aan de kletter met je ponykindje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

Re: aan de kletter met je ponykindje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 12:07

De ouders vonden het ook zeer hilarisch en het meisje kan er nu gelukkig om lachen en heeft alleen wat spierpijn

Is wel even een goed leer puntje geweest en ze had idd al de conclusie getrokken om maar niet meer naast elkaar te galopperen en al helemaal niet in te halen

Ik was net al die tijd zo voorzichtig geweest en netjes een langzaam tempo aangehouden :')

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:12

Zelf stoppen, zodat er voor de pony geen reden is om door te gaan, en heel duidelijk maken aan pony en kind niet ernaast.

Met galopperen (ook met de volwassenen) Zat ik bijna constant naar achteren te kijken welke pony/paard er enigszins aanstalten maakte om er mogelijk langs te gaan, En dus meteen een correctie op kon geven in zin naar ruiter toe, of paard blokkeren. (Mijn eigen paard was er zelfs zo bedreven in, dat ze dat al uit zichzelf ging doen :') )

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:12

Dan is er achteraf gelukkig weinig aan de hand!
Hier leert zij gelukkig ook van. Je kan het wel zeggen maar zelf ervaren doet toch meer met je.
En alleen maar fijn dat niemand er wat van over heeft gehouden :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:29

Ik denk dat je heel blij mag zijn dat het goed is afgelopen en dat het meisje er achteraf om kan lachen. Gelukkig zijn kinderen flexibel en weinig bewust van gevaren (wat ook meteen een extra reden is om voorzichtig te zijn). Maar realiseer jij je wel dat jij als eigenaar van de pony en volwassen (?) begeleider 100% verantwoordelijkheid draagt en juridisch aansprakelijk bent in het geval dat het misgaat? De eigenaar van het paard is in dat soort gevallen altijd aansprakelijk en in dit geval is de bijrijder ook nog eens een kind van 9! Ik zou dus wat minder luchtig omgaan met dit hele voorval en je verantwoordelijkheid nemen. Dus: zorgen dat het meisje eerst kan lezen en schrijven met de pony in de rijbak voor ze weer met jou mee naar buiten mag, en dan inderdaad eerst aan een touwtje.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 14:55

Uiteraard gaan we dit anders aanpakken komende tijd :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:16

Vervelend dat het gebeurd is, gelukkig niemand iets aan over gehouden.

Mijn buurmeisje (8 jaar) rijdt ook wel eens op mijn D pony. Het meisje is nog redelijk onervaren
maar mijn pony is echt super mak/braaf. Als ik er naast fiets luistert de pony eigenlijk alleen naar
mijn 'hulpen' (stem). Alleen met deze pony maak ik deze ritten, anders zou ik het risico echt niet nemen.
Meisje mag op de manege niet galopperen want ze zit in de beginnersgroep (ik vind het belachelijk..
galopperen hoort toch gewoon bij het rijden?) Ze rijdt al bijna een jaar. Naast mij laat ik de pony gewoon galopperen. Als ik 1x 'ho' zeg staat ie stil, als ik 'draf' zeg gaat ze rustig draven. Kind vind het
geweldig en de pony heeft eens 40 kilo minder mee te zeulen :D Waarmee ik eigenlijk wil zeggen,
kind is waarschijnlijk geschrokken maar het 'hoort' er wel bij :j Ze is er goed mee omgegaan en voortaan
dus echt achter elkaar blijven ipv naast elkaar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:18

jwl schreef:
Meisje zit al der leven lang op paarden en rijd nu een tijdje mijn pony bij

:+
Het kind is 9, zo lang rijdt ze nog niet en zo ervaren is ze ook nog niet, dat kan ook niet op deze leeftijd.
Ik zou iig de risico's beperken door de pony te allen tijde aan een touwtje te houden. Verder zou ik het bij stappen en draven houden totdat het meisje echt iets meer ervaren is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:28

Acht typisch bokt dit. Poep gebeurt. Jullie hebben vaker samen buitengereden, ging altijd goed, en nu had die pony opeens de lente in zijn bol en deed hij eens ondeugend.

Zelf ga ik ook wel met mijn stiefdochter op pad, die weet en begrijpt dat paarden levende dieren zijn en naast elkaar galopperen wel eens als een spelletje zouden kunnen zien.
Ze heeft zeer duidelijke instructies gekregen om ten alle tijden achter mij te blijven en te roepen als ze haar pony sterk voelt worden of het niet vertrouwt.
Van de pony weet ik dat die schijtlijster niet zonder mijn merrie op pad durft, dus zelf had ik in zo'n geval direct bij het naast me komen mijn merrie omgetrokken en dan had het hele circus stilgestaan. Merrie had bij thuiskomst dan wel een peentje gekregen samen met mijn oprechte excuses. :+

Adem in adem uit, voorlopig werken aan stap en draf ritjes en duidelijke regels voor buiten afspreken. Misschien in de bak eens oefenen met een one rein stop of toch iig snel stilzetten?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:34

Wat een gedoe over dat het kind nog maar 9 is en dat je dan niet naar buiten moet. Ik rij met mijn buurmeisje van 7 ook buiten. Als de pony een teken vertoont van vervelend doen dan gaat het touwtje er aan. Ook wel galop gedaan buiten, als ik het niet vertrouwde had ik het zeker niet gedaan. De kans dat een paard opeens de kolder in de kop krijgt is altijd aanwezig. Het is een goed leer punt en zeker voor het meisje. Het was alleen niet zo slim om te proberen in te halen maar dat had je zelf ook al ondervonden. Ik denk dat je niet veel anders kunt doen dan je eigen paard op de rem te krijgen zodat er voor de andere pony geen lol meer aan is en tegen het meisje zeggen welke handelingen ze moet uitvoeren om het paard onder controle te krijgen zo als rechtop zitten, zwaar maken, kneepjes in de teugels enz. Veel mensen vergeten dat soort dingen in paniek.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:00

Tuurlijk kun je met een kind van 9 wel buiten rijden. Mits het kind goed kan rijden, de pony braaf en goed te rijden is en de begeleider geen onnodige risico's neemt. Dat laatste ontbrak er in dit geval een beetje aan. Wellicht situatie en reactie pony iets verkeerd ingeschat, maar zo te horen realiseert ts zich dat inmiddels zelf ook wel. Dan maar even aan een touwtje. Better safe than sorry, toch? En dat van die aansprakelijkheid blijft een feit waar je niet omheen kunt.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:14

Man wat kunnen mensen toch overdrijven!

Zolang het op een ruiterpad was, kon er echt niet zo veel mis gaan hoor.
Dit is nu eenmaal iets dat bij het paardrijden hoort, onverwachte dingen/streken.
Zolang het meisje en ouders er mee kunnen lachen, zie ik echt het probleem niet :=

Een goede les voor jullie beiden :)
En om het te vermijden zou ik inderdaad achter elkaar blijven rijden (zeker in galop)

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:49

Goof schreef:
jwl schreef:
Meisje zit al der leven lang op paarden en rijd nu een tijdje mijn pony bij

:+
Het kind is 9, zo lang rijdt ze nog niet en zo ervaren is ze ook nog niet, dat kan ook niet op deze leeftijd.
Ik zou iig de risico's beperken door de pony te allen tijde aan een touwtje te houden. Verder zou ik het bij stappen en draven houden totdat het meisje echt iets meer ervaren is.

Wat een hokjes denkwerk zeg..een kind van 9 niet geschikt of niet ervaren genoeg? Onzin! Mijn dochter is 9 en ze rijd gemiddeld 3x pw buiten en "vliegt" in volle galop soms lange stukken Door de berm of rijd zelfs op het strand met dr pony. Als een kind/volwassen of wie dan ook niet ervaren genoeg is en niet geheel onbelangrijk je pony ervaren genoeg...tja dan ga je niet naar buiten maar joh mijn dochter is weleens in de bak terwijl de pony in stap struikelde viel ze en brak ze dr pols...

Al doende leert men zullen we maar zeggen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 01:51

De optie het paardje aan een leidtouw mee te nemen vind ik op zich zeker niet verkeerd, zelf doe ik dat heel vaak, Maaaaaaaarrrrr ook dit is veel moeilijker dan het er uit ziet en dit vraagt heel veel voorbereidend werk en training.
Het is niet voldoende het leidpaard gewoon aan een lijntje vast te houden, want als het paardje schrikt en wil wegvluchten kan je dit toch niet vasthouden of je vliegt er zelf mee achteraan bengelend aan dat touw. Het is de bedoeling dat de begeleider dan vanop zijn paard met signalen het andere paard echt onder controle kan houden, en dit betekend dat je dan in staat moet zijn met een simpel teken het betreffende paard af te remmen, het naar links of naar rechts te sturen of echt achter je aan te sturen en dit met echt heel precieze opvolging, niet iets dat er een beetje van ver op trekt maar echt nu achter mij en daar blijven.
Het kan wel ik heb het zelf al heel dikwijls zo gedaan.
Maar om dit echt vrij veilig te kunnen doen is dit een maandenlange opleiding op zich.
Dus nu op dit moment, met jou als begeleiding er bij, (je zei trouwens zelf dat jouw paardje graag de uitdaging aanging om even mee te racen en dat je hem met heel veel moeite kon vertragen) als je jouw eigen leidend paard maar met moeite kan vertragen is dit op dit moment niet het geschikte paard om zo een ander paard te gaan begeleiden, net iets te weinig controle dus.
En dat is dan relatief een onveilige situatie, hoe leuk het ook kan lijken.
En ik weet zelf ook wel paarden zijn levende wezens, er kan altijd iets onverwacht gebeuren, maar een goed opgeleid paard neemt niet zomaar even een loopje, die zal echt enkel doen wat er van hem gevraagd wordt, niks meer en ook niks minder.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 02:26

Touw eraan met een bitstukje en dit zelf in de rechterhand houden en zelf je paard met links sturen. Ik heb mening buitenrit gemaakt op die manier met mijn kinderen. := En toen waren ze nog wel een stukje jonger....

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:34

Aeolus, goeie post met nuttige tips. Rijden met handpaard kan inderdaad alleen als het leidpaard goed aan de hulpen staat buiten. Goed oefenen dus.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 00:36

We gaan gewoon weer een stapje terug doen :)
Gewoon de rustige stukken buiten rijden
Vandaag het draakje zelf ook even gepakt en dat gaat de komende tijd maar wat vaker gebeuren want meneer is echt vreselijk in de dominante bui geschoten door zn escapade

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 00:47

Ik snap het niet helemaal. Was de pony achter jou paard of er naast? Was jij aan het galopperen of zij? Ging de pony als eerst er vandoor of jou paard?

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 00:53

Dit was de 2e gallop en na gevraagd te hebben of ze wilde galopperen had ik rustig de gallop ingezet
Waarna ze de pony dus blijkbaar naast mijn paard wilde rijden wat ik te laat door had en pony vond de gelegenheid wel daar om er een sprint van te maken

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 00:55

Brainless schreef:
aeolusnr1 schreef:
Tjaaaaa dit klinkt natuurlijk weer heel onsympathiek maar besef wel dat jullie beiden oorzaak zijn van dit gebeuren en niet het paard of de pony.
Jullie hebben deze toestand als het ware bijna zelf uitgelokt.
lessen en nog heel veel meer lessen en als het dan een beetje beter begint te gaan dan pas overwegen om weer eens buiten te gaan rijden.
Trouwens een kind van 9j is volgens de wet veel te jong om als bestuurder van een voertuig op de weg te rijden, bos en hei en velden en veldwegen zijn ook openbaar terrein hé.

In Nederland niet.
Hier mag een meisje van 6 jaar met pony alleen de weg op.

echt niet! In Nederland mogen ze onder de 16 jaar ook de weg niet op!
Geen verzekering die evt. schade vergoed.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 01:09

jwl schreef:
Dit was de 2e gallop en na gevraagd te hebben of ze wilde galopperen had ik rustig de gallop ingezet
Waarna ze de pony dus blijkbaar naast mijn paard wilde rijden wat ik te laat door had en pony vond de gelegenheid wel daar om er een sprint van te maken

Ah, dan heeft ze haar wijze les dus inderdaad al geleerd: niet naast mekaar galopperen :)

Ik zou in dit geval denk ik toch direct mijn paard op de rem zetten. In plaats van proberen in te halen. Misschien pony ook op een HO leren afremmen?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 01:48

Brainless schreef:
aeolusnr1 schreef:
Tjaaaaa dit klinkt natuurlijk weer heel onsympathiek maar besef wel dat jullie beiden oorzaak zijn van dit gebeuren en niet het paard of de pony.
Jullie hebben deze toestand als het ware bijna zelf uitgelokt.
lessen en nog heel veel meer lessen en als het dan een beetje beter begint te gaan dan pas overwegen om weer eens buiten te gaan rijden.
Trouwens een kind van 9j is volgens de wet veel te jong om als bestuurder van een voertuig op de weg te rijden, bos en hei en velden en veldwegen zijn ook openbaar terrein hé.

In Nederland niet.
Hier mag een meisje van 6 jaar met pony alleen de weg op.

idd ze is ook geen bestuurder van een voertuig
maar een bestuurder van een landbouwhuisdier.

ze is bestuurder dat klopt.. maar dat mag prima op 9 jarige leeftijd.. anders wordt het ook knap saai op vele ponykampen en maneges..

even voor de duidelijkheid.. je mag onder de 16 gewoon buitenrijden in Nederland, zeer zeker onder begeleiding van een volwassene, maar ook zonder.

anders zou het buitenrijcertificaat van de knhs aan een minimum leeftijd gebonden zijn
en het volslagen nutteloos zijn om je ruiterbewijs te halen op jonge leeftijd
+
zou geen manege de kinderen mee naar buiten mogen nemen..

toch gebeurd het allemaal..
als het wettelijk gezien niet mag.. is er geen bedrijf die de boetes gaat riskeren, zeker niet met groepen

--

voor het ruiterbewijs geldt volgens mij een advies leeftijd van minimaal 12 jaar.. ook dit is echter niet aan een wet gebonden maar slechts aan het feit dat je ruiterbewijs inhoud dat je zelfstandig buiten kunt rijden (en ook mag rijden). onder die leeftijd kun je zulke verantwoording niet bij een kind leggen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 02:14

elenaMM77 schreef:
voor het ruiterbewijs geldt volgens mij een advies leeftijd van minimaal 12 jaar.. ook dit is echter niet aan een wet gebonden maar slechts aan het feit dat je ruiterbewijs inhoud dat je zelfstandig buiten kunt rijden (en ook mag rijden). onder die leeftijd kun je zulke verantwoording niet bij een kind leggen.

12 is volgens mij ivm theoriedeel ruiterbewijs. De stof/manier van examen doen is te lastig voor jongere kinderen. Toen ik destijds de cursus hiervoor deed, is er ook 1 om deze reden afgewezen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 02:28

ahh ja dat zou ook kunnen..

maar in ieder geval mag je dan dus gewoon zelfstandig op pad in specifieke natuurgebieden in Nederland waar zo'n ding verplicht is.. Anders is het ruiterbewijs knap waardeloos als je m wel mag halen, maar vervolgens 4 jaar betaald zonder dat je m mag gebruiken omdat je zo nodig 16 moet zijn rofl.

in tegenstelling tot belgië kennen we hier geen minimum leeftijd..
ook over 9 kan ik niets vinden, dat zou wel een plaatselijke verordening kunnen zijn overigens.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 04:40

suggie schreef:
echt niet! In Nederland mogen ze onder de 16 jaar ook de weg niet op!
Geen verzekering die evt. schade vergoed.

Graag zie ik jou bewering (die overigens absoluut incorrect is!) gestaafd door relevante wetgeving.
Ga zelf maar eens zoeken. Tot je een ons weegt, want hetgeen jij beweerd is, helaas voor jou en je standvastigheid, echt klinklare onzin van de bovenste plank.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:29

elenaMM77 schreef:
ahh ja dat zou ook kunnen..

maar in ieder geval mag je dan dus gewoon zelfstandig op pad in specifieke natuurgebieden in Nederland waar zo'n ding verplicht is.. Anders is het ruiterbewijs knap waardeloos als je m wel mag halen, maar vervolgens 4 jaar betaald zonder dat je m mag gebruiken omdat je zo nodig 16 moet zijn rofl.

in tegenstelling tot belgië kennen we hier geen minimum leeftijd..
ook over 9 kan ik niets vinden, dat zou wel een plaatselijke verordening kunnen zijn overigens.

Zou wel heel erg zijn inderdaad :')

En mijn verzekering vergoedde het gewoon toen ik er op mijn 10e af viel van me pony bij een buitenrit toen ik mijn pols brak :') Daar hoor je niets over verder hoor. Heb het nagevraagd bij mijn ouders en die hebben er niet eens wat over gehoord dat het niet mocht oid toen.

En ik was toen niet onder begeleiding van een volwassene naar buiten. We waren allemaal onder de 18 en niemand had een ruiterbewijs.