Goed nageeflijk vragen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 00:11

met het juiste contact, een stille hand en een goed tempo komt het meestal vanzelf... ik rij ook vaak manege pony's en paarden en daar gaat het vaak erg moeilijk. dan zorg ik er gewoon voor het mijn buitenhand heel stil ligt en met het binnenhand af en toe kneepjes, een beetje stelling vragen, teugellengte af en toe aanpassen. meestal begin ik bij het in stappen met laag rijden en dan oppakken en zo rond proberen te krijgen. de lespaarden gaan nooit echt in de krul lopen maar daar ben ik met een klein beetje al blij. vroeger werd er mij geleerd om te zagen maar dat is absoluut geen goede manier. ik denk dat je zelf een beetje samen met je paard moet zoeken naar het juiste contact en tempowisselingen. bij ieder paard is het een beetje anders maar je vind het wel!

edit: er werd mij ook verteld dat je de teugels heel strak moet nemen maar heb ondertussen wel gemerkt dat het net veel beter gaat met een heel licht contact!

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 00:15

Marie_v schreef:
met het juiste contact, een stille hand en een goed tempo komt het meestal vanzelf... ik rij ook vaak manege pony's en paarden en daar gaat het vaak erg moeilijk. dan zorg ik er gewoon voor het mijn buitenhand heel stil ligt en met het binnenhand af en toe kneepjes, een beetje stelling vragen, teugellengte af en toe aanpassen. meestal begin ik bij het in stappen met laag rijden en dan oppakken en zo rond proberen te krijgen. de lespaarden gaan nooit echt in de krul lopen maar daar ben ik met een klein beetje al blij. vroeger werd er mij geleerd om te zagen maar dat is absoluut geen goede manier. ik denk dat je zelf een beetje samen met je paard moet zoeken naar het juiste contact en tempowisselingen. bij ieder paard is het een beetje anders maar je vind het wel!

Ik denk dat het bij Youri ook heel anders gaat lopen dan mensen voorspellen haha, hij heeft zijn bouw niet mee, is verkeerd gereden en moet eigenlijk weer opnieuw ingereden worden. Zijn balans moet beter bij moet nageefelijk lopen vanuit de achterhand en niet vanuit de voorhand, hij moet meer achterop lopen enz. Daar ben ik nu een beetje mee bezig en daar kan ik veel van leren, hij vindt het werken echt leuk en hij wil me graag helpen. Dat maakt het rijden van hem zo leuk en daarom wil ik dit ook oplossen bij mij.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 00:34

Vind altijd zo grappig dat bijna elke (gevorderde) ruiter zegt dat nageven niet vanuit de teugels/bit moet komen, zie ik ze rijden hebben ze duidelijk wel contact met de teugels d.m.v kneepjes/spelen.

Ik geef toe dat ik wel kontakt heb met de mond in lichte mate. Als ik perongeluk te hard handig ben tja sterke fjord onder me kont werk dit alleen maar tegen. Paard loop super onder me ontspannen over haar rug en heb hierbij gewoon wel kontakt in haar mond. En nee niet hele tijd kneden het is een gevoel. Paard loopt ook niet met haar mond open en is zeer mee werkend. Ook bitloos werkt het gewoon hetzelfde :)

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 00:46

doemaar schreef:
Vind altijd zo grappig dat bijna elke (gevorderde) ruiter zegt dat nageven niet vanuit de teugels/bit moet komen, zie ik ze rijden hebben ze duidelijk wel contact met de teugels d.m.v kneepjes/spelen.

Ik geef toe dat ik wel kontakt heb met de mond in lichte mate. Als ik perongeluk te hard handig ben tja sterke fjord onder me kont werk dit alleen maar tegen. Paard loop super onder me ontspannen over haar rug en heb hierbij gewoon wel kontakt in haar mond. En nee niet hele tijd kneden het is een gevoel. Paard loopt ook niet met haar mond open en is zeer mee werkend. Ook bitloos werkt het gewoon hetzelfde :)

Dat is zeker waar, maar ik probeer er wat aan te doen, ik ken mensen die zeggen dat ze alles perfect kunnen maar als het er op aankomt dan ziet het er helemaal niet zo perfect uit.. ;)

bruintje123

Re: Goed nageeflijk vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 01:53

Niets met je handen doen is natuurlijk weer wat anders dan continue zitten friemelen/spelen.
Zoals de buitenhand erbij pakken als ze over de schouder willen vallen of een ophouding maken.
Als je altijd friemelt komen de gewone handhulpen ook niet goed meer door, vandaar dat dat zo min mogelijk hoort. En hoe fijner en paard afgericht hoe beter dat ook lukt :)

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 08:36

Dankjewel voor je bericht, gelukkig komen de handhulpen bij Youri nog wel goed aan. Maar bij Coen merkte ik idd dat ik ook echt heel scherp moest zijn in mijn hulpen, wat natuurlijk niet de bedoeling is van het paardrijden.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 08:42

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 08:44

Oeh dat wordt veel lezen haha, dankjewel ik zal de belangrijkste dingen is doorlezen! :o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:30

De link naar het centraal topic is al gegeven. Daar staat ontzettend veel geschreven al over aanleuningsproblemen.
Als je graag nog extra verduidelijking krijgt naar aanleiding van je eigen situatie kun je dat ook steeds daar voorleggen.

Hier een slotje, om het centraal te houden.