Tips voor doorzitten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:25

Sharonaa_ schreef:
Dat is heel simpel. Als je paard zijn rug niet goed gebruikt of niet fijn ontspannen over de rug loopt kan jij niet doorzitten. Dit probleem had ik ook, nu zijn we juist bezig met de rugspieren trainen enzo en nu kan ik heel fijn blijven zitten (achterhand er meer onder e.d.) . Maar heb nog wel momenten dat ze niet fijn loopt en dan kan ik ook niet doorzitten.
Je kan doorzitten op je paard als je paard dit toelaat. Zie elk cc wel mensen stuiteren.

Toch kan ik makkelijk doorzitten op mijn jonkie die haar rug echt niet draagt, vind ze heel moeilijk.
Doorrijden is voor meer een gewoonte dan lichtrijden, je moet het gewoon heel vaak doen.

Sharonaa_

Re: Tips voor doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:01

Het zal dan natuurlijk ook paard afhankelijk zijn. Niet ieder paard is hetzelfde.
Ik kan wel doorzitten als ze niet volledig der rug gebruikt, maar niet fijn. Doet ze dat wel, deins ik heel fijn mee en kan ik het ritme goed voelen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:09

Is mijn ervaring ook Sharona, op de een kan ik wel goed doorzitten als het ruggebruik niet optimaal is en bij de ander niet.

Stukjes oefenen zonder beugels is wel nuttig, zelfs al zit je dan 5 minuten te stuiteren. En daarna weer even de beugels eraan doen, mijn ervaring is dat je dan al gelijk wat beter doorzit dan voor je je beugels eraf haalde. Had zelf moeite druk op mijn beugels te houden, maar zonder beugels moest ik mijn benen wel lang genoeg houden. Toen ik ze er daarna weer aan deed wist ik ze veel makkelijker te vinden en gebruiken. _O-

Zonder zadel vind ik dan weer niet zo nuttig, dan zit je gauw achter de beweging aan te hobbelen.

pikeurmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:56

ten eerste niet opgeven! iedereen kan het leren.
eerst moet je paard ontspannen zijn.dan maak je je lang en druk je je zelf dieper in het zadel,maar niet gaan klemmen met je knieen of kuiten.je kunt eerst kleine stukjes proberen en het dan iedere keer weer wat langer verlengen.en gewoon recht gaan zitten en proberen om met je bekken mee te gaan.op een gegeven moment heb je het ineens door en denk je ,,,,,heee ik kan al een heel rondje!!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:02

Paardje langzaam laten draven, zo langzaam dat jij kan blijven zitten. Daarnaast beginnen met een paar passen en dat uitbouwen. Steeds een beetje sneller/langer en dan heb je vanzelf het gevoel te pakken. Vooral niet met je benen gaan klemmen!

SanHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:07

probeer eens heel ontspannen te gaan zitten. vaak als je een betrouwbare pony hebt, kun je oefenen met je ogen dicht. dan kun je heel erg goed ontspannen. helpt heel erg!

huppiejuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:40

Heb je dit probleem met een specifiek paard, of eigenlijk met alle paarden? Sommige paarden zitten gewoon beroerd, maar uiteindelijk is het, zoals al meer gezegd, gewoon een kwestie van heel veel oefenen!

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:41

Toen ik klein was, legde ze een bierkaartje onder mijn zitvlak. Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je jonger bent doe je alles om dat bierkaartje onder je zitvlak te houden. :)) :))

xxxpompidou

prikkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 09:10

Wat voor mij werkt is een beetje van links naar rechts meebewegen in het ritme van je paard.

MarijeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:48

Wat mij geholpen heeft is verhaaltje bedenken.... Nu zul je vast denken huh?
Toen ik 4 jaar was reed ik samen met mijn vriendin bij haar thuis op een shetlander. Ik kreeg les van haar moeder, maar raakte een heel jaar geen teugel aan. Je zou denk; wat voor les dan? ZITLES! Ik reed wel met zadel en beugels, maar zonder teugels! Ik heb een heel jaar lang, 1x per week alleen maar met doorzitten geoefend door verhaaltjes te vertellen. Ik, mijn vriendin en haar moeder bedacht bijv. Je komt thuis van school en wilt wat drinken pakken. Met je handen beeld je dan uit dat je een kastje open doen, glas pakt, drinken pakt...etc... Terwijl je dit met je handen doet (iemand longeerd bijv. je paard) let je niet meer goed op de manier van doorzitten en daardoor blijf je makkelijk zitten/ krijg je meer feeling. Omdat je er niet bewust mee bezig bent, ontspan je makkelijker!
Soms doe ik deze oefening nog...maar dan in de duinen. Soms ook eens zonder beugels en dat is pas echt een uitdaging!

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:02

staan veel goeie tips hierboven.

wat mij veel geholpen heeft is het rekken van de bovenbeenspieren zodat ik mijn bekken niet alleen naar achter kan rollen, maar ook mijn heupen kan openen.

je moet tegelijk knieen naar achteren (lang been vanuit de heup) en heupen naar achter rollen. de spier tussen de heup en de knieschijf is bijna altijd korter dan ie moet zijn, dus die rekken helpt je.

buikspieren gebruik je vanzelfsprekend om je houding aan te houden, maar als je dat bewust doet kan je je schouders naar voren brengen, dus taktmatig gebruik van je bilspier kan je zit 'resetten' als je het dreigt te verliezen. (niet vasthouden)

verder... beetje een methafoor... 'rij licht' met één zitbot tegelijk, en laat de andere op dat moenet doorzitten. Ik bedoel dus echt bewust een kant de heup naar voren boven laten bewegen op zichzelf.

je wilt je heupen afwisselend debewegingsvrijheid naar voren-boven geven zodat je schouders ontspannen achter je rug naar beneden kunnen hangen. (punten van je schouderbladen naar je ruggegraat.)

'achteruit fietsen' met je zitbotten hoor je ook vaak als een beschrijving van hetzelfde.

verder is het draaien van je schouders met de buiging van het paard heel nuttig in voltes of hoeken etc.
je schouders moeten paralel blijvven aan de schouders van het paard, en dat is vaak veel gedraaider dan je denkt. (dus helemaal horizontaal blijven met je schouders, draaien als een geschutskoepel)

door de buiging geeft het paard iets anders op aan de binnenkant, en daar krijg je precies die extra ruimte die je nodig hebt door de buiging mee te doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:16

Naast je paard oefenen voor een betere houding/zit. Wellicht is het een combinatie van een paard dat je lastig laat zitten en spieren die vast zitten waardoor je last hebt van onbalans.

Zoek maar eens op core stability oefeningen, kom je vast van alles tegen met o.a. een fitnessbal.
Waar ik zelf veel profijt van heb gehad is een fitnesshoepel. Ik ben een stuk symmetrischer geworden daardoor en heb geen problemen meer met doorzitten. Wat ik eerder vaak had is dat ik dan pijn in mijn rug kreeg doordat ik te weinig controle over mijn eigen beweging had. Op den duur ga je je dan verhouden en dan ga je een vicieuze cirkel in, wat jij gaat verhouden, gaat je paard ook verhouden. Zorg daarom dat je zelf lekker los in je lijf bent, dan heb je de smaak vast snel te pakken!

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:15

ik heb vroeger op een shet zonder zadel gereden dan leer je wel zitten haha

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 05:14

Sharonaa_ schreef:
Dat is heel simpel. Als je paard zijn rug niet goed gebruikt of niet fijn ontspannen over de rug loopt kan jij niet doorzitten. Dit probleem had ik ook, nu zijn we juist bezig met de rugspieren trainen enzo en nu kan ik heel fijn blijven zitten (achterhand er meer onder e.d.) . Maar heb nog wel momenten dat ze niet fijn loopt en dan kan ik ook niet doorzitten.
Je kan doorzitten op je paard als je paard dit toelaat. Zie elk cc wel mensen stuiteren.

Eindelijk iemand die juist omschrijft :D