Hoe oud stop je met rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Hoe oud stop je met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:51

Mijn pony is 27 en gaat nog zo'n 3x per week mee naar hetbos voor ritten tussen de 8 en 15 km.
Daarnaast is hij 1x per week kinderlespony voor een meiske van 6 en een meiske van 4.

Rust roeet, dus ik hou hem zolang mogelijk in beweging. Ik stop met rijden als hij aan gaat geven niet meer gereden te willen/kunnen worden. Zolang hij nog wel mee kan aan de wandel of als handpaard, zal ik dat ook blijven doen.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:02

Ik las ooit een stukje over een Welsh pony van dik in de 30 die met pensioen was gestuurd omdat hij zo oud was en het verdiende. Hij kwijnde zienderogen weg. Uit eindelijk besloten dat hij dan 2x per week een half uru in een ponyles mee mocht rijden en hij is uit eindelijk bijna 40 geworden. Hij knapte er zo van op.

Dus ja wanneer is het te oud, je merkt het waarschijnlijk zelf aan het paard of de pony.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:10

Rust Roest.

mijn oude ververzorgpaard (haflinger) is nu 26 en is dit jaar nog met de eigenaar 3 weken naar oostrijk gegaan. Heeft flinke ritten gemaakt door de bergen.
hij is minder soepel als vroeger en wordt niet meer dressuurmatig getraind dat zie je wel maar rijd nog meerdere keren per week buiten. Ook bosritten van 3.5 uur.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:15

Mijn ponietje van 25 loopt nog regelmatig voor de wagen en is hartstikke fit nog en heeft er plezier aan. Rijden is hij voor mij te klein voor maar zou ook nog makkelijk kunnen met kleinere kinderen. Ga uiteindelijk wel mn zware wagen wegdoen (en heb dan nog een lichte tweewieler) en ga met m door tot dat ik merk dat t teveel is voor m :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:33

Mijn 'verzorg' pony (in de praktijk zo goed als eigen) is tussen de 25-30 jaar en is sinds vorige maand na een jaar onder het zadel stil te hebben gestaan weer aan het werk, en wat bloeit hij weer op! Vol met energie en hartstikke happy, hij begint weer aan een derde jeugd :D Toen hij nog thuis stond, reden we de laatste jaren vnl veel in de bossen met ritten van 30km, en nu op de nieuwe stalling focus ik me veel op de klassieke dresuur om hem zo lang mogelijk 'mee te laten gaan' en bouw ik z'n conditie uiteraard tijdens bosritjes weer op, en willen we weer lekker lange ritten maken!
Dat hij stil stond was overigens geen lichamelijke klacht van pony uit maar gedoe met de mede-eigenaar v/h paard. Ik ben zeker een gelover dat rust roest :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:36

Tot het paard er echt moeite mee krijgt, ondanks goed warm stappen enz.

Evaencoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:40

Ik ken ook een paard van 26 dat binnenkort nog Z2 gaat starten, op stal hebben wij eigenlijk veel oude paarden (30+) doe nog fit zijn. Ze rijden geen wedstrijden meer, maar lopen nog wel regelmatig.
Het verschilt echt per paard denk ik.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:56

:list: :)) :+: Zowel voor paard als voor mens geldt: rust roest! Gewoon in beweging blijven, maar wel aangepast. Mijn paard en ik zijn samen 96 jaar,en van plan om eeuwig door te gaan, al is het dan in schildpaddentempo! <3 *\o/*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 16:57

anjali schreef:
:list: :)) :+: Zowel voor paard als voor mens geldt: rust roest! Gewoon in beweging blijven, maar wel aangepast. Mijn paard en ik zijn samen 96 jaar,en van plan om eeuwig door te gaan, al is het dan in schildpaddentempo! <3 *\o/*

Dan klopt of je leeftijd niet die je hebt opgegeven of je 96 jaar niet of je hebt een wonder aan huis staan van 55 jaar. :+

Zelfde als voorgangers schrijven, gewoon lekker doorkachelen zolang als het kan. Rust roest. Mijn man (72 jaar) en zijn paard 20 jaar zijn samen 92 en rijden samen gaat goed. Mijn man doet graag rustig aan vanwege zijn reuma en zo'n paardje van 20 zoals die van ons vind dat ook allemaal wel prima. Maar als er een jonkie op zit die lekker wil rijden is dat ook nog prima.

Bij ons op stal was iemand die elke dag met haar paard naar buiten ging. paard was dik boven de 30 jaar en had er veel lol in. Hij is tot één dag voor zijn dood altijd buiten bereden totdat ze hem vond een dag later na de buitenrit overleden. Mooi toch zoiets.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 17:02

Rust roest... Dus stoppen doe je al je er samen geen plezier meer in hebt. Dat is per paard verschillend. Mijn pony liep met 26 nog Z1 dressuur (en niet onverdienstelijk) wel maar 1 proefje maar hij gaf alles en genoot. Moeten stoppen omdat ik veel te groot werd maar toen ook echt met rijden gestopt omdat we zonder wedstrijden er beide geen lol meer in hadden. Toen is hij snel ouder geworden maar uiteindelijk 32 :D

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 20:55

Ik dacht dat dit ging over mensen. In dat geval: Als mijn versleten is dan vind ik het wel tijd om te stoppen. :))

lotje_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 23:29

Dat ligt helemaal aan het paard al vind ik 40 toch wel maximaal :P

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:53

mijn d-pony is 30 geworden en de laatste paar jaartje heb ik alleen maar gestapt en soms wat draven. Dat ging prima. Zelfs de dag dat ik hem in heb laten slapen heb ik nog een laatste buitenritje gereden ( penis-tumor ) dus het is denk ik afhankelijk per paard hoe lang je er nog op kan blijven rijden. Een paard wat pijn heeft van de artrose bijvoorbeeld mag je niet meer op rijden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:08

Is volledig afhankelijk van ieder individueel paard... erfelijkheid en tussentijds beleid/belasting spelen natuurlijk een enorme rol mee.

Er is geen generaliserend antwoord op te geven, behalve dat je bij een goed Paardgericht management waarbij het paard zo veel mogelijk paard kan en mag zijn, je de beste kans maakt dat het paard tot op hogere leeftijd bereden kan worden.

Boxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:09

Denk niet dat je dat een leeftijd aan kan geven. Verschilt per paard. De mankementen die bij het ouder worden horen verschillen ook per paard. De een rijd nog door op de 30e en de ander gaat met volle pensioen op de 20e.

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:11

Mijn paard, van 15,5, staat inmiddels 2,5 maand stil vanwege blessure's. Als dit niet goed komt gaat ze met pensioen. Anders bouwen we haar weer op, hier had/heeft ze altijd de kracht en zin voor gehad.
Een pony van een vriendin is bijna 40, die loopt nog elke dag. Lichamelijk kan hij het prima en hij kan er niet tegen als hij stil staat.
Het is natuurlijk heeel verschillend per paard. Maar ook op welke leeftijd je hem inrijd, 2,5 is anders dan 5 natuurlijk. :)

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:21

Toen mijn pony 22 was ben ik wel gestopt met wedstrijden. M springen met een amazone die een tikje te groot was werd wel iets te veel. Ik heb hem nog wel een jaartje recreatief gereden, toen besloot mijn pa dat hij de perfecte leerpony zou zijn voor een 11 jarig meisje en ging naar haar.

RoronaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:00

Ik zou stoppen met rijden als het echt niet meer gaat dus als paard het aangeeft. Leeftijd speelt niet echt een rol. Als een paard 25 is en blij wordt van lopen, waarom zou je dan niet meer erop rijden?

LaSuerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 05:16

Tja ik ben van mening dat het ene paard op 22 jaar "ouder" is dan een ander paard van 22 jaar.
Je kunt ze niet met elkaar vergelijken. Mijn mening is te kijken naar je paard zelf.

Ik stopte zo`n 6 jaar geleden met mijn oudje vanwege een blessure. Na een periode revalidatie en terugval ben ik gestopt. Het werd voor haar steeds moeilijker en ik wilde het haar niet nog moeilijker maken. Ze was toen een jaar of 19.
Zij geniet nog heerlijk van haar pensioen.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 06:17

Wanneer stop je zelf? Ik was laatst op bezoek in het ziekenhuis en daar waren mensen van in de 70 die nog graag skieen. Ik denk dat als je je paard kent, dat hij zelf wel aangeeft wanneer hij wat niet meer leuk vind.

AvanKol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:54

Horsa schreef:
Wanneer stop je zelf? Ik was laatst op bezoek in het ziekenhuis en daar waren mensen van in de 70 die nog graag skieen. Ik denk dat als je je paard kent, dat hij zelf wel aangeeft wanneer hij wat niet meer leuk vind.

Of laatst die vrouw van in de 90 die nog even vrolijk een marathon uitliep!

Verschilt per paard, maar ook qua wat je er nog van vraagt. Heerlijke buitenritten samen kunnen nog veel langer dan intensief springen bijv. Afbouwen als je merkt dat het teveel wordt, ze geven het zelf het beste aan! :j

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:10

Dat is toch geheel per paard (of mens) verschillend. De 1 is met 15 soms als met pensioen, de ander wordt met 28 nog gereden. Het is maar net hoe fit/gezond het paard nog is.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:14

Zoals anderen hier al zeggen, per paard verschillend.

Vier jaar geleden nam ik een manegepaard (20 jaar oud) over met het idee dat hij niet meer berijdbaar was. Na een jaar pensioen vieren op de wei was hij zo fit dat we langzaam kleine rondjes zijn beginnen doen. Na nog een jaar konden we echt wel ritten rijden (op zijn tempo maar toch met af en toe galopje enz) en zelfs een strandrit.

Nu is hij 24 jaar en volledig op pensioen, terug mooie weide decoratie. Bij de laatste ritjes voelde ik dat het van hem niet meer hoefde. Hij deed nog steeds met plezier zijn galopje op het veld (is 'ie gek op) maar het wandelingetje slofte hij door. Daarom ook besloten dat het niet meer moet, galopje doen kan hij in de wei ook.

Veel paarden, vaak pony's, zijn met 24 jaar nog lekker fit. Mijn paard is gevoelig voor kwalen en eerder "op".

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:18

Vorig jaar HE hadden we met de draver vereniging Rex nog bij.. Rex is inmiddels 32 en loopt nog iedere week zijn rondje door het bos.. op HE liet hij zich ook weer van zijn beste kant zien

Ik denk echt dat je het per paars moet bekijken.. en ik persoonlijk zal zo lang het nog kan mijn paard blijven rijden.. tot mijn paard het aangeeft het niet leuk meer te vinden of pijn te hebben oid

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:20

Mijn lieve oude Mac is 21 en die rijdt ik nog zo'n 5x per week en dan ook gewoon dressuurmatig op Z-niveau. We gaan niet meer op wedstrijd want daar wordt hij nogal zenuwachtig van.

Zolang hij fit is blijf ik hem ook rijden ik denk dat dat veel beter voor hem en zijn lijf is als ergens op de wei zetten. Hij geniet van de aandacht en is beledigd als hij denkt dat mijn jonge paard meer aandacht krijgt :)
Het toverwoord is denk ik fit zijn