Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
renskep schreef:Mijn verzorgpaard (een Fries) struikelt ook geregeld en dan met name in het begin van mijn ritje. Hij is dan nog niet lekker losgereden en nog niet goed aan elkaar gereden. Na wat overgangen rijden en voor mooi nageeflijk gaat het stukken beter bij ons en struikelt hij nagenoeg niet meer.
Als hij een dag van te voren een lange buitenrit gemaakt heeft, of flink gedressuurd dan doet hij het ook meer. Hij is dan toch een beetje stijver dan anders.
Joolien schreef:Idd, ik zou hier ook een da bij halen. Vallen is imo niet rijtechnisch, maar eerder lichamelijk. Paarden met artrose laten vaak dit beeld zien. Sloffen, struikelen en vallen.
renskep schreef:Mijn verzorgpaard (een Fries) struikelt ook geregeld en dan met name in het begin van mijn ritje. Hij is dan nog niet lekker losgereden en nog niet goed aan elkaar gereden. Na wat overgangen rijden en voor mooi nageeflijk gaat het stukken beter bij ons en struikelt hij nagenoeg niet meer.
Als hij een dag van te voren een lange buitenrit gemaakt heeft, of flink gedressuurd dan doet hij het ook meer. Hij is dan toch een beetje stijver dan anders.
SH_Bam schreef:Ik heb een 4 jarige tinker. Bij het inrijden en begon doorrijden struikelde ze vaak. Leek puur lompigheid.
Dit gepaard met het struikelen/doorzakken achterbenen vanuit galop.
Nu we haar dressuurmatig hebben opgepakt ipv alleen buiten strandritjes maken, struikelt ze nog heel zelden. Ze is veel rechter gericht en draagt zichzelf veel meer waardoor ze minder struikelt (tot helemaal niet)
Bennie_Maudd schreef:Mijn verzorgpony struikeld ook veel... maakt niks uit hoe ik rijd, snel/langzaam of stap/draf, hij struikeld altijdzonder zadel doet hij het ook
Doet jouw haflinger het ook zonder zadel? Zo niet, dan ligt het waarschijnlijk wel aan het zadel
KingYasFenn schreef:BALANS, rechtrichten
ik denk eerlijk dat dit paard gewoon geen flauw benul is wat rechtlopen is in alle spieren en wat 'inbalans zijn' is.. al helemaal als je zegt dat dressuur er niet in zit..dat zegt al veel over dat het paard maar wat vooruit komt ipv rechtgericht beweegt..
ik zou eerst eens focussen om met hulp te kijken hoe 'scheef' je paar in elkaar zit..
een paard dat in balans is gaat vanzelf zij benen etc. meer optillen..en voorkomen van struikelen kan ook daar liggen..
zou niet zo snel meteen roepen dat er pijn zit..
uiteraard wel met hulp onderzoeken..
nagaan bij een dierenarts kan altijd om uit te sluiten