Eerste officiële B wedstrijd met King

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Linn_

Re: Eerste officiële B wedstrijd met King

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 12:28

Kijk hier even kort filmpjes van het draven op het harde. Is moeilijk om én touw, én zweep, én telefoon vast te houden, plus dat ik er met die zweep bij moet blijven, dus daarom ook niet eens goede kwaliteit van longeren ofzo maar geeft toch heel even iets een idee.

Linksom:

Rechtsom:

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:37

hij loopt ontzettend 'op de rem' voor mijn gevoel..
heb er zelf weinig zicht op (ben daar gewoon niet echt goed in)..
maar ik zag tijdens de proef een redelijk voorwaards paardje en nu op het harde loopt hij echt terug houdend, althans in mijn ogen, maar ik kan er absoluut naast zitten, want het is puur een gevoel meer dan dat ik iets zie. ook omdat hij erg 'rechtuit' loopt met weinig buiging in zijn lijf alsof hij gewoon niet lekker loopt. rechtsom lijkt hij meer te 'modderen' dan linksom.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 12:43

Klopt wat je zegt hoor, maar ik geloof ook echt wel dat een groot gedeelte daarvan luiheid is, en ik krijg hem zo met 1 hand longerend in dat korte tijdsbestek ook niet goed van die luiheid af. Het is echt een dieseltje, moet altijd even flink opwarmen. Dus dat heeft niks met het onregelmatige lopen te maken vind ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:51

_Linn_ schreef:
Klopt wat je zegt hoor, maar ik geloof ook echt wel dat een groot gedeelte daarvan luiheid is, en ik krijg hem zo met 1 hand longerend in dat korte tijdsbestek ook niet goed van die luiheid af. Het is echt een dieseltje, moet altijd even flink opwarmen. Dus dat heeft niks met het onregelmatige lopen te maken vind ik.

Ben ik het niet helemaal mee eens, een paard met HKO of lichte artrose loopt vaak slecht in het begin en beter wanneer ze warm zijn. Ik snap heel goed dat jullie geen dikke portemonnee hebben maar toch, dit vereist onderzoek, vooral om eventueel je manier aan te kunnen passen. Hij is niet lui maar heeft beperkingen of pijn. Ook het niet ontspannen kan daar zeer goed wegkomen dus weet je wat er aan de hand is dan kun je er iets mee doen. Denk er niet te licht over.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 12:51

Wat is HKO?

Edit: oh hoefkatrolontsteking zie ik. Ik heb geen idee wat het kan wezen dan...

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:48

Ik denk ook niet dat je dit gewoon luiheid kan noemen. Anders zou hij op het zachte ook zo ontzettend kort lopen. Dit zit er uit als een paard met pijn die zijn lijf logischerwijs strak houdt en daardoor kort loopt.zo te zien inderdaad rechtsvoor kreupel.als het na opwarmen minder wordt zou het best eens artrose kunnen zijn.

Goed dat je het hebt doorgestuurd naar de eigenaresse, hopelijk schakelt zij een dierenarts in.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:52

Dat de jury er niets van gezegd heeft is niet gek. Op het zachte is de onregelmatigheid maar heel licht. Bovendien zit de jury op de korte zijde, en zie je de onregelmatigheid alleen van de zijkant, een kant die de jury weinig en maar kort ziet.

Desondanks is een onderzoek door een dierenarts zeker nuttig, om te voorkomen dat het erger wordt.stel dat het artrose is, dan kunnen ze met aangepast beslag al heel veel doen vaak. Dan zal het rijden waarschijnlijk ook een stuk makkelijker worden ineens.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:58

Persoonlijk vind ik het wel gek dat het niet in je protocol terug te vinden is.
Kijk maar eens naar de draf voordat je aan galoppeert linksom.

Dat hij zo diesel is kan dus wel hier mee te maken hebben.
Jammer dat de eigenaresse krap zit. Maar dat is het risico bij dieren houden.
Dit verdient echt onderzoek.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 15:22

De eigenaresse gaat donderdag zelf even kijken en aan de hand daarvan kijkt ze of ze de dierenarts belt.
Ze dacht zelf eerst dat het kwam omdat hij bijna weer behandeld moet worden door de osteopaat maar dat vind ik echt niet zo.
Ik hoop dus dat de dierenarts hier inderdaad even naar komt kijken.
Ga morgen wel gewoon rijden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:26

_Linn_ schreef:
De eigenaresse gaat donderdag zelf even kijken en aan de hand daarvan kijkt ze of ze de dierenarts belt.
Ze dacht zelf eerst dat het kwam omdat hij bijna weer behandeld moet worden door de osteopaat maar dat vind ik echt niet zo.
Ik hoop dus dat de dierenarts hier inderdaad even naar komt kijken.
Ga morgen wel gewoon rijden.

Ik ga er toch van uit dat je morgen eerst kijkt of hij nog slecht loopt voor dat je er ook nog eens op gaat zitten!!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:42

Rijden?
Je gaat toch niet rijden op de paard dat niet goed loopt.
En voelen of hij goed is heb je de ervaring nog niet voor anders had je je proef niet uitgereden. :)
Ook de eigenaresse lijkt niet te zien dat hij niet goed liep dus wat wil die gaan beoordelen?

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 15:54

bruintje123 schreef:
Rijden?
Je gaat toch niet rijden op de paard dat niet goed loopt.
En voelen of hij goed is heb je de ervaring nog niet voor anders had je je proef niet uitgereden. :)
Ook de eigenaresse lijkt niet te zien dat hij niet goed liep dus wat wil die gaan beoordelen?

Nou dit vind ik wel heel hard en ben ik het dan ook niet mee eens. Maarja dat is het nadeel van bokt.
Hij loopt niet anders dan die de laatste weken gedaan heeft en jullie zien hier een heel lichte onregelmatigheid waarvan ik ook nog steeds wel denk dat dit rijtechnisch wat verbeterd. Dus ja, ik denk zeker wel dat ik wel kan rijden want hij is verder niet kreupel. Uiteraard ga ik er meteen af als het niet goed voelt oid.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:01

Prima, moet je vooral doen. Ik hoop dat het niets ernstig is en nog veel succes met King.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:03

Dus omdat hij de laatste weken al onzuiver loopt, want als hij altijd zo loopt loopt hij dus altijd onzuiver. Vind jij dat je nu ook wel kunt rijden.

Ja ik dacht bij het filmpje van de proef ook dat het rijtechnisch was.
Wat het voor een deel ook is.
Maar het totaal de rem op gaan op de harde is ook niet goed.

Op een paard wat niet goed is rij je niet tot je groen licht hebt van je dierenarts.
Wat daar hard aan is begrijp ik niet.
En nee jij voelt het niet want dan was je bij 2:15 en de hele korte zijde daarna afgestapt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:23

Bij het bekijken van het filmpje viel me ook de onregelmatigheid op. Even verder gelezen en gekeken of het structureel zou zijn of een "teugelkreupelheid". In het laatste geval komt het door de wijze van rijden.

Wat ik zie: ik het filmpje spoor je het paard voordurend aan met je benen, niet door druk te geven, maar met schopjes. Paard wordt zo wel doof voor de hulpen, natuurlijk. Het zou niet zo moeten zijn dat je hem steeds vooruit moet zien te houden, wat nu wel het geval lijkt te zijn.
Op de filmpjes die je het meest recent hebt geplaatst zie ik idd. een zeer terughouden paard, dat niet mooi met het voorbeen afrolt (misschien hoefsmid vragen een mustang roll aan de 4 hoeven te vijlen?).
Het paard heeft gewoon geen "go", dus dan snap ik die voortdurende aandrijverij van TS wel. is niet okee, maar wel begrijpelijk waardoor dat komt. Zou hier toch eerst thuis aan gaan werken alvorens weer op proef te gaan.

In het filmpje zie ik met draven ook steeds je knie over de wrong heen en weer schuiven: dat is foute boel, die hoort rustig er tegen aan te liggen. Beugels wat langer maken zou wellicht wat helpen, maar je drukt je ook onrustig op vanuit je hele lijf, wat me doet vermoeden dat je core-balance (met name buikspieren) niet meedoen in het ópveren" vanuit het zadel bij lichtrijden. Je houding is niet onafhankelijk genoeg, waarmee je uiteraard ook de tactverstoring in de hand kunt werken. Omdat het paard ook niet echt vorwaarts is zonder je voortdurende beengeklop, ga je voor het ritme uit in draf (voorover) en probeer je hem op te stuwen (aan de praat te houden) in galop (achterover).

Er is aldus mijns inziens nog een hoop werk aan de winkel, met name aan je zelf als ruiter, en dan speciaal je zit en balans, want ik zie wel degelijk dat het paard indien langere teugel gegeven, mooi los door het lichaam gaat in stap. Het kán dus wel!

Even een paar stappen terug gaan in je training en terug naar de basis, lekker lange teugel en neerwaarts, zodat het paard ook weet dat ie vooruit mag.

Overigens zeer fraai en aansprekend paard! Hoewel ik op de laatste filmpjes niet gecharmeerd ben van zijn halsbespiering, die loopt gewoon niet goed, dat zou toch op een probleem in de training/bewegingsafloop kunnen wijzen. Hij is op de laatste filmpjes op het harde óók onregelmatig trouwens, een punt van aandacht alvorens hier verder wedstrijden mee te gaan trainen en rijden.

Gaby89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 17:01

Heb je, je openingspost aangepast? Ik zie alleen maar de filmpjes van het longeren.

Edit Ik zat niet op te letten. :)

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 17:03

Gaby89 schreef:
Heb je, je openingspost aangepast? Ik zie alleen maar de filmpjes van het longeren.

Moet je even naar pagina 1 gaan slimpie :D :D

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 18:39

Oke kak, nee ik ga er niet meer op tot het gecheckt is. Net nogmaals zelf heel kritisch naar het filmpje gekeken en ik zie inderdaad dat hij rechtsvoor korter neer zet....kak wat baal ik hier van! Kan me wedstrijd nu dus weer afzeggen...
Kan ik hem volgens jullie nog wel longeren met pessoa?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:51

Je kan het beste met hem stappen aan de hand, of hem loszetten in de wei/paddock.

Je zou in theorie wel kunnen rijden of longeren, waarschijnlijk loopt hij al langer zo en zal het niet in 1 keer erger worden nu.
Maar vraag je eens af of dat eerlijk is tegenover King, als hij moet lopen met pijn?
Met rijden komt er extra gewicht op door de ruiter, en met logeren meer gewicht op het binnenbeen.
Als je hem zo naar voren moet jagen met longeren/rijden is hij niet lui, dat doet hem waarschijnlijk pijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:17

Ik zou niet gaan longeren.
Een volte is op zich een zware belasting.
Ga lekker met hem wandelen.
Rechtuit stappen is bijna altijd goed.

Sterkte. Maar misschien is het niets ernstig en komt hij er door even rustig aan doen ook weer vanaf.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 14:16

Vanmorgen heb ik eerst even 10 min gestapt op het harde met King en hem daarna even losgegooid met zijn vriendje. Nou ben ik benieuwd of jullie daarbij ook wat raars/onregelmatigheid zien bij King. Er zitten niet heel veel draf stukken tussen want hij was een beetje druk aan het doen maar wie weet geeft het toch een idee.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 19:43

Iemand???

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:36

Tja, paard gaat uit zijn dak, en draaft nauwelijks, daar kan je niet veel over zeggen.
Komt hij dagelijks los, of staat hij veel op stal? en zo ja, hoe lang buiten?
Hij heeft blijkbaar niet extreem veel pijn, anders zou hij niet zo wild doen, maar dat hij druk is zegt niet dat hij niet nog ergens last van heeft. Zeker als hij verder veel op stal staat zegt het eigenlijk helemaal niets, dat is gewoon opgekropte energie.

Mijn oude paard ging in de paddock/wei ook gewoon uit zijn dak, ondanks zijn artrose ;) .

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 20:48

Hij staat meer op stal dan ik zou willen maar ze mogen bijna weer de wei op en dan staat die ook samen met zijn vriendje daarop, dan komt die dus weer langer los. In de winter periode is dit hier helaas niet mogelijk en moet je hem zelf even in en uit de paddock halen als je dat wilt.
Maar was gewoon benieuwd of er hierop wel iets te zien was.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:36

Wat mij enorm stoort op het filmpje is dat je been ( in mijn ogen schopjes) blijft geven. Heb het filmpje niet afgekeken. Over het onregelmatig lopen, ga ik mee met de rest. Lekker even op rust zetten en stappen op het harde en de DA bellen.