Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bowen schreef:Nee. Dressuur is in de ruimste zin gewoon training, dat heeft een paard niet nodig als wij eraf blijven
Maar willen we er graag op dan is het handig als we aandacht geven aan gezond bewegen. Maar dat hoeft niet via het skala te gaan, hoeft niet in de vorm van moderne dressuur gedaan te worden.
Ook via grondwerk, western, boerenfluitjes en nog vele andere manieren kan je aandacht geven aan gezond bewegen en dragen. Nu is dat ook allemaal training en daardoor stiekem ook dressuur, maar dus niet dressuur als in engels modern dressuur.
oji schreef:MAAR ik ben van mening dat het wel belangrijk is voor ieder paard, en ondanks dat ik ook graag in het bos rijdt, werken we wel aan zijn scheefheid en balans. Omdat ik graag nog lang van hem wil genieten. En nee, ik heb geen sportpaard. Maar juist daarom heeft hij snel de neiging te compenseren en zich vast te zetten.
Het gaat hier in dit topic ook om hoe je er zelf in staat, en verder laat ik iedereen vrij in wat hij/zij doet
darkadia schreef:oji schreef:MAAR ik ben van mening dat het wel belangrijk is voor ieder paard, en ondanks dat ik ook graag in het bos rijdt, werken we wel aan zijn scheefheid en balans. Omdat ik graag nog lang van hem wil genieten. En nee, ik heb geen sportpaard. Maar juist daarom heeft hij snel de neiging te compenseren en zich vast te zetten.
Het gaat hier in dit topic ook om hoe je er zelf in staat, en verder laat ik iedereen vrij in wat hij/zij doet
Als we met zijn allen correct zouden rijden ga ik helemaal mee met deze stelling dat het wel belangrijk is voor elk paard. Maar aangezien ik schat dat maar 2 - 5 % van de ruiters correct rijden (puur van wat ik waarneem om me heen) zeg ik een grondig nee. Laat de paardjes maar lekker hobbelen want daar zijn ze beter mee af.
Sonja schreef:Ja.
Waarbij ik wel wil opmerken dat dressuurmatig rijden niets te maken hoeft te hebben met al dan niet witte hekjes, zadels met lange zweetbladen, al dan niet een bit in de mond en het rijden van figuren zoals in een dressuurproef.
Maar zodra je gaat werken met een paard, vind ik dat je ook verplicht bent te zorgen dat hij dat werk goed aankan en dat hij gezond blijft in zijn lijf.