inrijden... Iemand ervaring?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:32

Wat wellicht ook een optie is, om bijvoorbeeld een paard te kopen die al wel onder het zadel is. Maar nog bevestigd moeten worden.
De basis zit er dan al in, maar je hebt toch de kans om je eigen draai eraan te geven.

Toch blijft het ten alle tijde verstandig om een goede instructrice te hebben, die je begeleid. Ook een beleerd paard kan verpest worden door gebrek aan een kritisch blik. ;)

Dat fjorden en haflingers braver zijn dan friezen of tuigers is onzin. Ik ken rij ze al een aantal jaar in, en er zit een heel groot verschil tussen! De ene fjord stap je zo op, de andere heb je nog jaren strijd mee.

miramii

Re: inrijden... Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:33

Trouwens, je hebt ook flink grote fjorden en haflingers hoor :D

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:41

Ik kreeg mijn shire met 2,5 jaar als hengst. Hij is nu ondertussen bijna 6 en we zijn druk bezig met beleren. Heel veel werk vanaf de grond is heel erg aan te raden. Niet denken dat alle koudbloeden makkelijk zijn want juist door hun grootte en kracht en nuchterheid kan het soms nog best lastig zijn ze iets duidelijk te maken. Mijn andere pony, ook zelf beleerd en nu al 12 jaar bij mij, deed er bij sommige onderdelen van het beleren toch minder lang over om het te snappen. Hij is een new forester, dus even iets pittiger in karakter dan shiremans. laat je gewoon goed begeleiden dan is het geen probleem, rijden is niet het enige aspect! Succes :)

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 13:42

Ik ken genoeg super lieve fjorden en haflingers, maar het is nou eenmaal niet mijn 'type' :n
Dat is inderdaad ook nog een idee @miramii, Alleen ben ik bang dat ik er dan net de verkeerde draai aan geef.. :\

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:45

Lekker doorzoeken totdat je n.paardje vind dat echt bij je past, ook qua gebruikswensen.

rijd je t liefst buiten, koop dan n goed beleerd dier die braaf is buiten :)

Mijn eerste pony was 3, net ingereden, kende verder nog niet.zoveel met name qua verkeer. Maar ben gevallen voor zijn uitstraling en uiterlijk, was ook echt ééntje met karakter en humor.

Maar of ik de juiste persoon voor m was, nee. Natuurlijk hebben we ook zeker mooie momenten gehad, maar t eerste jaar is niet helemaal gegaan zoals het zou moeten (ik was te zacht, geen leider voor m) waardoor we 5 jaar grotendeels strijd hebben gehad. Buitenrijden ging uiteindelijk redelijk, mét n ander paard erbij. Alleen.lukte mij niet.

En mijn hart lag bij t buitenrijden. Uiteindelijk na lang proberen toch een nieuw baasje voor m gezocht (en had de perfecte gevonden!) en.toen begon mijn zoektocht naar een nieuw vriendje.

Ik had ook nog geen ervaring met een 3 jarige en het erg onderschat. Heb ook zo vaak gedacht, waarom.kon ik niet gewoon voor n goed bereden pony kijken. Eentje waarbij het opstappen en wegrijden was...

Belangrijkste bij n nieuw vriendje was dat ik er eentje vond die qua omschrijving bij mij pastte, niet qua uiterlijk (ras stond bij mij wel vast). Sprak eentje me niet zo aan, maar de omschrijving wel, toch gaan kijken.

En net toen ik even niet meer rond wilde kijken liep ik Bart tegen het lijf, eigenlijk ouder dan ik had gewild (toen 15) maar precies wat ik nodig had :)

Neem je tijd met zoeken, probeer er ook zeker bij meerdere te kijken en heb geen haast. Je loopt vanzelf tegen dat ene paardje aan :)

En.hoe moeilijk het ook is, laat je niet alleen.leiden door je hart, blijf ook verstandig :)
Laatst bijgewerkt door Calanddra op 08-04-15 13:48, in het totaal 2 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:46

bij trekpaarden zijn er ook echt enkele bloedlijnen met echt heel veel pit carlo was zo een hengst veel gebruikt beeldschoon maar een erg sterk verervend en tempramentvol karakter en dan gaat het wel om een paard wat echt 4x zijn eigen gewicht de baas kan!
Dus ik zou gaan voor de beleerde als ik jou was ;)

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 13:50

Nee zo denk ik totaal niet, ik ben kortweg helemaal gek op dat soort paarden. Ze spreken me gewoon veel meer aan dan, zoals al eerder genoemd, haflingers en fjorden, maar ook bijvoorbeeld arabieren, welchen en kwpn'ers zijn totaal niet mijn ding. Natuurlijk ook bloedmooie paarden hoor maar niks voor mij. Friezen vind ik trouwens ook erg leuk. Ik ben er wel een tegen gekomen die erg goed in mijn budget past, maar wel CPL heeft. Ik weet daar niet heel veel van en daar ga ik me zeker nog beter in verdiepen, mocht de fries in aanmerking komen, maar misschien kunnen jullie me er ook het een en ander over uitleggen? :D

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 13:53

@calanddra Dat is echt iets voor mij om rekening mee te houden, dankjewel!
@kwita heb je hem uiteindelijk gehouden? klinkt echt als een enorm dier :P

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:56

guusje_h schreef:
Haflingers en fjorden spreken mij op de een of andere manier totaal niet aan.. Een beetje aan de maat vind ik juist helemaal geweldig! Zelf ben ik rond de 1.75 en groei nog... een kleinere pony zit er dus niet in aangezien ik ook niet heel slank gebouwd ben. Fokkers zou ik heel graag willen opzoeken, alleen zit ik dan waarschijnlijk in de knel met mijn budget van ongeveer 2000... Daarnaast moet ik ook nog wel een maand of 5 sparen dus moet de eigenaar bereid zijn om hem of haar nog even te laten staan... De reden waarom ik dan nu al op zoek ga terwijl ik het pas over 5 maanden kan betalen, is dat ik nou eenmaal dingen graag ver van te voren doe.

Voor dat bedrag moet je toch zeker een jonge koudbloed kunnen vinden, een ingereden volwassen exemplaar gaat lastig worden. Ik verwacht overigens dat het aanbod over 4/5 maanden hoger zal zijn, dan zal de prijs dus ook lager zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:00

Het is ook een optie om je paard naar een stal te brengen waar ze hem voor je beleren. Op die manier is onze pony ook beleerd. Het prettige is dat hij zijn eerste ervaringen heeft opgedaan met iemand die ervaren en behendig is in het beleren. Ik denk dat dat voor het paard prettiger is en dat je er een betere basis mee legt. En jij kunt meekijken en leren van hoe ze dat aanpakken. Daarna kan jij (met een instructeur) beginnen met een paard dat in principe ruitermak is en waar min of meer een stuur, gaspedaal en rem op zit.
Ik vond het qua kosten erg meevallen.

Ik zou vooral op zoek gaan naar een paard met een fijn, koel karakter. Ongeacht het ras. Daar ga je het meeste plezier van hebben, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 15:03

Grote paarden zijn leuk, maar daarvoor moet je wel stevig in je schoenen staan. Iets kleins is helemaal niet verkeerd hoor.
Voor 2000 moet je echt wel iets heel leuks kunnen vinden!

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 15:10

@safina hoeveel heb jij daarvoor betaald? Daar had ik namelijk ook al over na gedacht maar kon nergens vinden hoe duur dat ongeveer zou moeten worden.
@ailill Ik kan inderdaad ook maar beginnen met sparen en kijken wat voor leuk spul er allemaal nog te koop komt te staan. Het lastige daarmee is dat ik gewoon een enorme stresskip ben die er slecht tegen kan als ik dingen niet ruim van te voren plan. |o

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 15:13

@Jolien klopt, ik ken meer dan genoeg geweldige kleine paardjes en pony's, maar nogmaals, het is gewoon echt niet mijn ding. :n Tuurlijk zou ik er een willen maar ik vind het persoonlijk niet eerlijk tegenover de pony dat ik dan eigenlijk veel liever een andere zou willen hebben. En ja, je moet inderdad stevig in je schoenen staan, dat weet ik maar al te goed :P

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 15:19

@Joolien de meeste schimmels spreken mij helemaal niet aan maar deze is wel echt geweldig zeg :)) Lijkt enorm op mijn oude verzorgpaardje die helaas is verkocht (en waarschijnlijk al wel vertrokken is naar de eeuwige groene weilanden met een oneindigheid aan wortels) :') Zal hun eens een mailtje sturen! dankjewel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 15:21

Ik vind dit wel een stoere vent. Lekker robuust, vols mij kan je echt alles met hem doen :P

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 15:22

Inderdaad, bij de meeste schimmels knap ik een beetje af omdat ze allemaal een beetje hetzelfde zijn... Deze springt er op de een of andere manier wel wat uit ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 15:34

Zal me trouwens niets verbazen als er iets van Percheron in zit.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 15:38

Nee inderdaad, mij ook niet! Dat hoofdje vooral :)) Dan heb ik alsnog een klein beetje mijn trekpaardje ;)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:19

Ik denk dat als je net ietsje je meer spaart (tot 2500 bijv) je al n erg leuk beestje kan kopen :)

Ik heb Bart bijv ook gekocht voor 2500 en die had actief wedstrijden gelopen.

Zou je ook niet laten afschrikken doir leeftijd. Als jij t liefst lekker naar buiten gaat kun je ook goed n 15 jarige kopen bijv. Bart wordt deze maand alweer 18 en je merkt er echt niks van :')

Ik ben ook.iemand die dingen graag plant, maar soms heb je t nou eenmaal niet in de hand :D

cherrypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:28

Ik denk dat dit prima zou moeten kunnen maar wel onder iemands begeleiding, de begeleiding moet dan wel veel verstand hebben van het inrijden van jonge ponys. Ik denk dat als je het in overleg met de juiste begeleiding doet en die je kan helpen je een eind komt

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 16:30

Het plan om een paardje te kopen kwam eigenlijk omdat mijn "lievelingspony" (schrik niet zo'n pennymeisje ben ik niet _O- ) ik verbaas me er echt over hoe kinderachtig dat woord wel niet klinkt, maar goed.. Harrie is 22 en ik heb gewoon een geweldige klik met hem. Helaas is hij een kleine pony (jawel het is mogelijk, ik ben voor een kleine pony gevallen :+ ) en ik ben bang dat ik er dan ook niet lang meer op pas. Er worden veel beginners op hem gezet en ik wil hem daarin graag wat rust bieden. Leeftijd schrikt me dus niet af, alleen ben ik bang dat ik er niet lang 'plezier' van ga hebben. Omdat hij dus nogal klein is (fjord x ijslander) en niet meer de jongste. Hij kost dan ook 'maar' 500 euro. Zeker een hoop geld maar voor een pony... := Ik zit nogsteeds te twijfelen of ik hem toch maar een goeie ouwe dag zal geven of voor een andere ga... wat denken jullie ervan? Als jullie willen upload ik wel even een foto van hem erbij :j

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:35

Hoe groot is hij?

Het wisselt ook erg per pony wanneer ze echt 'oud' zijn. Wij hebben n pony op stal gehad van in de 30 die nog steeds regelmatig werd gereden. Die moest je juist in beweging houden :)

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 20:07

Hij is nog aardig fit sinds hij geschoren is. Daarvoor was het een echte teddybeer die al begon te hijgen en te zweten na een half uurtje hobbelen met een kleintje op zn rug... Ik schatte hem in eerste instantie 7 ;) Hier is een foto van hem, ik schat hem zelf rond de 1,40-1,45. Denk zelf dat hij nog wel een paar jaartjes meekan, maar ik ben bang dat ik te zwaar voor hem word...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 09:02

Update: mijn ouders vinden het geen goed idee als ik Harrie neem... Ze vinden hem te oud #)