Ik zou ook kiezen voor optie 2 ik kan nu zeggen uit eigen ervaring, het heeft geen zin om haar weg te brengen als jij niet weet hoe jij haar moet "corrigeren".
Onze inmiddels ruin is met 3½ ingereden door mijn toenmalige instructrice. Achteraf gezien hadden we hem niet door haar in moeten laten rijden maar dat is een ander verhaal. In ieder geval zij was niet consequent met hem, en daar "pluk ik nu nog de vruchten van".
Wij hebben hem na het inrijden c.q. zadelmak maken een paar maanden rust gegeven en na de winter weer opgepakt, het klikte niet meer met mijn instructrice en onze hengst is toen naar iemand gegaan die hem uit zou gaan brengen op wedstrijd. Helaas stond hij op 2 uur rijden van ons vandaan en ook daar is van alles fout gegaan.
Lang verhaal kort gemaakt, paard terug gehaald, weggebracht om te corrigeren, paard daarna laten castreren. Toenmalige ruiter had er geen zin meer in en durfde niet meer. En daar stond een paard van inmiddels 6½ jaar waarvan ik dacht hij is echt een maatje te veel voor mij.
Ik heb hem een half jaar in de wei laten lopen ben hem gaan longeren en onder begeleiding van een andere instructrice ben ik hem gaan rijden. Ik ben de eerste 2 jaar alleen maar stuiterend door de bak gegaan het was echt 2 passen naar voor, steigeren gevolgd door een bok en dan weer hetzelfde riedeltje.. Of meneer stopte ineens en ging dan vol achteruit..
Medisch was er niets met hem aan de hand, zadel lag goed, tanden waren ok. Meneer had geleerd bij zin vorige ruiters amazone's dat hij met "klieren" zijn zin kreeg en "probeerde" mij zo ook uit. Nu achteraf gezien was dat gedrag ook enigzins te verklaren. En heb ik van wat ik dacht een goede "instructrice" daar ook de nodige fouten mee gemaakt.
Uiteindelijk ben ik weer over gestapt naar een andere instructrice en deze heeft me door deze periode geholpen ik kan nu enigzins "normaal" rijden. Maar de tips en tricks hoe ik moet reageren als hij weer van alles uit haalt had ik nooit geleerd als ik hem had weggebracht..
Paard word dit jaar 14 en ondanks al zijn kuren en gedrag ben ik toch blij dat ik heb doorgezet. Ik krijg ook met grote regelmaat te horen van mijn instructrice dat ik trots op mezelf mag zijn dat menigeen dit paard allang had verkocht of naar de slager had gebracht..
edit;typfout
Laatst bijgewerkt door flitzz op 07-01-16 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt