Rechtrichten. Het hoe en waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnjaClaudia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:08

KoudbloedKim schreef:
AnjaClaudia schreef:
De basis is dat je het paard naar de hand toe rijdt met je been. Been aanleggen & handen er bij moeten voor het paard betekenen dat hij mag zakken. Je rijdt altijd met druk op je been,in ieder geval als je je hakken mooi uitdrukt en je been langs je paard legt, wanneer je dan iets van je paard wil vragen verhoog je deze druk. Op die manier rij je je paard naar je hand toe en gaat het uit eigen wil naar beneden. Voor een oefening oid kan je dan teugelhulpen gebruiken.
Nee, je rijdt pas met druk als die druk nodig is.
Als het paard doet wat je van hem vraagt, haal je die druk juist weg, zowel van been als van hand.
Dat is juist de beloning die je aan je paard geeft.

Ik heb altijd geleerd dat de beloning aan je paard is dat je je hand ontspant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:09

oji schreef:
Ik noem het zoals ik het zie. Dat jou dat niet bevalt, prima. Volgens mij onderbouw ik mijn mening prima.
De foto's die jij toont van de 4-jarige pony, dat vind ik dus een schoolvoorbeeld van wat nog verre van rechtrichten is, maar balans en losgelatenheid zien te verkrijgen. Ik zeg niet dat ze daar verkeerd bezig zijn, ziet er prima uit voor een pony van die leeftijd. Maar het is geen rechtrichten. Op die pony gaan rechtrichten zou nl gewoon zielig zijn en totaal verkeerd uitpakken. Dat zegt niets over de kwaliteit van de pony of amazone, dat zegt iets over het verkeerd gebruik van het woord rechtrichten.
Dit ben ik niet met je eens.
Rechtrichten hoort er i.m.o bij vanaf het begin.
Natuurlijk niet als je voor het eerst op de rug zit, maar als je wat serieuzer aan de slag gaat, hoor je het rechtrichten er gewoon bij te pakken.
Je kunt anders wel 3 maanden lang daar niet mee bezig zijn, maar dan zit je vervolgens met een paard dat daardoor alleen maar schever is geworden en zijn de problemen groter dan als je het gelijk had meegenomen.

oji

Re: Rechtrichten. Het hoe en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:20

Als je mijn post goed zou lezen, zou je lezen dat wat jij onder rechtrichten verstaat, ik (en het scala) onder losgelatenheid versta.

What's in a name...op zich niets, als je maar met de goede dingen bezig bent.

Het kwalijke zit hem in mijn ogen vooral in dat mensen, die met een jong paard aan de slag gaan, maar geen geld hebben voor een privé instructeur die hun goed begeleid, de indruk krijgen dat je vanaf het begin dus met rechtrichten bezig moet zijn Op internet en in boeken lees wat de rechtrichtoefeningen zijn, zoals sbw, travers en andere oefeningen waarvoor je paard in eerste instantie al een basis van losgelatenheid, nageeflijkheid, balans, en verticaal en horizontaal evenwicht moet hebben. Die gaan aan de slag met een groen paard en dat soort oefeningen rijden. Dat vind ik het kwalijke aan het verkeerde naamgebruik. Ik vind het best bedroevend wat ik vaak op bokt lees van goedwillende ruiterjes die op basis van wat ze op bokt lezen bezig gaan met een ongetraind slap en niet in balans dier en wat die "uit de kast" trekken om zogenaamd de achterhand sterk te maken of recht te richten...dan denk ik arm paard, jij bent daar nog zo niet aan toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:22

Vandaar dat ik ook al in mijn eerste reactie aangeef dat je niet moet gaan lopen rommelen zonder goede begeleiding.
En inderdaad, what's in the name...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:27

oji schreef:
Rechtrichten is een lekker commercieel trucje. Door jezelf rechtricht expert te noemen kun je ineens 50 euri per les te kunnen vragen ipv 20 aan een relatief beginnende combinatie. Grappig dat juist die rechtricht gurus eigenlijk vaak niet bezig zijn rechtrichten zoals in het scala bedoeld wordt met rechtrichten. Vaak zie ik bij de rechtricht topics vooral paarden die scheef lopen en nog niet in balans zijn. Scheef lopen en gebrek aan balans los je niet op met rechtrichten, dat is gewoon een spraakverwarring. Scheef lopen los je op met je paard aan beide zijden los werken, even los, door het hele lichaam los. Pas als ie aan beide zijden los is, kan ie op twee teugels gaan nageven, correct sporen en daar zijn balans houden. Dat is geen rechtrichten zoals in het scala benoemd is. Dat is stap 1 in het scala, loswerken. Kan in principe elke normale goede instructeur je bij helpen, maar als je het loswerken noemt kun je minder geld vragen. Rechtrichten volgens het scala komt pas heel veel later aan de beurt. Rechtrichten is niet je paard laten sporen en op twee teugels in balans krijgen. Rechtrichten is je paard op links en rechts in de fijne motoriek en in kracht gelijkwaardig krijgen. Dat heb je niet nodig om gewoon recht te kunnen lopen. Rechtrichten moet je zien als een rechtshandig persoon met links net zo netjes leren schrijven, net zo snel in de reflexen en net zo krachtig zien te laten worden als op rechts. Rechtrichten is de laatste stap voor je aan verzameling kan beginnen. Om correct te kunnen verzamelen zal je paard dus idd net zo fijn in de motoriek, net zo snel in de reflexen en net zo krachtig moeten zijn op beide zijden. Anders verzamel je niet echt, maar maak je je paard gewoon kort. Er zit jaren training en opleiding van het paard tussen het recht laten lopen en het recht richten. Recht laten lopen, dus volledige losgelatenheid aan beide zijden, is de basis van de basis. Ja daar hoort iedereen zich altijd me bezig te houden, altijd op terug te grijpen en blijven voelen of deze basis voorwaarde voor elkaar is. Rechtrichten is in mijn interpretatie van het scala pas echt pas aan de orde als je paard al recht en in balans loopt, in horizontaal en verticaal evenwicht. Daar ben je dus niet altijd mee bezig, daar ga je pas mee bezig als je paard zo ver is.

Het "recht richten" wordt door mensen die wat minder thuis zijn in de Klassieke Dressuur telkens verward met losgelatenheid, de eerste fase van het Scala der Ausbildung, en het paard recht stellen tijdens het werk.

De recht richters zijn in weze alleen maar bezig met ontspanning, vertrouwen, losgelatenheid, waardoor het paard zich opent voor de hulpen en recht laat stellen. Daar is niets mis mee, maar men is niet bezig met recht richten.
Rijkunstig recht richten is zoals Oji schrijft een proces van jaren waarbij de links of rechtshandigheid van het paard geneutraliseerd wordt door beide zijde gelijkmatig te ontwikkelen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:31

Ik wil dus juist duidelijk maken dat er een reden is waarom ik de "name" in dit geval WEL belangrijk vind. Dat een hoop van die instructeurs die in mijn ogen de "name" verkeerd gebruiken, hun inkomsten wel eens flink zouden kunnen zien dalen als ze het beestje gewoon bij de naam zouden noemen.
Maar goed, ik heb gezegd wat ik er van vind en laat het verder hier bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:33

Ik heb ook gezegd wat ik vind. :j
En persoonlijk ben ik van mening dat of onze instructeur zich nou rechtricht-instructeur noemt, doorsnee-instructeur of voor mijn part Batman, hij is het lesgeld dubbel en dwars waard!
Onze paarden zijn onwijs opgeknapt door zijn begeleiding en daar ben ik hem erg dankbaar voor.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:36

Dat is goed.
Alle paarden hebben baat bij een africhting die verloopt volgens de fases van het Scala.
Tegenwoordig beginnen veel mensen ergens in het midden en lopen dan na een zekere tijd door vast.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:40

Simpelman schreef:
Dat is goed.
Alle paarden hebben baat bij een africhting die verloopt volgens de fases van het Scala.
Tegenwoordig beginnen veel mensen ergens in het midden en lopen dan na een zekere tijd door vast.

Eens.
En door verkeerde terminologie maakt dat naast de veelvoorkomende reden haast, ook gewoon simpelweg onbegrip een oorzaak kan zijn dat mensen in het midden beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:16

AnjaClaudia schreef:
[naam] schreef:
Nee, je rijdt pas met druk als die druk nodig is.
Als het paard doet wat je van hem vraagt, haal je die druk juist weg, zowel van been als van hand.
Dat is juist de beloning die je aan je paard geeft.

Ik heb altijd geleerd dat de beloning aan je paard is dat je je hand ontspant.
Waarmee je dus de druk eraf haalt. :)

AnjaClaudia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:37

KBK, de druk van je hand. Sommige paarden, ik praat hier over sportpaarden (springen) die hoog in het bloed staan, moeten met een constante druk op het been gereden worden. Dit kan je in mijn ogen niet met alle gevallen vergelijken en is per paard verschillend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:43

Klopt, daar heb je gelijk in.
Elk paard is anders en daarom is het ook jammer dat er een hoop instructeurs zijn die één vaste methode op elk paard gebruiken, zonder naar het paard als individu te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:16

Joolien schreef:
Revhtrichten doe ik door mijn paarden te buigen en stellen op de lange zijde. Als je dit op twee kanten kunt met contra kun je je paard recht gaan zetten en zo mogelijk corrigeren met je stelling. Simpeler is het volgens mij niet :D ik vind rechtrichten zo overgehyped.

Dat is de eerste sleutel volgens Marijke de Jong voor de spieren in de wervel kolom. (als ik het goed zeg.) Maar vanaf sleutel 4 gaat het over de achterbenen. Met stuwend been en dragend been. Dat het dragend been er meer onder moet komen. Dat bereik je door traffers ect. Maar wat ik me dan afvraag, wat als je gewoon B rijdt? Of bijvoobeeld een jong paard? Dat ga je toch nog gelijk geen traffers aan leren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:20

rien10 schreef:
Ik ga helemaal met Joolien mee. Cursus recht richten? Wat doe je dan die andere dagen op je paard? Rechtrichten doe je bij iedere training. Net als stap, draf, galop, impuls, gehoorzaamheid aan de hulpen. Noem je trainingspnderdelen maar op. Met een krom/scheef paard kan je niks. Dus recht richten is gewoon een onderdeel van de dagelijkse bezigheden.

Ja dat klopt, je pakt het standaard mee. Wat mij vaak op valt op bokt is dat de reguliere instructrices die het niet benoemen worden afgevallen. Zoals mijn instrucrices zeggen dat we standaard bezig zijn met rechtrichten doormiddel van voltes, slangenvoltes, stellingen. Fase 1 van Marijke de Jong. Maar het is niet zo dat ze het elke les benoemen dat we gaan rechtrichten. Maar zeg dat maar eens op bokt, dan moet je een andere instructrice nemen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:27

saskiakefie schreef:
rien10 schreef:
Nou, ik zou maar lekker van de voorkant afblijven en 200% been gebruiken.

En waar is dat goed voor? Zo min mogelijk been gebruiken ben ik voorstander van...

Rechtrichten is iets wat ik altijd doe als ik dressuur rijd, immers is dat juist het doel: een rechtgericht paard. En dat betekend, alle scheefheden aanpakken, met als laatste de horizontale scheefheid. (hoewel je die ook wel mee pakt met het trainen van de andere scheefheden, maar de echte verzameling komt pas later)
Als het paard de neiging heeft zijn achterhand naar binnen te zetten, vraag ik juist deze meer recht achter de voorhand te zetten (dus ofwel de achterhand naar buiten ofwel de voorhand iets naar binnen) ik vraag stelling in buiging in de bochten waarbij belangrijk is het gewicht goed te verdelen over 4 benen, het binnenachterbeen onder het lichaam te zetten en zo niet naar binnen vallen. (idee van plat door de bocht gaan) Dit train ik tevens aan de hand, op een kleine volte.

Dit is even een stukje heel praktisch, maar belangrijk is te weten is je paard links of rechtsgebogen, wat is van nature het dragende en stuwende achterbeen, welk voorbeen zet ie graag meer gewicht op, ofwel wat zijn de scheefheden en van daaruit kun je ook weer specifieke oefeningen doen zoals schouderbinnenwaarts, travers, renvers etc.

Dit vindt ik heel erg moeilijk te bepalen. Als ik aan het rijden ben zou ik denken dat ze linksgebogen is. In de volte valt ze naar binnen op rechts en links naar buiten. Rechts pakt ze vast en de rechtergalop blijft uit. Maar ik ben vanmezelf ook scheef, ik moet mijn rechterschouder meer omhoog doen dan zit ik recht, maar dan voelt het scheef.
Iemand op stal die de methode van ADB gebruikt zegt dat ze rechtsgebogen is.
Als ik foto's maak vanaf bovenaf wordt ik ook niet wijzer, als ze links draait met haar hals lijkt ze links gebogen, als ze rechts draait lijkt ze rechtsgebogen. -O-

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:06

AmoorM schreef:
Joolien schreef:
Revhtrichten doe ik door mijn paarden te buigen en stellen op de lange zijde. Als je dit op twee kanten kunt met contra kun je je paard recht gaan zetten en zo mogelijk corrigeren met je stelling. Simpeler is het volgens mij niet :D ik vind rechtrichten zo overgehyped.

Dat is de eerste sleutel volgens Marijke de Jong voor de spieren in de wervel kolom. (als ik het goed zeg.) Maar vanaf sleutel 4 gaat het over de achterbenen. Met stuwend been en dragend been. Dat het dragend been er meer onder moet komen. Dat bereik je door traffers ect. Maar wat ik me dan afvraag, wat als je gewoon B rijdt? Of bijvoobeeld een jong paard? Dat ga je toch nog gelijk geen traffers aan leren?

Ik heb niets tegen Marijke de Jong.

Maar, het probleem met Marijke de Jong is dat ze Klassieke Dressuur niet kent of niet begrepen heeft en geweldig getalenteerd is in het verkopen van haar verhaaltjes.
"In het land der blinden is eenoog koning."
We moeten niet teveel waarde aan haar verhalen toekennen.

Het eindresultaat van haar "rijkunstig werk" is zo:

Afbeelding

Dit is een paard dat van voren naar achteren over de achterhand heengekanteld is, het achterbeen is ver onder de massa, het lijkt net echt het is echter rijkunstig helemaal fout.
Het achterbeen buigt namelijk niet, het paard is niet voorwaarts.
Dit is een kunstje.

Dit is zoals het hoort:

Afbeelding

Dit is als werk mijlenver verwijderd van M de J

Het achterbeen is veel minder ver onder de massa geplaatst maar draagt door het gebruik van de spieren hierin.
Het stuwt voorwaarts omhoog.
Kijk naar de kootvering.
Dit is voorwaarts gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:15

oji schreef:
Rechtrichten is een lekker commercieel trucje. Door jezelf rechtricht expert te noemen kun je ineens 50 euri per les te kunnen vragen ipv 20 aan een relatief beginnende combinatie. Grappig dat juist die rechtricht gurus eigenlijk vaak niet bezig zijn rechtrichten zoals in het scala bedoeld wordt met rechtrichten. Vaak zie ik bij de rechtricht topics vooral paarden die scheef lopen en nog niet in balans zijn. Scheef lopen en gebrek aan balans los je niet op met rechtrichten, dat is gewoon een spraakverwarring. Scheef lopen los je op met je paard aan beide zijden los werken, even los, door het hele lichaam los. Pas als ie aan beide zijden los is, kan ie op twee teugels gaan nageven, correct sporen en daar zijn balans houden. Dat is geen rechtrichten zoals in het scala benoemd is. Dat is stap 1 in het scala, loswerken. Kan in principe elke normale goede instructeur je bij helpen, maar als je het loswerken noemt kun je minder geld vragen. Rechtrichten volgens het scala komt pas heel veel later aan de beurt. Rechtrichten is niet je paard laten sporen en op twee teugels in balans krijgen. Rechtrichten is je paard op links en rechts in de fijne motoriek en in kracht gelijkwaardig krijgen. Dat heb je niet nodig om gewoon recht te kunnen lopen. Rechtrichten moet je zien als een rechtshandig persoon met links net zo netjes leren schrijven, net zo snel in de reflexen en net zo krachtig zien te laten worden als op rechts. Rechtrichten is de laatste stap voor je aan verzameling kan beginnen. Om correct te kunnen verzamelen zal je paard dus idd net zo fijn in de motoriek, net zo snel in de reflexen en net zo krachtig moeten zijn op beide zijden. Anders verzamel je niet echt, maar maak je je paard gewoon kort. Er zit jaren training en opleiding van het paard tussen het recht laten lopen en het recht richten. Recht laten lopen, dus volledige losgelatenheid aan beide zijden, is de basis van de basis. Ja daar hoort iedereen zich altijd me bezig te houden, altijd op terug te grijpen en blijven voelen of deze basis voorwaarde voor elkaar is. Rechtrichten is in mijn interpretatie van het scala pas echt pas aan de orde als je paard al recht en in balans loopt, in horizontaal en verticaal evenwicht. Daar ben je dus niet altijd mee bezig, daar ga je pas mee bezig als je paard zo ver is.

Interessant! Weer wat geleerd :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:25

Ga je nu ook 50€ per uur vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:28

Simpelman schreef:
Ga je nu ook 50€ per uur vragen?

Ik denk €45.- wil een beetje concurreren. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 15:51

AmoorM schreef:
Joolien schreef:

Ik heb niets tegen Marijke de Jong.

Maar, het probleem met Marijke de Jong is dat ze Klassieke Dressuur niet kent of niet begrepen heeft en geweldig getalenteerd is in het verkopen van haar verhaaltjes.
"In het land der blinden is eenoog koning."
We moeten niet teveel waarde aan haar verhalen toekennen.

Het eindresultaat van haar "rijkunstig werk" is zo:

Afbeelding

Dit is een paard dat van voren naar achteren over de achterhand heengekanteld is, het achterbeen is ver onder de massa, het lijkt net echt het is echter rijkunstig helemaal fout.
Het achterbeen buigt namelijk niet, het paard is niet voorwaarts.
Dit is een kunstje.

Dit is zoals het hoort:

Afbeelding

Dit is als werk mijlenver verwijderd van M de J

Het achterbeen is veel minder ver onder de massa geplaatst maar draagt door het gebruik van de spieren hierin.
Het stuwt voorwaarts omhoog.
Kijk naar de kootvering.
Dit is voorwaarts gereden.[/quote]

Interessant! Kun je het dik gedrukte nog eens toelichten? Ik zie duidelijk verschil tussen de 2 foto's. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 15:57

Marijke de Jong vertelt in haar webinar dat je een correct onderbeen krijgt door de oefening zoals travers. Maar als jij met je beginnende (wedstrijd) paard op B niveau begint, dan kun je toch nog helemaal niet met de traffers beginnen? Ze vertelt ook in deel 4 geloof ik een stuk over de galop, met name verkeerd aanspringen, iets waar wij ook tegen aan lopen. Dan zegt ze dat de travers het meest lijkt op de galop, dat als je dat aanleert dat de galop haast niet verkeerd kan gaan. Maar om met een B paard gelijk de travers aan te leren, terwijl het paard niet recht is, geen balans heeft... dat lijkt me een beetje tegenstrijdig. Wat vinden jullie daarvan?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-05-15 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:05

Oji omschrijft het goed.

Een paard ontspannen krijgen. Allert op de hulpen.
Waardoor hij sterker en soepeler wordt aan zijn mindere kant.
Waardoor hij uiteindelijk recht wordt.

Dat los je niet op door steeds met de handen in de weer te zijn.
Continue druk met het Been vind ik ook niet correct.
Met zo min mogelijk doen zoveel mogelijk voor elkaar krijgen is het doel.
Uiteraard passend bij niveau.

De termen grondwerk rechtrichten allemaal commerciële benamingen voor wat 40 jaar geleden ook bestond maar zonder extra geld er tegen over. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:05

AmoorM schreef:
Marijke de Jong vertelt in haar webinar dat je een correct onderbeen krijgt door de oefening zoals traffers. Maar als jij met je beginnende (wedstrijd) paard op B niveau begint, dan kun je toch nog helemaal niet met de traffers beginnen? Ze vertelt ook in deel 4 geloof ik een stuk over de galop, met name verkeerd aanspringen, iets waar wij ook tegen aan lopen. Dan zegt ze dat de traffers het meest lijkt op de galop, dat als je dat aanleert dat de galop haast niet verkeerd kan gaan. Maar om met een B paard gelijk de traffers aan te leren, terwijl het paard niet recht is, geen balans heeft... dat lijkt me een beetje tegenstrijdig. Wat vinden jullie daarvan?

Je begint ook aan de hand, en met alle oefeningen in stap. Als je paard dat kan ga je de oefeningen in draf doen. En daarna ga je er op zitten, en doe je alles eerst weer in stap. Tegen de tijd dat je paard dat kan hoop ik voor je dat je niet meer in de B rondrijdt.

En het is travers :o
Laatst bijgewerkt door Koper op 15-05-15 16:07, in het totaal 2 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:06

AmoorM schreef:
Joolien schreef:

Als je travers bedoelt? Daarom ben ik ook niet van "sleutels" en zo. Gewoon een goede basis opleiding van ruiter en paard. Veel denken aan de buitenkant, niet de paard om trekken door de wending. Daar eerst mee beginnen. Sleutels? Nee joh, gewoon goed les. Op een gegeven moment komt travers, renvers, schouder voor/binnenwaarts dan vanzelf aan bod. Nooit haasten, geen stappen overslaan.

En "een hand omhoog doen" dat soort tips vind ik op internet gewoon gevaarlijk (bij wijze van spreken) vandaar mijn opmerking Blijf er maar een beetje af met je handen. Uiteraard moet je niet met je handen van je paard af blijven, maar je kunt ook niet zomaar even een hand omhoog doen omdat dat op internet geadviseerd wordt. Neem les, neem les, neem les. Dat is mijn devies. Van een geode instructeur die een paard in een goede opleiding over vier benen laat lopen, in evenwicht en recht.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:10

Heel interessant topic, ik lees mee.
Vooral de uitleg van Simpelman en Oji vind ik zeer leerzaam.