Liverpoolstang met kinketting lost probleem op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:30

Ik rijd ook met een iets scherper bit in het bos; een gebroken westernshank met korte scharen. Ik rij zowieso half western, dus ik zie het niet als een probleem; wel als een manier om mezelf pijn in de handen te besparen. En het is eigenlijk heel simpel; als hij braaf is heeft 'ie heel geen last van dat bit.

Nu staan we in Otterlo met het paard, en dat is eigenlijk super om een paard fatsoen bij te brengen. Wil je rennen? Dit rechte zandpad is 7 kilometer lang, en je zal geen snelheid minderen voordat ik het zeg. Heb je het aan het einde van het pad nog niet door, dan gaan we de bocht om richting Arnhem en dan kan je nog een kilometer of 12 doorgaan op net zo'n pad.

Natuurlijk werkt dat niet op een endurance paard, maar als je wedstrijden kan rijden dan ben je al lang door het 'blind ervandoor gaan' stadium heen, anders zouden die wedstrijden nooit lukken..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:34

ArwenLune schreef:
Nu staan we in Otterlo met het paard, en dat is eigenlijk super om een paard fatsoen bij te brengen. Wil je rennen? Dit rechte zandpad is 7 kilometer lang, en je zal geen snelheid minderen voordat ik het zeg. Heb je het aan het einde van het pad nog niet door, dan gaan we de bocht om richting Arnhem en dan kan je nog een kilometer of 12 doorgaan op net zo'n pad.

als ik de ruimte zou hebben zou ik het zeker zo oplossen........ bij mij is er echter om de 100 meter een kruispunt........de een wat drukker als de ander........ Ook loopt hier elke 30 vierkante meter wel iemand.......

In de bak doe ik het wel......... wegspringen in galop is wel heel lang heel hard gallopperen........ zijn ze er snel klaar mee Haha!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:18

VAAAAAARRRRRRRRRRRRRROOOOOOOOOOOOEEEEEEEEEEEEEEEMMMMMMMMM

*TOETOETTTT* * HAONKHAONK*

daar ben ik met mijn supervr8wagen,welk paard wil zijn neus even stoten aan mijn robuuste ros???
whahaha
idd een heel goed plan! ik ga wel midden op het bospad staan

maar even ontopic:
zo'n paard zou ik iig proberen idd in de omgang en met thuis rijden , wat meer discipline bijbrengen, zorgen dat ie goed aan het been staat en goed terug komt op STEM en ZIT!
mijn paard pino is er ook zo een, het liefst gaat ie zo hard als ie kan, maar als ik dieper ga zitten en ik zeg hoooo, dan komt ie heel goed terug!
misschien in het begin met buitenrijden een slof losjes erbij, is misschien volgens "boktnormen" wel niet goed, maar veiligheid gaat bij mij boven 'wat bokt er wel niet van vind'.
en sja als dat allemaal niet helpt, dan zet ik mijn wagen wel in het bospad Knipoog Haha!

zo'n scherp bit zou ik alleen gebruiken als je daar heeeeeel erg goed mee overweg kan!!!
dan kun je evt beter een passoa bit erin doen, met een teugel aan de grote ring en een tweede aan een van de kleine ringetjes..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:19

Ik denk dat je eerst het probleem eens bij je (haar) zelf moet zoeken. Misschien is ze zelf wel bang. Een scherper bit lost niets op, maakt het waarschijnlijk juist erger. Misschien reageert het paard zo, juist vanwege pijn in de mond.

Misschien helpt het om eens met een ander, ervaren en rustig paard samen naar buiten te gaan.

succes!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 13:37

Gewoon een keer proberen met een scherper bitje. Ik rijd Dennis zomers(in dekseizoen) ook wel eens met een gebroken pelham met 2 teugels. Ik rijd 98% van de tijd met m'n teugels in een boog, 1,8% van de tijd op m'n bovenste teugel en 0,2% van de tijd op m'n onderste teugel. Dennis heeft er dus geen last van, tenzij hij mij zere handen en armen wil bezorgen. Ik rijd voor m'n lol buiten en wil dat dat veilig gebeurd. Ik kan hem op m'n zit helemaal rijden, maar als hij het in z'n kop krijgt en z'n hormoontjes op spelen ben ik toch blij als ik mijn inimini pelhammetje d'r in heb hangen.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 21:27

Pssssssst .... waar vind je kleine mini-bitjes? Ik zoek een mini-B-stangetje of een ander bitje met ietsje inwerking voor onze shet in te spannen.

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:13

Toen ik Sharir net ging rijden. ging die er ook vandoor als een haas. en ik kon doen wat ik wilde. maar niets hielp. het enige wat ik kon doen was proberen te blijven zitten. wat 90% niet lukte Tong uitsteken hahah Maar ik ging er gewoon weer op en hij ging er gewoon weer vandoor. hij heeft het een tijdje volghouden totdat ik wist wanneer die ging. dan trok ik hem gelijk op een volte. Heeft super geholpen. nu kan ik zelfs met een halstertje naar buiten met hem. Dit was natuurlijk gewoon uitproberen. denk dat die van jou het gewoon uit jolligheid doet. joepie we gaan naar buiten en gaan met die baaaaaannnnaaaannn zoef en weg is ie. Dat staat nu bij hem in zijn hoofd. we gaan naar buiten ik mag me benen strekken. Dus ik denk dat je wel eens kan proberen om met een scherper bitje te rijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:39

Of-topic reacties v erwijderd.
Buitenritten zijn te plannen via BM.

bakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:33

ik denk dat een liverpool zou wel kunnen helpen maar je hebt ook grote kans van niet, mijn oude(overleden door ongeluk door dit gedrag KIJK UIT OP STRAAT!!!) verzorgpony(fjord) deed dit dus ook alleen het verschil is hem kon je nooit sturen of stoppen alleen buiten kon je sturen .
Als ik jou was zou ik onwijs erg uitkijken met op straaat gaan want ik heb er ervaring mee je hebt heel groot kans dat hij een keer de andere kant op wil en dan ook gewoon gaat net als mijn dode verzorgpony die dacht ook effe over te steken . Ziek Verdrietig Huilen

Als je een beetje het verhaal wil weten moet je in me profiel kijken maar ik geef je deze tip zolang het niet goed gaat op straat NIET GAAN
anders heb je grote kans je paard kwijt te raken en het is verschrikkelijk moeilijk om te zien hoe je paard erbij loopt naa een auto geraakt te hebben .
Verdrietig
Ik hoop dat je er wat mee doet maar ik zou eerst op rustige stukken oefenen want alles is beter dan je paard verliezen door zijn eigen ondeugd

succes!!!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:45

Ik rij Okki soms met een ongebroken Pelham met dubbele teugel buiten en hij loopt er heel goed op. Soms heb je dat beetje extra gewoon nodig. Veiligheid gaat boven alles en als dat dan een stang betekent, dan moet dat maar. Probeer je paard wel dressuurmatig ook goed voor elkaar te hebben. Neem eens wat lesjes (als je die nog niet krijgt tenminste).

Met Okki rij ik trouwens de laatste tijd niet meer buiten, hij heeft het omdraaien en wegrennen ondekt, daar helpt geen stang tegen helaas. We zijn voorlopig dus even veroordeeld tot de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:49

Ik vind een bit geen oplossing voor een ruiterprobleem! Het niet luisteren is een teken dat het paard de overhand heeft!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 19:22

Sorane schreef:
Ik vind een bit geen oplossing voor een ruiterprobleem! Het niet luisteren is een teken dat het paard de overhand heeft!

en wat is dan nu jou tip?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 11:22

Sorane schreef:

Volledig mee eens met je tweede zin, maar die conclusie is niet zo moeilijk te leggen, want je moet die overhand terug krijgen, en hoe dat moet, daar draait het topic om.

Ik denk dat je voor je eigen veiligheid er beter een scherper bit in kan hangen, mits je heel rustig bent met je handen, veiligheid eerst!
Misschien is het een idee om een tijd bijna elke dag buiten ta gaan rijden zodat het normaal voor hem wordt om naar buiten te mogen.

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 21:12

Mijn pony peert hem toch ook.
Ik kan hem ook niet houden.
Als een paard wil gaat ie gewoon.
Je moet er niet van die scherpe bitten inhangen.
Doe een martingaal of een thiedeman om!

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:31

Ik meen te weten dat de kinketting op één van de drukpunten komt te liggen in de kingroeve en dit punt het paard naar ontspanning brengt.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 16:04

vervelend is wel dat als je blijft trekker er geen bloed meer in de tong komt, en hij dus ook niks meer voelt. Af en toe even kort loslaten, zodat er weer bloed in komt, en dan kun je hem weer aan nemen. Maar da's puur als ie op hol gaat.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 16:41

Citaat:
Doe een martingaal of een thiedeman om!

dat heeft bij mijn paard geen invloed op het tempo hoor, de mijne kan er ook vandoor gaan met z'n kop naar beneden!

Ik heb een Thiedemann teugel geprobeerd, die was na 10 meter kapot, maar ja, ik heb een extreem sterke koudbloed, zullen we maar zeggen.....

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 00:39

Heb er blijkbaar ook zoéén,tot nu toe geen problemen gehad buiten.
Soms werd ze wel wat gespannen als we richting huis gingen maar altijd goed terug te nemen.Dit weekend ging ze toch met de kop omhoog en ipv recht over het kruispunt, linksaf......dat was even glibberen.Volgens de vorige eigenaresse heeft ze dit af en toe en kreeg van hen het advies om met een thiedeman of slof als noodrem te rijden.Ze is meestal heel braaf en nageeflijk, maar soms (vorige eigenaresse zei "ze is ongesteld" Haha! )
Zelf kies ik ook niet zo snel voor een scherp bit, maar de veiligheid is toch het belangrijkste.

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 00:47

Mijn paard gaat ook weleens aan de kletter en dan echt hard en dan kon ik hem ook niet houden. Niet met een gewone trens niet met een trens met scharen niet met een stang eigenlijk nergens mee.. Ik ben weer gewoon gaan rijden met een trens en heb een iets andere instelling gekregen. Wil je rennen doe maar... Hij vond dit zo apart dat ik er niet meer van schrok dat het eigenlijk een stuk minder werd. ik heb trouwens wel ontdekt dat mijn paard beter reageerd als ik hem met een touwhalster rijd dan als ik hem met bit rijd. Maar dat is wel voor jezelf heel gek omdat je het idee hebt dat je veel minder controle hebt.
Mijn paard gaat/ging overigens niet meteen rennen en rent ook geen kms dus das wel weer anders....
Ik zou hem longeren en dan naar buiten. Gaat ie rennen weer longeren, weer naar buiten gaat ie rennen weer longeren enz. Net zo lang tot ie normaal een blokje om gaat. Als dit zou betekennen dat je hem 10 uur moet longeren so be it, zijn probleem (zou het doen als je vrij bent Haha! )Beginnen met een klein stukje buiten en bouw dat dan uit. Neem je van te voren voor hoever je buiten wilt rijden en hou je hier ook aan.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 00:50

Zou kunnen helpen ja, vandaag was Mo ook weer erg braaf.
Gisteren even flink laten galloperen in de bak omdat ze dacht weer met me te kunnen gaan lopen.Misschien is het toch te veel aan energie.
Is voor alle anderen waarschijnlijk ook te proberen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 08:24

Citaat:
Wil je rennen doe maar

dan hoop ik dat je het over een bak hebt, met een hek eromheen en iet over buiten, met verkeer, loslopende honden en kinderen Scheve mond

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 09:14

smurf schreef:
Citaat:
Wil je rennen doe maar

dan hoop ik dat je het over een bak hebt, met een hek eromheen en iet over buiten, met verkeer, loslopende honden en kinderen Scheve mond

Nee wij zijn een gevaar op de weg Tong uitsteken ... Ik heb het wel over buiten maar gelukkig is hier achter een park waar eigenlijk nooit iemand komt. Ik rijd dus geen kinderen of verkeer aan Haha! Kijk midden in eenwoonwijk is natuurlijk een ander verhaal.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 18:12

als het kon zou ik het net zo doen als arwenlune, maar niet iedereen heeft die ruimte, helaas..
Tot dusver vind ik de oplossing van sjuimpje een hele goeie, werkt bij mij ook altijd prima.
Dit heeft geholpen bij een vriendin van mij, haar pony was echt gestoord, die hebben ook een paar x in de sloot gelegen, maar goed: Als hij er vandoor gaat, probeer 'licht te rijden' in de galop, dus steeds staan-zitten. Ook niet constant blijven trekken, gewoon steeds RUK!! los RUK!! los etc... Ik zeg niet dat het helpt, maar het is te proberen, al zou ik het eerst op sjuimpje's manier proberen. Succes!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 18:15

smurf schreef:
Citaat:
Wil je rennen doe maar

Meeste paarden gaan er buiten vandoor en niet in de bak. Ik denk dus dat "wil je rennen doe maar" niet helpt in zo'n geval. Bij het paard wat ik rij helpt het trouwens niet. Hij raakt er alleen maar nog meer opgefokt van en dan krijgt ie nog meer energie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 23:02

Ik vind de "wil je rennen nou prima"oplossing ook een goeie (als je de ruimte dus hebt).

Wat je misschien ook eens kan doen, is zijn tanden laten nakijken door een paardentandarts. Mijn (vroegere) paard heeft dit ook gehad en bleek achteraf een (hoe heet zo'n ding ook alweer *LOL* "ruinentand" (ze is een merrie, maar goed, zo heet dat) te hebben, een klein "wild"tandje op de plek van het bit, wat dus pijn doet als je probeert in te houden.

succes!

Loes