunstig probleem zou zijn.
Als het een gebitsprobleem is en de neusriem drukt de wang niet tegen scherpe randen, waar het op lijkt, dan is een tandartsbezoek nodig.
Met rijkunst verbeter je de tanden niet. ;)

Een paard dat plots beter loopt zonder neusriem of met een Mexicaanse (bijna hetzelfde als zonder rijden, echt geen scherpere) is altijd verdacht op gebitsproblemen (of wang, maar dat komt dan ook door het gebit). Dat moet je eerst uitsluiten.

De hoge neusriem en helemaal de gecombineerde, omdat je die wegens sperriem meestal wat strakker zet omdat het anders raar hangt, om maar te zwijgen van de aansnoerneusriem, drukken de wangen tegen en tussen de kiezen tenzij ze echt echt lossing zitten, maar veel ruiters denken om een of andere mysterieuze reden dat de neuriem de kaken stijf op elkaar moet houden...
Maar een paard mag, zelfs in een proef, de mond openen. Hij mag hem alleen niet overmatig sperren.
Als een paard de mond spert is dat een ruiterfout en dat mag je niet gaan verbloemen met een strakke neusriem....

Grappig genoeg proberen veel ruiters, soms zelfs onbegrijpelijk genoeg op aanraden van hun instructeur, problemen ook op te lossen met strakkere neusriemen terwijl losser doen of weglaten meestal een veel beter resultaat geeft omdat dan de pijn wordt weggenomen.

Wie meer over neusriemen wil weten :
http://www.sustainabledressage.net/tack ... .php#flash

Als je de OP had gelezen, had je geweten dat er niets aan het gebit mankeert. :)

Maar inderdaad, je hebt gelijk. Veel ruiters denken dat de neusriem strak moet zitten, maar het paard moet juist zijn kaakbeen kunnen laten zakken om ontspannen te kunnen zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 10:50

Er staat "als... dan" en "lijkt" en in mijn post. Wat wil zeggen dat er ook andere opties zijn.
De post is breed en informatief bedoeld, het is een reactie op de quote die er in staat.

In de OP staat trouwens niet wanneer de laatste keer naar de kiezen is gekeken... ;)
Leeftijd kan trouwens en rol spelen, want bij jonge paarden is het bv zo dat de kiezen sowieso nogal breed zijn en uitsteken , maar ook bij het gezonde paard is het onprettig om de wangen tegen of tussen de kiezen gedrukt te krijgen.
Dat is dan een gebitsprobleem zonder dat het gebit zelf een probleem heeft, als je snapt wat ik bedoel.;)

Even tussendoor, is zonder neusriem inmiddels al geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 16:45

Lusitana schreef:
Er staat "als... dan" en "lijkt" en in mijn post. Wat wil zeggen dat er ook andere opties zijn.
De post is breed en informatief bedoeld, het is een reactie op de quote die er in staat.

In de OP staat trouwens niet wanneer de laatste keer naar de kiezen is gekeken... ;)
Leeftijd kan trouwens en rol spelen, want bij jonge paarden is het bv zo dat de kiezen sowieso nogal breed zijn en uitsteken , maar ook bij het gezonde paard is het onprettig om de wangen tegen of tussen de kiezen gedrukt te krijgen.
Dat is dan een gebitsprobleem zonder dat het gebit zelf een probleem heeft, als je snapt wat ik bedoel.;)

Even tussendoor, is zonder neusriem inmiddels al geprobeerd?

Nu begrijp ik je, ja. Paard is inderdaad nog niet oud, dus daar zou het ook aan kunnen liggen.

Zonder neusriem gaan ze morgen proberen, ik zal dan even updaten hoe het is gegaan. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 18:06

w
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 02-08-15 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 18:07

maralyn

Re: Wat is in dit geval beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 18:16

Wat als de ruiter het probleem factor is?
Het paard nog niet aan toe is waar hij naar gereden wordt? (Losgelatenheid en ontspanning eerst, dan voorwaarts met een behouden losgelatenheid en ontspanning.)
Wat als de ruiter net iets meer op de ene bil rust dan op de andere bil?

Soms kan een andere instructeur met veel ervaring met opleiden van jonge paarden, veel ogen openen op zit van de ruiter.

Dan kan het harnachement nog zo goed zijn, en het paard nog zo los in het lichaam zijn of tanden goed zijn. Als de ruiter de onbalans in het paard niet kan opvangen, of zelf een minimale onbalans heeft, wat het paard verstoort, dan kun je nog zo ver zoeken in het harnachement of paard.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 18:23

De ruiter is meestal het probleem, maar dan vooral door zijn onophoudelijke gefrummel.
Die onbalans is niet zo'n probleem in het begin, dat lost het paard zelf wel op, hij is groot en sterk.
Een paard moet eerst leren op eigen benen te lopen, daar heeft het zijn ruiter niet voor nodig, die verstoort dat alleen maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 19:00

maralyn schreef:
Het paard nog niet aan toe is waar hij naar gereden wordt? (Losgelatenheid en ontspanning eerst, dan voorwaarts met een behouden losgelatenheid en ontspanning.)

Soms kan een andere instructeur met veel ervaring met opleiden van jonge paarden, veel ogen openen op zit van de ruiter.

Dan kan het harnachement nog zo goed zijn, en het paard nog zo los in het lichaam zijn of tanden goed zijn. Als de ruiter de onbalans in het paard niet kan opvangen, of zelf een minimale onbalans heeft, wat het paard verstoort, dan kun je nog zo ver zoeken in het harnachement of paard.

Instructeur rijdt zelf jonge springpaarden in en brengt ze uit op wedstrijden waaronder het CHIO, daar ligt het echt niet aan. Heeft mij en vele andere ruiters al perfect leren springen en geholpen met hun jonge paarden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 22:14

Bovendien is het dezelfde ruiter die met de verschillende neusriemen rijdt, heb ik begrepen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 00:24

Ja, dezelfde ruiter.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 00:26

Ja kan jij perfect springen? :D

Ik vraag me af of het wel bestaat, een paard die enkel vast houdt vanwege de neusriem. Denk dat het toch uit scheefheid oid komt!

Hoe gaat het zonder neusriem?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 07:06

Ik vraag me trouwens af wat nou precies het doel is van je vraag.

Als er reacties komen met ideeën die wijzen in de richting van paard, lichamelijke ongemakken, rijtechnisch of anderszins, dan ligt het daar allemaal niet aan. Want alles is tiptop in orde.

Ik trek dat in twijfel. Ten eerste omdat mijns inziens niemand alles 100% in orde kan hebben helaas. Dat geeft ook niet, als
je je daar maar van bewust bent en ernaar kunt handelen. En ten tweede omdat het paard anders reageert, dus er moet iets zijn dat op een bepaalde manier triggert.

Maar jij blijft herhalen dat het daar niet aan kan liggen. Waarom dan hier bevestiging vragen dat er verder gekozen kan/moet/mag worden met een Mexicaanse neusriem. Als verder alles in orde is, daar niets meer aan verbeterd of veranderd kan worden, dan blijf je toch gewoon rijden met die andere neusriem? ! (Of althans de ruiter / amazone in kwestie).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:14

Ik was benieuwd naar de verschillende gedachten over met een andere neusriem gaan rijden om zo een probleem op te lossen. Tijdelijk of niet, wie weet.

En @Geryon, je snapt wat ik bedoelde met "perfect leren springen", het is gewoon een geweldig instructeur die zijn werk goed doet. Natuurlijk spring ik niet perfect. :Y)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:19

Resistance schreef:
maralyn schreef:

Dat zegt niets. Een foutje is er zo ingeslopen.
Hoe super wauw iemand ook is... het blijven mensen die fouten kunnen maken.

Instructeur rijdt zelf jonge springpaarden in en brengt ze uit op wedstrijden waaronder het CHIO, daar ligt het echt niet aan. Heeft mij en vele andere ruiters al perfect leren springen en geholpen met hun jonge paarden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:12

Geryon schreef:
Ja kan jij perfect springen? :D

Ik vraag me af of het wel bestaat, een paard die enkel vast houdt vanwege de neusriem. Denk dat het toch uit scheefheid oid komt!

Hoe gaat het zonder neusriem?

Ja het kan, omdat neusriemen, behalve de lage en de mexicaanse onderandere, gewoonlijk de wangen tegen of zelfs tussen de kiezen duwen als ze strak zitten. Als de kiezen aan een kant wat breder zijn of er zit een wondje of gevoelig litteken aan de binnenkant van de wang daar (door bv eerder strak gebruik van een neusriem of er op bijten bij het eten), om maar wat te noemen, kan een paard dat heel goed aangeven.... en dan helpt een neusriem die wegblijft van de kiezen dus inderdaad.
Maar ook het niet dragen van de neusriem, vandaar dat die vraag ook met enige regelmaat terugkomt en ik heb begrepen dat zonder neusriem rijden vandaag geprobeerd gaat worden.

Als het werkelijke scheefheid zou zijn, was er weer geen verklaring waarom een neusriem die wegblijft bij de kiezen, uit zou maken...

Een ruiter invloed zou nog wel kunnen omdat sommige dingen nu eenmaal tussen de oren zitten en dat heeft weer direct doorwerking op je hulpen en dus op het paard.
Met ande woorden, als je denkt dat iets een oplossing is, zit je relaxter, werk je relaxter en daardoor werkt je paard beter.
Maar dan zou je verschil moeten zien tussen ruiters met dezelfde middelen. (Bv een ruiter die het paard helemaal niet kent zal tegen andere problemen of geen problemen aanlopen).
Grappig is bv te zien hoe mensen op moeilijke paarden zitten als je zegt dat ze heel mak zijn, en andersom...en hoe de paarden daar vervolgens op reageren.

Overigens is het niet zo dat alle dingen rijkunstig opgelost kunnen worden. Een strakke frontriem bv die tegen de oren knelt, maak je echt niet losser met rijkunst.
Het is wel zo dat rijkunst meestal wel de oplossing is, maar problemen die door tuig veroorzaakt worden bestaan echt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:49

sigrid1182 schreef:
Die van mij liepen allemaal fijn op lage neusriem....

En belangrijkste is, de neusriem niet te strak!

En lage neusriem werkt minder pittig in dan mexicaanse neusriem.

Het heet niet voor niets een africhtingsneusriem!

En mijn paard vindt een lage neusriem dan weer echt verschikkelijk. Hoofden en smaken verschillen nu eenmaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:57

Inmiddels is er zonder neusriem gereden, en dit ging ook erg goed! :) Paard hartstikke soepel en ontspannen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 17:08

Fijn om te lezen (en ook wel verwacht)!

Tja, toch kans dan dat het te brede kiezen zijn ofzo. Gewoon lekker zonder neusriem rijden dan maar en als het verplicht is, heel los om. Zo los dat er een vuist tussen kan. Of natuurlijk een mexicaanse als het toegestaan is.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 14:58

Ik heb dit (een soort van) ook gehad met mijn paard. Ik reed altijd met gecombineerde neusriem, en daar liep hij niet lekker op, zwaar in de hand, niet ontspannen. Totdat ik een lage neusriem omdeed, hier loopt hij heerlijk op!
Wat blijkt... mijn bit kwam elke keer als ik de teugel aannam (ik ben niet hard in de hand, ik rijd vanuit ontspanning) tegen de hoge neusriem aan, die dan weer tegen zijn jukbeen aankwam (er zat natuurlijk 2 cm tussen jukbeen en neusriem) en dit vond hij natuurlijk geen fijn gevoel. Zijn ruimte tussen jukbeen en mondhoek is heel klein. Ik heb nu een lage neusriem en daar loopt hij super op!

Dit kan dus ook het geval zijn met het paard in kwestie, want bij een mexicaanse neusriem, of zonder neusriem, komt het bit natuurlijk niet tegen zijn neusriem.
En met het bit bedoel ik de 'ringen' waar je het bakstuk aan vastmaakt!

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:37

Resistance schreef:
loez schreef:
Waar wil je die Mexicaanse 'ruiter' vandaan halen? :')

Grapje hoor :D

Als het hoofdstel goed passend is dan zie ik geen probleem met een Mexicaanse neusriem :)

Hahahaha, foutje. :') Zie je opeens iemand op je paard voorbij komen met een sombrero op en een tortilla in z'n hand...

Vergeet niet de doorsnee Mexicaanse muziek op de achtergrond!

Maar inderdaad, er is niets mis met dan een Mexicaanse neusriem gebruiken. Echter zou ik dan wel onder begeleiding kijken of er een bepaalde reden is dat het paard de andere neusriem niet accepteerd of het gewoon eenmaal zo is. Misschien is het met bepaalde training ook wel op te lossen. Ondertussen zou ik alleen ook gewoon lekker met MN door blijven rijden :)