Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nikass schreef:Dat ben ik niet helemaal met je eens. Een paard kan pas een goede zijgang lopen imo als hij recht gericht is. Dat is dan ook bij mijn instructie het eerste waar aan gewerkt wordt: verticaal evenwicht in stap, draf en galop, op rechte lijnen en in de wending. En dat dat niet "rechtuit rijden" betekent lijkt me duidelijk, dat hoef je mij niet uit te leggen.
Ik ben het wel met je eens dat grondwerk een goede basis is, vooral als je gewend bent om zo hardhandig te zijn. Maar voor dat grondwerk uit gaat eigenlijk eerst nog een stuk theorie: wat is je doel en waarom? Ik denk dat ts daar eerst zou moeten beginnen. En dan wel onder deskundige begeleiding.
Nikass schreef:Je hand statisch houden (op zijn plek staand) en niet meebewegen met het paard lijkt me niet zo'n goed advies.
Of begrijp ik je verkeerd?
Nikass schreef:Dat ben ik niet helemaal met je eens. Een paard kan pas een goede zijgang lopen imo als hij recht gericht is. Dat is dan ook bij mijn instructie het eerste waar aan gewerkt wordt: verticaal evenwicht in stap, draf en galop, op rechte lijnen en in de wending. En dat dat niet "rechtuit rijden" betekent lijkt me duidelijk, dat hoef je mij niet uit te leggen.
Ik ben het wel met je eens dat grondwerk een goede basis is, vooral als je gewend bent om zo hardhandig te zijn. Maar voor dat grondwerk uit gaat eigenlijk eerst nog een stuk theorie: wat is je doel en waarom? Ik denk dat ts daar eerst zou moeten beginnen. En dan wel onder deskundige begeleiding.
FCSA schreef:Nikass schreef:Dat ben ik niet helemaal met je eens. Een paard kan pas een goede zijgang lopen imo als hij recht gericht is. Dat is dan ook bij mijn instructie het eerste waar aan gewerkt wordt: verticaal evenwicht in stap, draf en galop, op rechte lijnen en in de wending. En dat dat niet "rechtuit rijden" betekent lijkt me duidelijk, dat hoef je mij niet uit te leggen.
Rechtrichten kan vanuit het verticale evenwicht (plaatsen vd voorhand) of vanuit het horizontale evenwicht (dmv zijgangen). Het laatste is meer klassiek, het eerste is meer AdB-methode. Karmie gebruikt een mix van die twee.
Marijke de Jong is academisch (wat dan weer fundamenteel anders is dan klassiek).