Zelf door rijden of laten doen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

happymyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 20:51

vraag een instructeur om je bij het doorrijden te helpen
vertel waar je vast loopt en of ze je daarmee kunnen helpen

famoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 07:49

Ik zou hem naar iemand brengen die er echt de ervaring mee heeft.
Misschien even minder leuk maar hoe langer je wacht hoe erger het wordt wanneer je hem niet aanpakt.
Zulke mensen weten precies hoe ze ermee om moeten gaan en zorgen ervoor dat je een fijn paard terugkrijgt! :)

Evercreek

Re: Zelf door rijden of laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:20

Ik zou hem weg doen om te laten doorrijden. Ik heb mijn eigen paard zelf beleerd en doorgereden en ik ben dan ook de enige die hem fatsoenlijk kan rijden. Ik ken maar een aantal mensen die hem in draf kunnen krijgen en nog minder die hem ook daadwerkelijk een volle ronde kunnen laten galopperen.
Ik denk dat als hij ooit verkocht zou moeten worden dat ik dan niet veel animo voor hem zou hebben.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:12

Ik zou ook kiezen voor optie 2 ik kan nu zeggen uit eigen ervaring, het heeft geen zin om haar weg te brengen als jij niet weet hoe jij haar moet "corrigeren".
Onze inmiddels ruin is met 3½ ingereden door mijn toenmalige instructrice. Achteraf gezien hadden we hem niet door haar in moeten laten rijden maar dat is een ander verhaal. In ieder geval zij was niet consequent met hem, en daar "pluk ik nu nog de vruchten van".
Wij hebben hem na het inrijden c.q. zadelmak maken een paar maanden rust gegeven en na de winter weer opgepakt, het klikte niet meer met mijn instructrice en onze hengst is toen naar iemand gegaan die hem uit zou gaan brengen op wedstrijd. Helaas stond hij op 2 uur rijden van ons vandaan en ook daar is van alles fout gegaan.

Lang verhaal kort gemaakt, paard terug gehaald, weggebracht om te corrigeren, paard daarna laten castreren. Toenmalige ruiter had er geen zin meer in en durfde niet meer. En daar stond een paard van inmiddels 6½ jaar waarvan ik dacht hij is echt een maatje te veel voor mij.
Ik heb hem een half jaar in de wei laten lopen ben hem gaan longeren en onder begeleiding van een andere instructrice ben ik hem gaan rijden. Ik ben de eerste 2 jaar alleen maar stuiterend door de bak gegaan het was echt 2 passen naar voor, steigeren gevolgd door een bok en dan weer hetzelfde riedeltje.. Of meneer stopte ineens en ging dan vol achteruit..
Medisch was er niets met hem aan de hand, zadel lag goed, tanden waren ok. Meneer had geleerd bij zin vorige ruiters amazone's dat hij met "klieren" zijn zin kreeg en "probeerde" mij zo ook uit. Nu achteraf gezien was dat gedrag ook enigzins te verklaren. En heb ik van wat ik dacht een goede "instructrice" daar ook de nodige fouten mee gemaakt.

Uiteindelijk ben ik weer over gestapt naar een andere instructrice en deze heeft me door deze periode geholpen ik kan nu enigzins "normaal" rijden. Maar de tips en tricks hoe ik moet reageren als hij weer van alles uit haalt had ik nooit geleerd als ik hem had weggebracht..
Paard word dit jaar 14 en ondanks al zijn kuren en gedrag ben ik toch blij dat ik heb doorgezet. Ik krijg ook met grote regelmaat te horen van mijn instructrice dat ik trots op mezelf mag zijn dat menigeen dit paard allang had verkocht of naar de slager had gebracht..

edit;typfout
Laatst bijgewerkt door flitzz op 07-01-16 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:23

Ik heb zelf ook een jong dier 3,5 die goed weet hoe hij iemand er af moet krijgen.
Ik heb er zelf voor gekozen om hem zelf door te rijden met de juiste begeleiding.
2 keer per week les, en 1 keer per week onder begeleiding van mijn zus (Z1 dress)
Verder loopt hij nog 1 of 2 keer per week aan de longeerlijn.
Ik ben zelf heel blij dat ik deze keuze gemaakt heb. Momenteel gaan we met sprongen voorruit.

En hoe leuk is het om straks te zeggen dat je alles zelf gedaan hebt.

Ik zou dus kiezen voor zelf doorrijden met de juiste begeleiding.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:31

Ik zou hem door iemand anders laten inrijden puur omdat jezelf aangeeft dat je hem
Niet zo goed durft aan te pakken

Sannedavito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 00:42

Iemand anders, je zou kunnen overleggen of je het samen mag doen? Dan maak je toch het process mee.. Dan kan de gene die op hem zit en met m werkt het aanpakken doen. Zo leer je ook hoe je het in het vervolg zelf kunt doen en dat er dus niks gebeurs als je duidelijk en consequent bent.