Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marie_v schreef:met het juiste contact, een stille hand en een goed tempo komt het meestal vanzelf... ik rij ook vaak manege pony's en paarden en daar gaat het vaak erg moeilijk. dan zorg ik er gewoon voor het mijn buitenhand heel stil ligt en met het binnenhand af en toe kneepjes, een beetje stelling vragen, teugellengte af en toe aanpassen. meestal begin ik bij het in stappen met laag rijden en dan oppakken en zo rond proberen te krijgen. de lespaarden gaan nooit echt in de krul lopen maar daar ben ik met een klein beetje al blij. vroeger werd er mij geleerd om te zagen maar dat is absoluut geen goede manier. ik denk dat je zelf een beetje samen met je paard moet zoeken naar het juiste contact en tempowisselingen. bij ieder paard is het een beetje anders maar je vind het wel!
doemaar schreef:Vind altijd zo grappig dat bijna elke (gevorderde) ruiter zegt dat nageven niet vanuit de teugels/bit moet komen, zie ik ze rijden hebben ze duidelijk wel contact met de teugels d.m.v kneepjes/spelen.
Ik geef toe dat ik wel kontakt heb met de mond in lichte mate. Als ik perongeluk te hard handig ben tja sterke fjord onder me kont werk dit alleen maar tegen. Paard loop super onder me ontspannen over haar rug en heb hierbij gewoon wel kontakt in haar mond. En nee niet hele tijd kneden het is een gevoel. Paard loopt ook niet met haar mond open en is zeer mee werkend. Ook bitloos werkt het gewoon hetzelfde