Van paardrijden naar paard trainen. Hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_

Re: Van paardrijden naar paard trainen. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:52

Boek: Van Ruiter tot Trainer

InfinityT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:03

Een lesgever die je opdrachten meegeeft! Ik rij al vanaf mijn 15e of zo bij dezelfde lesgeefster (privélessen). Eerst met de fjorden die ik altijd reed, nu een welsh ruin. Ze blijft cursussen, clinics, demonstraties en allemaal andere activiteiten volgen om de kennis up to date te houden. Ze bekijkt per ruiter en paard wat een goede aanpak kan zijn. Zij is áltijd bezig met het paard en oefeningen voor het paard, maar ook met jou als ruiter, je houding en bewustzijn. In elke les behandelen we een bepaald aspect, bijvoorbeeld travers, SB, wijken en appuyeren. Daar ga ik dan mee bezig tot de volgende les. In de volgende les gaan we dan bijvoorbeeld bezig met contragalop, simpele wissels, arbeidspirouette enz. Ze kijkt echt naar wat het paard op het moment nodig heeft (enorm sensibele ruin die zich vast kan zetten zonder dat je het door hebt). Ondertussen sleutelen we aan mijn houding en zit en krijg ik bijvoorbeeld balansoefeningen mee zoals: twee keer staan en één keer zitten in draf, lichtrijden in galop en de verlichte zit.

Zo krijg je genoeg 'oefenvoer' mee om je mee te vermaken tijdens het rijden, ook als zij er niet bij is. Je leert echt stap voor stap allemaal oefeningen waarmee je het paard en natuurlijk jezelf kunt trainen. Misschien kun je inderdaad dat boek wat Nirvana_ noemt kopen, daar oefeningen uithalen en samen met je lesgever aan de slag gaan.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:10

Zoals hierboven ook gezegd wordt, veel les nemen.
En als ik zelf aan het rijden ben, dan neem ik meestal 1 of 2 punten/oefeningen waar ik dit dag aan wil werken. Op basis van welke onderdelen we de les ervoor behandeld hebben.

En soms gaat het dit dag gewoon helemaal niet, iedereen heeft wel eens een mindere dag, dan probeer je het de volgende keer gewoon weer opnieuw.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:18

Zodra je zo onafhankelijk kan zitten dat je het paard nergens meer stoort, je lichaamsdelen zo kan bewegen dat je altijd honderd procent controle hebt, en dit alles uit ontspanning kan doen, kun je het paard gaan trainen. Naar mijn inziens is het paard namelijk alleen echt kneedbaar als hij jou niet meer hoeft te ondersteunen. Dan kan hij vrij bewegen en vrij z'n spieren ontwikkelen.

Mijn tip is dus: Ga bewust kijken (en nog belangrijker, voelen) naar je eigen zit en verbeter deze. Lukt het je niet alleen, ga dan aan de slag met een goede instructeur.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:38

Vraag je instructeur ook vooral waaróm je bepaalde oefeningen moet doen.

Stel: met een flegmatiek paard moet je tijdens je les kort achter elkaar overgangen moet rijden. Als je dan weet dat dat is omdat hij dat scherper op het been gaat reageren en 'heter' wordt, dan kun je op het moment dat hij tijdens een training traag wordt bedenken dat overgangen kort achter elkaar een oplossing kunnen zijn.

Stel ook doelen voor je training. Dit keer ga ik focussen op reactie op het been/de juiste stelling en buiging/... en bedenk dan van tevoren hoe je je doel kunt bereiken.

En kijk veel hoe anderen hun paard trainen. Hebben zij een doel? Wat doen ze om daar naartoe te werken? Waarom zouden ze niet alleen de ene kant uit wijken, maar halverwege omstellen en de andere kant uit verder gaan? Waarom rijden ze met buitenstelling een wending door? Hoe houden ze hun paard recht op de AC-lijn?

Rijden wordt er wel een stuk leuker van! :))

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:38

Ja, zit is stap 1. Maar daarnaast moet je als trainer van je paard vooral weten hoe je je paard systematisch kunt gymnastiseren, zonder dat je daarbij stappen overslaat. Daarvoor is het cruciaal dat je weet hoe een goed getraind paard aanvoelt zodat je weet waar je naartoe werkt. Voldoende kennis van anatomie, biomechanica en het wezen paard zijn ook onontbeerlijk. Dit soort kennis en bagage haal je niet uit boeken maar kun je leren van een instructeur die werkt volgens een duidelijk systeem en die je leert om zelfredzaam te zijn als ruiter.