paard zadelmak maken..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:29

Misschien is het verstandig om met dit paard eerst langer te longeren. Ze moet gewoon meer vertrouwen hebben voor er iemand op zit. Als de eigenaar dit niet rustiger aan wilt doen, ga je ongelukken krijgen. het is echt een vertouwenskwestie.

Misschien is eerst veel grondwerk en longeren een betere optie. Ze lijkt er gewoon nog niet klaar voor.

ruitje

Re: paard zadelmak maken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:35

Heb net je berichten doorgelezen en zie dat je tot een jaar geleden alleen maar manegelessen hebt gereden. Vraag mij echt af hoe nu de vork in de steel zit want een jaar geleden heb je ook een paard gekocht wat wel voor de kar beleerd was maar niet ohz?

Is dit hetzelfde paard? Hoeveel paarden heb je ingereden en wat is jouw relatie tot de eigenaar van het paard( waarom maak jij het paard zadelmak? )

Als dit paard is zoals jij aangeeft ga ik heel erg hard zijn: dan heb jij niet genoeg ervaring om dit te doen. Breng weg dat paard nu er nog niks mis
is gegaan.

Lieniefarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 23:39

ruitje schreef:
ruitje schreef:
Is de eigenaar handelaar of particulier? Heeft hij verstand van paarden? Heeft hij gemeld waatom hem dit de beste manier lijkt?
Ga jij dit paard alleen beleren of blijf je 'm rijden?

Ik kwoot mijn vragen nog even :)

Helemaal niet gezien! De eigenaar is geen handelaar, gewoon particulier dus.
hij heeft er wel verstand van, maar het is al een oudere man, schat hem rond de 60, hij heeft zelf alskind al paard gereden en wedstrijden, ik wil het paard zeker zelf blijven rijden en beleren, mits het op een normale manier gebeurt..

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:40

Ik rij ook veel paarden in, en voor mij is het heel simpel, ik ga er op, dus ik bepaal wat er wel en niet gebeurd, wie het paard vasthoud, en wie er op dat moment bij zijn.
De eerste week, en het liefst de eerste twee weken hoef ik de eigenaar er niet bij te hebben.
Klinkt heel hard, maar werkt voor mij het beste.

Daarnaast zou ik nooit met verdoving werken, zoals al te lezen is kun je er goed mee de mist in gaan, en is het ook niet de manier.
Mocht het de eigenaar niet snel genoeg gaan, zeg hem dan dat die een hobbelpaard koopt, kun je zo op gaan zitten zonder dat die iets doet....

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:42

Ah, de eigenaar is van de oude stempel denk ik :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:50

HTM schreef:
Ik rij ook veel paarden in, en voor mij is het heel simpel, ik ga er op, dus ik bepaal wat er wel en niet gebeurd, wie het paard vasthoud, en wie er op dat moment bij zijn.
De eerste week, en het liefst de eerste twee weken hoef ik de eigenaar er niet bij te hebben.

Daarnaast zou ik nooit met verdoving werken, zoals al te lezen is kun je er goed mee de mist in gaan, en is het ook niet de manier.
Mocht het de eigenaar niet snel genoeg gaan, zeg hem dan dat die een hobbelpaard koopt, kun je zo op gaan zitten zonder dat die iets doet....

Wat doe jij dan in de eerste twee weken, als ik zo vrij mag zijn om dat te vragen? En wat is je reden er precies achter? Voor jezelf, voor de eigenaar of voor het paard?
Puur interesse ^^

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:58

Lieniefarm schreef:
Halllo Bokkers!

Ik heb al meerdere paarden zadelmak gemaakt en beleert, en ben er weer met eentje bezig, ik stuit alleen ergens op, en dat is:

het paard loopt al voor de kar, sindskort kent ze het zadel ook en dit accepteert ze ondertussen.

het opstijgen en erop zitten alleen nog niet, we zijn nu ongeveer 3 weken bezig. Ik doe dit met een ervaren persoon erbij

Maar.. de eigenaar wilt het paard een "kalmerende injectie" geven, zodat als je er 1 x op hebt gezeten, dat ze het de 2e x makkelijker gaat, (zijn woorden)

Ik hen hier volledig mee ONEENS! Ik heb hem al duidelijkt gemaakt dat ik daarmee niet instem, en als hij het toch wilt doen, dat ik er dan ook mee stop, maar aan de andere kant, als ik stop, zal hij het vast met iemand anders wel gaan doen..

Krijgt z'n beestje het überhaubt wel iets mee als ze versuft zijn? En hebben jullie misschien meer tips wat ik tegen de eigenaar kan zeggen? Zodat dit zeker niet kan gaan gebeuren, ook niet met een ander?

Het paard krijgt alles mee als je het versuft, dat maakt het zo link. Het blijft nl. Bang alleen je immobiliseert het, waardoor je het hem moeilijk maakt te reageren en het feitelijk nog angstiger maakt.

Het paard zal dus meer adrenaline aanmaken om tegen de sedatie te vechten en je ontlokt daarmee een extreme reactie. Daar komt bij dat de sedatie veroorzaakt dat het paard weinig controle heeft over zijn lijf en dus zeer ongecontroleerde bewegingen kan geven wat het een levensgevaarlijke situatie kan maken.

Als je perse wilt sederen moet je al naar een Soort anti ddepressiva grijpen, dan immobiliseer je niet maar haal je de extreme angst gevoelens weg.

Maar je moet dan wel verdomd goed weten waar je mee bezig bent. Je kunt beter meer tijd investeren of het uit handen geven....

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:03

Breng 'm naar Suelza zou ik zeggen, weet je zeker dat het goed gebeurd :)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:05

:') dat was niet mijn insteek met mijn post :')

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:08

bij mij net hetzelfde systeem hoor.
Eerste 2 weken graag op eigen systeem dan pas de eigenaar ruiter er bij.
waarom tjaaa niks geheim maar toch ieder heeft zo een beetje zijn manier van werken en dat is wel een beetje geheim.

Cioccolato schreef:
HTM schreef:

Wat doe jij dan in de eerste twee weken, als ik zo vrij mag zijn om dat te vragen? En wat is je reden er precies achter? Voor jezelf, voor de eigenaar of voor het paard?
Puur interesse ^^

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:10

aeolusnr1 schreef:
waarom tjaaa niks geheim maar toch ieder heeft zo een beetje zijn manier van werken en dat is wel een beetje geheim.

Dat zou mij als klant heel erg afschrikken..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:11

Lieniefarm schreef:
Heel veel! Het is een paard dat overal erg bang voor is, ze wou eerst niet eens haar hoeven optillen om ze uit te krabben, schijnbaar, als ze opgetuigd word voor de kar, dan gaat eerst het hoofdstel zodat ze niks ziet.. anders flipt ze m..

Vermoed dat dit de reden is om met sedatie op te stappen. Maar net zoals de andere mensen is dit voor mij niet de juiste weg. Paard is bang voor dingen achter en opzij, dat moet eerst opgelost worden. Eigenaar heeft imho een paar steken laten vallen. Optie die je overhoud is met kleppen gaan rijden, maar dat lost die angst ook niet op. Sta op je strepen en stel mijn manier of niet, maar beste optie hier zou een ervaren beleerder zijn en paard daar een maand of 3-4 stallen (want die heeft ze denk ik wel nodig). Daarbij zou ook het probleem met inspannen eigenlijk aangepakt moeten worden, want eigenlijk is zo'n angsthaas ook voor de kar gevaarlijk.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:18

Suelza schreef:
:') dat was niet mijn insteek met mijn post :')

:D

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:19

Cioccolato schreef:
Puur interesse ^^

Is puur omdat er dan weinig te zien is, en ik een band wil opbouwen met het paard (moet er toch op) en daar heb ik geen eigenaar die alles beter weet of het paard beter kent bij nodig.
Ik krijg namelijk een vreemd paard, moet zorgen dat ik er binnen 2 weken veiling op kan zitten, en daarna er mee kan gaan rijden.
De eerste week doe ik alleen maar longeerwerk, en werk aan de hand met niemand erbij.
Het paard moet mij leren kennen, en mij vertrouwen, daar heb ik geen kijkers bij nodig.

En de eerste keren er op ook niet trouwens :o

En als de eigenaar precies wil weten wat ik doe kan ik best voor wat extra (lees het dubbele tarief) alles filmen, dan weten ze ook precies wat er gebeurd, maar heb ik er geen onnodig commentaar bij op dat moment.

Cioccolato schreef:
aeolusnr1 schreef:

Dat zou mij als klant heel erg afschrikken..

En dat is de reden waarom mensen bij mij altijd welkom zijn om te komen kijken zolang het niet je eigen paard is.

Je eigen paard ken je als de beste, en ik ken die niet.
Dus die eerste week is voor mij zo belangrijk dat ik compleet gefocust ben op jou paard, en niet al die mensen er om heen.
En al helemaal niet iemand die mij gaat vertellen hoe ik met het paard om moet gaan, en wat ik wel en niet zou mogen doen.

Heb best wat mensen die eerst bij mij komen kijken voor ze hun paard brengen.
En wil je alles laten zien, mijn eigen paard, paarden van klanten longeren, rijden, wat je maar bedenkt.
Geen probleem, en vaak film ik in de eerste week best wel veel wat ik door stuur naar de eigenaar zodat die wel kan zien wat ik doe op dat moment. Maar hoef ze niet aan de bak rand.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:20

Heb het wel eens gedaan bij paarden waar het mis mee was gegaan en die angstig bleven, maar dat was in samenwerking met een dierenarts en zeer kundige hulp.

Bij een paard dat gewoon nog niet beleerd is zou ik het niet aanraden. Gewoon kleinere stappen nemen of wegbrengen en een ander laten doen als je het niet vertrouwd.

Ik hoef de eigenaar er ook niet zo nodig bij, maar dat is niet zozeer omdat ik iets te verbergen heb, ik wil gewoon 100% op het paard kunnen focussen.
Als de eigenaar er bij staat voel ik me wel eens verplicht om uit te leggen wat ik aan het doen ben, of om vragen te beantwoorden, en dat leidt af... Zeker de eerste weken. Hoef sowieso geen geklep langs de kant als ik bezig ben, ben liever alleen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:22

Bedankt voor je uitleg HTM. Ik moet zeggen dat je openheid erover hier op bokt mij al heel erg aanspreekt. De openheid, eerlijkheid. En ook de uitnodiging voor iedereen om te kijken.
Snap je ook volledig dat je niet gelijk de eigenaar erbij wil hebben!
Het klinkt als een fijne manier! :j

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:22

Libera schreef:
Als de eigenaar er bij staat voel ik me wel eens verplicht om uit te leggen wat ik aan het doen ben, of om vragen te beantwoorden, en dat leidt af...

Dit ook zeker

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:25

En dan zeg ik ook nog maar even wat niet netjes is om te zeggen: Bij het corrigeren van paarden zit het meeste correctie werk 'm in de eigenaar en dat kan veel beter als de eigenaar een grote spiegel voor zich krijgt na 2 weken :+

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:36

ruitje schreef:
En dan zeg ik ook nog maar even wat niet netjes is om te zeggen: Bij het corrigeren van paarden zit het meeste correctie werk 'm in de eigenaar en dat kan veel beter als de eigenaar een grote spiegel voor zich krijgt na 2 weken :+

Dat is ook zeker zo, maar ik krijg veel paarden waar (gelukkig) nog heel weinig of niks mee gedaan is.

Bambixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 01:37

heeft het paard voor de kar altijd oogkleppen op,
zo ja zou ik die met rijden eerst ook opdoen.
Misschien vind hij het gewoon gek te trainen zonder oogkleppen, en eng dat er iets achter / boven hem te zien is, de ruiter.
Later als hij gewend is kan het zonder de oogkleppen.

Lieniefarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 08:09

ruitje schreef:
Heb net je berichten doorgelezen en zie dat je tot een jaar geleden alleen maar manegelessen hebt gereden. Vraag mij echt af hoe nu de vork in de steel zit want een jaar geleden heb je ook een paard gekocht wat wel voor de kar beleerd was maar niet ohz?

Is dit hetzelfde paard? Hoeveel paarden heb je ingereden en wat is jouw relatie tot de eigenaar van het paard( waarom maak jij het paard zadelmak? )

Als dit paard is zoals jij aangeeft ga ik heel erg hard zijn: dan heb jij niet genoeg ervaring om dit te doen. Breng weg dat paard nu er nog niks mis
is gegaan.

Net een jaar van de manege af? Nee, dat klopt niet, ik ben al jaren van een manege af.
Ik heb vorig jaar idd een friese merrie gekocht, heb haar ook zelf zadelmak gemaakt en ook hier weer met een ervaren persoon erbij.

Waar ik nu mee bezig ben is een KWPN Tuiger-merrie, ik zie daar dus wel verschil in.

Ik heb aardig wat zadelmak gemaakt.. echt precies hoeveel niet bijgehouden. Het gaat me alleen op deze post, hoe de eigenaar het wil, en dat ik daarmee oneens ben.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:35

Denk dat het duidelijk is dat dit niet de juiste manier is. Jij als ruiter staat er niet achter dus dan al nooit aan beginnen.

Paard heeft 3 dagen een zadel op gehad en blijkt angstig met opstijgen. Het gaat waarschijnlijk te snel. En hoe uit het paard zich? Wegschrikken?

Denk dat je jezelf de vraag moet stellen hoe graag je dit paard wil rijden. Ik zou hem laten staan als je het niet op een rustige manier kunt doen. Je gaat je nek toch niet breken voor een paard van een ander en op een manier waar jij niet achterstaat?

Ook een angstig paard krijg je goed met geduld. Tijd en rust, zo niet, zou ik mijn handen ervan aftrekken. Hoe sneu ook voor het paard...

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:48

Met het zadelmak maken van mijn paard hebben we hem wel iets gegeven. 1 à 2 streepjes tranquigel (groot paard, een kleinere geef je natuurlijk minder), hierdoor was net het scherpe randje er vanaf. Echter was die natuurlijk niet helemaal van de wereld en vrijwel hetzelfde als normaal. Daarna goed longeren en dan erop.

Natuurlijk moet je een paard niet helemaal platspuiten, dat is super gevaarlijk. Maar net het scherpe randje eraf zodat het iets relaxter gaat is toch geen probleem? Liever 1x braaf en goed dan dat je paard helemaal kierewiet doet, je eraf klettert en er daarna amper meer op komt.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:53

Maar dat heeft toch te maken met vertrouwen? Het ene paard zal daar meer tijd voor nodig hebben als het andere.
Hoe vaak gebruik je dat spul dan? Ik zou kiezen om er, afhankelijk van het paard, gewoon een paar dagen langer over te doen.

Er af vallen kan ook na een paar weken. Dat is mij ook overkomen. En ja, toen kwam ik er niet zomaar meer op! Maar sederen is nooit in mij opgekomen. Het heeft tijd gekost maar ik kan er nu gewoon weer op.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:00

Tja. Het zegt meer over de mensen die het wel doen. :Y)
In mijn ogen hebben die geen kennis van beleren, en kunnen ze dit ook zeker niet. Helemaal in vergelijking met eerder genoemde posts van mensen die het ala beroep hebben gekozen. Denk dat her ook snel door particulieren wordt gepakt die te beroerd zijn er tijd in te steken of wijs weg brengen..
Hele rare denkwijze. Paard sederen bij ruitermak maken.