[VIDEO]Astra training

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Re: [VIDEO]Astra training

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:36

Ts was ben je op 4.10 aan het doen? Werken aan stelling doe je met je zit en benen. Niet door het hoofd om te trekken. Toen je tussen 4.10 en 4.24 in die hoek zie ik 0,0 stelling. Meer een plank die door een bocht moet. Ga hier aan werken. Ook je beugels mogen langer.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 13:25

Als de beugels langer zijn kan ik niet lichtrijden. Kom dan amper uit het zadel.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 13:27

Vandaag rijd ik hem maar heb mijn tablet niet bij. Ik ga wel meer draven en figuren rijden en meer overgangen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:42

MaricoGraphy schreef:
Als de beugels langer zijn kan ik niet lichtrijden. Kom dan amper uit het zadel.

Maar je hoeft toch ook geen meter uit het zadel te komen? Een paar centimeter is genoeg hoor het gaat erom dat je de licht-rij-beweging maakt, zacht omhoog komt en gaat zitten. Doordat je de beugels nu zo kort hebt zit je ook erg ver achterop het zadel (ook al is het boomloos), probeer het gewoon eens en vaker dan 1 keer want je moet eraan wennen, maar het komt je houding ten goede. Meteen 3 gaten hoeft natuurlijk ook niet maar begin met 1.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:19

Probeer ook wat meer te rechtrichten. Ik zie hem op de rechte stukken helemaal naar buiten kijken. Houd zijn hoofd recht voor zijn lichaam, voel waar zijn voor- en achterhand loopt en zet die recht met je benen. Als hij mooi recht loopt zal hij met zijn hoofd gaan zakken waardoor hij zijn rug mooi gaat strekken. Ga hier dan wel in mee met je hand.

Als je dit eenmaal door hebt, hoef je alleen maar een halve ophouding te maken, je benen er aan te duwen en dan kun je hem mooi rond maken. Doe dit alsjeblieft niet door 'trekjes', dan heb je straks een paard dat je hand alleen maar ontwijkt en een mond van beton krijgt...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 17:47

Thnx voor de tip is een hele goede en ga ik zeker opvolgen.
Maar de "piste" ga ik eerst frezen en gelijk maken want nu struikelt astra ook af en toe door onkruid en veel ongelijkheden in het gras.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:51

Ik denk dat Astra gewoon heel hard aan het werk gezet moet worden zodat hij ook zijn voeten op gaat tillen en niet in slaap sukkelt ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 17:54

Loop nu ook balkjes met hem waarvan er 1 ook hoger ligt. Heb mijn hindernisset ontvangen wat dus ideaal is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:56

Ik bedoel met 'aan het werk' niet dat je moet gaan springen. Je pony moet wakker worden, hop, voorwaarts, voeten optillen, bewegen, nadenken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 18:09

Ja maar balkjes draven is toch ook een goede oefening. Want zelfs als ik hem laat doorstappen (net niet draven) struikelt hij wel eens. Laatste keer viel hij tijdens de draf door zijn voorbenen bij het struikelen. Heb de piste nu verplaatst naar een wat vlakker gedeelte. Maar toch blijft mijn plan om het gras om te frezen en de grond gelijk te maken. Oogt ook mooier zo een zandpiste ipv al dat gras en onkruid.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:11

Ja, het is een goede oefening, maar nee het lost je probleem niet op.
JIJ moet hem aan het werk zetten, hij moet zijn voeten op gaan tillen omdat JIJ hem laat nadenken en bezighoudt, meer tempo rijden, figuren rijden, hij moet naar voren. Zonder balkjes.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 18:22

Tja ik doe nu wel rustig aan. Die ouwe knol heeft namelijk lange tijd stilgestaan voor ik weer plezier in het rijden kreeg.
Als ik geen les heb van mijn vriendin rijd ik hem eigenlijk maar een half uurtje. Als ik les krijg is dat 1 uur en soms wat langer. Wel ben ik nu ook meer bezig met figuren zoals de slangenvolte, kleine volte, grote volte, diagonaal, rechte lijn en grote 8.
Zowel in stap als draf. En ook veel overgangen van stap-draf-stap. En in draf ook 2 tempowisselingen.
Galop doe ik nog niet met hem. Eerst controle krijgen in draf omdat hij soms door mijn begrenzing heen loopt, vooral op de rechte lijn en de diagonaal.

Vandaag heb ik hem maar 15 min gereden. Ben gisteren van de hengstige merrie gevallen omdat ze in galop ging en zij loopt daarbij ook erg slecht (overbouwd en een wat weke rug) het zadel verschoof en ben eraf gevallen met mijn schouderblad tegen een betonnen weidepaal. Vandaag nog last ervan dus kon echt niet lang rijden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:24

Maar ook dat staat los van wat ik zeg ;)
Je kan rustig aan doen om conditie opbouwen, maar dan kune je in dat half uurtje per dag gewoon je pony aan het werk zetten.
Ik bedoel namelijk ook niet dat je het dier moet uitputten, afmatten en in het zweet moet werken.
Nogmaals; je moet hem wakker maken, alert krijgen, bezighouden, laten nadenken, voorwaarts rijden. En voorwaarts rijden betekent niet veel draf en galop, nee voorwaarts rijden kan ook in stap.
Probeer eerst eens te begrijpen wat ik bedoel.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 18:31

Ja weet wel wat voorwaarts rijden is hoor. Vandaag heeft hij namelijk wel goed doorgestapt ipv te "slenteren"

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:42

Als eerste: ik vind het fijn om te zien dat je toch echt aan de slag gaat met de vele tips die je hier op bokt hebt gekregen. Meer met lessen bezig en nu eindelijk eens een filmpje. Ook helemaal super natuurlijk dat je weer plezier hebt gekregen in het rijden en dit moet zeker zo blijven!

Het is erg lastig om echt iets te zeggen over dit filmpje omdat het zo op afstand is. Maar ik ga mee met de rest: astra doet gewoon niks. Voorwaarts en actief is iets anders dan sneller, snap je dat? Want hij hoeft niet sneller, sommige momenten loopt hij over zn eigen tempo heen en andere momenten sukkelt hij. Hij moet wel alerter, meer aan het werk. Dit ziet er uit als een lekker recreatief ritje in de wei, geen training. Ook niks mis mee, maar het klinkt alsof je wel die training probeert te doen en niet alleen een beetje comfortabel wil rondsukkelen. Wat ik wel een mooie tip vond (toen ik zelf hier tegenaan liep!) was dat je geen enkele zijde niks mag doen. Minimaal een figuur of tempowisseling per zijde.

Maar afgezien daarvan, vraag ik me af hoe stabiel je in dit zadel zit? Want astra lijkt niks te doen, terwijl jij juist veel beweegt. Vaak teugels korter of langer pakken, wiebelende benen en je lijf schommelt ook nogal mee. Een paard kan pas echt goed werken als jij een onafhankelijke stabiele zit hebt die met het paard meebeweegt. Hier kan je gelukkig goed aan werken, vooral als je door blijft gaan met lessen. Mijn belangrijkste tip is dan ook: werk vooral aan jezelf, je zit en hulpen en concentratie en ga daarna pas verwachten dat astra goed gaat lopen.

Iljaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:48

Echt helemaal eens met zwerte hierboven !
Ik vind jou vooral erg onrustig in het draven, en de pony lijkt op dit filmpje ongelofelijk braaf! Als hij zo braaf is, mag je veel meer van hem vragen. Ik zou eens met je instructrice overleggen of jullie niet wat meer aan het werk mogen aangezien je (volgens mij) aangeeft wat meer dressuurpaard te willen rijden.
Succes!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 18:52

We gaan al wat meer met figuren, tempowisselingen, ophoudingen en meer draf bezig.
Zal zondag nog eens filmen. Kan deze week helaas niet meer ivm het werk.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:56

Voor jou idee is het denk ik wel een goede oefening om 2 balken neer te leggen op een lange afstand in een rechte lijn, eerst je basistempo er overheen, tel je passen, daarna probeer je 1 of 2 passen meer, of minder, dit kan je met alle gangen doen :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 18:57

Oh goede tip.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:59

Das heel mooi, ben benieuwd wat astra daarvan gaat vinden.
Maar kan je nog reageren op het andere punt? Je eigen houding? Ik weet dat je nu boomloos rijd en dat is wel minder stabiel dan een boomzadel. Heb je zelf het idee dat je stabiel zit?
Ik ken het probleem heel goed trouwens, kan je dus ook niet helpen met goede tips om dit te verbeteren. Ben zelf ook te instabiel en krijg daardoor paarden nooit echt lekker aan het werk want ik zit ze vaak tegen ipv ze te helpen. Maar in jouw geval zou het juist ook door het zadel kunnen komen. Goed om bij stil te staan en aan te werken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 19:02

Trouwens alle tips en trucks zijn welkom. Ik ga de komende 2 jaar op Astra en de merrie les krijgen zodat ik veel beter kan rijden zodra Harley zadelmak is.
Met Harley wil ik namelijk af en toe deelnemen aan wedstrijden.

Qua houding vind ik het nu beter gaan dan op dat filmpje het geval is.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:51

Ik ben het eigenlijk eens met de volgensmij tweede reactie. Ik zie gewoon een pony die braaf zijn rondjea loopt. Ook zie ik een pony die ontiegelijk lui is.. Je geeft been en als hij kon praten had ie gezegd 'ohhh harder gaan kan morgen ook nog'

Ik zou de teugels wat korter pakken, en je beugels langer. Zet hem een aan het werk. Zet pionnetjes neer en ga slalomen of om ze heen rijden in een volte.

En de opmerking van ' hij moet leren rustig te zijn' snap ik helemaal niet, ik sie hier en een goedzak, ( wat ik in het filmpje zie dan) ik denk dat je best kunt draven als je dat wil hoor. Want volgensmij komt het vervelende gedrag door dat hij en niks te doen heeft en jij een stukje niet weet wat je aan het doen bent. Dit komt heus wel goed hoor maar als je hem stil zet en vervolgens trekken heeft geen zin.

Ga stappen, bedenk wat je wil doen, adem in en uit, denk aan iets leuks en begin opnieuw, zo doe ik dit ook. Werkt heel goed.

Veel succes verder :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 19:45

Door de lessen van mijn vriendin en een nieuw zadel is hij nu rustiger tijdens het rijden. Maat voorheen kon hij niet eens ontspannen stappen en ging hij veel in protest. Als ik dan been gaf ging hij ook nog eens bokken en was de draf ook helemaal niet ontspannen. Hij nam zelfs het bit tussen de tanden en was niet stil te zetten dan.
In de wei was hij ook gevaarlijk. Kwam dreigend op je af en schopte zelfs 1x raak.

Hij was dus voorheen echt geen goedzak hoor.

Pionnen heb ik helaas niet. Wel emmertjes dus kan best improviseren daarmee.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:54

Dat ligt niet aan die pony dat komt omdat je geen leiding geeft en hij voelt jou onzekerheid goed aan. Hij neemt dan zelf wel de leiding... Ik denk dat je gewoon moet gaan rijden.
Dit komt vast erg hard over als andere mensen dit lezen maar dit is ook nav je andere topics etc. Ik sluit me dan ook aan bij Goof.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 19:58

Geen leiding gaf. Verleden tijd. Dat dreigen op de wei is namelijk ook verleden tijd.
Heb gisteren bij mijn new forest (tw)enter een kwartier lang lekker kunnen zitten zonder dat hij ging rechtstaan (vertrouwd mij dus) en de haflinger kwam wel even kijken maar ging in de buurt gewoon weer verder met grazen. Vorige maand had hij mij nog wille wegjagen van mijn (tw)enter, nu laat hij mij doen want hij weet nu namelijk dat ik de baas ben als ik in de wei ben. Zondag film ik weer en plaats ik zo snel mogelijk weer een update. Als het mag in dit topic?
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 26-05-15 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt