ervaring gezocht over scherper bit

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: ervaring gezocht over scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:15

Gaat dit meisje alleen naar buiten?
Sowieso zou ik de pony eerst even longeren zodat hij zijn ei alvast kwijt is.
En daarnaast het meisje niet alleen buiten laten rijden. Op die leeftijd is dat onverantwoord.
Ik zou de pony als handpaard meenemen naast een betrouwbaar paard met een goede rem en zo het meisje veilig buiten laten rijden. Jij bepaald op deze manier het tempo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:57

midgie schreef:
@Airnt de meeste rade juist geen scherper bit aan maar juist begeleiding en niet alleen naar buiten te gaan . dus iedreen zegt bijna hetzelfde als jij alleen anders .
Het gaat om een ruitertje van 9 dus die zou ik zo ie zo niet aanraden met scharen te rijden, maar juist zou ik het bit eruit halen, direct zelfs en geen bit meer in die mond totdat het kind weet te rijden,

Dit is misschien wel heel cruciaal. Wie zegt dat het kind niet kan rijden? Alleen pony maakt zich sterk doorday hij weet zandpad =galopperen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:00

TS, is er begeleiding op biitenrit? Dat zou het alle bokkers makkelijker maken om advies te geven lijkt me ;)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:08

Bij sommige oudere paarden kan het erg lastig zijn om dit gedrag er nog uit te krijgen. Ik heb een paard van 20 gereden en die was in de bak prima te hanteren, maar buiten was die ook echt flink pittig. In stap prima, in draf was het ook goed te doen, maar in galop was hij gewoon echt heel sterk. Bij dit paard hielp een scherper bit wel. Voor hem hadden we een bit met hefboomwerking en het maakte dat je in de galop toch net wat meer te zeggen had. Zou er in de bak nooit mee rijden ivm inwerking, maar voor de veiligheid buiten was dit wel prettig. Niet de meest ideale oplossing imo, maar wel nodig helaas.

Zou met zo'n jong ding wel uitkijken met een dergelijk bit, ze is toch nog wel behoorlijk onervaren om er mee te rijden denk ik... dus goede begeleiding lijkt me dan sowieso een must.

Ilethelensar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:27

Wat miccamaaike al zegt, het meiske is ook gewoon veel te jong om verantwoordelijk om te kunnen gaan met 'grof geschut'. Ik ben er sowieso geen voorstander van, maar al helemaal niet in de handen van een onervaren persoon of laat staan een kind. Wellicht de buitenritten gewoon even niet meer doen totdat het meiske wat ouder is / een betere communicatie met de pony heeft / de one rein stop kent / etc.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:50

Werk aan de handigheid van de amazone en niet meteen een scherper bit grijpen. Dat lost namelijk je probleem niet op.
De pony moet respect krijgen voor de amazone imo en dat los je niet op met een scherper bit.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:12

Een meisje van 9 heeft mssn al wel een paar jaartjes leren rijden, maar dit kan je toch onmogelijk een ervaren ruiter gaan noemen hé.
Ik weet van mezelf dat ik vrij zwart-wit kijk, en dat ik redelijk veeleisend ben, maar eerlijkheid en echt naar kennis en kunde kijken vooral gericht op veiligheid is toch wel cruciaal.
Ben het dus niet met je eens hier "Joolien" , door uitspraken als deze zal ik niet snel vrienden maken (lesklanten bij vinden) maar wat dat betreft zeg ik echt altijd eerlijk mijn mening.

Joolien schreef:
midgie schreef:
@Airnt de meeste rade juist geen scherper bit aan maar juist begeleiding en niet alleen naar buiten te gaan . dus iedreen zegt bijna hetzelfde als jij alleen anders .
Het gaat om een ruitertje van 9 dus die zou ik zo ie zo niet aanraden met scharen te rijden, maar juist zou ik het bit eruit halen, direct zelfs en geen bit meer in die mond totdat het kind weet te rijden,

Dit is misschien wel heel cruciaal. Wie zegt dat het kind niet kan rijden? Alleen pony maakt zich sterk doorday hij weet zandpad =galopperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:16

aeolusnr1 schreef:
Een meisje van 9 heeft mssn al wel een paar jaartjes leren rijden, maar dit kan je toch onmogelijk een ervaren ruiter gaan noemen hé.
Ik weet van mezelf dat ik vrij zwart-wit kijk, en dat ik redelijk veeleisend ben, maar eerlijkheid en echt naar kennis en kunde kijken vooral gericht op veiligheid is toch wel cruciaal.
Ben het dus niet met je eens hier "Joolien" , door uitspraken als deze zal ik niet snel vrienden maken (lesklanten bij vinden) maar wat dat betreft zeg ik echt altijd eerlijk mijn mening.

Joolien schreef:

Ik zie dat ik het ook wat ongunstig geformuleerd heb en een verkeerd word heb gebruikt :')
Wat ik eigenlijk wilde zeggen op haar reactive dat ik het overdreven vind dat het bit er meteen uitgehaald moet worden. En misschien kan ze de pony verder wel goed rondsturen. Dat weten wij niet.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:23

idd het blijft altijd moeilijk om zo via tekst een echt goed oordeel over iemand zijn rijkunsten in te schatten.
En we moeten nooit iemand zomaar gaan afkraken natuurlijk, dat mag nooit de bedoeling zijn.
Maar hier op "bokt" wil iedereen altijd maar horen dat ze goed bezig zijn, en daar kan ik spijtig genoeg heel dikwijls me niet bij neerleggen.
Paardrijden is moeilijk, en echt veel moeilijker dan het er uit ziet, (ik ben zelf lesgever en trainer en leer nog elke dag bij, en weet ondertussen van mezelf dat ik het nooit echt allemaal geleerd krijg, zelfs niet na nog eens zoveel jaren extra, en ik ben nu toch al een 40tal jaartjes bezig met allerlei paarden.
Maar toch een fijne reactie van jou hoor "Joolien" wou je ook echt niet aanvallen hoor.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:28

En TS? Hoe sta je er zelf nu tegenover na het ontvangen van deze berichten? Ik ben benieuwd naar je mening en hoe je er nu tegenaan kijkt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 08:34

Wat weet een kind van 9 van bit gebruik?
IK zou zeggen bitloos tot alles klopt.
Een pony die er vandoor wil zou ik mijn kind niet op zetten, zorg eerst in de bak dat het dier luistert en ga dan pas naar buiten.
Maar ik blijf erbij zo een jong kind zou ik zelf nooit met bit laten rijden, want ja wat is ervaring, er zijn ook genoeg grote mensen die eigenlijk niet bekwaam zijn om met bit te rijden

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 23:35

naja, een 'trensje' IS grof geschut...

een ongebroken mondstuk is uiteindelijk vriendelijker, scharen hebben een specifieke werking, maar een mullonmouth hoeft geen scharen te hebben

deze misinformatie is lastig, vooral voor jonge ruiters die willen leren.

en ik heb zat rutiertjes van 9 gezien die prima met een kandare om konden gaan...

weliswaar vooral in portugal, maar het heeft niks met leeftijd te maken

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:55

Een scherp bit is inderdaad de oplossing niet. Wel een goede training of begeleiding. Een scherper bit is sowieso in de hoop dat het paard hiernaast wel luistert, dus in de hoop dat het paard naar pijn luistert. Als het paard altijd gewoon is om op punt te galopperen is het misschien aan jou om dat af te leren voordat je iemand van 9 er op laat. Als het constant is dat het paard te snel wel, is het ook of een gebrek aan goede training of een lichamelijk probleem dat ten grondslag ligt aan het probleem en niet te weinig pijn of te weinig kracht. Een kind van 9 kan namelijk meer dan genoeg kracht zetten op het bit om daar veel pijn te laten doen, ongeacht of het bit goed past of niet.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:56

midgie schreef:
Wat weet een kind van 9 van bit gebruik?
IK zou zeggen bitloos tot alles klopt.
Een pony die er vandoor wil zou ik mijn kind niet op zetten, zorg eerst in de bak dat het dier luistert en ga dan pas naar buiten.
Maar ik blijf erbij zo een jong kind zou ik zelf nooit met bit laten rijden, want ja wat is ervaring, er zijn ook genoeg grote mensen die eigenlijk niet bekwaam zijn om met bit te rijden

Hier kan ik me zo goed in vinden.

AlSafy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:59

veiligheid voor alles. Wij hebben een stuebben control voor onze knol, werkt prima, is gewoon een dubbelgebroken trensje. tot ie weer voor de grap een sprintje trekt, dan wordt het een stang.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 23:22

Scherper bit lijkt mij in dit geval inderdaad niet de oplossing meisje heeft door haar leeftijd nog niet genoeg ervaring en kracht om dit op te lossen.
Als 1e ermee beginnen dat als iemand anders de pony buiten rijdt dat er op dat pad ook niet harder gegaan mag worden. Dus blijf vooral juist stappen.
En daar naast wat al eerder genoemd is meisje met pony voorlopig alleen als handpaard naast een braaf paard mee naar buiten nemen. En dan ook voornamelijk stap. Eerst moet de pony maar eens leren dat bos niet betekend dat je hard mag.
En verder in de bak oefeningen gaan doen zodat meisje leert hoe ze pony in allerlei situaties onder controle heeft.
Geen braaf begeleidings paard aanwezig dan even niet naar buiten of iemand op fiets mee die pony vast houdt.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:13

daar kan ik me ook in vinden:

Ongeacht van optoming moet de ruiterhand (en dus ook ruiterzit) geschoold worden, want een harde hand is scherp, niet een specifieke optoming, het is zowiezo appelen met peren vergelijken.

maar er zijn zat paarden die beter lopen op ongebroken mondstukken, en dat kan wel degelijk helpen-

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:52

Als er verder geen problemen zijn behalve in die specifieke situatie? Gewoon onder verantwoorde omstandigheden en begeleiding een keer met een scherper bit uitproberen.

Mijn goed opgeleide paard is prima aan de hulpen en normaal eerder lui dan moe. Zelfs in de cross nog prima te remmen maar bij galoptraining gaat er een knop om. Ik moet soms even alle zeilen bijzetten om hem weer te helpen herinneren hoe hij moet reageren om hulpen. Ik kan het nog nét af met zijn normale bit maar zo'n vlieg zal er meer moeite mee hebben om net dat beetje door te pakken waardoor de pony denkt: oh, ja dát wilde je.

Wat een onzin om dit probleem gelijk groter te maken dan het is. Soms vraagt een situatie even om een andere oplossing. En misschien IS een scherper bit wel niet de oplossing maar daar kom je dan vanzelf achter.

Ik ga mijn paard er iig niet om thuis houden en trek in die ene situatie gewoon net even wat harder aan dat bit.
Hij heeft a. die galop training nodig b. vindt het zo vreselijk leuk ondanks die 'pijn in zijn mond' ik vindt het gezegend hoor.

Werken aan de opleiding is daarnaast altijd een goed idee. Dus onder begeleiding naar buiten. Overigens vindt ik blijven stappen niet perse de beste oplossing. Sommige paarden worden daar alleen maar gekker van. Een beetje hun ei kwijt kunnen maar dan in een tempo wat de ruiter aangeeft kan voor meer rust zorgen.

LadyTrucker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:57

Ik denk dat een scherper bit geen oplossing is.
Hulp teugels ook niet maar wel les.

Met een scherp bit verplaats je het probleem alleen maar en word de pony harder in de mond en dan heb je over een tijd weer het zelfde probleem. Ik raad aan de pony een keer goed aan te pakken en dat ze les gaan rijden.