Dressuur verplicht naar je paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat je verplicht bent naar je paard toe hem dressuurmatig te trainen?

Ja
398 (79%)
Nee
98 (19%)
Weet ik niet..?
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 503

meremeer

Re: Dressuur verplicht naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:24

Ik vind dat training van spieren en rechtrichten stelling, etc zeker belangrijk is, maar is wel erg kort door de bocht om dit dressuur verplichting te noemen. Ik ben een westernruiter en kan los van de discipline die ik rij, met een paard even aan spieropbouw werken en zorgen dat ze zichzelf niet kreupel lopen. Maar nee verplichting van dressuur niet.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:27

Nee. Dressuur is in de ruimste zin gewoon training, dat heeft een paard niet nodig als wij eraf blijven ;)
Maar willen we er graag op dan is het handig als we aandacht geven aan gezond bewegen. Maar dat hoeft niet via het skala te gaan, hoeft niet in de vorm van moderne dressuur gedaan te worden.

Ook via grondwerk, western, boerenfluitjes en nog vele andere manieren kan je aandacht geven aan gezond bewegen en dragen. Nu is dat ook allemaal training en daardoor stiekem ook dressuur, maar dus niet dressuur als in engels modern dressuur.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:29

Ik vind het zeker belangrijk om je paard dressuurmatig sterker te maken als je er op rijdt. Hier heeft het paard uiteindelijk zelf profijt van. Als je een paard leert bijvoorbeeld zijn rug correct te gebruiken zal hij ook minder snel last van blessures krijgen, omdat hij weet hoe hij jou met zijn lijf kan dragen.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:50

Bowen schreef:
Nee. Dressuur is in de ruimste zin gewoon training, dat heeft een paard niet nodig als wij eraf blijven ;)
Maar willen we er graag op dan is het handig als we aandacht geven aan gezond bewegen. Maar dat hoeft niet via het skala te gaan, hoeft niet in de vorm van moderne dressuur gedaan te worden.

Ook via grondwerk, western, boerenfluitjes en nog vele andere manieren kan je aandacht geven aan gezond bewegen en dragen. Nu is dat ook allemaal training en daardoor stiekem ook dressuur, maar dus niet dressuur als in engels modern dressuur.

Idd, ik heb twee shetjes in de wei staan die pony staan te zijn. Daar doe ik geen dressuur mee. Nergens voor nodig. Maar zodra je op een paard gaat zitten moet je hem ook trainen. Een paard is niet gemaakt om een ruiter te dragen. Dus moet je hem trainen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:55

Ligt inderdaad aan je definitie van dressuur.
Ik heb voor nee gekozen, maar dat is omdat ik hierbij verschil maak tussen 'basis' leggen en onderhouden en 'echt' dressuur.

Mijn ruin krijgt last van zijn mankementen als ik een uur op b niveau dressuur ga rijden in de bak. Vooral verruimen is niet prettig voor hem.
Dus hij loopt drie keer in de week een rondje op de weg. Maar daar verwacht ik wel dat hij aan de basis voldoet. Dus reactie op de hulpen, achterhand erbij houden en stelling.

Paarden die alleen buiten crossen en niet worden onderhouden (al dan niet in de bak) Kan je er wel zo uit plukken, die missen toch wat. Ga er dan niet op zitten (of mennen).

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:02

Toch grappig, ik als "dressuur" ruiter heb NEE ingevuld, waarom? Omdat ik vind dat een ieder zelf moet weten hoe zijn paard getraint word. Of dit nu dressuur, springen, endurance, cross, reining, pleasure enz is.

Goed trainen is goed trainen, maar of iedereen daar als basis dressuur aan zou moeten hebben? Ik vind vind van niet.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:08

Dat hangt geheel van de definitie van dressuur af die je erbij pakt. Ik rijd vooral buiten met mijn paard, je zult mij nauwelijks tot niet in de bak vinden. Maar ik vind het wel belangrijk dat mijn paard zijn rug netjes aanspant en toch enigszins zijn achterhand eronder heeft.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:12

Als je de letterlijke definitie van dressuur aanhoud, dan is dressuur geen verplichting, maar onmisbaar, anders kan je nooit op een paard gaan zitten.

Het dresseren van het paard gebeurd al bij de eerste aanraking om hem te leren dat mensen "goed" zijn.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:25

Ik denk dat het er heel erg aan ligt wat je verstaat onder dressuur..Er zijn veel mensen die hun paard naar de Filistijnen rijden met dressuur..In de wedstrijdsport kan ik niet zeggen dat daar nou zo gereden wordt dat het goed is voor de paarden in veel gevallen..Denk wel dat het goed is om je paard te leren in goede balans te kunnen lopen met ons erop,want die verstoren wij door erop te gaan zitten..Denk dat het ook heel belangerijk is om aan je eigen balans en soepelheid te werken..

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 08:10

Ja! Ik kan alleen maar voor mijn eigen paard spreken. Maar ik vind het naar mijn paard het eerlijkst om in ieder geval de basis dressuur te doen. Hij hoeft van mij geen L oefeningen of hoger te doen. Als hij maar onstpannen loopt en wat voorwaartser wordt in de bak (daar werken we hard aan, vooral aan mijn consequentie).
Ik probeer toch wel 1x in de week/2 weken dressuurmatig te rijden. Helaas vindt paardemans er helemaal niks aan!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 08:35

Nee. Wat een onzin om met een puur recreatief ingestelde ruiter en bospaard 1 keer in de week oid te gaan dressuren. Als jij in het bos gewoon een stuur, rem en gaspedaal hebt, lekker door het bos gaan tuffen en paard op eigen benen laten lopen. Ga je dan vooral niet druk maken over gymnastiseren! 1 keer in de week bouw je niets op, sterker, je kweekt alleen onnodig spierpijn en tegenzin. Een recreatieve wandelaar hoeft ook niet 1 keer in de week naar de sportschool en kracht en lenigheidsoefeningen te doen. Die moet gewoon genieten van het wandelen zelf. Ben je olympisch snelwandelaar, ja dan zul je extra gerichte trainingsinspanning in de sportschool moeten uitvoeren. Dus verwacht jij sportprestaties waarbij balans, controle, spierbeheersing en lenigheid vereist zijn, dan zul je dressuurmatig moeten trainen. Anders is het echt niet nodig. Die scheve manegepaarden in het bos, dat komt juist van onkundige manegeruiters die wel op andere lesuren proberen te dressuren op die paarden, en de paarden die zich als gevolg daarvan juist vast gaan zetten.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 08:50

Echt dressuur als in wedstrijden nee, maar een dressuurmatige basis (gymnastiseren, achterhand sterker maken en rechtrichten), zodat het paard leert hoe het zijn lijf moet gebruiken met ons erop, en ons correct te dragen JA! En ik denk ook dat dat in alle takken van sport belangrijk is, en zie dit ook zeker wel terug in training bij diverse disciplines.
Een paard heeft van nature al 3/5 van zijn gewicht op de voorhand, zodra wij erop gaan wordt dit nog meer. Ga je niet trainen dan is de kans groot dat er al relatief vroeg blessures ontstaan aan de voorbenen (peesblessures, artrose etc).
Door ze te leren de rug te bollen en achterbeen meer te buigen kun je gewicht van de voorhand af krijgen en is dus goed voor je paard. Qua benen als je het bij jezelf vergelijkt, als je je benen recht houdt kun je veel minder zware dingen optillen dan wanneer je goed door je knieën gaat en je hele lijf gebruikt.
Daarnaast even inhaken op de Posts hier boven. Elk paard is van nature scheef, en natuurlijk zal een manegepaard die veel beginners op zich heeft dit erger hebben, maar als ze regelmatig correct worden getraind hoeven die echt niet schever te zijn dan andere paarden.
En idd qua dressuur wedstrijden zijn er helaas zelfs mensen die wel Z starten, maar waarbij hun paard niet correct loopt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:05

Heb dus nee ingevuld want ik denk dat de meeste paarden beter uit zijn zonder dressuur rijden omdat de meeste van ons er geen klap van kunnen en hun paarden van voor naar achteren rijden in plaats van correct van achteren naar voren en je dan eigenlijk je paard meer beschadigd dan dat je gewoon lekker recreatief met een wat lang teugeltje in het bos gaat rijden paar keer per week.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:20

@darkadia, En wat denk je dat er gebeurt als een recreatief ingestelde bosruiter dat gaat proberen, dat werkt averechts, dat gebeurt idd zoals pien_2010 aangeeft. Dat meer gewicht op de voorhand extra blessures oplevert, dat gebeurt vooral als het paard veel moet draaien en wenden. Gewoon rechtuit op het bospad, valt dat allemaal wel mee. De kans dat een recreatief ruiter met 1 keer in de week bakwerk de rug gaat laten bollen, die acht ik nihil. De kans op een kunstmatige krul, veel stelling weinig buiging en een extra weggedrukte rug en extra slijtage acht ik veel groter. En de natuurlijke scheefheid, ja die is er, maar heeft een paard pas last van in de sport, als ie moet gaan verzamelen. Ik heb bij een boswandeling ook geen last van mijn rechtshandigheid en rechtsbenigheid. Bij verzamelen moet links en rechts even sterk en even buigzaam in de gewrichten zijn. Maar ja, waarom zou je als recreatieruiter überhaupt willen verzamelen.
En ja, ik ben een fanatiek sporter met mijn paard. Ik heb het belang van dressuur heel hoog staan...voor een sportpaard.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:39

Even ter aanvulling. Correct dressuur rijden, en dan bedoel ik niet persé wedstrijd rijden, maar daadwerkelijk een toegevoegde waarde leveren aan de training en ontwikkeling van een paard, dat vergt een enorme investering. Een investering van de ruiter in het zichzelf goed op laten leiden, de wil om daadwerkelijk te verbeteren, te gaan voelen wanneer een paard de juiste spieren gebruikt, en wanneer je juist verkeerde spieren aanspant. Investering in je paard, door hem gedisciplineerd met hem een trainingsprogramma af te werken dat daadwerkelijk tot verbetering van het atletisch vermogen van het paard leidt. Dat is niet een 1 keer in de week klus, dat is een jarenlange weg van gedisciplineerd je paard volgens een vast stramien te trainen. Dit ligt simpelweg niet in de ambitie van een recreatieruiter die gewoon het bos in wil (er zijn natuurlijk ook niet wedstrijdruiters die deze weg wel willen gaan, die bedoel ik hier niet mee). Ik geloof dat het dan oneindig veel beter voor het paard is als deze recreatieruiter zich dan ook niet met dit soort dingen bezig houdt. Paard ontwikkeld de juiste spieren en behendigheid die hij nodig heeft voor de bosritten, simpel weg door de bosritten te maken. Als zo'n recreatieruiter dan af en toe wat dressuur in de bak meepakt "omdat het moet" dan is dat uurtje in de bak veel belastender voor dat dier, want daar heeft hij de spieren en pezen etc niet voor opgebouwd, dan een extra bosrit. Een gewoon gezond paard kan dit gewoon aan. Heeft je paard bepaalde (aanleg voor) blessures die dressuurmatig onderhouden moeten worden, tja dan is je paard gewoon niet geschikt als recreatie/bospaard. Net zo goed als dat niet alle paarden geschikt zijn als dressuur, spring of western paard door bepaalde aanleg voor blessures.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:47

Ja, die van mij is nu 16 en zal gegarandeerd zo stijf als een hark worden als ik hem niet één à twee keer dressuurmatig aan het werk zou houden. Het hoeft ook geen hoge dressuur te zijn, maar goede versterkende en versoepelende oefeningen waar het lichaam baat bij heeft en die ze steeds weer even uit hun comfort zone halen. Altijd icm met regelmatige dressuurles vooral voor mezelf, om te vermijden dat er slechte gewoontes insluipen en te controleren of ik buiten de lessen om nog correct bezig ben. En verder vooral lekker naar buiten eigenlijk, goed voor in het koppie en het uithoudingsvermogen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:54

Ik -als fanatieke dressuurruiter- heb 'nee' gestemd. Ja ik weet dat een paard er niet op gemaakt is een ruiter te dragen, daarvoor zou je hem dressuurmatig moeten trainen zodat hij zijn buikspieren gaat gebruiken. Er zijn alleen wat meer nuances mogelijk denk ik. Wat als je alleen paarden hebt om naar te kijken, of iemand die zijn paard af en toe inspant om een rondje te doen. Daarnaast denk ik dat er veel ruiters zijn die dressuurmatig gezien niets toe kunnen voegen aan de training van een paard.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 31-05-15 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:54

Nee ben ik het niet mee eens, voor sommige paarden zal het best goed zijn maar niet voor ieder paard is het nodig. De mijne werd echt super chagrijnig van dressuurmatig werk, dus na een aantal jaar vechten daarin heb ik het los gelaten. Ben bitloos gaan rijden, laat hem helemaal lopen zoals hij zelf wil, ik rij alleen nog maar in de bossen en paard heeft nog nooit zo goed gelopen als de laatste jaren. Voor de zekerheid laat ik hem eens per jaar checken door de osteopaat en die geeft aan dat hij geen spieren heeft maar ook totaal nergens vast zit in zijn lijf en op deze manier heel oud kan worden.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:00

Ik vind het paardafhankelijk.. In principe vind ik het wel belangrijk maar mijn huidige pony vindt het echt vreselijk. Ze is er absoluut niet op gebouwd (kruising die wat overbouwd is) en ze heeft er totaal geen zin in.

Tijdens het springen of buitenrijden geniet ze enorm is ze vreselijk braaf. Tijdens mijn pogingen om dresuurmatig wat bij te brengen was ze heel sloom, koppie naar beneden en daarbij begrijpt ze ook een hoop niet aangezien ze half Western beleerd is. Ik laat het erbij en gebruik haar lekker als boscross pony :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:07

oji schreef:
MAAR ik ben van mening dat het wel belangrijk is voor ieder paard, en ondanks dat ik ook graag in het bos rijdt, werken we wel aan zijn scheefheid en balans. Omdat ik graag nog lang van hem wil genieten. En nee, ik heb geen sportpaard. Maar juist daarom heeft hij snel de neiging te compenseren en zich vast te zetten.

Het gaat hier in dit topic ook om hoe je er zelf in staat, en verder laat ik iedereen vrij in wat hij/zij doet :)

Als we met zijn allen correct zouden rijden ga ik helemaal mee met deze stelling dat het wel belangrijk is voor elk paard. Maar aangezien ik schat dat maar 2 - 5 % van de ruiters correct rijden (puur van wat ik waarneem om me heen) zeg ik een grondig nee. Laat de paardjes maar lekker hobbelen want daar zijn ze beter mee af.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:08

Met deze post heb ik iets gedaan (weet echt niet wat), waardoor het mis ging. Het is namelijk mijn stukje dat ipv het stukje van Darkadia is gekomen. Heb mijn excuses al gemaakt via pb richting Darkadia met vraag of ze haar stukje opnieuw kan doen, maar kan het niet meer terug draaien.

Dus Darkadia haar stukje is weg en in de plaats daarvan is mijn stukje gekomen waarvoor heel erg sorry. Vind dat echt vervelend en heeft waarschijnlijk te maken met al die knopjes als moderator waar eventjes een keer iets mis mee is gegaan.

Onderstaand is dus niet van Darkadia maar van mij:

darkadia schreef:
oji schreef:
MAAR ik ben van mening dat het wel belangrijk is voor ieder paard, en ondanks dat ik ook graag in het bos rijdt, werken we wel aan zijn scheefheid en balans. Omdat ik graag nog lang van hem wil genieten. En nee, ik heb geen sportpaard. Maar juist daarom heeft hij snel de neiging te compenseren en zich vast te zetten.

Het gaat hier in dit topic ook om hoe je er zelf in staat, en verder laat ik iedereen vrij in wat hij/zij doet :)

Als we met zijn allen correct zouden rijden ga ik helemaal mee met deze stelling dat het wel belangrijk is voor elk paard. Maar aangezien ik schat dat maar 2 - 5 % van de ruiters correct rijden (puur van wat ik waarneem om me heen) zeg ik een grondig nee. Laat de paardjes maar lekker hobbelen want daar zijn ze beter mee af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:32

Ja.
Waarbij ik wel wil opmerken dat dressuurmatig rijden niets te maken hoeft te hebben met al dan niet witte hekjes, zadels met lange zweetbladen, al dan niet een bit in de mond en het rijden van figuren zoals in een dressuurproef.
Maar zodra je gaat werken met een paard, vind ik dat je ook verplicht bent te zorgen dat hij dat werk goed aankan en dat hij gezond blijft in zijn lijf.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:36

Sonja schreef:
Ja.
Waarbij ik wel wil opmerken dat dressuurmatig rijden niets te maken hoeft te hebben met al dan niet witte hekjes, zadels met lange zweetbladen, al dan niet een bit in de mond en het rijden van figuren zoals in een dressuurproef.
Maar zodra je gaat werken met een paard, vind ik dat je ook verplicht bent te zorgen dat hij dat werk goed aankan en dat hij gezond blijft in zijn lijf.

+1 _/-\o_

Ilethelensar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:00

Eens met Sonja. Heel veel paarden zijn van zichzelf helemaal niet zo vierkant en stevig genoeg en dus eigenlijk niet heel geschikt om op te rijden. Ik zie het als een verantwoordelijkheid dat je ervoor zorg dat je paard je goed kan dragen, zijn lijf netjes gebruikt en gezond blijft. Mensen hebben vaak geen idee wat een klachten en ongemak het kan verzorgen voor een paard als je 'm altijd maar uit elkaar laat vallen, als hij niet genoeg (kan) ondersteunen vanuit de achterhand etc. Dat dit toevallig dressuur heet betekent idd niet knotjes en witte hekjes etc., maar puur een goede ondersteuning en gebruik van het lichaam.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:49

Precies die laatste 2 Posts was waar mijn reactie ook op neer kwam die door mysterieuze wijze per ongeluk verwijderd is. Kan gebeuren :)
Weet alleen zelf de precieze bewoording ook niet meer haha dus opnieuw posten wordt lastig.

EDIT en die quote in de post van Pien is wel van mij ipv olj haha
Laatst bijgewerkt door darkadia op 31-05-15 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt