Paard is te enthousiast..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:51

Ik ken sunny en zij werkt zich uit de naad voor dat minimale loon.

Ik denk dat het probleem niet zo zeer bij sunny licht maar bij het feit dat hij naast de 3 dagen dat zij hem rijd hij ook in de les wordt gebruikt. Heb namelijk hetzelfde gezeur meegemaakt met een paard dat alleen maar hard kon, en als ik hem dan eindelijk een beetje had waar ik hem wilde hebben kon ik daarna weer opnieuw beginnen omdat er anderen op hadden gereden die het maar lieten gaan.

Snap best dat je bang bent om een keer goed eraf te vallen, heb het met igesz ook een tijd gehad.
Nu voordat ik ga rijden longeer ik hem een kwartier (stap, draf, galop) met zadel op en dan ga ik rijden. Probeer dat als je aanspringt en hij een bok geeft hem meteen terug te rijden, wachten totdat de rust een beetje terug is en weer opnieuw aanspringen, gaat het goed, belonen en herhalen en als het goed gaat erna ook meteen stoppen. En als hij te enthousiast wordt voor de hindernis hem erlangs sturen en opnieuw proberen tot hij er in een normaal tempo overheen gaat, gevaarlijke is aan het gecross op de hindernis af is dat hij niet uitkomt en dus zo door de hindernis heen banjert en op het cross terrein wil je dat helemaal niet hebben.

Ik zal gewoon tegen je ouders zeggen dat lessen echt nodig is omdat je geen gevaarlijke situaties wilt en ook niet met hem wilt stoppen

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:52

Gypsy schreef:
Mijn merrie is momenteel ook erg druk, maar dat is echt het gras. Die heeft vanaf vandaag haar graasmasker weer om, dat scheelt aanzienlijk. Ook in vetjes trouwens.

hier idem dito!

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:56

Ragdollcat schreef:
Om eerlijk te zijn vind ik dat je ouders gelijk hebben, nu ik meer van je lees in deze topic over deze haflinger.

Je kan beter andere leuke dingen doen met je geld, zeker als het je eigen dier niet is.

Die haflinger deed het altijd al, voor jou weggegooid geld, het gaat het denk ik niet oplossen, want je hebt het dier maar 3 x in de week de rest wordt hij gebruikt voor andere lessen en mensen...........

Dat doet alles weer teniet van wat je goed probeert te doen en van wat hij heeft opgestoken, dit gaat niet werken, dan is 30 euro voor een half uurtje...........weggegooid geld, of teveel...nee ik zou het er niet voor over hebben.

Ik zeg: vraag om een andere pony, want je betaalt toch zeker voor je hobby en plezier..........en dan moet je er niet mee gaan tobben en er bang voor zijn (wat ik ook begrijp, het is ook gevaarlijk als ie zich zo gedraagt).

dus ze moet maar een andere pony gaan leasen omdat het alleen om hobby en plezier gaat? sorry maar wat is dat voor opmerking, misschien is ze wel gek op dat paard en wilt ze geen ander en wilt ze het graag oplossen, alles wat je doet kan zin hebben ondanks dat anderen erop rijden, als zij er haar tijd in wilt steken en zo kan zorgen dat de pony wat meer respect voor haar krijgt wie ben jij om dan te zeggen weggegooid geld lease maar een ander. Dat de pony het altijd al deed wilt niet zeggen dat het juist gedrag is, als de vorige berijder het altijd prima vond en het goedkeurde vind ik het niet gek dat de pony het nu ook bij haar doet, als hij nooit werd gecorrigeerd op zijn gedrag.

Ik reed een paard 1x per week en ik kan je zeggen ondanks dat zij door anderen werd gereden had ze bij mij duidelijk meer respect en luisterde beter dan bij sommige andere ruiters, dus het heeft ALTIJD zin

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:01

Gefeliciteerd hoor, wauw.

Dan was jouw dier makkelijker dan deze haflinger.

Het heeft helaas NIET altijd zin en is per dier anders en aanpak is ook anders per dier.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 18-05-15 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:02

hij is 7, bij de vorige eigenaren deed hij het ook al..

dat klinkt mij in de oren als gewoon niet voldoende ingereden en zeker niet voldoende doorgereden..
dit kun je alleen 'goed krijgen' als je een natuurtalent bent in het rijden, of zoals de meesten goede begeleiding zoeken en instructie.. 10 passen teruggaan en helemaal bij het begin beginnen en de pony correct doorrijden.

je kunt overigens niet een pony blijven leasen omdat hij anders in de lessen mee moet lopen en hij dat niet leuk vind.. hij vind het bij jou onder het zadel blijkbaar ook niet al te leuk.. jij noemt het enthousiast, maar er is niets 'leuks of enthousiasts' aan als een pony ongebreideld kan en mag bokken en daarnaast te rennerig is..

dit van mij is ook 'enthousiast'. lees hij zet zijn hoofd erop en rent, vaak nog met de oren vrolijk naar voren ook.. waarom, omdat hij het werk moeilijk vind en het moeilijk vind om los te laten in zijn lijf..
ik heb dan ook les die zich helemaal op de basis van het rijden richt. waarbij hij zijn benen beter onder zijn lijf plaatst, zijn achterkant niet uitzwalkt onder mij vandaan en hij zijn hals los gaat laten.

veel mensen vergissen zich in het 'leuk om snel te gaan'. de meeste paarden negeren je hulpen en gaan rennen omdat ze het moeilijk vinden om gecontroleerd in balans onder je te lopen..

als je niet bij machte bent om door kennis van zaken en ervaring de pony opnieuw door te rijden
en geen lessen mag nemen.
dan zou ik persoonlijk stoppen met deze pony, want met wat jij 'plezier en enthousiasme noemt' doe je het dier op de lange termijn zeker geen plezier.

je bent beter af met een leermeester die een heel stukje ouder en rustiger is, waarbij je met een keer in de 14 dagen les al voldoende bijleert om weer twee weken vooruit te kunnen.

en lang niet iedere instructie kost 30 euro per les, dat is een kwestie van goed zoeken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:04

elenaMM77 mooi gezegd.

Ik ben het eens met je.

Wat ik al eerder had gezegd, bij de haflingers is het belangrijk om het goed op te gaan voeden en goed te rijden (opvoeding + africhting).

En dat gaat zo echt niet lukken, voor TS is het verspilde moeite en weggegooid geld, want ze is nog te onervaren. Ze moet van haar hobby genieten vind ik en dus om een andere pony vragen wat beter bij haar past en dat is ook een stuk veiliger zo en komt het plezier weer terug en leert ze er weer veel van.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 18-05-15 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:04

Ragdollcat schreef:
Gefeliciteerd hoor, wauw.

Dan was jouw dier makkelijker dan deze haflinger.

Het heeft helaas NIET altijd zin en is per dier anders en aanpak is ook anders per dier.

knap dat je dat kan beoordelen vanaf zo'n computerschermpje dat mijn paard makkelijker was dan deze haflinger aangezien je mijn paard niet kent en de haflinger ook niet (je weet alleen wat zij hier beschrijft) en ze vraagt hier om tips en niet om opmerkingen zoals lease dan maar een ander

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 19:05

klopt, hij is een tijd niet in de les gebruikt omdat niemand om hem durfde te rijden. Toen was hij stuk braver, ook nog een hoop energie maar echt niet zo erg als nu. Werk inderdaad best veel en krijg daar in tegen niet veel geld, moet sparen voor mijn rijbewijs, studie..
Ander paard wil ik niet, ik ben echt beste maatjes met hem geworden en train veel met hem vanaf de grond waar hij dan ook alle respect heeft voor mij. De andere pony die nog vrij is is te klein voor mij dus dat is geen optie. Texel heeft helaas niet het aller grootste aanbod met lease paardjes.. Vorig jaar voor weilanden uitmesten western les gekregen maar wegens mijn werk en school geen tijd meer om daar heen te gaan aangezien het een eind fietsen is.

Snap dat mensen zeggen dat lessen de enige optie is, ga het er met mijn ouders over hebben en wil het ook zelf betalen maar dan word het niet vaker dan 1 keer in de maand les omdat het gewoon te duur is en ik dat zelf niet kan betalen. Ga het er met de eigenaren nog over hebben maar die willen alleen winst hebben aan zo'n pony, zo duur mogelijk laten lease, veel in de lessen laten lopen voor een belachelijke prijs..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:09

sunnybellami schreef:
klopt, hij is een tijd niet in de les gebruikt omdat niemand om hem durfde te rijden. Toen was hij stuk braver, ook nog een hoop energie maar echt niet zo erg als nu. Werk inderdaad best veel en krijg daar in tegen niet veel geld, moet sparen voor mijn rijbewijs, studie..
Ander paard wil ik niet, ik ben echt beste maatjes met hem geworden en train veel met hem vanaf de grond waar hij dan ook alle respect heeft voor mij. De andere pony die nog vrij is is te klein voor mij dus dat is geen optie. Texel heeft helaas niet het aller grootste aanbod met lease paardjes.. Vorig jaar voor weilanden uitmesten western les gekregen maar wegens mijn werk en school geen tijd meer om daar heen te gaan aangezien het een eind fietsen is.

Snap dat mensen zeggen dat lessen de enige optie is, ga het er met mijn ouders over hebben en wil het ook zelf betalen maar dan word het niet vaker dan 1 keer in de maand les omdat het gewoon te duur is en ik dat zelf niet kan betalen. Ga het er met de eigenaren nog over hebben maar die willen alleen winst hebben aan zo'n pony, zo duur mogelijk laten lease, veel in de lessen laten lopen voor een belachelijke prijs..

Kijk dat bedoel ik dus eigenlijk ook, het kost je geld terwijl je er eigenlijk niets aan hebt, eigenaren willen er alleen maar profijt van hebben maar jou helpen of tegemoet te komen ho maar............maar wel zo duur mogelijk laten leasen (bekend verhaal, vooral bij manegebedrijven die dieren verleasen........).............dat helpt je haflinger en jou niet en is het weggegooid geld..........

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 19:12

klopt dat vinden mijn ouders en ik dus ook...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:16

Ik wilde niet te hard zijn, maar nu je er zelf mee aankomt over de eigenaren etc. durf ik het wel een beetje te zeggen........

Het is jammer omdat je het dier verder wel erg leuk vind en er goed mee kan vinden qua grondwerk.
Echt ik zou er geen geld in pompen qua lessen en of dierenartsen om iets uit te kunnen zoeken, heeft toch geen zin.

Tenzij het jouw eigen dier is zodat je het echt weer helemaal opnieuw kan gaan opbouwen met het opvoeden en africhten/ rijden met begeleiding (les of iemand met veel ervaring en verstand), zodat je er veel van kan gaan leren en jullie verder kunnen helpen............

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:22

Eigenlijk is dat niet zo, ben het dus niet met jou eens.
Je kiest zelf voor dit paard.
leasen is meestal net wel iets voordeliger dan telkens een paard te huren.
Vermits je dan ook een soort eigen paard ter beschikking hebt (het leasepaard) kan je ook werken aan problemen die je tegenkomt.
Uitgangspunt is steeds "wanneer een paard niet doet wat je van hem vraagt, zijn er 3 mogelijke oorzaken: 1e je stelt de verkeerde vraag, 2e je steld de goede vraag maar het paard heeft het niet begrepen, 3e het paard kan het simpelweg niet uitvoeren.
Dus in de meeste gevallen gaat het dus altijd om een communicatie probleem, wederzijds respect, en rust kunnen brengen, .....
Als je dit met dit paard kan oefenen onder goede begeleiding , dus les, dan verbeter je de situatie met dit paard (niet jouw paard) , maar je verbeterd ook jouw rijtechnische vaardigheden en kennis.
Die kennis en vaardigheden kan je nadien dan ook op elk ander paard gebruiken, dus verloren is het nooit.

sunnybellami schreef:
klopt dat vinden mijn ouders en ik dus ook...

sunnybellami

Re: Paard is te enthousiast..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 20:27

dat klopt maar telkens als het weer goed ging en er iemand van de les op gereden had kon ik weer opnieuw beginnen.. Dat vind ik geld verspilling voor les omdat ik niet genoeg geld heb om vaker dan 1 keer in de maand te lessen.