hulpmiddelen bij activeren van achterhand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angelique_94

Re: hulpmiddelen bij activeren van achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:16

Heb je er al eens aan gedacht om in plaats van erop te stappen waar het probleem duidelijk niet op te lossen is, te beginnen met grondwerk? Longeren met dubbele lijnen kan veel doen. Daarna kun je bijvoorbeeld verder gaan met oefeningen zoals de achterhand naar binnen en buiten vragen, voltes en achten rijden, en achterwaarts gaan is ook goed.

Is het paard al een keer nagekeken? Het kan best zijn dat hij spieren vast heeft zitten?
Je kunt ook oefeningen doen, ik heb toen bij mijn pony oefeningen gekregen van de osteopaat voor zijn achterhand, met een pen (zonder vulling natuurlijk;-) ) kun je licht drukken in een vloeiende beweging vanaf de plek achter het zadel naar de staart. Hierdoor gaat hij de spieren in de achterhand beter gebruiken, wat ook doorwerkt met rijden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:00

Maar dat heeft toch geen zin als je op een totaal verkeerde manier rijdt?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:08

Nikass schreef:
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Een paard kan pas een goede zijgang lopen imo als hij recht gericht is. Dat is dan ook bij mijn instructie het eerste waar aan gewerkt wordt: verticaal evenwicht in stap, draf en galop, op rechte lijnen en in de wending. En dat dat niet "rechtuit rijden" betekent lijkt me duidelijk, dat hoef je mij niet uit te leggen.

Ik ben het wel met je eens dat grondwerk een goede basis is, vooral als je gewend bent om zo hardhandig te zijn. Maar voor dat grondwerk uit gaat eigenlijk eerst nog een stuk theorie: wat is je doel en waarom? Ik denk dat ts daar eerst zou moeten beginnen. En dan wel onder deskundige begeleiding.

Rechtrichten doe je o.a. d.m.v. zijgangen.. Je wil namelijk een bepaald achterbeen trainen zodat deze even sterk wordt als het andere en dat doe je door deze onder de massa te laten treden. Wanneer een paard even sterke achterbenen heeft, gaat het recht gericht lopen.

Verder wel jammer dat TS zelf niet meer reageert.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:10

Ja vind ik ook jammer.
Ik rij via de ADB methode en wij doen het net even anders. Maar zijgangen zijn uiteraard wel belangrijk.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:25

Nikass schreef:
Je hand statisch houden (op zijn plek staand) en niet meebewegen met het paard lijkt me niet zo'n goed advies.
Of begrijp ik je verkeerd?

Om een paard dat hangt en duwt moet je soms wel even je hand op de plek houden maar dat betekent niet met kracht, gewoon stil . Paard moet niet elke keer ruimte krijgen om van achterbeen af te duwen en er door heen te tanken. Als ze dat snappen dan is het een ander verhaal.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 13:51

Hoi! ik ben al even aan het meelezen en besloot dan toch maar te reageren.

Als je moet trekken in de mond, heb je nog geen nageeflijk paard, laat staan een aanleuning. Niemand, behalve het paard, neemt je dat kwalijk, je weet niet beter en het feit dat je hulp zoekt en je kritisch opstelt tegenover de methodes van de eigenaar siert je. Misschien interpreteer je zijn/haar richtlijnen weliswaar verkeerd? Hoedanook is het voor jou aangenamer om les te hebben van iemand wiens belangen niet rechtstreeks in verband staan met het paard. Je gaat je beter kunnen ontspannen en meer durven. Denk je niet? Ik weet niet wat in jouw situatie mogelijk is, maar dit lijkt mij beter. Laat bokt je niet ontmoedigen, al deze mensen hebben het het beste voor met je paard en daardoor ook met jou. Je moet wel degelijk iets veranderen aan je rijden, durf door te zetten, je komt er altijd wijzer uit dan je eraan begonnen bent.

Over de rijtechniek zelf: van rechtrichten, volgens eender welke methode, kan nog geen sprake zijn als je paard niet aan de hulpen, nageeflijk en regelmatig is. Neem rustig je tijd en je zal zien dat het sneller gaat dan je verwacht. Wanneer je paard dan nageeflijk is, kan je eenleuning bevestigen, wanneer je een aanleuning hebt, kan je beginnen met de achterhand te 'activeren' :) je zal zien dat dit dan lang niet zo moeilijk meer is en je geen hulpmiddelen zoals sporen en hulpteugels nodig hebt. Het rijden zal veel plezieriger zijn, want je voelt duidelijk dat er momenteel iets niet juist zit, dat getuigt van een zeker ruitergevoel en daar moet je iets mee doen. Wanneer je juist bezig bent, wordt de volgende stap vaak snel duidelijk. Ik wil ook niet uit de hoogte doen, ik begrijp dat je best al wel wat ervaring hebt en die ga je zeker nog kunnen gebruiken. Wat je nu mist zijn de laatste puzzelstukjes om de basis voor een aangenaam rijpaard te leggen.

Hoe maak je je paard nu nageeflijk? Een paard dat nageeflijk is in je hand, geeft je een zeker vertrouwen. Je kan je best wel voorstellen dat een paard zich kwetsbaar opstelt als het je toelaat het bit volledig te controlen, zo krijg jij immers de mogelijkheid het paard pijn te doen, maar je kan deze kans ook grijpen om duidelijk te maken dat deze -laten we het ontspanning van de mond en hals noemen- het begin kan zijn van een aangename communicatie tussen jullie. Wanneer je dit vertrouwen niet schaadt, zal je paard leren dat deze nageeflijkheid de gemakkelijkste weg is en deze gewoonte kan dan leiden tot een aanleuning. Want de aanleuning is eigenlijk niet iets van ruiter naar paard, maar van paard naar ruiter; het is het positieve antwoord op jouw vraag naar contact en moet je vrijwillig geschonken worden, voor het zijn naam waardig is. En daar kom het bovengenoemende statisch houden van de hand bij kijken.

Het idee hierachter is dat we als het ware met de hand een bijzetteugel nabootsen: de bijzetteugel 'trekt' zelf niet, maar biedt weerstand wanneer het paard trekt. En daar zal het paard, zo slim zijn ze, snel mee stoppen als ze het principe doorhebben. Het is dus eigenlijk een heel "eerlijk' systeem. Het paard wordt meteen beloond wanneer het doet wat we ervan verwachten: de druk op het bit valt weg. Nu denk je misschien, dat systeem heb ik toch al lang toegepast? Weet dan ook dat je, door bewegingen te vragen waar het paard nog niet aan toe, je het vertrouwen dat het paard je zo gul geschonken heeft, schaadt en dat je dan weer opnieuw moet beginnen met hem uit te nodigen, toch weer nageeflijk te zijn om het samen nogmaals te proberen.

Ik kan hier nog wel even doorgaan, maar de essentie van alle disciplines binnen de paardensport staat hierboven voor je beschreven. Ga ermee aan de slag met gepaste begeleiding en je zal er een heel eind mee komen. Vergeet ondertussen ook niet te genieten :) dat is minstens even belangrijk als alle techniek bij elkaar.

Veel succes!
En hoewel ik zeker geen ervaren rot ben en mijn lege profiel je misschien niets zegt, mag je me altijd een pbtje sturen ;)

groetjes Sinne

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:22

Nikass schreef:
Ja vind ik ook jammer.
Ik rij via de ADB methode en wij doen het net even anders. Maar zijgangen zijn uiteraard wel belangrijk.

Oh oké, ik ken zijn methode niet. Maar uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:29

Nikass schreef:
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Een paard kan pas een goede zijgang lopen imo als hij recht gericht is. Dat is dan ook bij mijn instructie het eerste waar aan gewerkt wordt: verticaal evenwicht in stap, draf en galop, op rechte lijnen en in de wending. En dat dat niet "rechtuit rijden" betekent lijkt me duidelijk, dat hoef je mij niet uit te leggen.

Ik ben het wel met je eens dat grondwerk een goede basis is, vooral als je gewend bent om zo hardhandig te zijn. Maar voor dat grondwerk uit gaat eigenlijk eerst nog een stuk theorie: wat is je doel en waarom? Ik denk dat ts daar eerst zou moeten beginnen. En dan wel onder deskundige begeleiding.

Rechtrichten kan vanuit het verticale evenwicht (plaatsen vd voorhand) of vanuit het horizontale evenwicht (dmv zijgangen). Het laatste is meer klassiek, het eerste is meer AdB-methode. Karmie gebruikt een mix van die twee.

Marijke de Jong is academisch (wat dan weer fundamenteel anders is dan klassiek).

:)

Amberr09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:41

Ik sluit me volledig aan bij alles wat hierboven gezegd is.
Een paard zn achterhand activeren door m in zn mond te trekken is niet de juiste manier en zal waarschijnlijk ook nog eens averechts werken.
Voorwaarts rijden en aan het been.
veel afwisseling zoals voltes, zijgangen en balkjes lopen is al een goed begin.
Het zou misschien wel fijn zijn als TS zelf nog eens reageert?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:08

FCSA schreef:
Nikass schreef:

Rechtrichten kan vanuit het verticale evenwicht (plaatsen vd voorhand) of vanuit het horizontale evenwicht (dmv zijgangen). Het laatste is meer klassiek, het eerste is meer AdB-methode. Karmie gebruikt een mix van die twee.

Marijke de Jong is academisch (wat dan weer fundamenteel anders is dan klassiek).
:)

Thanks ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:14

Ik doe ook allebei, de zijgangen én de voorhand plaatsen (schouder erin houden).

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 22:21

Achterhand trainen = overgangen rijden. Daarna overgangen rijden en wellicht aanvullen met overgangen rijden. Alles om ervoor te zorgen dat knollie zijn achterbenen onder zijn r**t brengt en gas geeft. Het Natural Horsemanship volk heeft hier ook mooie oefeningen voor.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 00:04

Een vraag ts: weet je wat een halve ophouding inhoudt?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:28

Vraag me af of dit topic zin heeft, aangezien TS niet meer reageert.