Hoe paard actiever maken op buitenrit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:29

Wat versta je onder rengalop? Een flink snelle galop, of echt een paard op topsnelheid (wat je eigenlijk alleen ziet bij op hol slaan)?

Een paard op topsnelheid zou ik bijna nergens willen. Hooguit op het strand, maar ook dan blijft het iets gevaarlijks, hij kan zomaar ineens op de rem gaan voor een plasje water dat raar spiegelt en dan lig je er waarschijnlijk naast. Hetzelfde in het bos - bij zo'n snelheid is een paard snel gestruikeld bij een niet helemaal vlakke ondergrond, of loopt hij (bijna) een wandelaar of fietser omver, of schrikt hij enorm van iets dat ineens opduikt...

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:30

Anoniem

Re: Hoe paard in de rengalop zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:32

Niet zo verstandig naast een fietspad imo.

Ik heb zelf in Hongarije voor het eerst een "echte" rengalop gedaan.
Ammehoela :wow: Maar wel heel gaaf!
Hier in Nederland zal dat niet zo makkelijk lukken aangezien je hier niet écht lange rechte stukken hebt waar je voluit kunt gaan.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:35

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:36

Een egale bodem is ook belangrijk.
Omdat rengalop een vluchtgang is gaat er bij sommige paarden ineens een knopje om en letten niet meer op hun lichaam.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:38

Je moet het inderdaad niet te vaak willen, het is er heel lastig uit te krijgen als ze eenmaal doorhebben waar ze mogen gaan.
Het enige stuk waar die van mij los mag is op het schietterrein als ik weet dat er geen trainingen zijn, de buitenste ring is mooi aangereden en er loopt geen hond.

Zoek een stuk bos waar je een breed pad hebt zodat je overzicht hebt en waar weinig mensen lopen. Je kan proberen om met een groep te gaan maar dat vind ik risicovol omdat je dan eerder de controle verliest in de snelheid.
Langzaamaan het tempo verhogen en zorg dat je remt voordat je paard wilt remmen! het is namelijk JOU keuze om hard te gaan dus moet je ook zelf de keuze maken om het tempo terug te nemen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:48

Een beetje in verlichte zit en met je stem aanmoedigen inderdaad. Belangrijk is vooral ook dat je zelf flink energie hebt, want dat moet je overdragen op je paard, als 'ie het niet uit zichzelf doet.

Rengalop is gaaf :j Het kan helaas niet overal, maar met lange rechte paden met overzicht kan het goed. En dat is gelukkig op meer plekken dan alleen het strand.

WildDreams: ik deed dat ook wel eens. Even afstemmen met je groepsgenoten is belangrijk... maar pony moet inderdaad op jou letten. Belangrijkste is dat je zelf het initiatief houdt, en dus 'ja toe maar' zegt voor ze er zelf toe besluit. Dan blijft het moment van jou.

De pony waar ik het mee deed kon ik toen het eens nodig was wel degelijk goed bij me houden in elk geval, volgens mij juist omdat ik heel bewust bezig was met zelf rijden, ipv dat de pony gewoon deed wat de voorgangers deden of wat hij leuk vond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:50

Dank jullie wel voor de reacties!

Ik denk dat een echte harde rengalop ook anders is dan de recreatie ruiters hier in NL doen. :P

Wij hebben hier een groot bos met veel rechte stukken dus dat is het probleem niet. Wat wel een probleem is dat mijn paard de nijging heeft om paadjes die richting de manege gaan in te gaan. Dan gaat ze plotseling zomaar naar rechts of links. Sinds kort durf ik haar in een rustig arbeids galopje langs z'n paadje te gaan zonder dat ze weg schiet. Ik moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als ik in rengalop zit en ze schiet de andere kant op......... ;( Dit dit zou ik ook graag onder controle willen hebben.

Sheran: Ik weet niet of rengalop de juiste benaming is. Meer dat ik in het bos een lekker verantwoordelijk crosritje kan doen. Maar zonder dat ik mijn paard in de rengalop hoef te slaan. Ik denk meer echt een flinke galop. Al ben ik wel eens benieuwd naar haar topsnelheid. Zonder dat ze op hol slaat.

Ninne: Doe je dan een rengalop in de bak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:51

AmoorM schreef:

Ik denk dat een echte harde rengalop ook anders is dan de recreatie ruiters hier in NL doen. :P

Wij hebben hier een groot bos met veel rechte stukken dus dat is het probleem niet. Wat wel een probleem is dat mijn paard de nijging heeft om paadjes die richting de manege gaan in te gaan. Dan gaat ze plotseling zomaar naar rechts of links. Sinds kort durf ik haar in een rustig arbeids galopje langs z'n paadje te gaan zonder dat ze weg schiet. Ik moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als ik in rengalop zit en ze schiet de andere kant op......... ;( Dit dit zou ik ook graag onder controle willen hebben.

Sheran: Ik weet niet of rengalop de juiste benaming is. Meer dat ik in het bos een lekker verantwoordelijk crosritje kan doen. Maar zonder dat ik mijn paard in de rengalop hoef te slaan. Ik denk meer echt een flinke galop. Al ben ik wel eens benieuwd naar haar topsnelheid. Zonder dat ze op hol slaat.

Ik zou in ieder geval geen topsnelheid gaan aansporen voordat je haar onder controle hebt bij die paadjes waar je het over hebt. Een paard dat in noodgang zo'n pad inslaat kan je echt niet uitzitten, hoe graag je het ook wilt..

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:53

Emmaa_ schreef:
Ik zou in ieder geval geen topsnelheid gaan aansporen voordat je haar onder controle hebt bij die paadjes waar je het over hebt. Een paard dat in noodgang zo'n pad inslaat kan je echt niet uitzitten, hoe graag je het ook wilt..

sterker nog, ik ken een paard dat door zo'n grapje zijn pees heeft gescheurd. Op volle snelheid ineens de bocht omgaan kan simpelweg niet en is voor paard en ruiter levensgevaarlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:55

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:57

AmoorM schreef:

Nee in de bak kan je geen rengalop doen.
Ik bedoel daar mee te zeggen dat als ik in het bos een rengalop heb gedaan ze de volgende keer met dressuren weer heel fijn te rijden is.

Anoniem

kitlover schreef:
Emmaa_ schreef:

sterker nog, ik ken een paard dat door zo'n grapje zijn pees heeft gescheurd. Op volle snelheid ineens de bocht omgaan kan simpelweg niet en is voor paard en ruiter levensgevaarlijk.

Daarom wil ik dat ook eerst onder controle hebben. Zijn daar ook tips voor? Gelukkig zijn er ook stukken zonder zij paadjes.

vuurneon

Ik doe het alleen op een open vlakte (lees: zo'n tractorpad van paar 100 meter lang) waarbij ik volledig zicht heb. Staat zelfs geen boom :+ dus ik zie alles aankomen en pad is zo'n 4 meter breed dus ik heb wat ruimte speling. Ik kan echter wel gewoon sturen dus ik houd de teugels wel keurig op maat en begrens dus de hals.

En dan wel op weg naar huis (en uiteraard lang niet altijd, moet geen gewoonte worden dat paard denkt 'ik mag hier hard!' ), want dan gaat ie wel voluit :j Vanaf huis wil het alleen echt hard met een ander paard ernaast. Al houden wel altijd afstand; nooit naast elkaar zodat je nog kunt slingeren om af te remmen indien nodig.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-04-15 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:58

Ik durf het alleen op het strand daar heb ik goed zicht op wat er komen gaat. Wel gaaf dat filmpje hierboven!!!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:00

Ik ben juist blij als de mijne in een controleerbaar tempo en gevraagde gang blijft (die galopeert op de plaats als het moet) :+ .

Ben 1 keer dicht bij haar topsnelheid geweest en ik deed eerlijk gezegd een schietgebedje (engelse volbloed, die weten wat rengalop is), aan die snelheid zijn de remmen wat stroefjes en ze worden er helemaal hoteldebotel van.
Heb nadien flink moeten sleutelen om er weer normale galopjes uit te krijgen.

Nee, geef mij maar gewone galop.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:02

Het is trouwens wel hèel belangrijk dat je je paard bij hoge snelheden beschermers om doet. Een paard met zo'n hoge snelheid neemt hele ruime passen en op zijn pezen komt enorm veel druk te staan en de enkels buigen dan ook heel diep door. 1 fikse tik van de achterhoef en het is gedaan voor je paard. Nummer 1 blessure op de renbaan als ik het me goed herinner :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:03

Ik krijg er wel altijd vreselijke tranende ogen van :') door die snelheid doet de wind zeer aan mijn ogen :+

Anoniem

Helaas hebben wij geen strand in de buurt...

Een ander soort vraag: Hoe crossen jullie in het bos? door de plassen? Langs smalle (breed genoeg voor galop) met veel bochten? Natuurlijke hindernissen? Heuveltjes? Of gewoon in rengalop laten gaan?

Haha het lees vast een beetje raar dit topic, ik ben ook al veel topics tegen gekomen die juist het tegenover gestelde vragen. :+ Maar ik hou van fanatieke buitenritten!

elenaMM77

ik snap 1 ding niet..

je wilt haar feller/actiever/vlotter in het bos hebben..

maar dat doe je niet door crossen/racen..

maar dat bereik je toch gewoon door een paard goed aan het been te hebben,
net als in de bak..

een paard dat je gewoon zijn rondjes laat stappen/draven/galoperen.. dat wordt echt niet heter/actiever..

veel schakelen, bochtjes rijden, oefeningen doen.. Daar worden ze actief en vlot van, niet van je hakken erin zetten en laten rennen, dan worden ze eigelijk alleen oncontroleerbaar van..

Dus als jij je paard vlotter wilt hebben en feller met buitenritten.. Dan moet je juist werken aan controle.. hals laten strekken, dan weer oppakken, pasje middenstap, weer terug naar arbeidsstap.. aandraven, stukje middendraf, terug naar arbeidsdraf, stukje uitgestrekte draf.. helemaal terug naar stap.. Wedden dat ze daar veel heter van wordt dan door gewoon crossen?

Anoniem

vuurneon schreef:
Ik krijg er wel altijd vreselijke tranende ogen van :') door die snelheid doet de wind zeer aan mijn ogen :+

Bij mij begon het laatst ineens keihard te regenen _O- Verschrikkelijk.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:04

Ik zou het niet in het bos doen ongelijken stukken plus meer kuilen kunnen d'r zijn.
Zou het inderdaad dan gewoon op het strand doen helaas is het seizoen nu volgens nu afgelopen en ken je alleen savonds maar dan moet je ook nog oppassen voor los lopende honden plus voorbijgangers. En tja uitkijken voor blessures

CastaMickey

Wanneer vind je iets rengalop? Bij 40 km/h? Bij 50? Of niet bij km/h?
Wat bij mij goed werkt is 'ja!!' of 'go!!' schreeuwen, maar ik heb een arabier die niet echt aansporing nodig heeft :')

Anoniem

Ieder paard kan wel in rengalop, je moet alleen zelf ook de energie uitstralen die je wil dat het paard heeft. Alleen is de rem toch echt wat belangrijker. Zonder rem zou ik het niet doen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:05

vuurneon schreef:

Zo hard zijn wij nog niet geweest haha.