Paard gaat NIET hard in galop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fitii

Re: Paard gaat NIET hard in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 10:01

Zou af en toe ook wel eens in een handgalopje buiten willen rijden maar begrijp natuurlijk wel dat je ook wel eens sneller wil. Ik zou er ook een ander paard (of enkele anderen) bijnemen en dan jouw paard gewoon laten volgen!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 10:15

Fitii schreef:
Zou af en toe ook wel eens in een handgalopje buiten willen rijden maar begrijp natuurlijk wel dat je ook wel eens sneller wil. Ik zou er ook een ander paard (of enkele anderen) bijnemen en dan jouw paard gewoon laten volgen!

Pas hier wel mee op. Als je paard het andere paard niet bij KAN houden, door bijv een lichamelijke beperking, dan kan dit ook eindigen in een bokpartij. Dus een goed te regelen paard meenemen die makkelijk schakelt buiten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 10:20

wees blij dat het paard niet hard in galop gaat. Ik leer mijn paarden dat zij onder het zadel alleen een handgalop mogen. Dit voor de veiligheid altijd controleerbaar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 10:21

Ik heb er ook zo een gehad.
Die had 10 jaar lang in manegelessen gelopen en kende niks anders dan een handgalopje in de krul.
Dus ook toen ik hem kocht en er buiten mee ging rijden. Het heeft maanden geduurd voordat hij begreep dat hij wel mocht versnellen en enthousiasme mocht tonen.

FleurSylvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 13:13

Ik wil graag ruilen hoor, ik ben wel van t snelle 20 minuutjes recreatie gebied Bussloo om fantastisch haha .
De eigenaresse lukt het ook niet, zij gaat geregeld met een ander paard wat wel hard gaat en dan ook gaat maar hij bokt een keer en verder normale galop haha.

Uiteraard wil ik niet alleen maar rondcrossen vind t altijd wel bijzonder hoe snel er aannames worden gedaan ;) En ook de eigenaresse zoekt dingen om harder te gaan maar tot nu toe nog niet gelukt..
Bedankt vd tips !

FleurSylvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 13:15

Kala schreef:
Paard zit volgens mij gewoon vast in zijn SI-gewricht. Dan doet strekken in de galop hem simpelweg zeer.

Hij is een maand geleden naar een bekende kraker geweest dus denk t niet die heeft ook geen opmerkelijke dingen gevonden.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:16

lissisanne schreef:
Misschien een paard meenemen dat wel hard gaat? Meestal willen ze toch bij elkaar blijven :D

:9
Toen wij naar het strand gingen was er ook een sjaakie die niet echt wist hoe hij moest rennen, het enige wat die deed was hinnikend en niet wetend wat nu te doen achter de rest aan te gaan :Y) strand gangers zaten allemaal te kijken wat dat paard nu te hinniken had.

Maar mee gaan met een ander paard is zeker wel een goede tip!

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:19

Mijn merrie moet ook "leren" de benen te strekken.
Ik ben er blij mee. Toen ik mijn pony net had ging de galop op buitenrit regelmatig loeihard en ongecontroleerd.
Echt niet prettig en het heeft heel lang geduurd voordat ik hem vertrouwde en gecontroleerd kon galopperen.

Lekker opbouwen, stukken galopperen. Op een gegeven moment krijgen ze er vanzelf lol in.
Inmiddels kan ik met mijn merrie lekker schakelen in het bos, heerlijk galopperen op míjn tempo en met controle.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:25

als hij bokt en dan niet wil lopen lijkt het mij ook een stukje lichamelijk te zijn.... een kraker kijkt naar botten, niet naar spieren/gewrichten ed. SI is een gewricht.

normaal als een paard echt niet (hard) wil lopen en wel verzet toont door te bokken is dat uit lichamelijk ongemak. kan SI zijn, kan rug zijn, kan iets anders zijn.

ik vind het zelf verschrikkelijk als mensen gaan 'schreeuwen' naar hun paard en ze op die manier opjagen, krijg daar helemaal kriebels van.

probeer hem met je zit voorwaarts te drijven en teugels steeds stukje langer iedere pas (zo doen wij reining ruiters het op de rundown waar ze iedere stap moeten versnellen).

wat ook kan helpen is inderdaad verlichte zit en met je lcihaam en benen hem vooruit rijden.
het laatste wat ik zou doen is gaan schreeuwen, blegh!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:28

Sommige paarden vinden het gewoon niet fijn om zo hard te gaan buiten. Die zijn wat voorzichtiger en willen alles goed in zich op kunnen nemen.

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:32

Pff nou je mag die van mij wel even lenen hoor je gaat staan en zegt ja en die vliegt weg haha! Overigens kan ik wel fijn schakelen met haar en ook in een handgalopje door t bos maar t liefst gaat ze hard harder hardst haha!

Maar ik zou het niet weten misschien toch na laten kijken op blokkades?

FleurSylvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 21:12

Suzan_bobar schreef:
Vewrlichte zit aannemen en genoegen nemen met een kleine versnelling. Snap zowiezo het hard gaan niet zo in het bis. Wij rijden nooit harder dan een midden galop,... Controle, controle,... Zo belangrijk.

Maar je kan toch ook controle houden met hard gaan? Dat heb je zelf in de hand lijkt me :)

EvaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:17

je mag wel eventjes ruilen hoor!
in de bak alleen maar sjezen vooral op links, en buiten een heerlijk ontspannen galmpje en enkel als ik jaar roep gaat ie...
om terug te komen op je topic: welke hulpen gebruik je precies?

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:18

pony van een meisje bij mij op stal blijft braaf in een handgalopje zolang ik in het zadel blijf zitten, als ik me teugels korter pak en voorover ga, hoef ik alleen maar te fluisteren: 'Ben je klaar?' dan gaat dat koppie zo leuk heen en weer en dan gaan we! Vorige keer alleen een paard voor me gehad met ren-bloed dus die hielden we op topsnelheid zelfs niet bij, hadden we allebei wel de pest in :=

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:31

Het hoeft niet altijd lichamelijk te zijn, met mijn paard kwam ik een paar jaar geleden niet verder dan mega super snelle draf. Dat paard was gewend voor de koets te lopen en dat deed ze al vanaf jongs af aan. Ook vrij galoppeerde ze nooit.
Door heel veel te oefenen deed ze het pas, en daarna heel erg belonen.

Denk dat jouw paard gewoon moet worden gemotiveerd TS.
Misschien dat het met hem niet veel of nooit werd gedaan, wat harder galopperen.
Kan wel begrijpen dat je dat ook een keer leuk lijkt om te doen.

Als hij buiten staat, trekt ie dan wel een sprintje?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:25

Tjaaaa je kan vanalles zeggen maar wat voor de één heel erg hard is, is voor de ander een vrij rustig galopje.
maar als ik de eigenaar zou zijn , tjaaa zou ik er zeer zeker niet blij om zijn dat mijn bijrijder allerlei trucjes gaat bedenken om echt voluit te gaan, ik zou dat eigenlijk helemaal niet willen hebben.
Zelf rij ik eerder vrij vlot, maar hier is het iets dat me een heel ander gevoel geeft.
De bijrijder zijn niveau van rijden is daar ook nog lang niet aan toe zou ik zo vermoeden.
Paard is ook niet de bijrijder zijn paard, dus voorzichtigheid is zeker geboden vind ik.
Dus nee, als jij mijn bijrijder was kon je op slag weer op zoek naar een ander.

FleurSylvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 15:45

aeolusnr1 schreef:
Tjaaaa je kan vanalles zeggen maar wat voor de één heel erg hard is, is voor de ander een vrij rustig galopje.
maar als ik de eigenaar zou zijn , tjaaa zou ik er zeer zeker niet blij om zijn dat mijn bijrijder allerlei trucjes gaat bedenken om echt voluit te gaan, ik zou dat eigenlijk helemaal niet willen hebben.
Zelf rij ik eerder vrij vlot, maar hier is het iets dat me een heel ander gevoel geeft.
De bijrijder zijn niveau van rijden is daar ook nog lang niet aan toe zou ik zo vermoeden.
Paard is ook niet de bijrijder zijn paard, dus voorzichtigheid is zeker geboden vind ik.
Dus nee, als jij mijn bijrijder was kon je op slag weer op zoek naar een ander.

Gelukkig ben ik niet jou bijrijder haha, zoals ik al eerder zei de eigenaar wilt ook graag wat harder gaan dus zijn we samen opzoek *\o/*

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:03

Ik heb nu een plaatje voor ogen van een paard wat onverstoorbaar in zijn eigen tempo een rondje bos maakt. :)

Maar zonder gekheid... Ik ken wel paarden die moesten leren om buiten hard te gaan maar een paard die dat niet oppikt is nieuw voor mij. Laat hij los wel eens een harde galop zien?

FleurSylvano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 14:28

Helaas heel verdrietig nieuws , ze heeft de veearts laten komen ook omdat ze m toch wel sloom vindt, en omdat die iets in zn oog had gehad ze dacht als die toch komt kunnnen ze maar beter ook naar die klacht kijken. Helaas heeft t paard een grote hartruis :( Dus nu wordt het nog 1x per week rondjes hobbelen in de bak en zij gaat 2x per week op bosrit van max een uur.. Of ze vervolg onderzoek gaat doen geen idee , heb er zelf ook te weinig verstand van om daar nuttig advies over te geven, kleine hartruis ben ik bekend mee en gaven geen klachten maar deze schijnt behoorlijk groot te zijn, een categorie heeft hij niet gegeven...