Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
loveslimpie schreef:TS, Hardstikke leuk zo'n jonge pony!
En vooral leuk dat je ermee aan de slag wil! Ik heb nog wel een paar tips:
Doe zoveel mogelijk samen en met samen bedoel ik niet je beste vriendinnetje (dat is natuurlijk ook leuk) maar zorg ervoor dat er ook iemand is die weet hoe een paard zadelmak gemaakt moet worden.
Wij zelf zijn met een team van 3, een oudere man met de kijk erop en de kennis en een meisje en ik samen zorgen voor het longeren en de lange lijnen terwijl hij toekijkt. Zorg dus voor mensen om je heen die het zadelmak maken bijna kunnen dromen!
Je zult namelijk voor onverwachte situaties komen te staan, ondanks is je paardje heel erg braaf. Ik vind het dan altijd fijn om er iemand bij te hebben met wie ik de situatie kan bespreken. Wat ik had kunnen verbeteren of dat dit de beste methode was.
Zoals hierboven luistert een paard niet naar een schema, kijk daarom samen naar wat het paardje al begrepen heeft en wat hij/zij nog moet leren, neem daar alle tijd voor! Je paardje moet namelijk veel verwerken!
En nog een advies voordat je begint, zorg dat je weet waar je over praat, duik lekker de boeken in of koop een paar tijdschriften, kijk op http://www.paardenbegrijpen.nl daar vind je duidelijke uitleg over hoe je een paard goed kunt rijden.
Ik wens je vooral veel succes! Maar houd in je achterhoofd dat het een jong onvoorspelbaar dier is, onderschat het niet! En ik denk als je dit avontuur aangaat samen met iemand die al ervaring heeft. Het heel leuk gaat worden en je enorm veel plezier kan hebben!
veerle1807 schreef:Ragdollcat schreef:'Hoe oud is het dier? ook niet onbelangrijk.
Als je geen ervaring hebt met het inrijden, dan raad ik je goede begeleiding aan van een ervaren persoon, die weet waar ie mee bezig zijn.
Ik begin als een pony 3 jaar is. Ik heb geen ervaring leren longenceren en wennen aan het zadel maar heb wel ervaring met doorrijden heb me pony zelf ook geleerd wat sturen, remmen en been geven betekende heb haar zelf nu in het L1. Ook zal ik met die pony gewoon naar les gaan. Ik zal gewoon willen weten wat jullie van mijn schema vinden ik weet echt wel waar ik mee begin
Ragdollcat schreef:TS, en dat ga je dat proberen na te doen, dat zegt voldoende. Je weet echt niet hoe aan te pakken en waar je mee bezig bent.
bobje26 schreef:Je kan geen plan maken met een jong dier, het verschilt van dag tot dag en week tot week.
Als ik jou was zou ik de singel meteen op maat doenGaan anders gekke dingen gebeuren, geloof mij maar.
Het beste kun je meteen alle stem commando's doen, vooral ook galop. Halt lijkt mij het minst belangrijke, voorwaarts oplossen is namelijk het beste.
Zadel longeren (niet longenceren) zou ik ook ff wat vaker doen, zeker een week of 2/3 en dan 3/4 keer per week. Zelfde geld voor hangen. 1 a 2 keer hangen is bij 8/10 niet genoeg. Gelukkig had ik een zeer braaf paard bij wie ik na 2 x hangen zo kon op stappen. Maar bij de meeste is dit niet mogelijk.
Ik mis ook een beetje het grondwerk bij je verhaal, elkaar leren begrijpen.
Als ik het zo hoor heb je geen/weinig ervaring met het zadelmak maken. Zoek alsjeblieft hulp en instructie hierbij. Als je zelf gaat aankloten en je verpest hebt, ben je zowel het vertrouwen (vaak voor een hele lange tijd) van het beestje kwijt (ook voor diegene die de problemen weer mogen oplossen) en ook een deuk in je eigen ego. Besteed het uit of doe het onder strenge begeleiding van iemand die het wel kan.
Ik weet niet waar je woont, ik zou evt kunnen helpen.
veerle1807 schreef:bobje26 schreef:Je kan geen plan maken met een jong dier, het verschilt van dag tot dag en week tot week.
Als ik jou was zou ik de singel meteen op maat doenGaan anders gekke dingen gebeuren, geloof mij maar.
Het beste kun je meteen alle stem commando's doen, vooral ook galop. Halt lijkt mij het minst belangrijke, voorwaarts oplossen is namelijk het beste.
Zadel longeren (niet longenceren) zou ik ook ff wat vaker doen, zeker een week of 2/3 en dan 3/4 keer per week. Zelfde geld voor hangen. 1 a 2 keer hangen is bij 8/10 niet genoeg. Gelukkig had ik een zeer braaf paard bij wie ik na 2 x hangen zo kon op stappen. Maar bij de meeste is dit niet mogelijk.
Ik mis ook een beetje het grondwerk bij je verhaal, elkaar leren begrijpen.
Als ik het zo hoor heb je geen/weinig ervaring met het zadelmak maken. Zoek alsjeblieft hulp en instructie hierbij. Als je zelf gaat aankloten en je verpest hebt, ben je zowel het vertrouwen (vaak voor een hele lange tijd) van het beestje kwijt (ook voor diegene die de problemen weer mogen oplossen) en ook een deuk in je eigen ego. Besteed het uit of doe het onder strenge begeleiding van iemand die het wel kan.
Ik weet niet waar je woont, ik zou evt kunnen helpen.
Ik ga het niet helemaal alleen doen ik begrijp dat dit niet kan. Ik denk eerst dat ik beter heel veel kan gaan poetsen en longeren uit alle verhalenWe gaan ook niet een pony kopen die heel druk is een pony die wel al netjes aan touw kan lopen en mensen kent zeg maar. Bedankt voor je aanbod maar Noord-brabant is denk ik veel te ver ik woon in Drenthe.
veerle1807 schreef:bobje26 schreef:
Ik ga het niet helemaal alleen doen ik begrijp dat dit niet kan. Ik denk eerst dat ik beter heel veel kan gaan poetsen en longeren uit alle verhalenWe gaan ook niet een pony kopen die heel druk is een pony die wel al netjes aan touw kan lopen en mensen kent zeg maar. Bedankt voor je aanbod maar Noord-brabant is denk ik veel te ver ik woon in Drenthe.