Jong paard rijden, 1x per week of juist elke dag?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 18:37

Mijn paard was al zadelmak/doorgereden toen ik hem met ruim 3,5 kocht. Hoevaak hij tot daar liep weet ik niet.

ik heb hem meestal 3 keer in de week (om de dag) een 20 minuutjes aan het werk gehad. Niet zwaar, puur basis. Door omstandigheden heb ik toen een jaar geen zadel gehad. Ik reed wat zonder zadel (maar niet veel) en longeerde met dubbele longe (gebruikte dus de hele bak), ook zo'n 3 keer in de week.

Totdat hij 5,5 was vond hij het priiiiima en meeeeer dan zat. Maar met 5,5 kwam er een soort omslagpunt. Toen merkte je heel duidelijk dat hij meer uitdaging zocht. Gelukkig kwam een paar maanden later mijn zadel toen, daar was hij ook écht aan toe. Dat was half juni. Half augustus weer echt intensief gaan rijden. Eind oktober m'n wedstrijddebuut... in 9 proefjes de B door en net m'n L1 debuut achter de rug, ook direct 187 & 190. Inmiddels rij(/longeer) ik hem zeker 5/6 dagen in de week. Hij staat elke keer weer heel blij te kijken en gaat met heel veel plezier aan het werk. Mijn trainingen zijn heel verschillend, soms maar een kwartier, soms een uur, verschilt gewoon hoe onze dag is en wat hij aanbied. (rijd altijd op gevoel en zonder klok)

Ik ben me ervan bewust dat ik mijn paard veel meer tijd geef dan de gemiddelde ruiter, en dat ik in de luxe positie zit dat dat ook kan. Het leuke is dan wel dat je duidelijk ontwikkeling ziet en je je paard meer kan volgen in zijn ontwikkeling. Maar ik denk dat je bij het trainen van een jong paard je vooral rekening moet houden met het koppie! Ze maken heel wat mee, leren zoveel... Die van mij was (en nu nog soms, 6 is ook nog jong) vaak al hartstikke moe van een dagdeel paddock of dag wei. Dat spelen/rangorde is ook hartstikke vermoeiend! Als ik zie hoeveel Arjen veranderd is in de afgelopen 3 jaar kwa lichaam... kwa "persoonlijkheid"...
En je kunt ook zoveel andere leuke dingen trainen. schriktraining (en dan niet een heel parcour in één keer maar gewoon 1 dingetje per keer en dat uitbreiden. daar hebben we samen een hoop lol van gehad ook!)

Uiteindelijk denk ik wel dat de tijd die ik hem gegeven heb, en nu nog geef, zich uitbetaald in mijn resultaten op wedstrijden nu. Ik ben pas "laat" begonnen (met 6 lopen genoeg anderen al Z) maar daarvoor ga ik nu ook als een speer. Zijn koppie kan nu veel meer hebben dan wanneer ik met 4 was begonnen. Ik ga de klasses nu niet uitrijden maar maak gewoon de overstap zodra we mogen en er klaar voor zijn. Dat heeft ook zo zijn voordelen. Eerst laten uitgroeien en dan lekker aan de slag. bevalt mij tot nu toe erg goed.

Wat dat betreft ga ik met Orion456 mee! Je doet eerder teveel met ze dan te weinig, als het te weinig wordt geven ze het vanzelf aan...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 18:50

Azmay schreef:
Even kort samenvatten wat ik hierboven lees.

Over het algemeen word gezegd dat 1 of 2 dagen werk en een rustdag goed is. Dus dat komt overeen met de 3 a 4 keer per week rijden die ook voorbij komt.
Dat 10 minuten te kort is komt ook voorbij, uiteraard is dit ook wel kort. Maar dan denk ik weer aan het feit dat ik ook echt geen half uur hoef te gaan wandelen met een zware rugzak zonder correcte opbouw, een paard uit de wei hoeft niet echt warm gereden. Als je dan rustig wat rek en strek-werk doet en een minuutje of wat krachttraining en dan aan de hand uitstapt denk ik dat je met 10 minuten/ een kwartier toch wel een leuke aanzet kan maken.
Dat een paard geen marathon moet lopen op jonge leeftijd is logisch, maar toch worden ze vaak met 3,5 op buitenritten ingezet waarbij ze 2 uurtjes aan de arbeid zijn. Vandaar mijn voorbeeld.
Rustperiodes vind ik ook zo'n wazige term, een paard denkt imo niet in dagen. Hoeveel uur rust is dan genoeg? Mentaal en fysiek?

Ik vind persoonlijk een buitenrit van 2 uur voor een 3,5 jarige te zwaar.
Dan zijn ze zowel fysiek als mentaal nog niet sterk genoeg voor zoveel arbeid, het lichaam is dan nog te onvolgroeid om zolang een ruiter te dragen.

Met rust bedoel ik de dag na een dag met iets nieuws/zwaars vrij, dus de hele dag gewoon los in de paddock/wei, en verder lekker poetsen/wandelen bijv.
Als voorbeeld, ik rijd sinds een half jaar met mijn paard (nu net 5) 1 avond in de week in de clubles mee.
Dat is 3 kwartier, dus fysiek iets meer belasting dan wanneer ik zelf een half uurtje rijd en hij vindt het heel erg spannend, dus het is ook mentaal belastend.
Ik heb hem zeker de eerste maanden (maar als het nu past doe ik het nog steeds) de dag erna standaard vrij gegeven om even alles tot rust te laten komen.

Mizora

Re: Jong paard rijden, 1x per week of juist elke dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:04

Fysiek zou ik 36-48 uur aanhouden qua rust. Mentaal hangt het van de belasting af. Maar bij lichte (mentale) belasting zou ik op de fysieke rustdag wel iets van grondwerktraining doen. Basale gehoorzaamheid aan de hond, wat schriktraining, wandelingetje buiten. Dat soort dingen. Maar ik zou het paard toch ook 2 mentale rustdagen geven. Overigens ga ik er vanuit dat het paard 12+/7 buiten staat in een paddock of weide met een maatje. Dus dat hij niet de tijd dat je niet bezig bent met hem opgesloten in een box staat.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:12

Allemaal leuk en aardig maar hierbij vergeten we toch wel nog een belangrijk ding. De mentale gesteldheid van het paard...

Je kan wel iedere dag 10 minuten gaan rijden maar wat nu als dat totaal niet past bij je paard. Sommige zijn nog heel erg onder de indruk en hebben wellicht meer baat bij een rustdag na het werk.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:46

Nouvel schreef:
Azmay schreef:
Even kort samenvatten wat ik hierboven lees.

Over het algemeen word gezegd dat 1 of 2 dagen werk en een rustdag goed is. Dus dat komt overeen met de 3 a 4 keer per week rijden die ook voorbij komt.
Dat 10 minuten te kort is komt ook voorbij, uiteraard is dit ook wel kort. Maar dan denk ik weer aan het feit dat ik ook echt geen half uur hoef te gaan wandelen met een zware rugzak zonder correcte opbouw, een paard uit de wei hoeft niet echt warm gereden. Als je dan rustig wat rek en strek-werk doet en een minuutje of wat krachttraining en dan aan de hand uitstapt denk ik dat je met 10 minuten/ een kwartier toch wel een leuke aanzet kan maken.
Dat een paard geen marathon moet lopen op jonge leeftijd is logisch, maar toch worden ze vaak met 3,5 op buitenritten ingezet waarbij ze 2 uurtjes aan de arbeid zijn. Vandaar mijn voorbeeld.
Rustperiodes vind ik ook zo'n wazige term, een paard denkt imo niet in dagen. Hoeveel uur rust is dan genoeg? Mentaal en fysiek?

Ik vind persoonlijk een buitenrit van 2 uur voor een 3,5 jarige te zwaar.
Dan zijn ze zowel fysiek als mentaal nog niet sterk genoeg voor zoveel arbeid, het lichaam is dan nog te onvolgroeid om zolang een ruiter te dragen.

Met rust bedoel ik de dag na een dag met iets nieuws/zwaars vrij, dus de hele dag gewoon los in de paddock/wei, en verder lekker poetsen/wandelen bijv.
Als voorbeeld, ik rijd sinds een half jaar met mijn paard (nu net 5) 1 avond in de week in de clubles mee.
Dat is 3 kwartier, dus fysiek iets meer belasting dan wanneer ik zelf een half uurtje rijd en hij vindt het heel erg spannend, dus het is ook mentaal belastend.
Ik heb hem zeker de eerste maanden (maar als het nu past doe ik het nog steeds) de dag erna standaard vrij gegeven om even alles tot rust te laten komen.

Ik heb juist geleerd dat je na een dag van zware arbeid, de dag erna wat licht werk moet doen zodat je paard minder last heeft van z'n spieren.

Net zoals dat de beste remedie tegen spierpijn is om toch te bewegen.

Merk dat zelf ook. Als ik heel veel heb gesport heb ik spierpijn de volgende dag. Als ik dan weinig doe, doet het veel meer zeer dan dat ik toch even ga joggen. Dan niet lang, maar een klein stukje.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:09

Maanlicht schreef:
Ik heb juist geleerd dat je na een dag van zware arbeid, de dag erna wat licht werk moet doen zodat je paard minder last heeft van z'n spieren.

Hoe veel lichter kun je een paard van 3,5 bewegen zonder dat het werk is :+
Weidegang is voldoende.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:14

Aan de hand stappen of draven is een mogelijkheid (eventueel op het harde). Maar weidegang is inderdaad voldoende. Als het paard daar al flink stijf in is, dan heb je met een 3.5-jarige te hard getraind.

Toevallig loopt er nog een topic nu, over min of meer hetzelfde onderwerp:
[RT-D] paard te jong.

Hef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:31

Ik ben begonnen toen paard 4 jaar was en dan zeker 5x per week ongeveer 15min. als paard braaf was stoppen. Heb zeker de eerste 7 maanden niet langer als half uur intensief gereden. Merkte gewoon dat half uur zwaar genoeg is en ze daarna moe was (groot en slungelig en nieuwe indrukken).

Dus ik ben zeker voor paar keer per week kort aan het "werk" zetten.
En inderdaad het is denk ik ook goed om af en toe dagje extra vrij te geven om het "kwartje te laten vallen". Zeker na nieuwe indrukken( eerste keer met meerdere paarden rijden of eerste x binnenbaan)

Dit werkte zo voor mijn paard erg goed in ieder geval. Zou het op de zelfde manier opnieuw doen.

Iljaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:31

Bij het zadelmak maken doe ik altijd 3 keer in de week, gewoon puur om te wennen en te leren. Ik merkte vanzelf aan het paard wanneer het de concentratie verloor en dan stopte ik. Dat was meestal 10-15 minuutjes. Als ze eenmaal wat verder zijn ging ik dit uitbreiden naar 20-30 minuutjes rijden, dan door naar 3 of 4 keer per week rijden. Gewoon logisch opbouwen. Je merkt vanzelf wanneer ze 'op' zijn. Ik reed wel altijd om de dag of soms 2 dagen er tussen, vooral een jong paard moet tijd hebben om alles te verwerken en de spieren hebben ong 48 uur nodig om te herstellen. 1x per 48 uur trainen is het beste.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:45

Spieren moeten schade oplopen om te groeien :j rust hersteld de boel en zorgt voor groei!

Spieren hebben 36 ot 48 uur nodig om optimaal te herstellen, dus 3 a 4 x per rijden is optimaal bij elk paard.

Bij een jong net zadelmak paard (3 a 4 jaar oud) is 3 x per week een kwartiertje meer dan genoeg.
Daarna kun je naarmate het paard ouder wordt, uitbouwen naar half uurtje tot 3 kwartier.

Zelf train ik mijn 10 jarige maar 3 a 4 x per week, maar wel heel intensief 3 kwartier/uurtje op ZZ-Z/LT nivo.
De dagen ertussen krijgt hij tijd om te herstellen (loopt dan gewoon in de wei/paddock).
Ik merk dat hij nu beter in zijn bespiering zit en veel sterker is geworden dan met 5 a 6 x per week training.
Ook mentaal is hij fitter/frisser, soms te :')

Ik voer overigens wel grotendeels eiwitten en vitame E (Agrobs Fetura), voor een goede spieropbouw.
Daarnaast olierijk voor de langdurige energie (Equifyt sport +)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:59

listiglistje schreef:
Spieren hebben 36 ot 48 uur nodig om optimaal te herstellen, dus 3 a 4 x per rijden is optimaal bij elk paard.

Je hoeft niet te rijden om te trainen.
Ik geef de voorkeur om 2-3x belast en 1-2x onbelast te werken ipv altijd rijden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:07

Sizzle schreef:
Maanlicht schreef:

Hoe veel lichter kun je een paard van 3,5 bewegen zonder dat het werk is :+
Weidegang is voldoende.

:D
lijkt mij ook voldoende als de ze hele dag buiten staan en 's avonds wandel je nog een rondje evt, wat ik meestal doe op een vrije dag...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:47

Hij loopt toch zelf buiten de dagen dat we niet rijden, hij doet dan zelf wel aan onbelaste training :D

Achterhandtraining en schoudervrijheidstraining :D

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:50

:D training zat!

hier is het zo de dag na 'zware arbeid':
Afbeelding

8-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 00:11

Met zadelmak maken en de weken erna rijd ik ze 4 of 5x in de week voor 15 minuten. Soms stoppen we met 5 minuten al omdat het gewoon goed gaat.
Je kunt een paard niet zadelmak maken als je er maar één keer in de week op stapt.
Eenmaal goed zadelmak kun je wel met wat minder toe en de duur ook wat opbouwen maar dan zou ik denken aan 3x in de week 20 minuten tot een half uurtje, eens per week vind ik dan nog te weinig om de reden die jij noemt en ook omdat je dan toch sneller problemen hebt met fris zijn.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 01:02

Ik werk ze 2 dagen achter mekaar en dan een dag 'rust'. Wel beweging maar geen werk. Heel veel uitgeprobeerd en dit werkt t beste. Paard geeft zelf tempo aan: sommige kun je vrij snel een half uur pakken. Anderen moet je weken 10/20 minuutjes max rijden, die hebben dan genoeg in hun koppie. als ze bevestigd zijn gaan ze nog een zomer t land op.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 02:10

anneliesdj schreef:
Met zadelmak maken en de weken erna rijd ik ze 4 of 5x in de week voor 15 minuten. Soms stoppen we met 5 minuten al omdat het gewoon goed gaat.
Je kunt een paard niet zadelmak maken als je er maar één keer in de week op stapt.

Eenmaal goed zadelmak kun je wel met wat minder toe en de duur ook wat opbouwen maar dan zou ik denken aan 3x in de week 20 minuten tot een half uurtje, eens per week vind ik dan nog te weinig om de reden die jij noemt en ook omdat je dan toch sneller problemen hebt met fris zijn.

Ohnee? Zeg dat maar tegen die van mij dan. Doe trainden we 1x per week met zadelmak maken. Poos later 2x p week en na een half jaar pas echt vaker.
Hij loopt nog steeds Gemiddeld 3-4x per week. 5 is echt een uitzondering en komt alleen voor bij een wedstrijdweekend.
Loopt nu met zijn 6,5 jaar M1.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 02:30

Interessant topic :)
Vergeet ook het mentale aspect niet. En dat verschilt weer heel erg per paard, ik heb er één staan (niet beleerd, wel gecorrigeerd en bij 0 begonnen) die echt een paar dagen nodig heeft om dingen te verwerken en waar heel veel herhaling nodig is (typische right brain introvert), maar ook een merrie die je bezig moet houden en waarbij je best wel snel kan gaan, anders gaat ze zich stierlijk vervelen (left brain extrovert). Bij zo'n laatste type kan je prima 5 keer per week een kwartiertje (maar dus niet langer) werken, terwijl bij het eerste type 1 a 2 keer per week iets langere maar rustigere sessies beter zouden werken.
Plus dat je neem ik aan bij het opleiden van een jong paard niet 5 keer per week er op gaat, maar ook het nodig grondwerk doet om spieropbouw en leerprocessen in gang te zetten zonder de storende factor van een ruiter.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 02:37

Zit met mijn 4,5 jaar jonge merrie nog in de beginfase, is nu 12x los onder het zadel geweest. Zit er twee keer per week op, waarvan 1x les. Daarnaast probeer ik haar 1x per week te longeren maar met die regen en bevroren bodem van de afgelopen tijd lukte dat niet altijd :+

In elk geval werkt ze nooit 2 dagen achter elkaar. 1x wel gedaan omdat het toevallig zo uitkwam en toen merkte ik echt dat ze dat niet prettig vond. Op rustdagen is het wandelen/tutten/losgooien etc (en uiteraard staat ze overdag de hele dag buiten met haar vriendin).

Mentaal uiteraard ook belangrijk, maar dat is per paard zo verschillend... De een moet je doorpakken terwijl de ander juist veel tijd nodig heeft.

Rijd zo lang als nodig is, ze geeft zelf heel mooi aan wanneer het tijd wordt om te stoppen. Denk dat ik inmiddels aan een klein halfuurtje zit, soms ook korter. Longeren ook zo lang als nodig, goed is goed. Vind het wel belangrijk om dat te blijven doen zo lang we ohz nog niet helemaal kunnen werken aan goed ruggebruik, die spieren moeten toch onderhouden worden en dat doe ik dan aan de longe.

Ze heeft eigenlijk dus best een rustig schema, en toch is ze in 6 weken tijd van iel poppetje naar heus paard gegaan. Spieren leken wel per dag te groeien!

Naar mijn mening is 2x per week rijden en 1x per week longeren dus prima voor het beleren. Nas gaat er iig hartstikke goed op maar ik denk ook dat het per paard kan verschillen. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 05:38

Een net zadelmak paard rij ik 3 keer in de week. 15/20 minuten. Nooit langer.
Niet langer voor het lijf,maar ook voor de concentratie.
Je kunt ze wat dat betreft beter even goed aan het werk zetten (uiteraard passend bij leeftijd en niveau) dan lang stappen. Dan krijgen ze de kans om spoken te gaan ontdekken.
Niet vaker dan 3 keer om niet te overbelasten.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:09

listiglistje schreef:
Spieren moeten schade oplopen om te groeien :j rust hersteld de boel en zorgt voor groei!

Bij een jong net zadelmak paard (3 a 4 jaar oud) is 3 x per week een kwartiertje meer dan genoeg.
Daarna kun je naarmate het paard ouder wordt, uitbouwen naar half uurtje tot 3 kwartier.

Zelf train ik mijn 10 jarige maar 3 a 4 x per week, maar wel heel intensief 3 kwartier/uurtje op ZZ-Z/LT nivo.
De dagen ertussen krijgt hij tijd om te herstellen (loopt dan gewoon in de wei/paddock).
Ik merk dat hij nu beter in zijn bespiering zit en veel sterker is geworden dan met 5 a 6 x per week training.
Ook mentaal is hij fitter/frisser, soms te :')

Ik voer overigens wel grotendeels eiwitten en vitame E (Agrobs Fetura), voor een goede spieropbouw.
Daarnaast olierijk voor de langdurige energie (Equifyt sport +)

Zo train ik mijn paarden ook.

Als ik op stal aangeef dat ik maar 3 A 4x in de week rij op mijn 5 (bijna 6) jarige paard wat bijna M mag starten, kijken ze me raar aan. Bijna iedereen op stal bij mij traint 6 dagen in de week.

Somminge mensen vinden het dan vreemd dat hun paard geen spieren opbouwen en gaan allerlei supplementen bijvoeren. Tjah, imo ligt het dan gewoon aan de training.

Ik heb hier op stal een mooie stapmolen waar mijn paard gecontroleerd in bewogen kan worden. En dat doe ij dan ook op de dagen dat hij rust heeft. Of aan de hand wandelen of licht longeerwerk als hij wat fris isn

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:32

Laatst was er nog een interessant onderzoek bij renpaarden op jonge leeftijd trainen. Daaruit kwam dat je beter dagelijks kort 10-15min kunt trainen dan een paar keer per week bv een half uur. Dit zou beter zijn voor de training van spieren en pezen. Dat hoeft natuurlijk niet altijd belast te zijn (onder het zadel dan)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:05

Cemlys, volgens mij ging dat onderzoek om het vergroten van de belasbaarheid van botten en pezen en niet de spieropbouw.

In de rensport zijn de ook van mening dat je beter 10 minuten zware piekbelasting kan uitvoeren. In acht neming dat dit om de belasbaarheid van botten en pezen gaat en niet om spierkracht zou het het dus ook zeker niet aanraden om dat te doen met een paard wat je dressuur of springmatig wil gaan trainen. Dan kan je beter een paar keer per week op de "vrije" dagen over het harde gaan wandelen met je paard. Daar bereik je op lange termijn het zelfde mee.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:10

cp112 schreef:
anneliesdj schreef:

Ohnee? Zeg dat maar tegen die van mij dan. Doe trainden we 1x per week met zadelmak maken. Poos later 2x p week en na een half jaar pas echt vaker.
Hij loopt nog steeds Gemiddeld 3-4x per week. 5 is echt een uitzondering en komt alleen voor bij een wedstrijdweekend.
Loopt nu met zijn 6,5 jaar M1.

Achja, natuurlijk is er iemand die het bewijs heeft dat het wel kan. Natuurlijk kan het wel en bij een tinker zal het ook wel meevallen maar je zit jezelf wel tegen te werken en dat is gewoon niet handig. Met ééns in de week moet je elke keer weer door dat 'help zadel eng spannend ril' moment heen en wanneer je het dagelijks of om de dag doet is het veel sneller veel normaler.
En daarbij komt dan nog het stukje lichamelijk trainen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:47

Dat ligt enorm aan het paard toch?
Ik heb mijn Houston met 3,5 ingereden aangezien het een dame met een enorm eigenzinnig karakter is dat ik niet nog een jaar wilde laten staan, maar lichamelijk was ze er eigenlijk nog niet helemaal aan toe.
Aangezien ze nergens bang voor was heb ik geen problemen ondervonden met 1-2x per week rijden. Ik wandelde en longeerde daarnaast ook wel, dus het is niet dat ze stil stond.