Hulp bij rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:47

Springen? Heb ik over springen dan? Gaat ts western rijden dan eigenlijk? Hoe dan ook, laat ze een instructeur zoeken. Op internet kan je geen goede begeleiding krijgen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:50

om heel eerlijk te zijn vind ik dit dier dermate moeilijk gebouwd (korte hals, kort voorbeen, zeer lange en holle rug, overbouwd) dat ik persoonlijk zo'n dier niet als rijdier zou gebruiken.
wat nog iets zou kunnen helpen is longeren, neus tussen borst- en kniehoogte (mag iets achter de loodlijn) en heel veel schakelen in tempo.
qua rijden met het zadel wat er nu op ligt gaat het alleen maar erger worden, of ze gaat in een eigen houdinkje lopen en je hulpen gaan niet meer door komen.

EvelienKiss

Re: Hulp bij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:57

Je schrijft dat dit paardje twee jaar heeft stil gestaan. Mijn ervaring is dat er dan meestal iets aan de hand was. Weet jij waarom het paardje heeft stil gestaan? Loopt ze ook zo aan de longe zonder zadel? En aan de longe met zadel? En aan de longe, met zadel en jou erop? De antwoorden die je geeft, biedt informatie over eventuele oplossingen. In elk geval is het probleem dat je laat zien zodanig lastig, dat we waarschijnlijk niet op basis van deze twee foto's een goede aanpak kunnen adviseren.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 00:01

EvelienKiss schreef:
Je schrijft dat dit paardje twee jaar heeft stil gestaan. Mijn ervaring is dat er dan meestal iets aan de hand was. Weet jij waarom het paardje heeft stil gestaan? Loopt ze ook zo aan de longe zonder zadel? En aan de longe met zadel? En aan de longe, met zadel en jou erop? De antwoorden die je geeft, biedt informatie over eventuele oplossingen. In elk geval is het probleem dat je laat zien zodanig lastig, dat we waarschijnlijk niet op basis van deze twee foto's een goede aanpak kunnen adviseren.

Ze heeft 2 jaar lang stilgestaan omdat de eigenaar het niet meer leuk vond om te rijden. Hij is ermee gestopt. Hij reed af en toe eens buiten met haar meer ook niet.
Aan de longe is ze nog weer anders qua gedrag. Ze is best lastig te longeren op de rechterhand en de linkerhand gaat opzich wel goed. Ik ga het longeren met en zonder zadel binnenkort (word waarschijnlijk dit weekend) wel eens proberen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 01:45

Je zegt ik rij dit paard maar kan om privé redenen geen les betalen....???????
Als je geen les kan nemen dan zou het ook normaal zijn dat je zou zeggen , tjaaaa dat is spijtig maar dan kan ik idd dit paard ook niet rijden.
Jij bent nu de oorzaak van dit gebeuren, jij zit er op en probeert zo goed als je kan (en dat is duidelijk onvoldoende) dit paard te rijden.
Het is onmogelijk zo een probleem te gaan oplossen dor hier via een topicvraag op het goede antwoord te wachten, dat kan echt niet.
Neem les of blijf weg van dit paard.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 07:59

dit is een dier waar aardig wat werk in zit, recht maken, waarschijnlijk rugklachten en een zadel waar vrijwel iedereen vraagtekens bij zet. Ik zou zolang je geen lesgever hebt simpelweg stoppen met rijden. Klinkt misschien vervelend maar zonder een paar extra ogen maak je het waarschijnlijk niet beter.
Lesgevers zijn er trouwens zat. Waar staat dit paard? Al een bokt advertentie geprobeerd?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:24

different1 schreef:
om heel eerlijk te zijn vind ik dit dier dermate moeilijk gebouwd (korte hals, kort voorbeen, zeer lange en holle rug, overbouwd) dat ik persoonlijk zo'n dier niet als rijdier zou gebruiken.
wat nog iets zou kunnen helpen is longeren, neus tussen borst- en kniehoogte (mag iets achter de loodlijn) en heel veel schakelen in tempo.
qua rijden met het zadel wat er nu op ligt gaat het alleen maar erger worden, of ze gaat in een eigen houdinkje lopen en je hulpen gaan niet meer door komen.

Mee eens... ga terug naar af en ga longeren! vooral in het begin niet bij zetten tot je aan de longe ontspanning hebt
Paard heeft inderdaad niet een geweldige bouw, maar met de juiste training hoeft het geen probleem te zijn.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:10

veertje99 schreef:
Ik heb geen les. Dit kan niet omdat ze maar een 2 paards trailer hebben en er al 2 pony's naar de les gaan. Ook zou dit niet kunnen i.v.m prive redenen.
Dit zadel kan dan inderdaad niet goed liggen. Maar ook bij het western zadel (dat ze altijd al op heeft gehad zonder problemen) doet ze dit.
Aan het hoofdstel zou dit niet kunnen liggen. Eerst reed ik met western hoofdstel dat bit was niet goed (te groot en daar had ze last van) nu heb ik een engels hoofdstel dat goed zit met een goed passend bit.

Neem les op eigen locatie; zoals velen voor mij ook al zeggen.
Maar daarnaast zou ik dit paard (en harnachement) ook even grondig laten doorlichten door een zadelpasser, tandarts en misschien een veearts/fysio voor de rug! Lijkt mij geen overbodige luxe; zeker niet als ze 2 jaar heeft stilgestaan.

Je geeft hier zelf aan dat dit zadel niet goed kan liggen. Daar zou ik dus als eerste naar laten kijken. Dat ze bij het Westernzadel precies hetzelfde doet, is geen reden om er niet naar te laten kijken!
een paard dat 2 jaar stil staat, verliest bespiering. Daardoor verandert ook de rug. Misschien is ze in de de tussentijd ook wel dikker geworden, of juist afgevallen. Ook dat verandert de rug. En wanneer de rug verandert, verandert de ligging van het zadel.
Mijn eigen pony is, sinds ze op een nieuwe stal staat, veel beter op het juiste gewicht gekomen èn gebleven. Elk jaar komt voor haar de zadelpasser om het zadel na te kijken en de laatste keer had ze dus een ander kopijzer nodig in het zadel; kan je nagaan!
Paarden kunnen echt heel veel last hebben van een slecht passend zadel, dus vraag sowieso aan de eigenaren of er niet alstjeblieft een zadelpasser langs kan komen!

En van het hoofdstel hoeft ze dan misschien geen last te hebben, maar hoe is haar gebit? Wordt dat ook regelmatig na gekekken? Ook dit kan invloed hebben op de manier van lopen.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 15:26

Dit topic was voor mij vooral de bedoeling om tips te krijgen hoe ik het kan oplossen. Sommigen geven tips maar anderen niet.
Ik ga het overleggen met de eigenaresse of ze er een keer naar wilt kijken, naar het zadel maar ook eventueel naar het gebit. Ik ga het longeren ook eens proberen de komende tijd of ze dan meer kan ontspannen. Ook het grondwerk zal ik vaker doen om te kijken of ze dan ook meer los komt.
Haar bouw is nooit perfect geweest heb ik al op oudere foto's gezien. Maar ik ga beginnen met het longeren gewoon zonder bijzet want dat is nu niet nodig. Ik wil zelf ook het beste voor haar en ik heb gemerkt dat het inderdaad niet beter ging. Daarom vroeg ik om hulp.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:51

Waarom vind je bijzet niet nodig? Van gewoon rondjes sloffen worden ze niet beter.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:00

Het lijkt me wel zo slim om eerst eens te kijken hoe ze loopt zonder alle hulpteugels. Daar kun je misschien best wat uithalen. Om ze nu gelijk in de houding te zetten weet je natuurlijk nog niets.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:04

poes schreef:
Waarom vind je bijzet niet nodig? Van gewoon rondjes sloffen worden ze niet beter.

een bijzet is niet hetgeen wat bepaald of je paard rondjes sloft of niet natuurlijk ;)
sterker nog het is natuurlijk altijd beter als je het paard leert om los te laten door het hem zelf te laten uit puzzelen en hem daarbij te helpen, ipv zijn het hoofd 'even grof gezegd naar beneden te trekken'. Maar dan moet je wel intensief bezig aan de hand..

maar goed, gewoon rondslingeren aan een touwtje met slof, zie ik ook best vaak gebeuren onder de noemer 'trainen', terwijl het dier dan alleen gezellig rondgeslingerd wordt met de kop op de knie zeg maar ;)

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 22:36

Het liefst kijk ik dan inderdaad eerst hoe ze loopt zonder bijzet. Daarna kan ik altijd nog kijken hoe ze het doet met bijzet. Mij gaat het er eerst om dat ze uit zichzelf actief blijft lopen en ontspannen gaat lopen