Krijg paard erg moeilijk in galop.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Re: Krijg paard erg moeilijk in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 23:39

Frieswytske,
Ik geef juist aan dat het vanuit stap makkelijker gaat dan galop, dat is vrij gebruikelijk. Vanuit draf dendert hij nog makkelijker onder me uit dan in stap, ook mijn instructie zegt het vanuit stap te proberen omdat ik hem makkelijker bij mekaar kan rijden dan in draf. Maar evengoed bedankt voor je tip!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 01:00

Ik ga hier helemaal mee met "Frieswytske"
Ik denk idd ook dat je belangrijke stappen overslaat, en zelfs al lijkt het dan net iets beter te gaan, toch ga je nadien dan weer het deksel dubbel en dik weer op je kop krijgen.
Je slaat duidelijk heel wat stappen over, en in deze fase van de opleiding van jouw paard is verzameling nog helemaal niet aan de orde.
Stap - Draf - Galop , tjaaaa het is niet iets speciaals dat een paard nog moet leren hé, dat zijn gewoon de normale gangen van ieder paard, aan jou nu om het paard zover te krijgen het ook op jouw vraag rustig te willen uitvoeren, eerst via grondwerk en longe-werk, dan onder de man met behulp van dezelfde hulpen en vooral actie moet een reactie opleveren.

leeneliefje schreef:
Frieswytske,
Ik geef juist aan dat het vanuit stap makkelijker gaat dan galop, dat is vrij gebruikelijk. Vanuit draf dendert hij nog makkelijker onder me uit dan in stap, ook mijn instructie zegt het vanuit stap te proberen omdat ik hem makkelijker bij mekaar kan rijden dan in draf. Maar evengoed bedankt voor je tip!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:00

leeneliefje schreef:
Frieswytske,

Sorry, maar dan is je instructie ook fout. De basis hoort eerst vanuit draf in galop te zijn. En als jouw dat al niet goed lukt. Dan moet je daaraan werken en niet direct voor de oefening stap-galop. Staat niet voor niets zo in de opbouw van de proeven. Vanaf de M hoef je pas vanuit stap in galop te gaan. En niet al in de B. Je moet je niet gaan aanpassen aan het niveau van wat je paard heeft gelopen. Je moet rijden op het niveau dat jij bent.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:08

Dat vraag ik me ook af. Ik heb ook wel eens moeite met aan galopperen vanuit de draf. Vanuit de stap kan ik en mijn paard dat veel beter. Mijn paard loopt nog lang geen M/Z en toch is dat zo. Ik weet van mezelf dat ik te veel mee naar voren ga zitten en een beetje in de hulp blijf hangen als ze niet aanspringt. Vanuit de stap kan ik dat veel beter reguleren en weet mijn paard precies wat de bedoeling is. Wat is daar dan mis mee? Natuurlijk blijf ik ook de overgang draf galop oefenen. Uiteindelijk moet dat natuurijk ook goed bevestigt & getraind worden.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:09

Mijn bijrijder heeft het zelfde probleem, bij mij gallopeert het paard vanzelf, bij haar elke keer een drama, vanuit stap lukt wel goed, en in het bos gaat het ook vanzelf. Probleem van mijn bijrijder is haar zit, ze heeft echt moeite met doorzitten en daarbij letten op gewichtshulpen, in stap zitten is veel gemakkelijker. Dus nu gaan we de galop eventjes laten voor wat het is en eerst aan de houding werken.

Mijn supergevoelig paard weigert nu eenmaal aan te springen als je niet recht zit.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 11:17

Paard is Z startgericht en is gewoon totaal andere en veel verfijndere hulpen gewend dan die ik geef. Paard hoeft niet meer te leren, ik moet het leren! :P

En in de discussie over stap-galop of draf-galop is voor beide kanten wel iets te zeggen, op de manege leer je natuurlijk ook eerst vanuit draf galloperen etc. Maar het probleem is nou juist dat hij na mijn hulp in een soort snelle draf 'valt'. En vanuit stap dendert hij niet zo makkelijk weg in draf. Als ik al draaf is mijn evenwicht minder goed en kan ik de hulp minder goed geven. Tuurlijk is dit een probleem in de basis en hier ben ik al hard mee bezig (en maak progressie :) ) maar voor nu doe ik het op aanraden van mijn instructie vanuit de stap. Evengoed bedankt voor het meedenken natuurlijk!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:44

Goed idee om de eigenaresse te vragen, zij weet precies waar alle knopjes zitten :j

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:51

Het is niet echt een discussie over wat je nu eerst moet doen, nee het is gewoon dat je stappen overslaat in de training, en dat kan echt niet, als je een huis gaat bouwen zet je ook niet eerst het dak en dan pas de fundering.
Je zegt vanuit de draf versnelt mijn paard een beetje ongecontroleerd, dus daar zien we al duidelijk dat het ritme en relaxatie er niet meer aanwezig is, zonder deze is training onmogelijk, het gaat hem dus eigenlijk niet om de draf en ook niet om de galop, als je die andere puntjes eerst op orde krijgt, zal blijken dat je eerdere probleem als sneeuw voor de zon ineens blijkbaar verdwenen is, het is een heel andere manier van denken en probleembenadering dus.
Het probleem is dus eerder een communicatie probleem waaruit het paard dan opmaakt ik versta mijn ruiter niet dus zal ik zelf maar iets gaan ondernemen.
Je zegt zelf dat je paard Z-startgerechtigd is, dus dat paard kan idd alle overgangen zowel vanuit stilstand als vanuit stap en draf maken, zelfs met zijn vinger in zijn neus, maar aan jou om je hulpen verstaanbaar over te brengen, en vooral rust en veiligheid en vertrouwen te brengen in heel de vraagstelling.
Het gaat het er hem dus niet over hoe je je paard kan tegenhouden, nee het paard wordt door jou eigenlijk in een toestand gebracht dat hij enkel uit onzekerheid even wil wegvluchten.
Dit is een mentaal probleem, elkaar even niet begrijpen.
Aan jou om dus anders te leren denken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 13:57

aeolusnr1 schreef:
Het is niet echt een discussie over wat je nu eerst moet doen, nee het is gewoon dat je stappen overslaat in de training, en dat kan echt niet, als je een huis gaat bouwen zet je ook niet eerst het dak en dan pas de fundering.
Je zegt vanuit de draf versnelt mijn paard een beetje ongecontroleerd, dus daar zien we al duidelijk dat het ritme en relaxatie er niet meer aanwezig is, zonder deze is training onmogelijk, het gaat hem dus eigenlijk niet om de draf en ook niet om de galop, als je die andere puntjes eerst op orde krijgt, zal blijken dat je eerdere probleem als sneeuw voor de zon ineens blijkbaar verdwenen is, het is een heel andere manier van denken en probleembenadering dus.
Het probleem is dus eerder een communicatie probleem waaruit het paard dan opmaakt ik versta mijn ruiter niet dus zal ik zelf maar iets gaan ondernemen.
Je zegt zelf dat je paard Z-startgerechtigd is, dus dat paard kan idd alle overgangen zowel vanuit stilstand als vanuit stap en draf maken, zelfs met zijn vinger in zijn neus, maar aan jou om je hulpen verstaanbaar over te brengen, en vooral rust en veiligheid en vertrouwen te brengen in heel de vraagstelling.
Het gaat het er hem dus niet over hoe je je paard kan tegenhouden, nee het paard wordt door jou eigenlijk in een toestand gebracht dat hij enkel uit onzekerheid even wil wegvluchten.

Kan het hier alleen maar mee eens zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:01

Bij jonge paarden kun je soms ook beter eerst stap-galop doen dan draf-galop. Dat je dan op een standaard opbouw mist is onzin. Niet ieder paard is hetzelfde.
Overigens wordt hier al in de lage klassen stap-galop gevraagd, nog voor de zijgangen geintroduceerd worden. KNHS opbouw is niet heilig.

Hoe dan ook is het iets wat TS moet leren, maar blijkbaar is ze daar mee bezig toch.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:14

Ik denk dat je hem nog wat meer terug moet nemen in de draf (meer geslotenheid) en dan luchtiger in je hand moet zijn (meer op eigen benen) en ja, met je buitenbeen aanspringen maar ook met je heup.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 16:29

aeolusnr1 schreef:

Hier ben ik het mee eens, maar in mijn training wil ik ook de galop meepakken en wil dat zo rustig mogelijk doen. Nu is dat voor mij nog vanuit de stap maar ik begrijp dat dit vanuit draf ook moet kunnen. En wat je zegt over die communicatie, ik heb ook het gevoel dat het een soort verwarring is en dan maar gewoon doordraven zijn reactie is.

Als kanttekening : ik rijd dit paard nog niet heel lang, ik denk zo'n 2/3 maanden, ik moet dus nog erg wennen! En hij aan mij :)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 16:31

Sizzle schreef:
Bij jonge paarden kun je soms ook beter eerst stap-galop doen dan draf-galop. Dat je dan op een standaard opbouw mist is onzin. Niet ieder paard is hetzelfde.
Overigens wordt hier al in de lage klassen stap-galop gevraagd, nog voor de zijgangen geintroduceerd worden. KNHS opbouw is niet heilig.

Hoe dan ook is het iets wat TS moet leren, maar blijkbaar is ze daar mee bezig toch.

Klopt! En het vreemde is dat ik al verschillende paarden heb gereden waarbij er geen enkel probleem bestond. Het is gewoon de combinatie hij + ik, maar zoals je zegt, ik ben er mee bezig en het komt vast en zeker goed.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 16:35

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:50

Ziet er alle bij best wel mooi uit hoor.
rustig en vrij ontspannen.
ga zo verder zou ik zeggen.
wel opletten niet te veel buiging vragen, net iets losser laten, verder echt wel mooi.

leeneliefje schreef:
Hier heb ik beeldmateriaal waarbij ik een stap-galop overgang doe. Het is een ander paard maar deze had ook moeite met aan galopperen. Uiteindelijk ging het zo : https://instagram.com/p/sKxqwljcpl/?tak ... leenbakker (klik voor filmpje)

Hier een filmpje van het betreffende paard, hier zit hij al in galop, maar toch voor de beeldvorming.
https://instagram.com/p/0Nae-jDcoC/?tak ... leenbakker

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 16:53

Dankjewel Aeolusnr1, ik vind het zo frustrerend dat de rest inderdaad vrij netjes gaat en net dit ene puntje steeds een miscommunicatie is. Maargoed, zoals gezegd, ik rijd hem nog niet zo lang dus komt wel.

Je hebt gelijk in dat ik te veel buiging vraag, moet mezelf echt afleren om te veel aan de binnenkant te zitten. _-:(

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:59

Ik herken je probleem! Bij mij ligt het helemaal aan mezelf en mijn houding als mijn paard niet (goed) aanspringt. Ik merk (spiegels en filmpjes zijn heeel handig) dat ik als het ware voorover duik omdat ik mijn paard in galop wil helpen / tillen. Dat helpt natuurlijk niet, omdat ik dan het paard uit evenwicht breng, en mijn gewicht erbij gooi op z'n voorhand, waardoor die niet weg kan. Mijn belangrijkste tip is dus: zitten! Schouders terug houden. En wat mij ook heel goed helpt is mijn handen wat hoger houden.

Dan wil ik je ook nog twee tips / opties mee geven voor het aanspringen in galop vanuit draf. Ik gebruik beide, afhankelijk van welk paard ik rij en wat dit paard het moeilijkst vindt. Mijn ruin vindt het vooral lastig om
a) aan te springen in de goede galop (bedenk gelijk het voordeel: contra-galop zal geen probleem zijn :D )
b) vanuit een rustige draf aan te springen

Eerste wat je kunt doen is:
- lichtrijden op het verkeerde been; het buitenachterbeen moet als eerste aanspringen, dus als je precies op dat moment gaat staan (i.p.v. zitten), is jouw gewicht van dat been af en heeft je paard meer ruimte op aan te springen
- ietsje stelling vragen door je binnenhand op te tillen (dus niet naar binnen brengen); als je je hand iets optilt, buigt de hals net achter het hoofd (daar waar stelling hoort te zitten)
- binnenbeen eraan, buitenbeen achter de singel aandrijven en tegelijkertijd je buitenhand sluiten om het tempo te helpen controleren

Tweede:
- op de volte wijken van een grote naar een kleine volte (met iets buitenstelling)
- vervolgens van binnen naar buiten wijken; als je de goede reactie krijgt (paard wijkt voor binnenbeen), leg je je buitenbeen naar achteren om aan te springen.

De merrie die ik bijrijdt, heeft ZZ-nogwat gelopen en kan alle 'kunstjes', maar als ik naar voren duik om aan te springen, krijg ik standaard hoog tempo draf met neus in de lucht. Alsof ze wil zeggen "ja zeg, zo doen we dat niet!"

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 11:31

Dankjewel Hilary voor je uitgebreide uitleg. Een paard wat verder is dat jij (in mijn geval dan) brengt niet alleen maar voordelen met zich mee. Die volte openen met je binnenbeen en dan aanspringen is een goede inderdaad, ga ik eens proberen! :) Thanks.

Ik moet ook echt letten op m'n houding, m'n balans is gewoon nog niet goed genoeg om netjes door te zitten, dat is mijn reden ook om vanuit stap aan te springen. En ik ben hard aan het werk om m'n balans wel goed te krijgen maar dat heeft tijd en vlieguren nodig natuurlijk

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:54

Graag gedaan!
Ik merkte bij mijn ruin dat hij het in het begin erg spannend vond om aan te springen; als ik dan ging doorzitten (zoals het volgens het boekje moet), ging hij dribbelen en kwam hij tegen de hand door spanning. Dan kon ik natuurlijk niet meer fatsoenlijk doorzitten en ging ik ook allerlei verkeerde spieren aanspannen. Goed, rustig en gecontroleerd aanspringen lukte dan echt niet meer. Door licht te blijven rijden en aan te springen op de lange zijde, haalde ik als het ware dat moment waarop spanning ontstond weg.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 20:13

Even een kleine update. Vandaag gereden met de eigenaresse erbij. Die heeft me heel goed geholpen. Ik rijd nu met sporen en dat scheelt al heel erg. Verder ga ik voor het aangaloperen op de volte en laat ik hem wijken voor mijn binnen been. Hierdoor staat hij al goed en in combinatie met de sporen kunnen we een hele nette overgang rijden. Ik ben er erg blij mee :)

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:33

Fijn dat je vooruitgang hebt geboekt! Hopelijk blijft het zo en gaat het nog vooruit :)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:34

Ben blij dat de tip goed heeft geholpen!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:45

Top! Filmpje? ;)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 12:26

Gisteren weer gereden en de overgang is nu bevestigd. Kan het nu ook gewoon netjes in de hoek of op de volte zonder te wijken voor m´n binnen been.
Filmpje is er nog niet hilary! Misschien kan ik m´n vriendje morgen zo gek krijgen :))

Bedankt voor de tips mensen! Ben zo opgelucht dat het nu gaat. Was heel vervelend