staken en omdraaien tijdens buitenrit!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:58

AmFe schreef:
Ik zie sommige mensen schrijven:: een stukje verder gaan en dan zelf omdraaien.. In mijn ogen is dat totaal niet verstandig en moet je nooit omdraaien maar altijd een ronde route rijden zeg maar. Dus niet op hetzelfde pad draaien en weer terug!
Als je zelf steeds gaat omdraaien leer je je paard dat omdraaien goed is en dat er steeds een moment komt dat hij mag omdraaien. Zo werk je het zelf in de hand natuurlijk!
Als ik bv afstap (die van mij raakt echt in paniek) dan lopen we altijd een stukje door en maken we wel een rondje, al is die kleiner. Omdraaien zou ook nog meer het risico geven van aanpakken en in paniek terug rennen. Heb altijd geleerd dit nooit te doen!

Ik draai liever zelf om wanneer het goed gaat, dan dat hij het al heeft bepaald en ik hem niet meer het pad af krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 15:26

Omdraaien is niet erg, maar zorg ervoor dat je dan zelf de controle hebt. Desnoods halthouden, voorwaarts stappen en omdraaien en weer halthouden bijv.

Ts, wat doe jij als je paard stil gaat staan, en wat gaat eraan vooraf? Ik denk dat daar de crux zit. Het maakt niet uit hoe jij het gaat oplossen, je krijgt veel verschillende voorbeelden, maar het gaat erom dat je het paard niet afstraft, maar vertrouwen geeft. Boos worden gaat niet helpen, want daarmee creëer je enkel en alleen spanning.

Probeer ten aller tijde rustig te blijven. Als je merkt dat je paard kijkerig is, blijf lekker tegen je paard aan kletsen op een positieve manier. Zodra je merkt dat ze iets eng vind, of niet meer verder wilt, ga dan halthouden. Drijf niet door tot het moment dat zij het doet, want dan loop je vast, maar hou zelf het moment van halthouden in de hand. Laat het paard rustig kijken, ontspan zelf en kijk rustig om je heen. Zodra jij namelijk laat voelen dat er niks aan de hand is, zal het paard ook ontspannen. Zodra je dat voelt, stap je weer voorwaarts. En ja, dit kan soms even duren. Misschien wel 10 minuten. Druk ook niet meteen door, maar doe het in stapjes, merk je dat het paard het weer spannend vind, zet haar weer halt en doe hetzelfde.

Als je dit nu 1 keer hebt gedaan, kies dan zelf een punt om te keren en einde oefening.

Ga dit herhalen op een vaste weg of pad. Totdat je paard in den treure de route leert kennen en ook leert dat de route ok is, ga elke keer een stapje verder, als het teveel wordt, doe je weer een stap terug. Als dat goed gaat kun je gaan uitbreiden.

Voor dit systeem is geduld en rust nodig. Ik hoop dat je dat op kunt brengen :)

Nicje87

Re: staken en omdraaien tijdens buitenrit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 15:45

Ik denk dat je waarschijnlijk steeds net iets te laat bent. Op het moment dat ze kan draaien/stil staan heeft ze haar doel al bereikt. Probeer dat moment voor te zijn en het voorwaarts op te lossen.

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 19:38

AmFe schreef:
Ik zie sommige mensen schrijven:: een stukje verder gaan en dan zelf omdraaien.. In mijn ogen is dat totaal niet verstandig en moet je nooit omdraaien maar altijd een ronde route rijden zeg maar. Dus niet op hetzelfde pad draaien en weer terug!
Als je zelf steeds gaat omdraaien leer je je paard dat omdraaien goed is en dat er steeds een moment komt dat hij mag omdraaien. Zo werk je het zelf in de hand natuurlijk!
Als ik bv afstap (die van mij raakt echt in paniek) dan lopen we altijd een stukje door en maken we wel een rondje, al is die kleiner. Omdraaien zou ook nog meer het risico geven van aanpakken en in paniek terug rennen. Heb altijd geleerd dit nooit te doen!

Heb je gelijk in, maar helaas is die mogelijkheid er niet altijd om een klein rondje te rijden.
Ik sta bijvoorbeeld aan een provincialeweg met mijn pony, het kleinste rondje wat je kan rijden duurt stappend 1,5 uur.
Dat is natuurlijk niet echt ideaal voor het opbouwen, dus helaas kan je soms niet anders..

Marnel93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 00:18

Nicje87 schreef:
Ik denk dat je waarschijnlijk steeds net iets te laat bent. Op het moment dat ze kan draaien/stil staan heeft ze haar doel al bereikt. Probeer dat moment voor te zijn en het voorwaarts op te lossen.

Als ik het aan voel komen doe ik dat altijd idd. Maar soms zijn we aan het draven en dan is het bam stil en draaien, zoiets voel je echt niet aankomen hoor. Ik reageer dan wel direct!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:29

Bij die van mij voel je het negen van de rij keer ook echt niet aankomen!
Die van mij reageert echt angstig en paniekerig. Ik ga de dierenarts eens vragen om een bloedonderzoek om te kijken of ik mogelijk magnesium bij moet voeren.. Heb begrepen dat dat veel verschil kan maken in dit soort reacties.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:29

Ik lees even mee, heb het zelfde probleem, maar dan extremer. Het paard in kwestie volgt namelijk geen kudde (groep kan weg galoperen als hij niet verder wil, hij blijft bij zijn punt), geen voetganger, niks noppes nada. Hij kan t vanuit stap, draf en galop bedenken, bam stil en omdraaien. Ga je tegen hem in komt hij gevaarlijk recht omhoog.

In het werk (zowel op eigen terrein als elders) is het een fijn en goed opgevoed paard.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:22

Mijn paard doet precies hetzelfde, ik heb er daarom voor gekozen om nooit alleen op buitenrit te gaan. Met anderen erbij gaat het gewoon veel beter. Ik ben namelijk zelf ook geen held en als ze begint te staken, achteruit lopen en bokken/steigeren dan vind ik het gewoon te gevaarlijk. Bij ons zijn veel wegen met een sloot aan een kant en prikkeldraad aan de andere kant.
Ik moet wel zeggen dat ik een bijrijder heb gehad die gewoon doorpakte en dan ging het goed.
Ik stap zelf na het rijden gewoon een stuk buiten uit en voel ik me goed dan stap ik wat verder.
Ik kies het moment dat ik omdraai en dat werkt bij ons goed. Als ze begint te flippen stap ik af, loop ik verder en stap ik weer op. Ook dit werkt voor ons.
Mijn doel was ooit om lange buitenritten te kunnen maken in mijn eentje, maar als ik heel realistisch ben kan dit gewoon voorlopig niet veilig genoeg.

Marnel93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 23:13

Princesj schreef:
Ik lees even mee, heb het zelfde probleem, maar dan extremer. Het paard in kwestie volgt namelijk geen kudde (groep kan weg galoperen als hij niet verder wil, hij blijft bij zijn punt), geen voetganger, niks noppes nada. Hij kan t vanuit stap, draf en galop bedenken, bam stil en omdraaien. Ga je tegen hem in komt hij gevaarlijk recht omhoog.

In het werk (zowel op eigen terrein als elders) is het een fijn en goed opgevoed paard.

Dat is idd wel extremer, misschien een angst opgebouwd of echte dwarssigheid! En aan de hand?

Marnel93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 23:15

Supervixen schreef:
Mijn paard doet precies hetzelfde, ik heb er daarom voor gekozen om nooit alleen op buitenrit te gaan. Met anderen erbij gaat het gewoon veel beter. Ik ben namelijk zelf ook geen held en als ze begint te staken, achteruit lopen en bokken/steigeren dan vind ik het gewoon te gevaarlijk. Bij ons zijn veel wegen met een sloot aan een kant en prikkeldraad aan de andere kant.
Ik moet wel zeggen dat ik een bijrijder heb gehad die gewoon doorpakte en dan ging het goed.
Ik stap zelf na het rijden gewoon een stuk buiten uit en voel ik me goed dan stap ik wat verder.
Ik kies het moment dat ik omdraai en dat werkt bij ons goed. Als ze begint te flippen stap ik af, loop ik verder en stap ik weer op. Ook dit werkt voor ons.
Mijn doel was ooit om lange buitenritten te kunnen maken in mijn eentje, maar als ik heel realistisch ben kan dit gewoon voorlopig niet veilig genoeg.

Erg vervelend he! Alleen je zegt wel als iemand anders goed doorpakt gaat het! Durf je zelf niet door te pakken? Het gekke is ik pak door maar ze doet het gewoon iedere keer weer!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:19

Als ze staakt, geef jij een tik. Bokt/ steigert ze? Meteen nog een tik. Net zo lang tot ze gewoon vooruit gaat. Sloot? Trek je oude kleren aan, en laat maar een keer gebeuren.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:26

44Myrthe44 schreef:
Als ze staakt, geef jij een tik. Bokt/ steigert ze? Meteen nog een tik. Net zo lang tot ze gewoon vooruit gaat. Sloot? Trek je oude kleren aan, en laat maar een keer gebeuren.

Jahoor durf jij het? Er zijn paarden die zich zo achteruit de sloot in laten vallen he ... met jou eronder

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:27

Marnel93 schreef:
Princesj schreef:

Dat is idd wel extremer, misschien een angst opgebouwd of echte dwarssigheid! En aan de hand?

Aan de hand ook niet, behalve als er iemand achter hem loopt met een zweep. Helaas is de slootkant bij ons ongeveer 2 meter lager, dus te gevaarlijk. Er is ook geen touw aan vast te knopen, soms kan hij dagen gewoon gaan en dan in ene bedenken dat hij geen zin heeft..

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:51

44Myrthe44 schreef:

Totdat ie zo boven op je valt dat je het niet meer na kunt vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:21

paardje1983 schreef:
44Myrthe44 schreef:

Totdat ie zo boven op je valt dat je het niet meer na kunt vertellen.

Idd, wat een waardeloos advies. Het is geen wedstrijdje wie het het langst volhoudt :=

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:26

44Myrthe44 schreef:

Klopt. Zweep meenemen. Stoppen is paar klapen met de teugels beide kanten, omdraaien is een klap op de kop met de zweep op moment van draaien. Doen ze maar een paar keer... Niet verwennen

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:32

Henkjan schreef:
44Myrthe44 schreef:
[/q omdraaien is een klap op de kop met de zweep op moment van draaien. Doen ze maar een paar keer... Niet verwennen

En zo worden paarden kopschuw als je het verkeerd doet

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:38

Denk niet dat ze kopschuw worden als ze weten dat ze stout zijn. Kijken mag, stilstaan ok voor even als iets erg spannend is. Omdraaien en om de 5 meter stoppen of het erf niet? No way

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:40

Henkjan schreef:
44Myrthe44 schreef:

Klopt. Zweep meenemen. Stoppen is paar klapen met de teugels beide kanten, omdraaien is een klap op de kop met de zweep op moment van draaien. Doen ze maar een paar keer... Niet verwennen

Wat een raar adviezen worden hier gegeven!!
Je moet ook aan je veiligheid denken en de kans dat het paard bovenop je valt in de sloot is groot..

En met de zweep op het hoofd slaan is ook niet goed zo word hij kopschuw...

Zou je niet iemand erop willen zetten die doorzet en dat je naar een paar keer weer zelf erop stapt met die persoon erbij, zodat deze je tips kan geven hoe aan te pakken bij het staken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:40

Henkjan schreef:
Denk niet dat ze kopschuw worden als ze weten dat ze stout zijn. Kijken mag, stilstaan ok voor even als iets erg spannend is. Omdraaien en om de 5 meter stoppen of het erf niet? No way

Maar waarom zal een paard dat doen denk je? Kijk ik ben niet van teveel betuttelen, maar als jij er als bange schijtert op zit en je paard lens gaat slaan omdati e niet verder wil omdat ie je voor geen meter vertrouwd, is dat niet helemaal eerlijk denk je niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:41

Henkjan schreef:
44Myrthe44 schreef:

Wat een topadvies -O-

Zoiets werkt echt alleen met een hele hele dominante , en dan nog zou ik het nooit zo doen.
Slecht advies als je de situatie ( en de ruiter ) niet kent.

Problemen oplossen doe je door slim te zijn , niet door het eruit te slaan en een weliswaar gehoorzaam maar ook in zichzelf teruggetrokken paard te creëren.

Advies van Joolien vind ik de meest complete tot nu toe ( niet dat er geen andere prima ideeën zijn langsgekomen ) .
En jouw verhaal lezend, klinkt het als een angstig dier, niet als een dier dat niet mee wil/kan werken

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:46

Iets met zachte heelmeesters en stinkende wonden....

Kijken mag, stilstaan voor een moment als iets erg eng is, prima. Maar been = go volgensmij? Niet zomaar stoppen, niet gaan en never nooit omdraaien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:48

Henkjan schreef:
Iets met zachte heelmeesters en stinkende wonden....

Kijken mag, stilstaan voor een moment als iets erg eng is, prima. Maar been = go volgensmij? Niet zomaar stoppen, niet gaan en never nooit omdraaien

Paarden zijn vluchtdieren, als je dat begrijpt snap je ook waarom ze dat doen.
nogmaals, ik ben echt niet te beroerd om een paard op de plek te zetten, maar niet in dit soort gevallen. Is ook lekker makkelijk om er maar op los te beuken ipv te kijken wat jij zelf anders kunt doen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:58

Als je enigszins kan rijden werkt je paard graag voor je. Hoe kan het dat 1 persoon bijna alle paarden zonder probleem langs de weg kan rijden en dat ze allemaal met een ander opspelen, ze weten dat ze er mee wegkomen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 17:02

Ik durf zelf niet door te pakken nee. Het gebeurt toch als ik alleen ben en ik heb geen zin om in het prikkeldraad of een sloot te liggen.
Afstappen en verderop weer opstappen werkt voor mij wel, maar als je te laat bent gooit ze haar hoofd in de lucht, draait om en neemt de benen.