Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Azmay schreef:Even kort samenvatten wat ik hierboven lees.
Over het algemeen word gezegd dat 1 of 2 dagen werk en een rustdag goed is. Dus dat komt overeen met de 3 a 4 keer per week rijden die ook voorbij komt.
Dat 10 minuten te kort is komt ook voorbij, uiteraard is dit ook wel kort. Maar dan denk ik weer aan het feit dat ik ook echt geen half uur hoef te gaan wandelen met een zware rugzak zonder correcte opbouw, een paard uit de wei hoeft niet echt warm gereden. Als je dan rustig wat rek en strek-werk doet en een minuutje of wat krachttraining en dan aan de hand uitstapt denk ik dat je met 10 minuten/ een kwartier toch wel een leuke aanzet kan maken.
Dat een paard geen marathon moet lopen op jonge leeftijd is logisch, maar toch worden ze vaak met 3,5 op buitenritten ingezet waarbij ze 2 uurtjes aan de arbeid zijn. Vandaar mijn voorbeeld.
Rustperiodes vind ik ook zo'n wazige term, een paard denkt imo niet in dagen. Hoeveel uur rust is dan genoeg? Mentaal en fysiek?
Nouvel schreef:Azmay schreef:Even kort samenvatten wat ik hierboven lees.
Over het algemeen word gezegd dat 1 of 2 dagen werk en een rustdag goed is. Dus dat komt overeen met de 3 a 4 keer per week rijden die ook voorbij komt.
Dat 10 minuten te kort is komt ook voorbij, uiteraard is dit ook wel kort. Maar dan denk ik weer aan het feit dat ik ook echt geen half uur hoef te gaan wandelen met een zware rugzak zonder correcte opbouw, een paard uit de wei hoeft niet echt warm gereden. Als je dan rustig wat rek en strek-werk doet en een minuutje of wat krachttraining en dan aan de hand uitstapt denk ik dat je met 10 minuten/ een kwartier toch wel een leuke aanzet kan maken.
Dat een paard geen marathon moet lopen op jonge leeftijd is logisch, maar toch worden ze vaak met 3,5 op buitenritten ingezet waarbij ze 2 uurtjes aan de arbeid zijn. Vandaar mijn voorbeeld.
Rustperiodes vind ik ook zo'n wazige term, een paard denkt imo niet in dagen. Hoeveel uur rust is dan genoeg? Mentaal en fysiek?
Ik vind persoonlijk een buitenrit van 2 uur voor een 3,5 jarige te zwaar.
Dan zijn ze zowel fysiek als mentaal nog niet sterk genoeg voor zoveel arbeid, het lichaam is dan nog te onvolgroeid om zolang een ruiter te dragen.
Met rust bedoel ik de dag na een dag met iets nieuws/zwaars vrij, dus de hele dag gewoon los in de paddock/wei, en verder lekker poetsen/wandelen bijv.
Als voorbeeld, ik rijd sinds een half jaar met mijn paard (nu net 5) 1 avond in de week in de clubles mee.
Dat is 3 kwartier, dus fysiek iets meer belasting dan wanneer ik zelf een half uurtje rijd en hij vindt het heel erg spannend, dus het is ook mentaal belastend.
Ik heb hem zeker de eerste maanden (maar als het nu past doe ik het nog steeds) de dag erna standaard vrij gegeven om even alles tot rust te laten komen.
Sizzle schreef:Maanlicht schreef:Ik heb juist geleerd dat je na een dag van zware arbeid, de dag erna wat licht werk moet doen zodat je paard minder last heeft van z'n spieren.
Hoe veel lichter kun je een paard van 3,5 bewegen zonder dat het werk is![]()
Weidegang is voldoende.
anneliesdj schreef:Met zadelmak maken en de weken erna rijd ik ze 4 of 5x in de week voor 15 minuten. Soms stoppen we met 5 minuten al omdat het gewoon goed gaat.
Je kunt een paard niet zadelmak maken als je er maar één keer in de week op stapt.
Eenmaal goed zadelmak kun je wel met wat minder toe en de duur ook wat opbouwen maar dan zou ik denken aan 3x in de week 20 minuten tot een half uurtje, eens per week vind ik dan nog te weinig om de reden die jij noemt en ook omdat je dan toch sneller problemen hebt met fris zijn.
listiglistje schreef:Spieren moeten schade oplopen om te groeienrust hersteld de boel en zorgt voor groei!
Spieren hebben 36 ot 48 uur nodig om optimaal te herstellen, dus 3 a 4 x per rijden is optimaal bij elk paard.
Bij een jong net zadelmak paard (3 a 4 jaar oud) is 3 x per week een kwartiertje meer dan genoeg.
Daarna kun je naarmate het paard ouder wordt, uitbouwen naar half uurtje tot 3 kwartier.
Zelf train ik mijn 10 jarige maar 3 a 4 x per week, maar wel heel intensief 3 kwartier/uurtje op ZZ-Z/LT nivo.
De dagen ertussen krijgt hij tijd om te herstellen (loopt dan gewoon in de wei/paddock).
Ik merk dat hij nu beter in zijn bespiering zit en veel sterker is geworden dan met 5 a 6 x per week training.
Ook mentaal is hij fitter/frisser, soms te![]()
Ik voer overigens wel grotendeels eiwitten en vitame E (Agrobs Fetura), voor een goede spieropbouw.
Daarnaast olierijk voor de langdurige energie (Equifyt sport +)
cp112 schreef:anneliesdj schreef:Met zadelmak maken en de weken erna rijd ik ze 4 of 5x in de week voor 15 minuten. Soms stoppen we met 5 minuten al omdat het gewoon goed gaat.
Je kunt een paard niet zadelmak maken als je er maar één keer in de week op stapt.
Eenmaal goed zadelmak kun je wel met wat minder toe en de duur ook wat opbouwen maar dan zou ik denken aan 3x in de week 20 minuten tot een half uurtje, eens per week vind ik dan nog te weinig om de reden die jij noemt en ook omdat je dan toch sneller problemen hebt met fris zijn.
Ohnee? Zeg dat maar tegen die van mij dan. Doe trainden we 1x per week met zadelmak maken. Poos later 2x p week en na een half jaar pas echt vaker.
Hij loopt nog steeds Gemiddeld 3-4x per week. 5 is echt een uitzondering en komt alleen voor bij een wedstrijdweekend.
Loopt nu met zijn 6,5 jaar M1.