Steigeren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

zigranta

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:30

Een bit niet nee, dat is al meerdere keren gezegd.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:34

Volgens mij heb je je antwoord al vaak genoeg gekregen? Het antwoord is nee. Neem een keer een goede instructrice mee naar buiten.
Maar voor je dat doet, al het andere uitsluiten. Jij kan niét ruiken of er iets niet helemaal lekker zit in je paard! Dus zadelmaker, osteopaat, dierenarts als dat nodig is..
Als je dat niet eerst hebt gedaan kunnen wij je niet verder helpen.

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:35

steigeren, zo heb ik geleerd, kan komen door een blokkade aan de voorkant. ik denk dat je op een of andere manier de voorkant van je paard blokkeert (waarschijnlijk met die thiedemann, als ik het zo lees) en dat ie daarom omhoog komt.
heb je les? probeer het voorwaarts op te lossen, niet met meer ijzer of tuig

(dit is mits er dus verder lichamelijk niets 'mis' is)

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:36

Ik heb ook een tijd een paard gereden wat nogal eens omhoog kwam. Bleek geen goed passend zadel te hebben en daarnaast zat zn rug ook nog eens vast.

Wat ik bedoel te zeggen is sluit eerst echt pijn / slecht passend tuig uit. Je paard probeert je wat te vertellen en steigert niet omdat ie jou zonodig wil pesten.

Mocht dit in orde zijn en het steigeren komt dus ergens anders vandaan (onzekerheid oid) raad ik je aan om dit op de grond met goede begeleiding op te lossen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:40

@TS Even ervanuit gaande dat het dan niets medisch is, zoals jij aangeeft, en ze dus helemaal is nagekeken door dierenarts, tandarts, gecertificeerde zadelmaker, bitfitter en osteopaat...
dan komen bij mij de volgende vragen op:
- Doet ze dit al vanaf het begin af aan met buitenrijden? Dus al 2,5 jaar?
- Doet ze het bij hetzelfde punt? Of alleen wanneer ze iets eng vindt?
- Loopt ze aan de hand er wel gewoon langs?
- Wat doe jij op het moment dat ze iets eng vindt/ergens niet langs wil en dus gaat steigeren?

En dan nog dit: grondwerk is veel meer dan alleen wandelen, dit is werken aan vertrouwen in elkaar, leiderschap van jou, waardoor ze ook bij iets engs uiteindelijk (en dat is niet in een week, maar kan maanden duren) ook op jou vertrouwt en er gewoon langs gaat.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:46

Ik denk juist dat een tuig of een bit zeker niet gaat helpen.
Het enige wat werkt is naar voren rijden.
Hoe meer jij je paard probeert zijn hoofd naar beneden te houden om te voorkomen dat die steigert hoe meer pogingen die zal doen om omhoog te komen.
De enige manier voor je paard om van de druk in de mond af te komen is om te steigeren, dat is haar geleerd door het steeds te belonen met loslaten.
Dus als je voelt dat hij/zij omhoog wil komen dan de boel enigszins los gooien en naar voren jagen en rap ook.
Voorkom dat je die druk aan de voorkant krijgt want dat is het trucje wat ze kent.

Rijden met de thiedeman is misschien niet zo geschikt voor en paard dat steigert. Probeer een andere manier te zoeken om aan de teugel te gaan rijden.
Kost veel trainingsuren maar uiteindelijk is het het beste om je paard zonder hulpteugel nagevelijk te rijden het beste ook voor het ruggebruik

xtessadk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 12:50

Ik heb inderdaad mijn antwoord al gehad maar omdat mensen blijven praten over zadel etc, ze doet het als ze iets eng vind en er niet langs wil. Ze doet het alleen op buitenrit dus al zou er wat mis zijn met haar rug, zadel etc zou dat met rijden in de rijbak ook naar voren moeten komen maar daar is niks mis? Ze gehoorzaamd mij goed en we hebben een goedde vertrouwingsband alleen steigert ze als ze soms bang is?

Veder is er zoals ik dus al zei niks mis anders hadden ze dat allang gemerkt!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:53

Oke, maar als ze dus steigert als ze bang is, wat denk je dan wat je moet doen? Zorgen dat ze minder bang wordt of zorgen dat ze met dwang op de grond blijft? Wat zou op lange termijn zorgen voor een relaxter paard, training of dwang?

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:55

Jij zegt dat de schuld bij je paard ligt, omdat het verwend is en doet wat hij wil, maar weet je zeker dat de oorzaak niet bij jou ligt? De schuld aan je paard geven is makkelijk, maar is dit wel eerlijk?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:56

Misschien samen met iemand op buitenrit gaan om haar op die manier te trainen of iemand mee te laten fietsen zodat ze er makkelijker langs stapt.
Maar als ze alleen steigert als ze af en toe ergens niet langs wil dan zou ik daar echt geen ander tuig of bit voor gaan aanschaffen. Die enkele keren dat het dan gebeurt daar moet je dan mee om leren gaan

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:57

darkadia schreef:
@TS Even ervanuit gaande dat het dan niets medisch is, zoals jij aangeeft, en ze dus helemaal is nagekeken door dierenarts, tandarts, gecertificeerde zadelmaker, bitfitter en osteopaat...
dan komen bij mij de volgende vragen op:
- Doet ze dit al vanaf het begin af aan met buitenrijden? Dus al 2,5 jaar?
- Doet ze het bij hetzelfde punt? Of alleen wanneer ze iets eng vindt?
- Loopt ze aan de hand er wel gewoon langs?
- Wat doe jij op het moment dat ze iets eng vindt/ergens niet langs wil en dus gaat steigeren?

En dan nog dit: grondwerk is veel meer dan alleen wandelen, dit is werken aan vertrouwen in elkaar, leiderschap van jou, waardoor ze ook bij iets engs uiteindelijk (en dat is niet in een week, maar kan maanden duren) ook op jou vertrouwt en er gewoon langs gaat.

Ben ook wel benieuwd naar een reactie naar dit :)

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:57

Omdat jij niks merkt, wil dat niet zeggen dat er niets mis is. Ik was er ook vanuit gegaan dat ik een goed passend zadel had, want mijn merrie liep "gewoon" goed. Tot ik er eens een echte zadelpasser bij liet komen. Was helaas wel een eye opener. Ik reed namelijk al een aantal jaartjes met een niet-passend zadel... Vorige week was de osteopaat er nog eens, eerste keer nadat ik mijn nieuwe passende zadel gekocht had. Merrie zat echt nog heel erg vast in de rug, waarschijnlijk nog steeds door het vorige zadel.
Als jij niets wil doen met de goedbedoelde adviezen, is dat jouw zaak. Maar ik zou het toch niet op mijn geweten willen hebben.

Als ze echt bang is, is het belangrijk dat jij haar vertrouwen geeft. Als je daarvoor moet afstappen en haar er aan de hand langs moeten leiden, moet je dat maar doen. Dan leert ze dat er niks is om schrik voor te hebben.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:58

Een paard steigert wanneer je of iets van em vraagt wat je hij niet begrijpt(veel druk in de mond maar toch drijven bijvoorbeeld), wanneer het pijn heeft of wanneer je zelf niet genoeg de leiding en in angstige situaties niet kan leunen op de ruiter die hem desondanks aanmoedigen toch onbewust beperkt.

Voordat een paard steigert gaan er heel wat signalen vooraf. Langzamer lopen, stilstaan , zigzaggen , achteruit lopen etc. Wanneer je druk blijft houden op de teugels ziet een paard nog maar 1 uitweg omhoog! Probeer steigeren te voorkomen. Desnoods stap je af. Maar probeer gewoon te voelen wanneer je paard gaat. Voorwaarts houden wanneer je het voelt aankomen.

xtessadk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 13:00

Gillbo schreef:
Misschien samen met iemand op buitenrit gaan om haar op die manier te trainen of iemand mee te laten fietsen zodat ze er makkelijker langs stapt.
Maar als ze alleen steigert als ze af en toe ergens niet langs wil dan zou ik daar echt geen ander tuig of bit voor gaan aanschaffen. Die enkele keren dat het dan gebeurt daar moet je dan mee om leren gaan

Als mijn moeder namelijk mee gaat steigert ze niet, dus ze vind dingen gewoon eng

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:05

Tessa, je antwoord maar op de helft van de vragen uit mijn bericht. Terwijl ik je juist wil helpen, en ik er in die post niet vanuit ga dat het iets medisch is (hoewel ik dat ook nog steeds niet kan uitsluiten met de weinige info die je geeft).

Je laatste post wijst echter wel op het feit dat de vertrouwensband dus inderdaad niet op orde is. Want met iemand ernaast durft ze het wel.

Nogmaals: Wat DOE JIJ op het moment dat ze iets eng vindt?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:09

PP -> RT-V

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:12

Nogmaals, grondwerklessen. Enkele lange lijn zou de kloof tussen naast en erop zitten kunnen verbeteren. Je paard loopt voorop en jij staat erachter. Je paard wordt zelfstandiger en wordt ook niet in het diepe gegooid.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:14

Sinds wanneer is ze gaan steigeren? Of heeft ze dit altijd al gedaan?
Al eens geprobeerd met een ei?
Mijn merrie heeft ooit eens 1x bij mij gesteigerd, ook toen ze haar zin niet kreeg.
toen heb ik haar een draai om haar oren gegeven! (Je kan er dan toch makkelijk bij haha) niet met zweep, gewoon met de vlakke hand. sindsdien heeft ze het nooit meer gedaan.
Het kan gewoon een psychologisch spelletje van haar zijn in hoever ze haar zin kan doordrijven.
Probeer zelf altijd rustig en niet boos te worden, want dan krijg je die discussie met haar. Gewoon herhalen op stem en die draai om haar oren bij de 3e waarschuwing uitdelen. Misschien dat ze dan op een gegeven moment al Bij de 2e waarschuwing zal stoppen.
Komt wel veel geduld bij kijken, maar is niet onmogelijk! Succes *\o/*

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:19

Uit jou posts begrijp ik dat ze bang is en misschien jou niet vertrouwt of als leider ziet. Extra tuig gaat je echt niet helpen.

Neem grondwerklessen, zorg dat hij jou leert vertrouwen en jou als leider gaat zien. Hij zal jou moeten 'volgen' langs de enge dingen, dat durft hij nu dus niet.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:24

Er even vanuit gaande dat er medisch niks mis is: Je zegt dat jullie een goede vertrouwensband hebben, maar als zij steigerd wanneer ze iets eng vind is dit kennelijk niet zo. Als jullie echt goed samen waren dan is de reactie -wanneer jij haar consequent naar voren blijft zonder druk van voor- steigeren erg raar. Dan zou de reactie hoogstens schrikken of aarzelen zijn. Daarom ga ik mee in het grondwerk advies hierboven en vind ik het ook een goed advies om met een juiste instructie naar buiten te gaan..

Maar jij zegt dat alles goed is omdat ze in de bak ook niks doet. Dat hoefd helemaal niet zo te zijn. Op buitenrit kan het namelijk heel goed zijn dat jij onbewust heel anders rijd dan in de bak. Het kan namelijk heel goed zijn dat zodra jou pony aarzeld of bang word ze een bepaalde druk op haar mond of rug krijgt en haar dat pijn doet. En omdat ze niet van die druk af kan komen gaat ze dan steigeren.

Ik zou iig van harte adviseren die thiedeman in dit soort situaties echt thuis te laten. Dat verergerd de situatie alleen maar meer.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:30

Waar de rijtechnische kunde van de ruiter ophoud begint de zadelkamer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:30

xtessadk schreef:
Ik heb inderdaad mijn antwoord al gehad maar omdat mensen blijven praten over zadel etc, ze doet het als ze iets eng vind en er niet langs wil. Ze doet het alleen op buitenrit dus al zou er wat mis zijn met haar rug, zadel etc zou dat met rijden in de rijbak ook naar voren moeten komen maar daar is niks mis? Ze gehoorzaamd mij goed en we hebben een goedde vertrouwingsband alleen steigert ze als ze soms bang is?

Veder is er zoals ik dus al zei niks mis anders hadden ze dat allang gemerkt!

Het feit dat ze steigert omdat ze bang is, is omdat ze jou niet vertrouwd. Jij zal hier dus wat anders moeten gaan doen, wat dat is kunnen wij vanaf de pc niet zien. Je moet het zo aanbieden dat je pony geen reden heeft om te steigeren. Dus geen tuig of bit, maar jezelf veranderen. Dus hulp zoeken :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:12

xtessadk schreef:
Gillbo schreef:

Als mijn moeder namelijk mee gaat steigert ze niet, dus ze vind dingen gewoon eng

Dan is het naar mijn idee ook geen eigenwijs of dwars paard maar een onzeker paard.
Wat wil je bereiken met een ander tuig of bit? Ja het steigeren maar hoe denk jij dat een tuig of bit daar aan kan bijdragen?
Door harder in te werken in de mond zal je alleen maar meer protest en onzekerheid krijgen.

Hoe vaak rijd je buiten en hoe vaak komt ze dan omhoog?
Wat is jou reactie als ze omhoog komt tijdens de buitenrit?
Ik wil je helpen zoeken naar een oplossing dus wat doe je bedoel ik niet alleen wat je met je teugels doet maar ook met je benen, je stem, je houding. Heb je zelf schrik voor het steigeren?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:25

Ik ben het volkomen met je eens, het ligt idd niet aan het zadel en dergelijke (kan soms idd wel hoor) maar waar het volgens mij aan ligt, dat ga jij hier niet graag horen, de fout moet je niet bij het paard zoeken maar bij de ruiter, en die ruiter dat ben jij.
Paarden zijn niet koppig en zijn ook geen draken, paarden willen graag voor je werken, maar het moet een samenwerking zijn, dus niet tegen elkaar op.
Zoek goede instructie, dat kan een wereld van verschil tonen.
Een thiedemann teugel is een hulpteugel bij de training en is niet bedoelt om er gewoon mee te gaan rijden ook daar ben je dus verkeerd bezig, samenwerking is de oplossing, vorm een team met je paard.

xtessadk schreef:
Er is veder niks mis met mijn paard ze is gewoon koppig als ze ergens niet langs wil. De vraag was alleen is er mischien een bit die dit een beetje kan voorkomen.

Reactie boven: Jij snapt hoe ik het bedoel. Ze is inderdaad een verwende draak al die reacties over een verkeerd zadel enzo daarligt het niet aan!

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:36

Ik heb ooit eens gehoord dat een ei zou helpen. Op het moment dat ze steigert moet jij een ei tussen haar oren kapot slaan (ik weet wel niet hoe je dat zelfs doet maar goed), door dat je dat ei kapot slaat, hoort ze iets kraken en voelt ze iets vloeien. De meeste paarden denken dan dat ze ergens tegengebost zijn en dat ze bloeden, dan zullen ze niet meer steigeren hoor!