Hoe herken je een goede instructie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Re: Hoe herken je een goede instructie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:02

Een instructeur die in mogelijkheden denkt. Ik heb zelf een handicap, en zij zoekt altijd nieuwe manieren om te zorgen dat we als combinatie nog steeds doorgroeien. Wat niet linksom lukt, lukt rechtsom.

Equinext

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 21:55

Zo ongeveer al het bovenstaande!

Daarnaast vind ik het ook altijd heel belangrijk dat het qua karakter klikt. Sommige mensen hebben behoefte aan een strenge instructeur, of iemand die heel zakelijk is. Ik vind zelf een wat meer persoonlijke band fijner en hou ook van een grapje op zijn tijd. Het is ook goed om dezelfde ambitie te hebben, zo voorkom je misvattingen over je attitude of motivatie.

Succes met je zoektocht! :)

Smudge

Re: Hoe herken je een goede instructie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:24

Een goede instructeur vind ik iemand die mij tijdens het rijden kan helpen vooruitgang te boeken, maar mij ook kan vertellen wáárom dit wel werkt voor mij en mijn paard en een andere benadering niet of minder goed en hoe ik verder kom als we eventjes vast zitten.

Er zijn veel instructeurs die je tijdens een les goed bezig kunnen houden, maar je hebt niets meer aan die bezigheidstherapie als je zelf rijdt.

Daarnaast inderdaad een karakter klik. Ik wil ook een instructeur waarmee ik dingen kan bespreken als het rijden even niet lekker gaat en een instructeur die mij aan het werk durft te zetten. Een zachte instructeur werkt voor mij niet, terwijl dat voor jouw misschien wel goed werkt.

Maak een lijstje met je trainingsdoelen en kijk of je instructeur daar aan voldoet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:33

Een goede instructrice is voor mij iemand die de problemen bij ruiter en paard signaleert. Die problemen benoemt en met rijkunstige oefeningen komt om het probleem op te lossen. Daarbij rustig uitlegt hoe de oefening in elkaar steekt, wat dit doet met het paard. Me net zolang laat herhalen totdat ik het goede gevoel heb overgenomen en de oefening goed toepast.
Een goede instructrice heeft geduld, schuwt de confrontatie niet en blijft eindeloos herhalen en onder de aandacht brengen als ik wat scheef zit of paard me op rechter bil gooit door haar scheefheid etc. Namelijk door het eindeloos herhalen voel ik zelf op een gegeven ogenblik, nu gaat het goed en nu gaat het fout.
Een goede instructrice signaleert de vooruitgang en is precies op het goede moment daar met het compliment. Maar als het geheel geen compliment waard is dan geeft ze dit niet.
Een goede instructrice is goud waard en zelfs als er al jaren door verhuis naar Frankrijk geen les meer is ontvangen voel ik nog steeds de enorme bagage die ik van haar heb meegekregen. Ik ben dankbaar dat ik het geluk had dat mijn laatste instructrice een top instructrice was en wat zou ik ooit nog eens graag van haar les krijgen in plaats van op een afstand via filmpjes.
Maar zelfs nu nog na al die jaren, kan ik zeggen : "ze heeft me zoveel bagage en basis mee gegeven, dat ik nog steeds met plezier mijn dressuur oefeningen kan doen en stapje voor stapje vooruitgang boek". Ondanks dat ik haar altijd heel erg zal missen!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:39

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 06:22

Naast wat al gezegd is, vind ik het leren voelen erg belangrijk. Iemand die je stimuleert tijdens de les om zelf te leren ontdekken waar de foutjes zitten. 99% zitten die toch bij jou als ruiter.
Als je leert voelen wat en waarom er gebeurd, kan je zelf met verder rijden. En mogelijke problemen eerder herkennen. Doordat je bewust bent van jou lijf en de reactie van jou paard daarop.

Iemand die naar jou en je paard kijkt, lange en kortere termijn doelen stelt. Zodat je weet waar je heen moet, zonder dat er tijds druk op zit.

Iemand die er niet alleen voor je is tijdens je les, ook met je mee denkt met de verdere gezondheid van je paard, zadelmaker, fysio, etc. Ik zeg niet dat hij/zij daar alle verstand van moet hebben maar vind het wel fijn als ze je door kunnen sturen.

pikeurmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:13

een goeie instructie houd voor mij in dat ik het gevoel krijg dat ik vooruit ga met rijden.
en dat ze kunnen onderbouwen wat ze zeggen.
en die jouw en je paard als team ziet.want je doet het met jullie beiden.