Struikelt en tilt benen niet goed op

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pikkepor

Re: Struikelt en tilt benen niet goed op

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:44

Mijn verzorgpaard (een Fries) struikelt ook geregeld en dan met name in het begin van mijn ritje. Hij is dan nog niet lekker losgereden en nog niet goed aan elkaar gereden. Na wat overgangen rijden en voor mooi nageeflijk gaat het stukken beter bij ons en struikelt hij nagenoeg niet meer.
Als hij een dag van te voren een lange buitenrit gemaakt heeft, of flink gedressuurd dan doet hij het ook meer. Hij is dan toch een beetje stijver dan anders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 14:04

roekes schreef:
Onze shetlander doet het ook onder het zadel. Als hij voor de kar loopt struikelt hij niet. Hij doet het niet altijd als er op gereden wordt. Het lijkt bij hem wel een manier om onder het werk uit te komen.

Of het ligt aan je zadel :)*

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:35

Dat lijkt me raar sizzle. Hij doet het alleen als hij dwars is en geen zin in werken heeft. 8 van de tien keren struikeld hij niet. En het zadel ligt goed. Pas nog nagekeken en opnieuw gevuld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:43

Je bericht erboven suggereerd voor mij dat hij het vaak met rijden doet, niet dat het incidenteel is.
Af en toe een mispasje door onoplettendheid is niet echt een probleem lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:56

renskep schreef:
Mijn verzorgpaard (een Fries) struikelt ook geregeld en dan met name in het begin van mijn ritje. Hij is dan nog niet lekker losgereden en nog niet goed aan elkaar gereden. Na wat overgangen rijden en voor mooi nageeflijk gaat het stukken beter bij ons en struikelt hij nagenoeg niet meer.
Als hij een dag van te voren een lange buitenrit gemaakt heeft, of flink gedressuurd dan doet hij het ook meer. Hij is dan toch een beetje stijver dan anders.

Ook bij dit soort paarden zou ik eens een kreupelheidsonderzoekje willen doen.
Zoals eerder gezegd worden is het niet normaal dat paarden struikelen. Ze doen t niet om onder t werk uit te komen, door te sarren of weet ik het, het komt, zoals simpelman zegt, doordat ze de teen niet goed kunnen afwikkelen en daardoor struikelen. Vaak komt dat door slijtage in de kogel of hoef.
Warm rijden is vaak al geen goed teken, een paard hoort soepel te zijn en los in het lijf :) Er vanuit gaande dat het paard correct getraind wordt.

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:59

Misschien kun je les nemen om het zelf te leren, en zo ook je paard aan te leren. Je wilt natuurlijk wel dat de basis er goed in zit als je iets wilt gaan doen in de sport of als ruiter op zich. Het kan zijn dat jij niet actief genoeg rijdt en daardoor je paard struikerwt. Blijkt dat je na je lessen nog merkt dat je paard blijft vallen zou ik een onderzoek laten doen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:04

Joolien schreef:
Idd, ik zou hier ook een da bij halen. Vallen is imo niet rijtechnisch, maar eerder lichamelijk. Paarden met artrose laten vaak dit beeld zien. Sloffen, struikelen en vallen.

Eens met Joolien! Laat je paard even goed nakijken door een dierenarts. Niet actief is 1 ding, struikelen en vallen is iets heel anders.

renskep schreef:

Dit hele verhaal past ook mooi bij artrose: na opwarmen geen klachten meer.

Bennie_Maudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:13

Mijn verzorgpony struikeld ook veel... maakt niks uit hoe ik rijd, snel/langzaam of stap/draf, hij struikeld altijd :\ zonder zadel doet hij het ook

Doet jouw haflinger het ook zonder zadel? Zo niet, dan ligt het waarschijnlijk wel aan het zadel

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 15:41

SH_Bam schreef:
Ik heb een 4 jarige tinker. Bij het inrijden en begon doorrijden struikelde ze vaak. Leek puur lompigheid.
Dit gepaard met het struikelen/doorzakken achterbenen vanuit galop.
Nu we haar dressuurmatig hebben opgepakt ipv alleen buiten strandritjes maken, struikelt ze nog heel zelden. Ze is veel rechter gericht en draagt zichzelf veel meer waardoor ze minder struikelt (tot helemaal niet)

zie reactie nu pas en heb hier zeker wat aan! herken mijn haflinger hier totaal in! ook maar beginnen met dressuur oppakken,,,

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 15:42

Bennie_Maudd schreef:
Mijn verzorgpony struikeld ook veel... maakt niks uit hoe ik rijd, snel/langzaam of stap/draf, hij struikeld altijd :\ zonder zadel doet hij het ook

Doet jouw haflinger het ook zonder zadel? Zo niet, dan ligt het waarschijnlijk wel aan het zadel

ik rij eigenlijk amper zonder zadel, maar kan hier op gaan letten. stel het ligt aan het zadel luisteren mijn ouders toch niet naar me want die vinden dat ie wel past :/

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 15:46

KingYasFenn schreef:
BALANS, rechtrichten ;)
ik denk eerlijk dat dit paard gewoon geen flauw benul is wat rechtlopen is in alle spieren en wat 'inbalans zijn' is.. al helemaal als je zegt dat dressuur er niet in zit..dat zegt al veel over dat het paard maar wat vooruit komt ipv rechtgericht beweegt..

ik zou eerst eens focussen om met hulp te kijken hoe 'scheef' je paar in elkaar zit..
een paard dat in balans is gaat vanzelf zij benen etc. meer optillen..en voorkomen van struikelen kan ook daar liggen..

zou niet zo snel meteen roepen dat er pijn zit..
uiteraard wel met hulp onderzoeken..
nagaan bij een dierenarts kan altijd om uit te sluiten :)

ze heeft inderdaad geen idee van rechtlopen haha... kan haar soms amper rechtrichten...