guus en ik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: guus en ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 18:14

Ik zal van de week wel weer foto's maken, die geven hopelijk een beter beeld.

Guusje was die dag vooral heel erg bezig met vooral niet doen wat Myrthe vroeg. Steeds op het laatste moment keihard de andere kant op etc. Vandaar de spanning en de kortere teugels.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 18:51

xIrlijn schreef:
Maralyn, ik begrijp wat je bedoelt, maar ik denk dat TS er meer aan heeft als je ook uitlegt hóe dit moet, in plaats van het alleen te omschrijven :) Als je naar de laatste foto kijkt zie ik bijvoorbeeld echt geen streng contact, maar toch te korte teugels.

Ik begrijp de tip van langere teugels namelijk wel. Kijk bijvoorbeeld naar de tweede en de laatste foto TS. Met zulke korte teugels kan de pony veel minder makkelijk afbuigen en zijn rug loslaten dan wanneer de teugels iets langer zouden zijn. De oplossing hiervoor is niet zozeer om de teugels dan maar los te gooien (want dan ben je de verbinding en controle inderdaad zo kwijt), maar wat je wel kunt proberen is om iets meer met je benen naar je hand toe te rijden, en vanuit daar de teugels iets langer te laten worden. Dit is hoe ik dat heb geleerd:
Als het goed is heb je licht contact met het bit en neemt je pony het bit aan. Je voelt dan iets druk in je hand, en die druk blijft altijd gelijk omdat je met het paardenhoofd mee beweegt (je zet je handen dus niet vast waardoor je een soort 'los/vast' verbinding krijgt). Als je in die lichte verbinding vervolgens iets been geeft terwijl je datzelfde contact blijft houden (dus naar je hand toe drijft) zul je voelen dat de druk in je handen iets groter wordt. Op dit moment 'vraagt' je pony eigenlijk om meer teugel. Als je dan je teugels een heel klein beetje laat vieren, zal de pony als het goed is jouw hand volgen en iets zakken zonder dat je het contact verliest. Je houdt dus evenveel (of even weinig, hoe je het bekijkt) druk op de teugels, maar wel altijd een beetje om dat contact (en controle) te behouden. Krijg je wel boogjes in de teugels, dan gaf je dus iets meer teugel dan je pony nodig had/wilde hebben. Dan neem je opnieuw de teugels iets korter tot je weer licht contact hebt, en herhaal je dit proces opnieuw.

Dit klinkt misschien wat ingewikkeld (ik ben ook geen instructeur die dit haarfijn kan uitleggen :=), maar op deze manier help je de pony om makkelijker te lopen door hem de ruimte te geven om zijn hoofd iets te laten zakken en zijn rug los te laten. Dit is echter wel iets wat je moet voelen, en in een snelle draf is dat misschien iets te veel gevraagd. Maar in stap is het al een goede oefening! Op het moment dat hij zijn rug loslaat en meer ontspannen kan lopen, zal hij bovendien ook makkelijker stelling en buiging kunnen aannemen :)

Mocht iemand het trouwens anders hebben geleerd of het hier niet mee eens zijn, verbeter me dan alsjeblieft!

_/-\o_ *\o/* Daar wordt ik blij van!! *\o/*

Waarom ik het niet heb uitgelegd, omdat ik graag de vraag krijg: Hoe doe ik dat?
Op doe manier probeer ik de interesse van de ts te wekken en nieuwsgierigheid.
Mocht de ts dan er helemaal geen zin in hebben, dan negeerd ze mijn bericht en heb ik niet voor niets een lap tekst hoeven schrijven.

Hoe jij het omschrijft klopt!!

Wat ik hieraan wil toevoegen is enkel het begin. En een aantal andere punten.

Je begint in stap, begint enkel met wat figuren en pylonnen.
Ondanks dat je stuurt, houd je contact (licht) met de kant waar je niet op gaat.
Als je deze loslaat, dan laat je de verbinding los, en dat wil je niet.
Met je binnen been (HEEEEEEL belangrijk!) gebruik je op het moment, dat de pony zijn binnen achterbeen op de moment van de wending er onder wil zetten. Daarmee leer je de pony buigen. Je rijd dan van je binnen been, naar je buiten hand. Daarom houd je daar dus contact op!
Met je buitenbeen, kuit en knie, houd je de buitenschouder in bedwang, dat hij niet over zijn schouder weg mag lopen.
Wanneer dit goed gaat, beloon je direct, door een streling door de manen of hals.

Dit is de basis van het sturen.

Dan komt de draf. Het beste is, om eerste de overgang te leren maken.
Eerst aandraven, belonen, want hij deed het, je zit verzwaren, je contact iets iniemienie verzwaren en wanneer hij in stap gaat, direct belonen!
Want hij ging weer stappen.

Dit bevestig je!

Zodra de stuur in stap er op zit, en de rem op zit met begeleiding van de hand, dan kun je met voltes gaan werken, daarbij doe je eigenlijk precies hetzelfde.

Belangrijk is, dat je niet je hak gebruikt, maar enkel je kuit er in drukt.
Veel paarden willen harder, dit negeer je, en ga je weer terug naar het begin van draf, en weer opnieuw.
Denk aan je timing, wanneer hij de binnen achterbeen loslaat van de grond en er onder wil zetten.

LET OP: dit moet aan beide kanten even zorgvuldig gebeuren! Want anders wordt je paard scheef.

Alleen dit, voltes, is al een buiging door het lichaam.
Hij moet zijn binnenachterbeen onder het lichaam zetten.

Vandaar mijn redernatie:
Doe eens wat met buigingen.

Maak de voltes niet te klein.
Dit vraagt veel balans, zowel voor het paard, als de ruiter.
Tevens heel veel geduld.

Als slot wil ik zeggen:

Zoek niet voor alles een excuus,
maar zoek de oplossing vanuit het probleem.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:00

TS, ik vind jullie een leuke combinatie en je zit er erg mooi op. Een grotere pony zou je niet misstaan, maar goed :) Wat ik me afvraag is wel, waarom hang je een ongebroken bitje in de mond van een pony van nog geen 4 jaar? Het lijkt me een stuk vriendelijker rijden met een dubbelgebroken bitje. Misschien dat Guus het bit dan ook wat makkelijker aanneemt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:07

Wipher schreef:
TS, ik vind jullie een leuke combinatie en je zit er erg mooi op. Een grotere pony zou je niet misstaan, maar goed :) Wat ik me afvraag is wel, waarom hang je een ongebroken bitje in de mond van een pony van nog geen 4 jaar? Het lijkt me een stuk vriendelijker rijden met een dubbelgebroken bitje. Misschien dat Guus het bit dan ook wat makkelijker aanneemt.

We hebben dat geprobeerd (onderlegtrensje en kneveltrensje), daar werd hij heel onrustig van met zijn mondje. En dit geeft ook een veel stabielere aanleuning. :j

Dit bitje hebben we op aanraden van een instructeur.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:35

Misschien een stomme vraag maar heb je wel eens bitloos gereden?Ik ken de pony natuurlijk niet en weet niet of hij daar goed op reageerd of dat dat bij hem juist niet slim is maar misschien zou je dat is kunnen proberen als hij wat beter doorgereden is? Mijn pony luisterd vaak ook beter met halster zonder bit ipv met hoofdstel en dus met bit. Maar verschilt natuurlijk per pony.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:37

Dat zijn we wel van plan ja, we hebben al wel wat gehobbeld bitloos. Vind het nu nog wat te verwarrend voor hem.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:40

Ik zou als hij de hulpen wat beter snap toch nog is proberen. ;) Ik denk dat hij gewoon ook best gevoelig in zijn mond is.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:49

Ik denk dat hij misschien wel gewoon aan het wisselen is en daarom zo loopt te klooien met zijn bit/mond.
Is er toevallig een tandarts bij geweest recentelijk?
Verder vind ik het er allemaal lief uit zien :)
Het is niet makkelijk voor een jong meisje op zo'n jonge pony en ze doet het toch maar,met begeleiding!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:50

We gaan binnenkort oefenen met een mondklem etc zodat de tandarts geen nare ervaring wordt. :)
Guus kan nogal stressen namelijk. :)

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:54

Bach bloesem rescue spray zou je kunnen proberen om hem wat rustig te krijgen,is volledig op natuurlijk basis :)

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:38

Waar praten we over.. Dit is een jong diertje.. Is is vast bezig met wisselen.. Laat ruiter maar lekker met los teugeltje rijden.. Ze is beetje te lang maar denk dat het beeld anders word met een veelzijdigheidszadel..
Ts is niet te zwaar.
Mijn tip is, laat je pony nakijken door de tandarts, want klooien met bit betekend toch vaak probleem in de mond, en dan misschien ff kijken naar een mylerbitje?
Sperriem zou ik nu persoonlijk zelf niet eens gebruiken.. Misschien het bitje iets hoger of lager hangen? Maar eerst tandarrts.
En dan lekker zo door rijden, veel voltes en overgangen.. En niet teveel op het bit rijden.. Lekker met je zit trainen!
Succes! Leuke pony

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 08:02

jentel schreef:
Waar praten we over.. Dit is een jong diertje.. Is is vast bezig met wisselen.. Laat ruiter maar lekker met los teugeltje rijden.. Ze is beetje te lang maar denk dat het beeld anders word met een veelzijdigheidszadel..
Ts is niet te zwaar.
Mijn tip is, laat je pony nakijken door de tandarts, want klooien met bit betekend toch vaak probleem in de mond, en dan misschien ff kijken naar een mylerbitje?
Sperriem zou ik nu persoonlijk zelf niet eens gebruiken.. Misschien het bitje iets hoger of lager hangen? Maar eerst tandarrts.
En dan lekker zo door rijden, veel voltes en overgangen.. En niet teveel op het bit rijden.. Lekker met je zit trainen!
Succes! Leuke pony

Dit is een veelzijdigheidzadel :')

Maar we zullen kijken naar bitjes

Spoiler:
hij heeeft bijna alles in maat shetlander

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 09:54

Wipher schreef:

Ok dit gaan we even uit de wereld helpen. Want dit is niet helemaal waar.
Een bit is zo vriendelijk of zo scherp als de hand van de ruiter... dat even voor op gesteld.

Nu devraag. Waarom is het onvriendelijker?
Niet.
Als een dubbel gebroken niet bij de pony past. En dit als drukte in de mond ervaart, dan kun je de neusriem en sperriem wel gebruiken. Maar het paard ondervind nogsteeds ongenoegen.

Zelfde als met ongebroken rechte trens. Is heel rustig. Maar als het paard een dikke tong heeft en de druk daarop niet accepteerd is het dus net zo onvriendelijk voor het paard als een dubbelgebroken wat niet geaccepteerd wordt.

Er zijn veel paarden die bitloos prettig ervaren. Mits de optoming goed en correct mee gereden.
Evenals bit.

Bij een pony die zijn bit niet accepteerd moet je kijken naar de oorzaak.
Inderdaad.... wisselen is een goede optie.
Ook haken op de kiezen.
Maar zelfs ongenoegen door het bit. Omdat het bit niet bij dd mond van dd pony past.

Daarbij past het best een eleminatie systeem. Het een uitsluitend en zoeken naar t andr

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 10:32

We zijn ook lekker bezig met uitproberen wat hem het beste past, hij is alleen altijd al heel erg met zijn mondje geweest. De eigenaar heeft hem al vanaf dat hij een paar maanden was. En vanaf toen was hij altijd al heel erg "mondig" overal zijn tanden inzetten en overal aan frummelen. Als hij bezig is met iets moeilijks dan zie je altijd dat mondje open gaan.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:33

MarlindeRooz schreef:
Wipher schreef:

We hebben dat geprobeerd (onderlegtrensje en kneveltrensje), daar werd hij heel onrustig van met zijn mondje. En dit geeft ook een veel stabielere aanleuning. :j

Dit bitje hebben we op aanraden van een instructeur.

Sorry maar dit snap ik dus echt niet he. Dat een ongebroken bit stiller ligt ja dat weet ik maar de reden dat hij dan stabieler is in de aanleuning. Hij is pas 4 die hoeft echt nog geen aanleuning te hebben. Ik zou eerst maar eens veel meer gaan doen aan zijn balans, buiging, hulpen bevestingen, tempo controle. Aanleuning is iets waar je naartoe rijd en met 4 jaar vind ik eerlijk gezegd belachelijk dat je dat zo zegt over die aanleuning.

Verder vind ik dat de ts echt mega netjes zit. Ja de teugel mogen een stukje langer en het zadel een stuk naar achter, verder vind ik het wel een goed beeld. En ze is net op het randje van te lang. Veel succes!:D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:16

Wij dwingen niks af hoor? Hij loopt uit zichzelf in stap in aanleuning. Daar zijn wij helemaal niet mee bezig maar het geeft wel aan dat dit bitje hem meer rust en comfort brengt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:39