different1 schreef:Ik zou absoluut NIET de slof als een bijzetteugel vast gaan maken.
Wat als het paard schrikt? Of als het paard struikelt en valt?
Levensgevaarlijk.
Ik begrijp wel waarom de slof eraan zit, rijd de eigenaar er zelf ook mee?
Maar het is niet de juiste manier om een paard te rijden, zeker niet als de slof zo strak staat.
De slof is bedoelt als begrenzing, dus wanneer hij echt z'n neus naar voren steekt of zijn hoofd omhoog wil slaan dan hoort hij de slof tegen te komen.
Het is niet de bedoeling het als dwangmiddel te gebruiken om het paard in de gewenste houding te laten lopen.
Het paard ontspannen krijgen, doe je door veel te schakelen in tempo en veel figuren te rijden.
In stap kun je al van bijna halt naar middenstap, en weer terug naar het arbeidstempo.
Steeds korte stukjes, begrijpt hij je? Dan ga je weer over naar een ander tempo.
Opletten dat hij ook echt reageert op je been door voorwaarts te gaan, en op je zit om langzamer te gaan.
Reageert hij slecht op je zit, dan sluit je je hand een keer, maar nooit je hand richting je buik halen.
Figuren die hem soepelr maken zijn uiteraard voltes, grote voltes verkleinen tot ongeveer 10m doorsnee en weer vergroten.
Ik ben zelf ook fan van slangevoltes, 3 of 4 bogen in een bak van 20*40m, en meer bij een grotere bak.
Je kunt daarin ook varieeren met rechte stukken tussen de bogen, of juist gebogen lijnen rijden.
Goed om je binnenbeen heen buigen, je binnenhand iets van de hals afhalen en je buitenhand iets openen maar niet naar voren steken.
Ook kun je weer varieeren in tempo, ene boog goed voorwaarts, andere boog weer wat langzamer.
Gaat dit goed, voelt hij licht in je hand en zoekt hij wellicht zelfs al wat verbinding door zachtjes te zakken in de hoofd-halshouding(niet verwarren met hangen!) dan kun je korte stukjes aandraven.
Een paar passen, en weer terug naar stap, weer de ontspanning opzoeken en weer aandraven.
Uiteraard kun je in draf dan ook gaan varieeren in tempo en veel bochtenwerk gaan rijden.
Opletten dat de bochtjes niet te klein worden, 10m doorsnee is prima.
Heel veel succes!
(krijg helaas geen trema op de e, bij varieeren)
Bedankt! Helaas heb ik geen bak waar ik kan rijden dus rijd in het weilandje, zelf vind ik het te klein om te galopperen dus doe dat ook niet. Maar ik ga zeker oefenen met die voltes enzo