Welk niveau dressuur, van eerste paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Re: Welk niveau dressuur, van eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:08

Ziek iemand die je erbij kan helpen straks.
Wanneer je zelf niet heel ervaren bent, voel je lang niet alles.
Een klassering zegt niet alles, maar wel het gevoel wanneer je erop zit.
Een correct opgeleid paard kan net zo fijn zijn als een geklasseerd paard en ook kunnen beide slecht gereden zijn...
zoek iemand die jou een fijn gevoel geeft wanneer ze een paard rijden en neem les van deze persoon, er valt altijd wel at te regelen om te kijken of het klikt en wat je niveau is waar de "helper" naar moet zoeken.

Zeker omdat je nog geen wedstrijdervaring hebt en niet al jaren je eigen paard, kunnen je interesses heel erg gaan veranderen. Zorg vooral voor een veelzijdig paard zodat je daardoor alle mogelijkheden blijft houden.

Een paard is vooral duur per maand, dus bezuinig niet op de aankoop en je voorbereiding.
Hoe beter jij kan rijden, des te meer keuze je zal hebben van paarden waar je uit kan kiezen.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:23

Ik rijd nu ongeveer 3 jaar en heb sinds 2.5 maand mijn eigen paardje.

Ik ging op zoek naar een paard dat in de dressuur eigenlijk minimaal M niveau had , die ook op buitenrit kon en zo nu en dan een sprongetje kon maken. Qua leeftijd ging ik uit van ongeveer 12/13 jaar, zodat er nog wel uitdaging in zit ( ik vind dat stukje tegenspraak en dus uitdaging wel heel prettig , ook al gaat het dan een aantal keer mis . maar ik wil niet op een paard dat exact doet wat ik vraag).
Vervolgens heb ik er 3 geprobeerd. Alle 3 voldeden ze aan die eisen , en ze waren ook leuk maar niet HET paard .
Na een half jaartje zoeken kwam een goede vriendin van mij met de vraag of ik die van haar niet wilde overnemen. Zij wilde graag verder en door een beperking kan het paard dat niet.
Ik kende dit paard en ik wist dat hij een super karakter had. Hij liep bij haar L1 maar heeft vroeger hoger gelopen en ze heeft B met hem gesprongen en hij kon ook nog eens op buitenrit. Wat ik ook erg leuk vind is dat hij ook de ``gekke dingen`` kent ( zonder zadel / zonder hoofdstel / slalom dingetjes enz) . Hij was wel 9 , dus iets jonger dan de bedoeling , maar het was zo`n schatje !
Ik heb echt voornamelijk gekozen om zijn goede karakter. Hij bedoelt alles goed , al pakt het niet altijd zo uit haha. Ik kende hem gewoon dus ik wist vrij zeker dat ik hem ontzettend leuk zou vinden en heb er nog geen moment spijt van gehad ( al hebben we onze meningsverschillen haha)

De gouden tip is echt om te zorgen dat het goed voelt.
Het proberen van deze ging ook niet ideaal , hij ging er bijvoorbeeld kijhard vandoor , maar het voelde gewoon veilig. Dat vind ik het belangrijkste : het moet goed voelen en het karakter moet goed zijn.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 13:15

Bedankt voor de tips allemaal!

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:30

Mijn eerste pony was een 19 jarige die voorheen internationaal gesprongen had op ZZ niveau. Het was een vreselijke draak van een pony. Ik er vaak naast gelegen. Hij sprong een B parcours alleen en ik liftte mee op zijn rug. Vriendinnetje bij de ponyclub had een 4 jarige pony die niets kende, zij heeft alles samen met haar pony geleerd. We kregen ongeveer gelijktijdig een pony en waren ongeveer op hetzelfde niveau. Ik kan niet zeggen wie het gemakkelijker heeft gehad.