Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
leeneliefje schreef:Frieswytske,
Ik geef juist aan dat het vanuit stap makkelijker gaat dan galop, dat is vrij gebruikelijk. Vanuit draf dendert hij nog makkelijker onder me uit dan in stap, ook mijn instructie zegt het vanuit stap te proberen omdat ik hem makkelijker bij mekaar kan rijden dan in draf. Maar evengoed bedankt voor je tip!
leeneliefje schreef:Frieswytske,
Ik geef juist aan dat het vanuit stap makkelijker gaat dan galop, dat is vrij gebruikelijk. Vanuit draf dendert hij nog makkelijker onder me uit dan in stap, ook mijn instructie zegt het vanuit stap te proberen omdat ik hem makkelijker bij mekaar kan rijden dan in draf. Maar evengoed bedankt voor je tip!
aeolusnr1 schreef:Het is niet echt een discussie over wat je nu eerst moet doen, nee het is gewoon dat je stappen overslaat in de training, en dat kan echt niet, als je een huis gaat bouwen zet je ook niet eerst het dak en dan pas de fundering.
Je zegt vanuit de draf versnelt mijn paard een beetje ongecontroleerd, dus daar zien we al duidelijk dat het ritme en relaxatie er niet meer aanwezig is, zonder deze is training onmogelijk, het gaat hem dus eigenlijk niet om de draf en ook niet om de galop, als je die andere puntjes eerst op orde krijgt, zal blijken dat je eerdere probleem als sneeuw voor de zon ineens blijkbaar verdwenen is, het is een heel andere manier van denken en probleembenadering dus.
Het probleem is dus eerder een communicatie probleem waaruit het paard dan opmaakt ik versta mijn ruiter niet dus zal ik zelf maar iets gaan ondernemen.
Je zegt zelf dat je paard Z-startgerechtigd is, dus dat paard kan idd alle overgangen zowel vanuit stilstand als vanuit stap en draf maken, zelfs met zijn vinger in zijn neus, maar aan jou om je hulpen verstaanbaar over te brengen, en vooral rust en veiligheid en vertrouwen te brengen in heel de vraagstelling.
Het gaat het er hem dus niet over hoe je je paard kan tegenhouden, nee het paard wordt door jou eigenlijk in een toestand gebracht dat hij enkel uit onzekerheid even wil wegvluchten.
Dit is een mentaal probleem, elkaar even niet begrijpen.
Aan jou om dus anders te leren denken.
aeolusnr1 schreef:Het probleem is dus eerder een communicatie probleem waaruit het paard dan opmaakt ik versta mijn ruiter niet dus zal ik zelf maar iets gaan ondernemen.
Je zegt zelf dat je paard Z-startgerechtigd is, dus dat paard kan idd alle overgangen zowel vanuit stilstand als vanuit stap en draf maken, zelfs met zijn vinger in zijn neus, maar aan jou om je hulpen verstaanbaar over te brengen, en vooral rust en veiligheid en vertrouwen te brengen in heel de vraagstelling.
Het gaat het er hem dus niet over hoe je je paard kan tegenhouden, nee het paard wordt door jou eigenlijk in een toestand gebracht dat hij enkel uit onzekerheid even wil wegvluchten.
Dit is een mentaal probleem, elkaar even niet begrijpen.
Aan jou om dus anders te leren denken.
Sizzle schreef:Bij jonge paarden kun je soms ook beter eerst stap-galop doen dan draf-galop. Dat je dan op een standaard opbouw mist is onzin. Niet ieder paard is hetzelfde.
Overigens wordt hier al in de lage klassen stap-galop gevraagd, nog voor de zijgangen geintroduceerd worden. KNHS opbouw is niet heilig.
Hoe dan ook is het iets wat TS moet leren, maar blijkbaar is ze daar mee bezig toch.
leeneliefje schreef:Hier heb ik beeldmateriaal waarbij ik een stap-galop overgang doe. Het is een ander paard maar deze had ook moeite met aan galopperen. Uiteindelijk ging het zo : https://instagram.com/p/sKxqwljcpl/?tak ... leenbakker (klik voor filmpje)
Hier een filmpje van het betreffende paard, hier zit hij al in galop, maar toch voor de beeldvorming.
https://instagram.com/p/0Nae-jDcoC/?tak ... leenbakker