Paard gooit tong uit de mond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Icrack

Re: Paard gooit tong uit de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:25

"Sorry dat ik zo reageer"?.... Vind je reactie behoorlijk onvriendelijk en veroordelend Midgie

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:32

Ik heb altijd geleerd dat wat je in je hand voelt is een weerspiegeling van de rest van het lijf van je paard.

Als je paard tot januari nergens last avn heeft en dan ineens zn tond eruit gaat gooien en dit ook met andere bitten doet en een tandarts vind niks waarom laat je je paard dan niet even checken door een dierenarts? 9 van de 10 paarden die met hun tong rotzooien doen dat door problemen elders en juist niet in de mond.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:35

Icrack schreef:
"Sorry dat ik zo reageer"?.... Vind je reactie behoorlijk onvriendelijk en veroordelend Midgie

Vond ik ook, heb even getemd.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:47

Is niet onvriendelijk ,maar duidelijk , idd veroordelend, maar ik vind dat wel terecht als je een paard zover krijgt dat zijn tong uit zijn mond komt, dan ben je in iets te ver gegaan of tekort geschoten.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 12:55

Gewoon eens lekker dat bit weglaten, scheelt al de helft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:10

jenn0dv schreef:
Gewoon eens lekker dat bit weglaten, scheelt al de helft.

Maar wat als het niet aan het bit ligt? Wat meestal zo is. Dan is dit symptoombestrijding.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:13

Lijkt mij dat als je het bit weglaat en t paard zijn tong er niet meer uitgooit dat dan het probleem opgelost is.
Mocht hij bitloos alsnog zijn tong eruit gooien moet je natuurlijk verder kijken, maar dan is als pluspunt het paard wel dat vervelende brok ijzer kwijt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:14

jenn0dv schreef:
Lijkt mij dat als je het bit weglaat en t paard zijn tong er niet meer uitgooit dat dan het probleem opgelost is.
Mocht hij bitloos alsnog zijn tong eruit gooien moet je natuurlijk verder kijken, maar dan is als pluspunt het paard wel dat vervelende brok ijzer kwijt :)

Je doet alsof het bit een marteltuig is?

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:15

Wat is het anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:22

jenn0dv schreef:
Wat is het anders?

Ach kom op, een bit is net zo streng als de ruiter m zelf maakt. Bitloos is ook niet heilig hoor.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:29

Wij hadden een tuigpaard dat bij stress situaties heel vaak met zijn tong en mond ging rommelen, ook als hij gewoon in de wei liep en een ander paard jaagde hem weg bijv dan flapperde zijn tong in het rond, als je echt denkt dat het uitgesloten is dat het aan de mond ligt (vind de tip van dat longeren om het stukje bij beetje uit te sluiten wel goed) dan zou ik de rest van het paard ook even laten controleren.
Maar het hoeft imo ook niet altijd direct heel ernstig te zijn dat tuigpaard van ons had dus om de haverklap de tong eruit om de kleinste dingen was gewoon een trekje van hem.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:38

Joolien schreef:
jenn0dv schreef:
Wat is het anders?

Ach kom op, een bit is net zo streng als de ruiter m zelf maakt. Bitloos is ook niet heilig hoor.

Ga de discussie niet hier aan, en dat argument ben ik gelukkig inmiddels gepasseerd.

TS Ik hoop dat je de oorzaak vindt! Dat het paard ongemak ondervind is duidelijk. Succes ermee.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:58

Je kunt het paard eens laten bekijken door een da of fysio of een goede instructeur zoeken.

Heeft deze gebitsverzorger diploma's? Zo nee, raad ik je aan op zoek te gaan naar een goede tandARTS.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:45

Dat ben ik geheel niet met je eens Midgie. Een paard kan ook gewoon het bit niet prettig vinden wat hij/zij in heeft. Dat hoeft niet persé wat te zeggen over de ruiter of toegeschoven te worden aan de ruiter.

Of zegt die opmerking mss meer over jou dan over de TS

Sammo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 19:29

Wow je kijkt even niet en het is al geëxplodeerd. Ik heb geen zin in discussie maar wil even gezegd hebben dat ik zeker weet dat ik mijn paard niet mishandel in de mond en de reden dat ik deze vraag stel op bokt is om juist een beter zicht te krijgen van de oorzaak. Ik laat mijn paard zeker nader onderzoeken Door de proffs maar dan zou het opzich ook makkelijk voor mij zijn om ervaring verhalen te lezen vind ik zelf.
Ik kon mijn paard altijd op de pinken rijden. Kreeg elke week les voordat hij op rust is gezet en bekijk mijn paard + mijzelf (houding) elke dag kritisch. Vind wel dat mensen erg makkelijk oordelen maar gelukkig zijn er nog reacties van mensen die het doel van een vragenbank begrijpen en een ander verder helpen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:36

Icrack schreef:
Dat ben ik geheel niet met je eens Midgie. Een paard kan ook gewoon het bit niet prettig vinden wat hij/zij in heeft. Dat hoeft niet persé wat te zeggen over de ruiter of toegeschoven te worden aan de ruiter.

Als je mijn eerdere bericht leest dan zie je dat ik ook zeg dat sommige paarden een bit echt niet fijn vind, zelf heb ik er namelijk ook een, die heeft niks met een bit , dus respecteer dat en rij hem bitloos,
Maar tong uit de mond is altijd een fout van de ruiter

Het is boel... om te zeggen dat hij het in de wei ook doet, dat doen meerdere paarden ook in het spel, onder de ruiter mogen ze geen tong uit de mond laten hangen,

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:11

Dat hoeft niet @Midgie, het kan ook stress zijn bij het paard.
Dit soort paarden gaat bij opkomende stress op allerlei manieren met het bit lopen klooien.
De vraag die hier beantwoord moet worden is waar komt de stress precies vandaan zodat we daar aan kunnen werken.

Bij bitloosheid kan dezelfde stress optreden alleen het uit zich dan niet op dezelfde manier, het wordt dan mogelijk niet aangegeven door de tong.

Vandaar mijn advies om de longeerproef te doen. :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:21

midgie schreef:
Icrack schreef:

Als je mijn eerdere bericht leest dan zie je dat ik ook zeg dat sommige paarden een bit echt niet fijn vind, zelf heb ik er namelijk ook een, die heeft niks met een bit , dus respecteer dat en rij hem bitloos,
Maar tong uit de mond is altijd een fout van de ruiter

Het is boel... om te zeggen dat hij het in de wei ook doet, dat doen meerdere paarden ook in het spel, onder de ruiter mogen ze geen tong uit de mond laten hangen,

Er zijn indd paarden die dat hebben, maar dat gebeurd niet van de ene op de andere dag. TS geeft aan dat hij tot Januari prima liep op een bit en daarna ineens niet meer.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:23

liedje89 schreef:
Wij hadden een tuigpaard dat bij stress situaties heel vaak met zijn tong en mond ging rommelen, ook als hij gewoon in de wei liep en een ander paard jaagde hem weg bijv dan flapperde zijn tong in het rond, als je echt denkt dat het uitgesloten is dat het aan de mond ligt (vind de tip van dat longeren om het stukje bij beetje uit te sluiten wel goed) dan zou ik de rest van het paard ook even laten controleren.
Maar het hoeft imo ook niet altijd direct heel ernstig te zijn dat tuigpaard van ons had dus om de haverklap de tong eruit om de kleinste dingen was gewoon een trekje van hem.

Zo ken ik er ook 1. Staat zelfs op stal met zn tong eruit als ie daar zin in heeft. :D :D
Maar met rijden doet die het dan weer niet.

Sammo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 11:37

Ik heb zelf idd ook een tijd rondgelopen met het idee dat Het gewoon stress is aangezien hij december van stal verhuisd is waar hij meer tijd buiten op grasland met andere paardjes heeft. Bitloos rijd ik trouwens ook vaak maar het gaat er mij om dat ik erachter wil komen of hij ergens last van heeft of dat ding idd gewoon niet fijn vind. Morgen komt in elk geval de hoefsmid en binnenkort komt de veearts nog eens langs.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:52

Nou dan ben je prima bezig toch. Gewoon alles afgaan en dingen wegstrepen dan kom je er vanzelf achter!

Sammo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 12:00

Ik hoop het! Zo jammer dat hij niet kan praten :p had een hoop gescheeld haha

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:20

Het zou zomaar kunnen dat zijn tongbeen strak is. Onder spanning staat. Of op zijn hele schedel druk staat. Daar kun je zulke symptomen van krijgen. Kijk/google eens naar cranio sacraal therapie :) Succes!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:27

midgie schreef:

Het is geen onzin, het is gewoon een manier voor paarden om stress te verwerken. Dat paard wat ik kende liep in allerlei situaties met zijn tong uit de mond, als het niet ging zoals hij had verwacht/wilde. Dus af en toe ook onder het zadel, maar ook als het bitloos was, of als hij vaststond of mee moest lopen aan een gewoon stalhalster en je ziet dat dus ook gewoon in de wei als er niets aan of om zijn hoofd of mond zat wat kon irriteren om dat te veroorzaken. Tongspel is voor paarden ook een manier om stress te uiten, net als bijvoorbeeld gapen of schrapen. Dat een paard de stress er bij zijn mond uit laat betekend niet perce dat hij er ook daar in komt en dat de ruiter dus wel een lompe boer zal zijn die de onderkaak eraf zit te zagen >;) .

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:37

mijn draver deed het ook, heb vele bitten geprobeerd en kwam uit eindelijk uit bij een dubbel gebroken bit met een ''soort'' tong boogje er in.
Zal eens een foto zoeken