goed been lichtrijden lukt niet!!!! SOS

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:57

Je moet al een héél ruim uit het voorbeen komend paard hebben wil de hierboven genoemde suggestie van anne962 enige steek houden. Waar ergens wilde je dan zo'n kleurenband om het been doen? Als je "gewoon" draaft zie je dat helemaal niet, dus dit lijkt me een meer theoretisch bedachte "tip", dan een praktisch haalbare.
Niet iedereen rijdt op een Totilas... de meesten zelfs allesbehalve, en die zien dus nooit langs de schouder een voorbeen....

czarina

Re: goed been lichtrijden lukt niet!!!! SOS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:08

Ik dacht precies het zelfde terpentijn.
De ruiter ziet in de meeste gevallen de benen niet tenzij ts zeer lenig opzij hangt wat het lichtrijden in elk geval onmogelijk maakt.
Ts kijk even op youtube. Daar staat een filmpje op over de 30 dagen challange van hester bransen. Zij heeft ook een duidelijk filmpje over het lichtrijden op het juiste been.

anne962

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:01

anne962 schreef:
misschien ook een tip!!

heb je twee verschillende kleuren bandages?
dan doe je om beide voorbenen een andere kleur, zo kun je goed zien als je naar het buitenbeen kijkt dat de kleur bandage 'omhoog gaat' dat jij dan ook omhoog gaat.

veel succes met oefenen verder!!!! +:)+

oohja het kan hier helemaal niet bij...
ik deed dat vroeger wel eens maar dan reed ik les in de binnenbak en die hadden spiegels...

dresjoepie

Re: goed been lichtrijden lukt niet!!!! SOS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:09

Ik leerde het mijn beginners eerst in stap Dan gaat het nog niet zo snel en hadden ze tijd om te kijken naar het been Ziet er een beetje knullig uit maar het werkt wel

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:49

Wat vervelend dat je moeite blijft houden met op het goede been lichtrijden. Gelukkig zijn boven mij al enkele goede tips en links aangeboden. Mijn advies zou ook zijn om het op gevoel te gaan leren, ten eerste omdat gevoelsmatig rijden mijns inziens de voorkeur heeft en ten tweede omdat het je visueel simpelweg niet lukt.

De kanttekening die ik hierbij wil plaatsen - tevens de reden dat ik comment - is de volgende. Ieder paard heeft van nature een kant die hem beter en slechter ligt (natuurlijke scheefheid). Wanneer die scheefheid niet goed onder controle is, zal je op zijn minder goed ontwikkelde hand ontdekken dat je gevoelsmatig vaak juist op het binnenbeen de lucht in zou gaan. Je hebt dus bij een niet goed rechtgericht paard de kans dat je juist op het verkeerde been lichtrijdt wanneer je je gevoel volgt. De oplossing is in dat geval simpel (maar niet makkelijk!): probeer op de minder goed ontwikkelde hand je gevoel juist te volgen om te weten wanneer je niét de lucht in zou moeten gaan ;) ...en natuurlijk blijven werken aan het rechtrichten en het ontwikkelen van de minder dominante hand. Wees erop bedacht dat dit bij ieder paard weer anders kan zijn en dat je dus even aan het paard moet wennen (tevens door gevoelsmatig te rijden) voordat je intuïtief op het juiste been zal lichtrijden.

@dresjoepie: Ik vind het oprecht interessant om te lezen dat het leren-lichtrijden-in-stap werkt. Ik wist wel dat dit hier en daar gedaan werd, maar ik had er altijd mijn vraagtekens bij, aangezien de stap een wezenlijk andere takt heeft dan de draf. Wel maak ik uit je comment op dat jouw beginners het meer visueel dan gevoelsmatig leren?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 15:30

dresjoepie schreef:
Ik leerde het mijn beginners eerst in stap Dan gaat het nog niet zo snel en hadden ze tijd om te kijken naar het been Ziet er een beetje knullig uit maar het werkt wel

dat vind ik een wat vreemde manier..
de beweging van een paard in draf is heel anders dan die in stap..
en juist door het ritme in draf laat je jezelf omhoog veren..

in stap heb je dus een ander ritme en wordt je ook niet door het ritme omhoog geveerd..
het lijkt mij dan ook geen toegevoegde waarde hebben?

dat je visueel leert hoe je paard beweegt zoals basilicum meldt daar kan ik nog inkomen.. al zou ik niet zo snel voorstander zijn om daarbij dan te gaan staan.. dan zou je bijvoorbeeld ook je hand kunnen opsteken in het ritme van een bepaald been..

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 17:26

elenaMM77 schreef:
dresjoepie schreef:

dat vind ik een wat vreemde manier..
de beweging van een paard in draf is heel anders dan die in stap..
en juist door het ritme in draf laat je jezelf omhoog veren..

in stap heb je dus een ander ritme en wordt je ook niet door het ritme omhoog geveerd..
het lijkt mij dan ook geen toegevoegde waarde hebben?

dat je visueel leert hoe je paard beweegt zoals basilicum meldt daar kan ik nog inkomen.. al zou ik niet zo snel voorstander zijn om daarbij dan te gaan staan.. dan zou je bijvoorbeeld ook je hand kunnen opsteken in het ritme van een bepaald been..

Ze kan wel licht rijden ze ziet het alleen niet of het ook op het goede been is Dus het ritme maakt niet uit in dit geval Als je het niet kan voelen moet je het toch gaan zien en daar heb je in stap net wat meer tijd voor