Juun @work tijdens les herman wientjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 21:13

***Update ***
(foto's zijn gemaakt met telefoon)

Vanmiddag weer les gehad.
Enige grote probleem was eigenlijk de linker buiging in alle gangen.
Voor de rest weinig commetaar gehad en lekker gereden.
Geen spanning geen stress.
Pion neergezet in de hoek waar herman zat zodat we er omheen moesten dus goed de hoek in reden en opeens was hij niet meer eng en focusde hij zich mooi op de pion

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wederom weer me houding is slecht maar deze keer stond ik strak vd pijnstillers omdat ik maandag met een behoorlijk zere rug wakker werd.

Zaten stukjes bij dat het beter was maar noeten er nog veel aan werken.

Het huiswerk vd vorige keer viel hem wel op hij liep lekkerder naar me been toe en het contsct was ook beter.
En van het negeren vd schrikreacties was mi geen spraken want hij schrok iet meer haha.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:27

Goed dat je updates plaatst!

Probeer ook op deze foto's je handen meer te dragen. Dan kan je je schouders ook meer ontspannen en oogt het minder zwaar.

Schakel je veel? Op het oog lijkt hij heel zwaar in je handen, het lijkt of ie een beetje hangt!

Succes :).

MerleSimone

Re: Juun @work tijdens les herman wientjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:39

Leuk paard en leuke setjes heb je!

Wat mij aan alle foto's opvalt is dat je niet echt lekker zit, dan bedoel ik echt zitten op je kont. Ik denk dat wanneer jij iets meer je bekken naar achteren kantelt jij een stuk rechterop gaat zitten.
Zoals hierboven gezegd word, je mag je handen meer dragen, netjes naast elkaar en let er dan ook op dat je geen pianohandjes krijgt. Wanneer je je handen meer draagt zul je ook weer rechterop gaan zitten.

Als laatste tip, ga eens een les/ritje echt alleen maar focussen op 1 punt in de verte. Is aan het begin héél raar maar ook dat draagt bij aan je houding. Naar beneden kijken is naar beneden rijden, al snap ik wel dat je steeds naar die knappe knol wil kijken. Gaaf paard heb je hoor en top dat je updates plaatst!

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 08:52

Zwaar is hij niet dat lijkt denk ik zo.

Lekker zitten kon ik niet gister vanwege me rugpijn.

Ik zal vanavond nog een draffilmpje proberen te plaatsen.
Had ook veel momenten dat ik me handen netjes heb maar daar zijn ( uiteraard) geen foto's van gemaakt

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 09:02

Ess_Ramona schreef:
Goed dat je updates plaatst!

Probeer ook op deze foto's je handen meer te dragen. Dan kan je je schouders ook meer ontspannen en oogt het minder zwaar.

Schakel je veel? Op het oog lijkt hij heel zwaar in je handen, het lijkt of ie een beetje hangt!

Succes :).

Zwaar was hij gelukkig helemaal niet.
We schakelen wel maar nog veel te kort. Half uurtje is ook zo voorbij haha.

Vanwege me rug en de pijnstillers kon ik gister niet heel lekker zitten en heb ik ook niet doorgezeten.
Er zaten stukjes in dat ik me handen meer draag maar in het algemeen plaats ik ze wat lager omdat we dan toch een fijnere aanleuning hebben.

Ik rij hem liever wat lager en losser met een fijne aanleuning en vanaf daar wat meer oppakken en dus ook dragen.
Als ik me handen hoger draag word hij onstabiel in de aanleuning waardoor de hoofd-hals houding ook te hoog word.

Met name de linkerbuiging is voor ons een "probleem".
We hebben gister veel op de volte gereden en die steeds kleiner en groter gemaakt om hem wat beter aan het linkerbeen te krijgen.
Binnenhand linksom accepteerde hij ook nog niet helemaal lekker.

Er is nog veel werk en we zijn er nog lang niet maar gister voor het geen spannings momenten gehad en daar ben ik trots op! :)

Bedankt voor al jullie adviezen en commetaars
Dit was voorlopig de laatste les van herman en we hopen dat hij vaker komt.
En dan komt er weer een update haha.

deborah_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 01:48

niet heel de tijd naar je paard kijken als je rijdt, richt je op en kijk naar waar je heen gaat, als je dat doet ga je ook automatisch rechter zitten. Ook moet je op je hakken letten, zeker als je sporen draagt, duw ze naar beneden en hou ze niet steeds opgetrokken, dan stoor je je paard minder met je sporen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:52

Volgens mij was je tempo hier al veel fijner, het ziet er al een stuk beter uit.

Het is wel echt belangrijk dat je je hoofd rechtop gaat dragen. Doordat je je hoofd naar voren knikt breng je je hele lijf uit evenwicht. Probeer maar eens zo trots mogelijk op je paard te zitten, hoofd rechtop, borstbeen vooruit, kont in het zadel en benen lang. Begin dit te oefenen bij het in en uitstappen zodat je je er goed op kan concentreren. Je zal zien dat wanneer jij fijn zit je paard ruimer gaat bewegen.

Zie nu dat deborah dit eigenlijk ook al zegt :+

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 23:52

Aangezien TS graag een update wil geven gooi ik het topic weer even open. Het zat op slot omdat er 2 weken niet was gereageerd.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 16:13

*** update***
na de laatste les van herman had ik wedstrijd op 23 augustus en daarbij voor het eerst 2 winstpunten gereden in beide proeven 1.
eindelijk geen impuls op me protocollen

11-8 weer les gehad van herman wientjes.
hij vond ons erg vooruit gegaan en merkt dat juun een stabielere aanleuning heeft en scherper op me hulpen reageert.
ik zei tegen hem dat we met name thuis nog erg veel moeite met de rechtergalop hebben dit is tijdens de wedstrijden niet zo.
ik weet ook dat het voornamelijk aan mij ligt maar het blijft een moeilijke kant.
er is dit keer ook filmmatriaal wat ik graag met jullie wil delen.
Afbeelding
Afbeelding

hier zijn we voornamelijk met de draf bezig:
https://www.youtube.com/watch?v=aYvdQl7-mfU

hier de linkergalop en draf
https://www.youtube.com/watch?v=Ae6NIeqLteQ

en hier de rechtergalop:
https://www.youtube.com/watch?v=uUz99L4W3yA

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:32

Wat leuk, ik ken Juun van vroeger! :D Leuk om hem terug te zien, hij ziet er goed uit!

Je gaf aan dat ie soms wat lui is, probeer niet bij iedere pas te drijven. 1x been = weg. Ga lekker veel overgangen rijden, dat is goed om hem beter aan je been te krijgen, en om hem beter op zijn achterbeen te krijgen :)

Succes met hem, het is een leuk paard. Jullie komen er wel :D

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 20:43

Dank je wel voor je tip.
Wat leuk dat je hem van vroeger kent, waar ken je hem van? Mag ook via pb ;)

Het is moeilijk bij hem om 1x been en weg aan te houden.
Hij reageert nog slecht aan me been en we zijn druk bezig omdat beter te krijgen.
We rijden af en toe ook zonder zweep omdat ik toch soms te snel de zweep pak en zonder hij echt naar mijn beenhulp moet gaan luisteren.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:52

Zitten bij de eerste foto's al mooie platen tussen waarbij hij lekker onder treedt en voor mooi je hand volgt. Lijkt me geen gemakkelijk paard om te rijden. Denk dat (schijn)overgangen zullen helpen om hem beter aan het been te krijgen en wat alerter op jou in plaats van op zijn omgeving. Maak ook meer figuren en zet hem lekker aan het werk. Ik vind je handhouding prima en je hebt mooi contact, ik denk dat zijn aanleuning ook constanter zal worden als hij eenmaal fijn aan het been is en jij minder hoeft te werken. Succes!!

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 21:18

Even een update:
zoals juun tijdens me les ging, gingen we zondag met me wedstrijd niet.

Totaal niet bij mij steeds hinneken naar een ander paard(onbekende) en totaal niet aan het been.
Vaak tegen de hand en moest veel meer nageven.
Hij werd erg sterk en dus ook lui.
Beide proeven stabiel gereden met 169 en 168 punten.
Na me proef stapte we de bak uit en stapte af om uit te stappen en na 2 rondjes stond hij stil, niet eens te puffen of wat dan ook hij wou niet meer.
We gaan dus de komende tijd proberen zonder zweep te rijden en veel overgangen.
Als ik hem op een volte 10m zette met los rijden luisterde hij heel netjes buigt ook mooi in maar als ik dan daarna rechte stukken reed kwam de nek er weer op en bleef hij kijken en tja dan word hij een hele sterke tuiger met een big neck haha.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 14:40

JenniferU schreef:
Dank je wel voor je tip.
Wat leuk dat je hem van vroeger kent, waar ken je hem van? Mag ook via pb ;)

Het is moeilijk bij hem om 1x been en weg aan te houden.
Hij reageert nog slecht aan me been en we zijn druk bezig omdat beter te krijgen.
We rijden af en toe ook zonder zweep omdat ik toch soms te snel de zweep pak en zonder hij echt naar mijn beenhulp moet gaan luisteren.

Hij heeft laaaaaang, lang geleden op de manege gestaan waar ik vroeger reed :) Hij liep ook mee in de lessen, was 1 van de leukere (en lastigere) paarden om te rijden :D

Mij is altijd verteld; kuit, geen reactie? Meer been. geen reactie? Been + tikje. Dat hebben de meeste vrij snel wel door.

Jammer dat je wedstrijd niet ging zoals gehoopt, maar dat is misschien ook een kwestie van ervaring opdoen? Voor jullie beide denk ik?
Ik zou proberen hem met losrijden zoveel mogelijk bezig te houden, zodat ie geen tijd heeft om aan iets anders te denken dat aan jou. Dus lekker veel verschillende, en onverwachte dingen rijden. Succes!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:28

Heey Jennifer,

Ik Zie enorm veel verbetering met de eerste en de laatste fotos,
Veel meer ontspanning!

Ik snap het heel goed hoor in de bak bi de buren met de kippen (bonotje) hoe moeilijk t is om daar te ontspannen.

Verder had ik t idee dat je n klein beetje scheef zit met je boven lichaam naar binnen toe.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:34

Oh, leuk les van Herman Wientjes!
Overigens heb je prachtige tuiger.
Let wel op je eigen houding je zit eigenlijk overal scheef, kijk maar eens naar de foto's en je schouders.
Probeer in het midden van je paard te zitten niet in te knikken bij je heup en ook je schouders op gelijke hoogte te houden door je rug recht te houden.
En jup.. weet het als je last van je rug hebt heel lastig.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:43

JenniferU schreef:
FriesWytske schreef:
Jullie zijn zo te zien aan de foto's een hele leuke combinatie. Maar wat ontzettend jammer is, dat je zo gefocussed bent op die voorkant. Dit zie je terug aan je handen. Je hebt ze op alle foto's laag en behoorlijk strak. Denk dat als je die hoger doet. En minder streng bent met je handen. Dan komt je paard vanzelf wel in de goede aanleuning.

Bedankt voor je commetaar,
in deze les waren we bezig met me handen juist wat lager in te stellen en wat juun wat losser te gaan rijden om hem op zijn eigen benen te laten lopen.
als ik hem nog meer teugel lengte geef gaat hij juist nog meer hangen in me handen en soms kruipt hij ook achter het bit en heb ik helemaal geen controle meer over hem.
het kan zijn dat dit een vertekend beeld geeft.
Juun heeft nog weinig respect voor me binnenbeen en loopt soms nog wat weg over de buitenschouder.

allereerst vind ik dat je een leuk paard hebt.
Deze reactie viel mij op.
Je zegt hem op eigen benen te willen laten lopen, maar dat als je hem langere teugel geeft, dat hij meer op je hand gaat hangen.
Hij loopt dus helemaal niet op eigen benen, of in eigen houding.
Je houd je handen laag, zodat hij zijn hoofd wel naar beneden niet doen. Je doet het zelfs zo extreem dat je voorover gaat zitten. Op bijna elke foto zijn je armen compleet gestrekt.
Je zegt dat schakelen goed gaat. Terug makkelijker dan vooruit. Maar wat doet hij als hij terug gaat? Gat hij dan gewoon langzamer lopen? En hoe snel schakel je? Verzamel je hem een hele ronde, om hem dan weer vooruit te rijden? Of verzamel je hem 3/4 passen, even op de achterhand zetten, en weer vooruit. En hoe snel kan je hem dan weer verzamelen? Duurt dat 10 passen tot je hem weer terug hebt, of reageerd hij rdirect door weer op de achterhand te gaan en te verzamelen?

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:01

De nodige commentaar is gegeven.
Ik wil even zeggen dat ik je paard echt een knapperd vind!

Tafelpoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:12

Over je handen is ondertussen al voldoende gezegd.

Maar wat een ontzettend gaaf dier!

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 23:43

Dank jullie wel :)
@fleurtjeuh ik reageer later even uitgebreid ben nu te moe hihi