attitude/houding tijdens buitenritten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 20:30

Ben het toch niet op alle punten eens mrie:

1) Doen alsof heeft geen zin, je paard prikt daar wel doorheen.
2) Duidelijk zijm is waarschijnlijk een betere (woord)keuze. Neem de leiding, en vertel je paard wat je wil doen (Nee, niet letterlijk gaan uitleggen nu in woorden ;) )
3) Teugels juist op licht contact, maar volg de mond. Kijkt je paard naar links, prima, maar we blijven ondertussen wel rechtdoor lopen.
4/6) Helemaal mee eens!
7) Afstappen wanneer het niet gaat lukken erop, of wanneer het gevaarlijk wordt: geen probleem. Maar maak het juist niet makkelijker nu je afgestapt bent. Vraag je paard dingen te doen, pas achteruit, opzij, draf en weer halt. Laat hem opletten op jou.

Bij het bedenken:

1) het is idd niet logisch wanneer hij de kudde verlaat, maar natuurlijk kan dit gebeuren. Als ik op buitenrit ga en ik neem een ander rondje dan mijn vriendin die mee op pad was, dan zijn beide paarden van elkaar weg te rijden.
2) Grote kans idd, dat hij terug naar jou/de kudde komt, of huiswaarts keert
3) Klopt helemaal! Mijn pony loopt te sjokken als hij achteraan loopt, maar gaat ie voorop, dan is ie heerlijk voorwaarts en actief. Daar kan je dus ook mooi gebruik van maken: wil je even rustig zitten, moet ik mijn pony juist voorop laten lopen. Achteraan moet ik nog drijven ook nl :')
4) Hmm. Een paard weet niet hoelang de rit gepland staat, dus die zal zijn energie niet gaan verdelen. Aan jou de taak goed in en uit te stappen. Als ze van de wei komen is het veel minder van belang en kan je als je paard aan het dribbelen is, beter rustig aandraven. Maar wel altijd goed uitstappen! Hier lopen we de laatste tien minuten ernaast met de singel een gaatje losser, ook wel lekker om zelf ff de benen te strekken!

En inderdaad: vooral genieten!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 22:25

1: Het gaat er me ook niet om dat het paard het gelooft, het gaat om het gevoel wat de ruiter hierdoor krijgt. (overigens ben ikhet niet met je uitspraak eens, maar dat terzijde)
2: Ik denk dat we hetzelfde bedoelen
3: licht contact komt in mijn ogen later. Met wat lossere teugel kan het paard gewoon even kudde dier zijn en daar wat zelfvertrouwen uit op doen. Eerst zelfvertrouwen daarna pas vertrouwen op baasje beinvloeden. Bovendien krijgt ruiter ook meer vertrouwen als ze ziet dat minder controle meer op kan leveren.
7: Hier worden we het niet eens maar dat is geen probleem geloof ik. Overigens zou deze overtuiging wel eens beïnvloed kunnen zijn doordat ik geen paard heb maar een kasteel, en ik kom er dus niet meer zo makkelijk op. Daarnaast kunnen we nu een discussie starten over wat meuten dan is, maar daar heb ik helemaal geen zin in... :D

Bij het bedenken:
1 Ja dat kan, maar dat hebben de mensen ze geleerd. Tuurlijk moet je je paard dat leren, maar nog niet als je zelf nog onzeker bent. komt latere allemaal wel. Voor nu, Zelfs als hij weg zou lopen dan zijn er twee mogelijkheden: Hij gaat naar huis, of hij draait alsnog om
4 Nee een paard weet van te voren niet of het een of drie uur wordt, maar hij leert razendsnel je gewoontes en speelt daar op in. Ga maar eens eens een trektocht maken, na dag twee weten ze heel goed dat ze niet gek moeten doen omdat ze dan misschien wel nog veel moeier worden als gister.

SmartBH

Re: attitude/houding tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 17:39

Even een kleine update na al de tips die hier voorbij zijn gevlogen waarvoor hartelijk dank!

Ik ben enkele dagen geleden na het uitproberen van een ander bit, op stap gegaan samen met een vriendin. Zij liep voor mijn paard en ik zat er op, hij volgde netjes en was relatief rustig.

We hadden helemaal niet hard gewerkt, maar wilde het toch eens proberen. We hebben op straat gestapt tot een klein beetje om de hoek en dan teruggekeerd. Wanneer we terug op het erf kwamen heb ik zelfs draf gevraagd en deed hij dat vlotjes. Heeft het me terug een beetje moed gegeven maar ik weet heel goed dat hij ineens helemaal kan omdraaien.

Dit is ook deels ons probleem. Ik heb hem gekocht toen ik echt een groene ruiter was. In het begin als ik iets vroeg was hij zeer dominant en liet dit ook blijken. Ik werd hier bang van en durfde niet meer. Met begeleiding van mijn lesgever in grondwerk en dan ook later door ervaring op te doen, heb ik dit kunnen doorbreken. Maar van zodra ik mij onzeker voel dan neemt hij het volledig terug over en dan kan het opnieuw gevaarlijk worden.

Hij heeft momenten gehad waarop hij zich mentaal helemaal afsloot en dan had ik niets meer te zeggen, hij reageerde nergens meer op. Ik heb al enkele keren mijn twijfels gehad om hem al dan niet te verkopen net omdat ik graag eens op wandeling wil gaan of een wedstrijdje wil doen. Op vreemd terrein is hij héél erg nerveus.

Tijdens wandelingen in groep loopt hij het makkelijkst op de tweede plaats. In een kleine groep kan hij gerust het derde en laatste paard zijn. Meestal is hij zo opgepept voor een wandeling dat ik snel moet opstappen en het eerste kwartier in draf of trippelen is. Hij zet ook echt zijn kont onder zijn lichaam en begint te werken. Ik vraag helemaal niets van hem op dat moment hij doet dit uit zichzelf. Als we een wandeling hebben gehad heeft hij meestal serieus gezweet.

Welke oefeningen kan ik hem vragen in groep? We nemen meestal smalle paden waarin we elkaar mooi volgen zodat het eigenlijk ideaal is voor mij mocht hij dan toch dom doen, weet ik dat ik mooi achter de kont van het paard voor mij kan blijven.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 17:44

Kun je jezelf er niet gewoon toezetten te DOEN? Ookal ben je bangig, je gewoon zelfverzekerd gedragen en je paard aanpakken. Helpt mij enorm en mijn paard dus ook. Ik kán ook niet anders, want dan loopt het fout af.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 17:54

Ik probeer nu wat strenger te zijn, maar ik kan hem voor geen meter op een verkeerd spoor zitten. Hij leest mij als een open boek. Ik mag mij zelfzeker voor doen maar daar prikt hij zo door. Mijn vriendin die mee was kon aan mijn paard zien wanneer ik begon te twijfelen, om het maar even te schetsen voor je. Ik heb enkele negatieve ervaringen mee gemaakt met hem dus ik kan niet gemakkelijk los laten of gewoon iets doen.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 17:58

Ga lekkere lange buitenritten maken , veel draven geef jezelf een duidelijk doel , en geef je paard afwisseling , slaom om bomen , of schuine lijnen rijden, overgangen rijden , halthouden , draven etc. ( lekker de regie hebben ......het paard gaat zich naar jou keren omdat je hem stuurt ). Mijn ervaring is , dat als je alleen met je paard erop uit gaat , hij beter op je let dan dat je met andere paarden buiten gaat rijden . Als je in de bak hem goed kan rijden , dan kan je dat buiten ook .
Voor een betrouwbare start kan het fijn zijn om met een ander paard te gaan rijden .
Al zou je een gedeelte van de buitenrit naast je paard lopen , dan is dat ook oke , jullie komen er samen wel uit . ( krijg je de rillingen als je dit leest ...... NIET DOEN , begin dan met een paard buiten te rijden waarin je echt het vertrouwen hebt )

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 18:03

Alleen buiten rijden zonder ander paard zie ik helemaal niet zitten. Dan kom in het gevaar dat hij dicht slaat en niets meer kan bereiken met hem. Als er iemand of een paard bij is dan zal hij al een pak minder nerveus/moeilijk zijn. Alleen vind ik levensgevaarlijk met hem.

Trouwens naast hem zit alles zeer goed. Hij vertrouwt mij daarin wel en zal voorbij alles gaan zonder problemen. Hij is gewoon zeer onzeker als hij alleen is en ik ben onzeker met hem buiten door wat ik al allemaal hem meegemaakt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 21:37

Tjaaaa , hier vertel je het idd al een heel stuk duidelijker, maar jij begrijpt nog steeds niet waar het eigenlijk om draait.
Zoek de fout niet bij je paard maar echt alleen bij jezelf, dit klinkt mssn heel raar, en je zal zeer zeker denken ie kent mijn paard niet en die kent mij als ruiter ook niet, en daar heb je gelijk in, maar toch staat het vast dat de enige reden waarom jouw paard zo doet bij jou te zoeken valt.
Er werd al gezegd, ook buiten dien jij de leiding te geven, dit wil zeggen,jij zegt waar en hoe het paard zijn voeten zet, en of dit nu in stilstand of in stap of in draf of in galop is maakt eigenlijk geen enkel verschil, jij zegt hoe het moet.
Dit lukt jou nu duidelijk nog niet, leer dus meer hoe je kan communiceren met jouw paard, wederzijds respect en vertrouwen, leiderschap en vooral een veilige haven aanbieden aan je paard, jij moet de rust geven/aanbieden.
En idd de manier waarop je al deze dingen moet doen verschilt een beetje naargelang het paard, zijn temperament, zijn manier van reageren en hoe meer het een leider is hoe moeilijker het voor jou zal zijn, maar als jij er in lukt om die leider te zijn die het paard echt zal leiden en begeleiden en rust kan aanbieden dan heb je als het ware ineens een heel ander paard.
Als jij nog maar in de buurt van je paard komt, dan al zou jij Nr1 moeten zijn en het paard is Nr2, deze situatie moet je uiteraard ook tijdens het rijden zo kunnen houden.
Als dat jou lukt , dan pas wordt paardrijden redelijk veilig.
Je zegt over jezelf dat je toen nog een een beginner was ?????dus nu volgens jou zelf dus niet meer ??
Ik zal je gerust stellen, je bent nog steeds een beginner, en tjaaaa paardrijden is veel moeilijker dan het er uit ziet, het is net dat samenwerken vanuit je ziel dat eigenlijk het doel moet zijn, en om dat te bereiken daar gaan echt jaren en 10tallen jaren overheen.
Zoek dus bij jezelf en je zal verbaast staan wat er allemaal kan gevonden worden.
succes

SmartBH schreef:
Even een kleine update na al de tips die hier voorbij zijn gevlogen waarvoor hartelijk dank!

Ik ben enkele dagen geleden na het uitproberen van een ander bit, op stap gegaan samen met een vriendin. Zij liep voor mijn paard en ik zat er op, hij volgde netjes en was relatief rustig.

We hadden helemaal niet hard gewerkt, maar wilde het toch eens proberen. We hebben op straat gestapt tot een klein beetje om de hoek en dan teruggekeerd. Wanneer we terug op het erf kwamen heb ik zelfs draf gevraagd en deed hij dat vlotjes. Heeft het me terug een beetje moed gegeven maar ik weet heel goed dat hij ineens helemaal kan omdraaien.

Dit is ook deels ons probleem. Ik heb hem gekocht toen ik echt een groene ruiter was. In het begin als ik iets vroeg was hij zeer dominant en liet dit ook blijken. Ik werd hier bang van en durfde niet meer. Met begeleiding van mijn lesgever in grondwerk en dan ook later door ervaring op te doen, heb ik dit kunnen doorbreken. Maar van zodra ik mij onzeker voel dan neemt hij het volledig terug over en dan kan het opnieuw gevaarlijk worden.

Hij heeft momenten gehad waarop hij zich mentaal helemaal afsloot en dan had ik niets meer te zeggen, hij reageerde nergens meer op. Ik heb al enkele keren mijn twijfels gehad om hem al dan niet te verkopen net omdat ik graag eens op wandeling wil gaan of een wedstrijdje wil doen. Op vreemd terrein is hij héél erg nerveus.

Tijdens wandelingen in groep loopt hij het makkelijkst op de tweede plaats. In een kleine groep kan hij gerust het derde en laatste paard zijn. Meestal is hij zo opgepept voor een wandeling dat ik snel moet opstappen en het eerste kwartier in draf of trippelen is. Hij zet ook echt zijn kont onder zijn lichaam en begint te werken. Ik vraag helemaal niets van hem op dat moment hij doet dit uit zichzelf. Als we een wandeling hebben gehad heeft hij meestal serieus gezweet.

Welke oefeningen kan ik hem vragen in groep? We nemen meestal smalle paden waarin we elkaar mooi volgen zodat het eigenlijk ideaal is voor mij mocht hij dan toch dom doen, weet ik dat ik mooi achter de kont van het paard voor mij kan blijven.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 11:13

aeolusnr1 schreef:
Tjaaaa , hier vertel je het idd al een heel stuk duidelijker, maar jij begrijpt nog steeds niet waar het eigenlijk om draait.
Zoek de fout niet bij je paard maar echt alleen bij jezelf, dit klinkt mssn heel raar, en je zal zeer zeker denken ie kent mijn paard niet en die kent mij als ruiter ook niet, en daar heb je gelijk in, maar toch staat het vast dat de enige reden waarom jouw paard zo doet bij jou te zoeken valt.
Er werd al gezegd, ook buiten dien jij de leiding te geven, dit wil zeggen,jij zegt waar en hoe het paard zijn voeten zet, en of dit nu in stilstand of in stap of in draf of in galop is maakt eigenlijk geen enkel verschil, jij zegt hoe het moet.
Dit lukt jou nu duidelijk nog niet, leer dus meer hoe je kan communiceren met jouw paard, wederzijds respect en vertrouwen, leiderschap en vooral een veilige haven aanbieden aan je paard, jij moet de rust geven/aanbieden.
En idd de manier waarop je al deze dingen moet doen verschilt een beetje naargelang het paard, zijn temperament, zijn manier van reageren en hoe meer het een leider is hoe moeilijker het voor jou zal zijn, maar als jij er in lukt om die leider te zijn die het paard echt zal leiden en begeleiden en rust kan aanbieden dan heb je als het ware ineens een heel ander paard.
Als jij nog maar in de buurt van je paard komt, dan al zou jij Nr1 moeten zijn en het paard is Nr2, deze situatie moet je uiteraard ook tijdens het rijden zo kunnen houden.
Als dat jou lukt , dan pas wordt paardrijden redelijk veilig.
Je zegt over jezelf dat je toen nog een een beginner was ?????dus nu volgens jou zelf dus niet meer ??
Ik zal je gerust stellen, je bent nog steeds een beginner, en tjaaaa paardrijden is veel moeilijker dan het er uit ziet, het is net dat samenwerken vanuit je ziel dat eigenlijk het doel moet zijn, en om dat te bereiken daar gaan echt jaren en 10tallen jaren overheen.
Zoek dus bij jezelf en je zal verbaast staan wat er allemaal kan gevonden worden.
succes

SmartBH schreef:

Dat het probleem bij mij ligt weet ik en durfik ook toegeven. Ik heb het topic geopend met het idee om tips te krijgen hoe ik met mijn zenuwen moet omgaan en inderdaad hoe ik de leiding buiten ook kan krijgen. Want indien ik in groep mee rij moet ik dit ook kunnen behouden.

Ik verklaar mezelf zeker geen ervaren ruiter, wat ik hiermee wilde aantonen is bij aankopen kon ik erg bitter weinig qua rijden en had ook een zeer beperkte kennis. Ik heb al een serieuze vooruitgang gemaakt met mijn paard maar buiten rijden en vreemd terrein blijft moeilijk. Ik wil er ook iets aan doen want als het dan een lukt is het wel genieten. Ik hoop dat indien de wandelingen lukken we dan naar een ander probleem kunnen werken en dat is vreemd terrein of bak.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 18:41

SmartBH schreef:
Ik probeer nu wat strenger te zijn, maar ik kan hem voor geen meter op een verkeerd spoor zitten. Hij leest mij als een open boek. Ik mag mij zelfzeker voor doen maar daar prikt hij zo door. Mijn vriendin die mee was kon aan mijn paard zien wanneer ik begon te twijfelen, om het maar even te schetsen voor je. Ik heb enkele negatieve ervaringen mee gemaakt met hem dus ik kan niet gemakkelijk los laten of gewoon iets doen.

Een strenge hulp is een strenge hulp, ookal denk jij er in je hoofd anders over. Je gedraagt je waarschijnlijk dus tóch niet helemaal goed. Probeer daar echt goed aan te denken, gewoon doorpakken! Desnoods iets té streng, bijvoorbeeld met je stem.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 05:41

Misschien kun je opgezadeld en al gaan wandelen? Op de plekken die je kent en waar het rustig is ga je erop... Bijvoorbeeld na 200 m ernaast lopen gevolgd door 100 m rijden en dit breid je langzaam uit.

Tijdens het rijden zet je je paard aan het werk ( overgangen ect) en zodra je afstapt kunnen jullie allebei relaxen.
Als jullie allebei weer ontspannen zijn klim je er weer op.

Wellicht met een ander paard en ruiter erbij, dat geeft een veiliger gevoel.

Succes!

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 19:20

Vandaag opgestapt naast de bak en daar wat oefeningen gedaan. Voorhand/achterhand draaien, stoppen, achteruit gaan.

Daarna opnieuw samen met een vriendin en mijn vriend terug langs straat. Ging al een pak beter dan de eerste keer. Ik voelde me al een stuk meer ontspannen. Dit kon je ook merken aan hem.

Ik probeerde direct en duidelijk te zijn met mijn hulpen. Hij keek rond maar bleef kalm. Indien hij onzeker werd dan liep hij wat dichter bij een persoon. Heeft veel beloningen gekregen en het was een positieve ervaring voor mij.

Ik zat dit keer in een roping zadel om eens te proberen. Hij past niet volledig maar het gehele ritje was 8 min. Ik voel me toch meer zeker in dit zadel qua gevoel. Ik ga proberen om eens de mening van mijn lesgever te vragen.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 17:55

Om hier even een update te plaatsen.

Ik ben ondertussen terug op wandeling geweest (enige tijd geleden). Hij deed het zeer goed, zijn weidemaatje was ook mee ondanks dat het nog een jong paard is, is hij zeer braaf. Bij het opzadelen zoals verwacht wat nerveus geworden, maar ik liet hem gewoon staan en gaf er niet te veel aandacht aan. Bij het opstappen is ook alles vrij vlot verlopen. Zolang hij bij zijn weidemaatje in de buurt was dan was hij tevreden. Hij heeft ook van niks geschrokken, hij schrok enkel maar van de schrikreactie van zijn maatje. Verder kon ik hem netjes laten lopen waar ik wilde.

Het enige waar ik het moeilijk mee had was wanneer we gingen draven. Hij sprong onmiddellijk in galop (was bergop dus hij kon niet snel gaan, dit heeft mijn lesgever met opzet gedaan). Het was dus een zeer traag en rustig galopje. Maar het was galop :') Nogmaals hetzelfde gehad op een ander moment in de wandeling, toen heb ik hem willen inhouden. Hij hield zich in maar ging terug verder in galop. Gezien ik nu met een shank reed durfde ik dan ook niet té veel druk zetten. Er is dus nog werk aan, maar het gaf me wel een vertrouwensboost!

Wegens rugproblemen heb ik een tweedehands zadel aangekocht waar ik mij zeer goed in voel. Ik voel me stevig zitten met toch voldoende ruimte, hij past ook perfect voor mijn paard en vind het zeer aangenaam. Het is een roundskirt waardoor hij ook meer ruimte heeft om te bewegen.

Na een aantal keer te rijden begon ik het verschil wel in hem te merken. Mijn hulpen waren voor hem duidelijker (minder ruis door verkeerde zit). Ik kreeg ook veel meer focus tijdens het rijden, werd bewuster van een aantal zaken. Het bracht hem rust waardoor ik meer vertrouwen krijg om naar buiten te gaan. Dus op naar de volgende wandeling met dit zadel! :D