Askja schreef:Te hoog of te laag gepositioneerde handen geven een knik in deze lijn met als gevolg een verkeerde druk in de mond van het paard. Te lage/ naar beneden gedrukte handen zijn daarbij het meest onwenselijk omdat dit bij aannemen van de teugel druk geeft op de lagen (bij een enkelgebroken bit en fors inwerking prikt het bit zelfs in het verhemelte), terwijl (te) hoog geplaatste handen vooral druk geven in de mondhoeken, wat voor het paard relatief zachter is. Bij een correcte teugelvoering wordt bij het aannemen vd teugel de lichte (!) druk evenredig verdeeld over de lagen en de mondhoeken. Maar hoger is dus beter dan te laag.
duidelijke uitleg
mag ik je , gezien je duidelijkheid, onderstaande vraag ook es voorleggen ?
vraag past n.l. mooi in dit topic.
==
Overigens wel een serieuse vraag, waar ik al tijdje mee bezig ben en waar ik nog geen goed sluitend antwoord op heb gekregen of zelf heb kunnen ontdekken dmv vragen of zoeken.
* Wat gebeurd er precies binnen in paardenmond bij het uit elkaar brengen van je handen onder gelijkblijvend luchtig contact ?
Ga uit van meest gebruikte bitje: dubbelgebroken, maar omdat we zelf ook wel rijden met enkel gebroken D trens zou het nuttig zijn
of er in deze situatie ook verschil is.
Uitwerking, gevoel erbij en nut is mij bekend, daar gaat het me niet om.
Wil meer "het erachter" weten, dan beginnen dingen voor mij pas te leven.
======
Hoop dat je me aan het denken kunt zetten hierover , misschien weet je wel ergens uitleg hierover op internet ?
===