Met 1 been aandrijven of 2?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:48

Vooruit is twee benen. Zijgangen wisselt soms 1 been, maar bij travers bijv gebruik ik vaak beide benen. Eerst binnen binnenbeen voor buiging, daarna buitenbeen licht naar achteren leggen om de achterhand naar binnen te laten komen maar binnenbeen blijft waken.

Tabaluga12

Re: Met 1 been aandrijven of 2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:51

Vooruit gaan, genoeg vooruit gaan, actief genoeg vooruit gaan, met genoeg afdruk vooruit gaan?!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:39

Aandrijven

Joscelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 17:50

DromenLies schreef:
Joscelyn schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=U5HWhvDV9gw

Ik gebruik deze manier: druk twee benen = vooruit, druk één kant = zijgang, intens stootje 'omhoog' = activeren achterbeen.

In welke situatie wil jij dat het paard vooruit gaat zonder zijn achterbeen te activeren?

Ja, het achterbeen is in principe altijd 'actief' als een paard in beweging is, maar dat betekent niet dat het optimaal ondertreedt. Als een paard z'n binnen achterbeen naar mijn zin te traag is of niet ver genoeg ondertreedt, krijgt ie van mij een stootje op het moment dat ie dat binnen achterbeen optilt, dat noem ik activeren.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:02

san4nie schreef:
Bij de orun cursus hadden wij het inderdaad zoals N0a hier boven zegt. Doordat je paard met zijn lichaam heen en weer gaat in draf bijvoorbeeld, kom je om en om tegen de buik aan. Dat is zegmaar als ondersteuning. Dus niet been compleet afsteken en niet constant met 2 benen aanknijpen. Bij mij zelf is 1 been opzij en 2 benen naar voren. Natuurlijk in combinatie met gewichts en teugel hulpen.

OMG dan lopen ze wel heel erg achter daar bij de orun.....

Een paard moet op eigen benen lopen , en zeker niet elke pas ondersteund worden.
Denk eens aan een tikkende klok, naar verloop van tijd hoor je die niet meer.
Een paard wordt steeds botter aan de hulpen als je altijd maar drijft.

Dus been stil en lang en alleen drijven indien nodig, en dan ook meteen reactie verlangen.

Hoe creeert men slechte instructeurs...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:09

CM_ schreef:
san4nie schreef:
Bij de orun cursus hadden wij het inderdaad zoals N0a hier boven zegt. Doordat je paard met zijn lichaam heen en weer gaat in draf bijvoorbeeld, kom je om en om tegen de buik aan. Dat is zegmaar als ondersteuning. Dus niet been compleet afsteken en niet constant met 2 benen aanknijpen. Bij mij zelf is 1 been opzij en 2 benen naar voren. Natuurlijk in combinatie met gewichts en teugel hulpen.

OMG dan lopen ze wel heel erg achter daar bij de orun.....

Een paard moet op eigen benen lopen , en zeker niet elke pas ondersteund worden.
Denk eens aan een tikkende klok, naar verloop van tijd hoor je die niet meer.
Een paard wordt steeds botter aan de hulpen als je altijd maar drijft.

Dus been stil en lang en alleen drijven indien nodig, en dan ook meteen reactie verlangen.

Hoe creeert men slechte instructeurs...

Helemaal mee eens :j

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:45

"NOa" je vergist je hier blijkbaar heel even.
Het is niet wanneer een been naar achter gaat dat je moet aandrijven maar net bij het naar voren gaan, dan kan dit de stap net iets ruimer maken en dus meer vooruit.
Als ruiter voel je dan die kant iets zakken, en dat zakken geeft aan dat dit been van de grond is.
In principe moet een paard reageren op een beenhulp, en eens in beweging zou hij in die gang rustig moeten blijven doorgaan tot jij als ruiter hem iets anders vraagt, dus eigenlijk zou het paard als het ware zelf zijn tempo moeten behouden, dus niet elke stap extra gaan aandrijven. (af en toe zal het wel nodig blijken te zijn om even toch een kleine correctie te geven en dus zo een beetje ondersteunend werken, maar de gedachte moet zijn dat het paard zichzelf in de gang en takt bezig blijft houden)
Aandrijven voorwaarts is met 2 benen.
zijgangen is met 1 been.

N0a schreef:
Ik heb geleerd om in de takt te drijven. Binnen, buiten, binnen, buiten. (Dus wanneer het been naar achter gaat)
In galop met twee tegelijk. Zijgangen leg ik mijn been aan en begrens met mijn andere been.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:49

Simpelman schreef:
DromenLies schreef:
In welke situatie wil jij dat het paard vooruit gaat zonder zijn achterbeen te activeren?

Met "het activeren" van het achterbeen kom je niet ver.
Het gaat uiteindelijk om de afdruk....

Voorwaarts gaan is gecompliceerder dan een beetje met een been porren.
Door beide kuiten aan te spannen vanuit kruis en knieën zal een paard zijn buikspieren aanspannen, de rug opbollen en de schoft naar voren willen brengen, het is van daar uit dat het met het achterste been zal gaan afdrukken en het diagonale voorbeen naar voren brengen.

Exactly my point.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:20

aeolusnr1 schreef:
"NOa" je vergist je hier blijkbaar heel even.
Het is niet wanneer een been naar achter gaat dat je moet aandrijven maar net bij het naar voren gaan, dan kan dit de stap net iets ruimer maken en dus meer vooruit.
Als ruiter voel je dan die kant iets zakken, en dat zakken geeft aan dat dit been van de grond is.
In principe moet een paard reageren op een beenhulp, en eens in beweging zou hij in die gang rustig moeten blijven doorgaan tot jij als ruiter hem iets anders vraagt, dus eigenlijk zou het paard als het ware zelf zijn tempo moeten behouden, dus niet elke stap extra gaan aandrijven. (af en toe zal het wel nodig blijken te zijn om even toch een kleine correctie te geven en dus zo een beetje ondersteunend werken, maar de gedachte moet zijn dat het paard zichzelf in de gang en takt bezig blijft houden)
Aandrijven voorwaarts is met 2 benen.
zijgangen is met 1 been.

N0a schreef:
Ik heb geleerd om in de takt te drijven. Binnen, buiten, binnen, buiten. (Dus wanneer het been naar achter gaat)
In galop met twee tegelijk. Zijgangen leg ik mijn been aan en begrens met mijn andere been.

Uhh, excuus dat moest uiteraard zijn naar voren. :+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:26

N0a schreef:

voor gelijk tempo je niet te blijven drijven..

het is mij dat ook ooit verteld op de manege zoals jij aangeeft, maar feitelijk is dat een uitvergroting van je benen er wakend aan houden..

als je je hielen uitstrekt en meegaat in de beweging van je paard, dus in veert op je enkels en je boven benen los (dus niet klemmen), dan wordt spant en ontspant je kuitspier licht in het ritme van de takt.. je hoeft dit niet met drijven te bevestigen, zoals soms vertelt wordt.

als het paard meer activeit moet hebben, dan drijf je pas bij.
vergelijk het met autorijden.. als je op een lege weg rijd en je wilt alleen vooruit, dan heb je je voet stil op een bepaalde stand van het gaspedaal tenzij je sneller of juist langzamer. Een andere instructrice vertelde mij ooit: je bent toch ook niet aan het pompen op het gaspedaal en als je je auto werkt zoals hij hoort te werken, dan geef je gas en blijft je auto in het zelfde tempo doorlopen tot je anders aangeeft.. zo werkt het eigenlijk met een paard dat goed aan de hulpen staat ook.

elieneke_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:29

drijven met 2 benen, en niet constant (dan went het paard)
eerst duwen, geen reactie?
stampje, nog geen reactie?
Stampje en zweep!
Alles heel snel op elkaar laten volgend.
Ook niks in het ritme van het paard doen, als je benen wilt geven geef je heel snel een paar stampjes met de benen (echt heel snel) en daarna blijf je er met je been af ;)
Dit is naar mijn ervaring het beste

P_Fashion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:39

Ik heb ook geleerd druk met kuit geven met twee benen. Geen reactie been. Geen reactie zweep, en dan wil ik een felle reactie zien (een bok en/of flink vooruit). Voorwaarts op een kuit druk en verder niet aanzitten met de benen tenzij er iets moet veranderen (zoals wijken). Stil blijven zitten dan moet het paard blijven lopen in het ritme wat jij hem hebt aangegeven. Als je constant moet drijven ziet het er onrustig uit.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:17

elenaMM77 schreef:
N0a schreef:

voor gelijk tempo je niet te blijven drijven..

het is mij dat ook ooit verteld op de manege zoals jij aangeeft, maar feitelijk is dat een uitvergroting van je benen er wakend aan houden..

als je je hielen uitstrekt en meegaat in de beweging van je paard, dus in veert op je enkels en je boven benen los (dus niet klemmen), dan wordt spant en ontspant je kuitspier licht in het ritme van de takt.. je hoeft dit niet met drijven te bevestigen, zoals soms vertelt wordt.

als het paard meer activeit moet hebben, dan drijf je pas bij.
vergelijk het met autorijden.. als je op een lege weg rijd en je wilt alleen vooruit, dan heb je je voet stil op een bepaalde stand van het gaspedaal tenzij je sneller of juist langzamer. Een andere instructrice vertelde mij ooit: je bent toch ook niet aan het pompen op het gaspedaal en als je je auto werkt zoals hij hoort te werken, dan geef je gas en blijft je auto in het zelfde tempo doorlopen tot je anders aangeeft.. zo werkt het eigenlijk met een paard dat goed aan de hulpen staat ook.

Ik heb het verderop in het topic iets duidelijker uitgelegd wat ik bedoelde, het staat er een beetje verkeerd.

In rust 'drijf' je in takt. Je been laat je afhangen en de buik schommelt er automatisch tegen aan. Bij meer activiteit rij ik voorwaarts met 2 kuiten. Zijgangen met 1 kuit en begrenzen met de andere.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:19

Vooruit is 2 kuiten, op een licht kneepje wegstappen/draven. Dan moet ie ook blijven lopen zonder constant aan te drijven, want ik heb geen zin in benengezwaai van mijn kant.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:34

Simpelman schreef:
Door beide kuiten aan te spannen vanuit kruis en knieën zal een paard zijn buikspieren aanspannen, de rug opbollen en de schoft naar voren willen brengen, het is van daar uit dat het met het achterste been zal gaan afdrukken en het diagonale voorbeen naar voren brengen.

Dat is de theorie, en wat je uiteindelijk bewerkstelligt met je hulpen. Er is niet altijd een directe relatie tussen de hulp die je geeft en de fysieke reactie van het paard. Het blijft ook een kwestie van conditioneren...

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 19:22

Ik heb nu centered riding rijlessen en ik leer niet met beiden benen te gelijk te drijven. Als mijn paard haar hoofd naar buiten loopt geeft ik een kneepje met mijn binnenbeen, dan komt haar hoofdje weer recht ervoor. Wil ik een draai maar link maken, dat moet ik mijn navel 'laten kijken' naar waar ik naar toe wil en geef ik een kneepje met mijn buitenbeen. Als ik even wil zeggen "hey paardje even koppie bij mij graag" dan een kneepje met het binnenbeen. Het paard reageert erg goed. Ik hoef niet continu te drijven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:45

Maar wie leert er dan wel om continue met beide benen te drijven?
Niemand toch hoop ik.
Kijken waar je heen gaat en zo dus ook je lijf " meenemen" is toch ongeveer les 1 bij elke normale instructeur.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:41

Kendra schreef:
Simpelman schreef:

Dat is de theorie, en wat je uiteindelijk bewerkstelligt met je hulpen. Er is niet altijd een directe relatie tussen de hulp die je geeft en de fysieke reactie van het paard. Het blijft ook een kwestie van conditioneren...

Op de juiste manier gegeven hulpen zijn biomechanisch.
Hierop is de Klassieke Rijkunst gebaseerd.

nilover09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:48

Ja dat denk ik ook!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:57

Ook dat is een opvatting... Western kent bijvoorbeeld andere hulpen - en Anky leert haar paarden een aantal zaken puur op stem aan.
Een andere vraag is of de klassieke rijkunst niet vooral verklarend is in plaats van instruerend; oftewel: is diepgaande kennis van biomechanica nodig om de juiste hulpen te kunnen geven?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:58

Wat ik heb geleerd: in stap binnen buiten drijven met de gang mee, omdat je dan zoveel mag drijven als je wil, hij mag niet draven. In draf dan wel met 2 benen tegelijkertijd (bij het verzamelen soms ook afwisselend, om teveel vooruit te gaan te voorkomen)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:22

Dat doe ik ook damned. Mijn paard loopt vrij kort van zichzelf. Door te drijven waar het achterbeen van de grond komt gaat hij ruimer stappen. Ik doe dit natuurlijk geen hele zijde maar bv 2x, been weer stil. Voor ons werkt dit fijn.

Aandraven is uiteraard gewoon met 2 benen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:25

Kendra schreef:
Ook dat is een opvatting... Western kent bijvoorbeeld andere hulpen - en Anky leert haar paarden een aantal zaken puur op stem aan.
Een andere vraag is of de klassieke rijkunst niet vooral verklarend is in plaats van instruerend; oftewel: is diepgaande kennis van biomechanica nodig om de juiste hulpen te kunnen geven?

Western en "Anky" zijn geen Klassieke Rijkunst.
Je hebt voor Klassieke hulpen geen diepgaande kennis nodig van biomechanica, alleen maar een diepgaande kennis van KD tesamen met een goed ontwikkeld rijkunstig gevoel.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:30

N0a schreef:
Iedereen die aangeeft dat ze met 2 benen drijven, als jij je been laat afhangen drijf je automatisch in de takt om en om. Buik van het paard raakt automatisch om en om de je kuit. Je kunt er dan zelf voor kiezen om meer reactie te vragen door de kuitdruk te verhogen. Dat verschilt dus weer per ruiter hoe je die kuitdruk verhoogt. Het paard ervaart dus altijd kuitdruk in een kleine mate, grote hulpen doe je uiteraard niet iedere pas.

Dit is (voor mij) het enige correcte, hoewel drijven hier niet echt het juiste woord is. Drijven is voor mij actief been geven. Dit is gewoon een ontspannen been langs je paard houden. Het paard komt dan de drijvende hulp als het ware vanzelf halen. Met twee benen drijven is onzinnig en verwarrend, je paard kan immers maar 1 been tegelijk optillen.

Een verhelderende quote van John Swaab over dit onderwerp:
“Kijk, ik ga er vanuit dat je nooit met twee benen tegelijk kunt drijven, want dan drijf je ook dat been wat je paard net neerzet. Je moet juist dat been dat hij op wil gaan tillen, aanmoedigen om het verder naar voren te zetten. Dus je moet drijven met je kuit rechtsachter, linksachter, rechtsachter enzovoorts en niet met twee kuiten tegelijk. En dat is natuurlijk heel logisch als je er over nadenkt, maar niemand vertelt jou dat je niet met twee benen tegelijk moet drijven.”

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:33

Kijk goed, Klassieke Dressuur door meerdere ruiters van aanzienlijk niveau gepraktiseerd bij jongere paarden.