Daroma (M2) Paard&Lifestyle masterclass Rien van der Schaft

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 11:34

Ontzettend bedankt allemaal! Heb het topic even laten verplaatsen naar HAW omdat mijn vorige topic daar ook stond, en hoop op deze manier dat het verschil te zien is met de vorige keer!

Ik heb zoveel gehad aan de clinic en hoop het gauw toe te gaan passen in de trainingen en straks mijn M2-debuut in mei. Komende dagen even wat rustiger aandoen, want Daroma was best moe van alles.

Mijn houding was voorheen behoorlijk slecht, zo zat ik er namelijk voorheen op:
Afbeelding
Afbeelding
En nog een oudere, nog slechtere: http://www.mijnalbum.nl/Foto1k0-6QJICCZA.jpg

het mag allemaal nog even iets beter, maar ik kan nu eindelijk lekker en ontspannen zitten. En nog belangrijker: Ik zit mijn paard niet meer in de weg :D .

@ jasmijn78: Ik vind het gewoon bijna jammer dat het allemaal alweer voorbij is, had graag vaker mee willen rijden bij evenementen van jullie hihi.

@ Splinter: Leuk is dat he, je ziet inderdaad Daroma steeds meer verbeteren. Voor mijn gevoel zaten mijn handen zowat achter de horen, maar terugkijkend op het filmpje mag ik op sommige stukken mijn handen echt nog wel een stukje meer naar voren houden,

@ Caatje87: O jeetje, je laat mij helemaal blozen haha. Ze is ook echt een hele koele merrie. Heb door mijn vorige paard veel angst opgebouwd en met Daroma ben ik het zo goed als kwijt geraakt. Ze vond het ontzettend leuk en wilde het liefst overal even gaan kijken haha. Alleen het applaus vond ze niet zo grappig, omdraaien naar het publiek en echt zo kijken van: Wat doen jullie nu!? :')

@ Ayasha: Dankjewel! Wilde daarom graag dit topic even onder de aandacht brengen bij je. Op de filmpjes van het vorige topic was het gewoon net niet goed en heb er echt heel hard aan gewerkt om het beter te krijgen. Heb ook een hele fijne instructrice die zich vooral focust op de motor en haar van achter sterker te krijgen. Het laatste stukje, de hoofd/halshouding, was het laatste grote basisprobleem en deze masterclass kwam als geroepen! Erg veel gehad aan de tips van Rien, maar jeetje.. Wat is het lastig. Wil nog wel teveel haar bij mij houden en te lang "tegen houden", wat het achter de loodlijn lopen en inknikken bij de 3e halswervel natuurlijk verergert.

@ orion456: Dankjewel! Ik voelde haar ook echt onder me veranderen en ik kon ook steeds fijner (nog fijner) zitten.

@ L_isanne: Ook jij ontzettend bedankt! Vind dat stukje wat je aanhaalt: "Hand voor houden en haar de kans geven om de neus voor de loodlijn te brengen, dus zacht blijven in je hand en eigenlijk alleen maar volgen." echt nog heel lastig. Dit kwam ook terug tijdens de clinic. Ik rijd het liefst op mijn zit terug, maar als ze niet scherp genoeg reageert rem ik ook met de teugels. Dat is normaal, alleen moet sneller weer loslaten (hand zacht houden) en niet teveel de teugels naar achter nemen. Dus korter en snellere (fijnere) hulpen gaan geven. En handen voor houden haha.

Anoniem

Re: Daroma (M2) Paard&Lifestyle masterclass Rien van der Schaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:48

Ik vind echt dat je haar een stuk beter aan het lopen hebt dan in je vorige topic. In je vorige topic miste ze duidelijk nog wat kracht en met de tips van van Rien in de clinic kan je haar een stuk beter begeleiden. Hetgeen ze gezien haar leeftijd en kracht zeker nog nodig heeft. Leuk hoor!!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:13

Hihi Cardy dat was wel de juiste reactie, draaien naar hetgeen dat eng is ;)
Geniet van haar, maar dat gaat zeker goed komen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:16

Woow wat een vooruitgang hebben jullie geboekt zeg t.o.v. je vorige topic! Wauw! :D
Heel fijn beeld in dit filmpje en op de foto's. Grappig om te zien hoe je gelijk een ander beeld krijgt doordat jij uit je comfort zone komt. Want dat is het, door zelf net even ietsie anders te rijden (meer ruimte van voren geven) geef je haar ook gelijk de mogelijkheid om nog fijner te gaan swingen. :) Heel mooi om dat resultaat en verschil direct te zien. :j

Jullie zijn een leuk voorbeeld van hoe paard en ruiter samen werken en ontwikkelen, hoe het paard de ruiter helpt door fijner door zijn lijf te bewegen en hoe een ruiter het paard weer helpt om deze ook de mogelijkheid te geven om fijner te kunnen bewegen.

Het geeft een harmonieus beeld met veel potentie, ook de verbetering in galop (en jou houding!! *\o/* ) en ik zie die onregelmatige pasjes niet meer in de wendingen en sb! TOP! :D

Lekker zo door blijven gaan en hoop dat je de tips van Rien ook in je training kunt toe passen (evt. met hulp van je huidige instructrice). Ben héél erg benieuwd hoe jullie je nu door blijven ontwikkelen, ik denk dat er op den duur echt nog wel veel meer in zit. Maar waak er voor dat je niet teleur gesteld raakt als het even niet meer zo snel gaat, geef het de tijd om dat te ontwikkelen. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. ;)

En als je op zijn tijd weer een nieuw topic opent zou ik graag weer een pb ontvangen! :D

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:38

Zo wat een verbetering t.o.v. jullie vorige topic! Er is veel meer takt en schwung en paardje is in kracht en balans erg vooruit gegaan. Ik ben het met Rien eens dat de verbinding nog wat luchtiger mag, en het paard meer op de loodlijn en daar ben je tijdens de Masterclass al goed mee bezig geweest. Zijgangen zijn een mooi controlemoment om te zien of de verbinding licht en zacht is. Als ze mooi nagefelijk blijven zonder dat je iets aan de mond hoeft te doen en daarbij hetzelfde lichte contact houdt, terwijl het paard op de loodlijn blijft draagt het paard zich voldoende zelf. Een mooi voorbeeld daarvan was de schouderbinnenwaarts aan het begin (als ik het me goed kan herinneren, ik kan het stukje niet meer vinden, maar ik denk dat het zonder voorbeeld ook wel duidelijk is) :)

Ga zo door! :)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 15:22

Ik dacht toch echt dat ik ergens een berichtje had zien staan van iemand die veel foto's van ons had gemaakt := , maar kan het nergens meer vinden. Wie weet welke bokker/fotograaf er foto's gemaakt heeft van ons?

@ Joman: Dank je, we hebben echt grote stappen vooruit gemaakt en hard getraind :D (maar ook zeker leuke dingen gedaan tussendoor hihi).

@ Caatje87: Haha echt he, Daroma heeft goed geluisterd naar Tristan :') .

@ _Marinke_ : We hopen dat we deze stijgende lijn kunnen behouden en je hebt zeker gelijk over als het even niet meer zo snel gaat. Mijn zusje gaat binnenkort M1 met haar starten en ik M2, stiekem hoop ik in het najaar Z1 startgerechtigd ben.
Vind het erg goed/mooie geschreven over wat je zegt qua comfort zone. En ik zal je zeker een pbtje sturen als we weer eens een topic openen!

@ Sunneva: Erg leuk dat iedereen het verschil en de ontwikkeling t.o.v. het vorige topic ziet. We gaan het zeker verder meenemen in de training en moet goed consequent blijven wat betreft mijn handen. Niet dat ik met veel druk rijd of in de mond zit te trekken, maar het mag wel allemaal sneller weer zacht zijn qua druk. En meer met mijn handen naar voren durven rijden, en niet alles teveel willen controleren haha. Snap zeker wat je bedoelt qua schouderbinnenwaarts.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:29

Ik heb zaterdag ook live gezien, je was lekker aan t sturen en volgde mooi op wat rien zei, meer ruimte van voor en aanvullen van achter, op deze durf je dat echt en je paard knapte er echt van op, en idd dat kwam je houding ten goede.
Ik heb je ooit anders zien zitten ;)
De manier waarop rien lesgeeft is puur klassiek en ik vond het mooi dat hij met kleine aanwijzingen iedereen kon verbeteren, mooie sport zo!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:25

Leuk dat je het filmpje geplaatst heb Vond het zelf ook heel leerzaam en duidelijk te zien hoe dat achterbeen verder door kon komen Heel herkenbaar hoor we willen ze zo raag mooi aan de teugel laten lopen dat we daar wel eens te veel gefocussed op zijn Paard is echt veel sterker geworden Meer op het achterbeen naar aanleiding van je vorige topic Kan zien dat jullie hard gewerkt hebben Zo doorgaan dan komt dat m2 debuut wel goed :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:35

Wat een onwijs gave ervaring moet dit zijn geweest om op zo'n evenement, met zo'n entourage te rijden. En je hebt ook kúnnen rijden!

Valt meteen op dat je paard voor opwaartser is gaan lopen, ondanks de iets neerwaartse romprichting van je paard. Knap gedaan in zo'n relatief korte tijd! En zoals ik eerder las is de galop inderdaad enorm verbeterd!

Het is natuurlijk niet te vergelijken met een proefje waar je veel verschillende dingen achter elkaar moet rijden. Maar ik zou dezelfde proef nu wel eens op Bokt willen zien, denk dat er dan een hele andere discussie gevoerd zal worden!

Ik mis de expressie in de beweging nog wat, maar hallooo, het is een clinic waarin je je daar helemaal niet mee bezig hebt gehouden. Niet het beeld zoals het filmpje is in ieder geval. Indirect heb je hele goede tips gekregen (die je erg knap wist uit te voeren, gezien de korte neerwaartse hals een neerwaartse romp van je paard, want je zag meteen het resultaat waar Rien om vroeg!), waarmee je het achterbeen sterker en straks ook sneller gaat krijgen. Ik weet niet of je al bezig ben met een wissel, maar daarvoor moet het achterbeen natuurlijk nog een stuk sneller. Met de aanwijzingen van Rien gaat dat wel lukken en krijg je straks ook een veel expressiever beeld. Met de bewegingstechniek die je paard heeft gaat dat helemaal goedkomen, want ze beweegt waanzinnig fijn!

Ik hoop dat we snel weer een topic van je zien, en heel veel succes in het M2!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:26

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 08:39

@ knollentuin: Wat leuk dat je er ook was, jammer dat ik je niet even heb gezien :D . Ja het is heel anders dan een paar jaar geleden he :+ , komt mede door Roma hoor. Zij geeft iedere ruiter echt een safe gevoel. Alleen in het bos niet, want dan is alles eng :') .

dresjoepie: Dankjewel! En leuk dat anderen zien wat ik gevoeld heb die dag.

@ Janine1990: Haar neerwaartse romp maakt het zeker niet gemakkelijk en erg leuk dat je de verandering en verbetering ook ziet. En we zijn er zeker nog niet. Het zal nog tegenvallen om haar zo de hele tijd te houden tijdens een M2-proef. Maar dat maakt het juist zo leuk!

Thuis zijn we voornamelijk bezig om haar nog sterker te krijgen en op eigen benen te laten lopen (en zelf niet teveel vastzetten van voor). De M2-oefeningen moeten nog wat meer verfijning krijgen en ze mag inderdaad wat mee expressie krijgen. Daar waren we inderdaad tijdens de clinic niet echt mee bezig.

Thuis merken we dat ze liever grotere/tragere passen wilt maken met een stuwend achterbeen, dan snellere/hogere passen met een dragend achterbeen. Vooral in de keerwendingen is dat erg hilarisch, want dan kom je natuurlijk nooit uit :') .

En ik moet wel zeggen.. Want het snelle oppakken en verbetering komt ook grotendeels door het paard zelf. Zo graag willen werken en ze denkt echt mee. Begrijpt nieuwe dingen heel snel en wilt uit zichzelf alleen maar beter en beter worden. Dit werkt zo ontzettend fijn en iedereen kan zo met haar wegrijden, jong en oud. Alleen als je verkeerde hulpen gaat geven (of teveel) dan is het een echte merrie die laat merken dat het zo niet mag haha.

@??: De post is verwijderd, maar iemand vroeg welk zadel we erop hebben liggen. Er ligt een Crown dressuurzadel op, komt overeen met een Ideal/msfc zadel. Erg fijne zadels, nette prijs en paard is er ook erg blij mee.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 09:12

Geweldige instructie geeft die Rien vd Schaft, heel duidelijk en heel vriendelijk!

Ook volkomen eens met zijn aanwijzingen t.a.v. Daroma. Daroma heeft trouwens een zeer leuke bewegingsaanleg, zou nóg beter worden als die neus er meer uitging en het VWNW in draf meer een gewoonte zou worden, daar heeft ze (en jij) duidelijk nog wat moeite mee.

Zeer waardevolle clinic!

Heb je vast enorm veel aan gehad, ga zo door!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:40

Ten eerste is het gaafom bij Rien te kunnen rijden, hij is een zeer kundige lesgever. Je kan zien dat je progressie hebt gemaakt. Blijf veel schakelen in tempi dat komt de kracht en expressie ten goede.

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 16:53

Heb eerst even je vorige topic bekeken, en wauw wat zijn jullie verbeterd! Haar gangen zijn krachtiger van achter geworden, ze loopt meer opwaarts en het stukje takt/onregelmatig zie je niet meer terug. Hoe gaat het nu met overgangen terug, las in je vorige topic dat jullie dat nog wat lastig vonden, gaat dat beter nu ze sterker is?
Vind jullie een mooi plaatje en veel succes in het M2!

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:41

Wat is dit héérlijk om naar te kijken zeg! Wat een droom die uitkomt om deel te nemen aan deze masterclass :)

De enige aanmerking die ik je aan kan bieden die je zelf niet reeds genoemd hebt, is dat je in mijn optiek rijdt met pianohanden. Natuurlijk zijn alle geposte beelden momentopnames. Ik zie je op enkele momenten gedurende de masterclass dan ook wél met een prima handpositionering rijden.

Verder vind ik het in zijn algeheel gewoonweg zó fijn om jullie te zien. Jullie als combinatie, de vooruitgang die jullie over topics heen laten zien, de manier waarop je overduidelijk voor verbetering openstaat... Ik wens je heel veel plezier toe met het verder ontwikkelen van jullie overduidelijk aanwezige talenten :)

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:48

Wat een fijne combinatie zijn jullie. Ik vind je erg vriendelijk en met een nette houding rijden. Je pakt de aanwijzingen van de instructie goed op en je ziet het gelijk terug in je paard. Groot verschil met je vorige topic!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 09:42

@ terpentijn: Dankjewel! Het zal inderdaad alleen maar beter worden, "enige" lastige is dat ze wat neerwaarts gebouwd is en een hellend kruis/achterhand heeft. Maar haar karakter maakt het voor 100% goed haha. Met het VWNW in draf hebben we zeker nog wat moeite, wil haar niet op de voorhand laten vallen. Ze vind het erg lastig om gedragen te blijven, i.p.v. steeds harder te gaan lopen met een stuwend achterbeen. In de les nemen we dit veelvuldig mee.

@ karijn: Gaan we zeker doen!

@ 50_kirsten: Met de overgangen terug, bedoel je dan qua tempowisselingen? Het gaat veel beter, we vinden het nog wel erg lastig. Thuis in de les zijn we veel bezig met achterhand actief houden, haar meer op achter zetten en dat ze niet mag gaan duiken van voor als we de hoeken doorgaan/tempo terug/overgang terug/overgang naar voren/etc. En qua onregelmatigheid.. Dat zal ook zeker te maken hebben doordat ik meer lucht geef aan de voorkant. Tuurlijk zat ik in het vorige topic niet te trekken, maar mag sneller zacht worden van voor en niet te veel bij me willen houden.

@ Basilicium: Dankjewel! Mijn handhouding zit net tussen duim hoogste punt en pianohandjes in. Vooral, als ik het goed zeg, mijn rechterhand. Ben erg perfectionistisch, maar beter dan dit lukt me op dit moment niet. Enige wat zorgt voor een goeie handhouding is een S&T :') . En met losrijden heb ik het erger (lagere hoofd-hals houding) dan wanneer ik een paard opgericht heb lopen. Heel vreemd haha.. En mijn rechterhand blijft de slechtste houding hebben.
Zie deze foto bijv. rechts blijft half/half terwijl links (helaas slecht te zien) rechterop blijft:
Afbeelding
(Even een foto uit de oude doos met onze pony)

En als laatste: Je maakt me bijna verlegen met je laatste zinnen, ontzettend bedankt voor je complimenten! (overigens heeft paard wel veel meer talent dan ik hoor :+ )

@ Corientjuh94: Dankjewel!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:10

Vond jullie fijn om naar te kijken, je kan mooi mee zitten met je paard en hij heeft inderdaad mooie swung.
Je hoort mij op het filmpje zeggen 'alles bling bling', leuk dat je alles zo gestyled had!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 10:13

jameyskatje schreef:
Vond jullie fijn om naar te kijken, je kan mooi mee zitten met je paard en hij heeft inderdaad mooie swung.
Je hoort mij op het filmpje zeggen 'alles bling bling', leuk dat je alles zo gestyled had!

Over het bling bling moest ik wel erg lachen, volgens mijn zusje hoorde ze veel mensen het zeggen toen ik binnenkwam. :')
Was even "bang" dat mensen het misschien too much zouden vinden, maar ach.. Ik vind het mooi haha <3 . Mijn zusje is nog erger, die houdt van over de top blingbling en roze :') . Die moet ik echt tegenhouden soms, anders wordt het echt een kerstboom.
Ik hou van Donkerblauw/creme, chique met een vleugje blingbling :D .

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:14

Jullie kunnen het hebben, ik vond het niet to much, maar het kwam overal in terug, je zadel, je laarzen, volgens mij ook je cap enzo. Mag toch ook op zo'n gelegenheid :D! En zo lang je het zelf maar mooi vind :D

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 10:17

jameyskatje schreef:
Jullie kunnen het hebben, ik vond het niet to much, maar het kwam overal in terug, je zadel, je laarzen, volgens mij ook je cap enzo. Mag toch ook op zo'n gelegenheid :D! En zo lang je het zelf maar mooi vind :D

heb je helemaal gelijk in :D . Heb het inderdaad in mijn laarzen, zadel, frontriem en oorbellen. Normaal ook op de knopen van mijn wedstrijdjasje. Zo wordt het mooi 1 geheel :D .

Josienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 01:18

Wat een onwijs gaaf paard! Je ziet hem verbeteren in het filmpje, ziet er goed uit!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 20:15

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 10:06

Heel mooi gereden. Wat een verschil na enkele kleine tips. En het klinkt zo makkelijk, dat is het niet altijd.

Prachtig hoe mooi hij met het neusje eruit liep en jij kwam ook een stuk losser. Je zat relaxter en wat minder 'gecontroleerd'.

Heel veel succes met de komende wedstrijden! :j

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:28