Dressuur winstpunt halen, hoe gaan we het doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:36

Ik denk dat je ook toch meer aan het effect op de hulpen mag werken. Spanning is niet erg maar ze moeten wel blijven luisteren. De foto van je oefendressuur is ze niet nageeflijk, voor het plaatje in de B geen ramp maar ze is op dat moment niet aan de hulpen en je gaat rijden op de compromis. Wees helder en duidelijk. Kijken mag maar zeen hoeft zich niet aan te stellen en neem dat ook in je training mee. Probeer zelf ook niet te veel op de omgeving af te schuiven. De galop mislukt niet door het bonte paard ;) de galop mislukt omdat je paard onvoldoende gehoorzaam is als het een bont paard ziet ;)
Het is erg lastig om een paard te starten dat veel en snel spanning opbouwt maar met tijd en het rijtechnisch blijven oplossen gaat de knop langzaam om dat je wel kan blijven rijden :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:41

Als ik goed begrijp is het pas je 4e wedstrijd? Ik kan je maar één ding zeggen, je eerste wedstrijd jaar moet je er niet te veel van verwachten, zeker niet met een onervaren paard. Verder moet je gewoon voor jezelf blijven rijden en zorgen dat jij er plezier in houdt. Je mag de eerste paar wedstrijden dan nog geen winstpunten rijden, maar elke wedstrijd moet je ook zien als een nieuwe leerervaring en kans om het beter te doen als de vorige keer. En het allerbelangrijkste, laat je stress niet van je winnen! Als er iets is dat ik doorheen de jaren geleerd heb is dat een ruiter die het paard misschien niet zo mooi voor elkaar heeft maar wel een ontspannen uitstraling heeft meer kans maakt op een winstpunt dan een ruiter die een goed paard heeft, maar er zelf heel krampachtig op zit.

Ik heb me met mijn paard letterlijk een weg naar de top gewerkt. Toen ik pas begon met hem heb ik van januari tot juli elke wedstrijd achteraan gestaan. Mensen lachten me uit, zeiden me dat ik me beter een echt sportpaard kon aanschaffen of dat ik toch nooit iets met zo'n paard zou bereiken. Ik heb heel vaak op het punt gestaan om gewoon te stoppen met wedstrijden rijden omdat ik toch nooit winstpunten haalde, maar ik ben heel blij dat ik toch heb doorgezet want langzaamaan ging ik steeds hoger en hoger komen te staan tot ik elke week 1ste was, we zijn zelfs provinciaal kampioen geworden.

Dus meid, gewoon doorzetten, maar wel realistisch blijven. Maar als ik die foto zo zie denk ik wel dat het goed gaat komen met jullie, alleen die spanning moet eruit!

rien10

Re: Dressuur winstpunt halen, hoe gaan we het doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:43

Yep, net zoals Snollygoster zegt: paardensport is een sport van de lange adem, van volhouders, van doorzetters.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 14:43

@mariekeS, Bedankt voor je tip, we zijn daar in de les al hard mee bezig, maar als ze wat gespannen is wil ze nog wel eens tegen m'n been in bokken. Vandaar dat ik een beetje twijfel over hoe de hulpen te geven in de proef, ik zou het namelijk ook weer jammer vinden om een minpunt te krijgen omdat ze dan begint te bokken o.i.d.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:44

Beter een minpunt van het bokken dan een proef die nergens op slaat omdat je paard niet aan de hulpen is. Niet op een compromis gaan rijden. Rijden met een hoofdletter R. Altijd en overal.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 14:46

@snollygoster, Super bedankt, Het komt met de tijd vast goed als ik dit zo hoor.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 14:46

@rien10, bedankt voor je tip!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:47

Mijne heeft ook een keer gebokt tijdens een proef hoor. Hij was aan het kloten in galop, dus gaf m een tik en daar ging zn kont. Kreeg een -2, maar daarna wel heerlijk kunnen rijden. Ook de tweede proef liep hij als een zonnetje :D.

Gewoon veel meenemen, en wel echt rijden. Je ziet dat mensen soms het rijden vergeten, maar je moet wel blijven rijden met je paard.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:50

Op de protocol van mijn dochter (die een tik uitdeelde) stond "goed opgelost, had je misschien al eerder in de proef moeten doen".
Een jury beoordeelt het rijden van de ruiter en de reactie van het paard op de ruiter. En soms, ja, dan hoort daar een tik bij. Als het verdient is. Je zal echt niet voor de tuchtcommissie komen hoor. :o

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:51

rien10 schreef:
Beter een minpunt van het bokken dan een proef die nergens op slaat omdat je paard niet aan de hulpen is. Niet op een compromis gaan rijden. Rijden met een hoofdletter R. Altijd en overal.

Precies dit. Je paard vooral niet anders gaan rijden dan thuis. Ik rij ook liever 1 dikke onvoldoende dan een heel protocol vol 5- en 6-en omdat 't paard er een beetje tegenin gaat hangen. Mag ie thuis ook niet, dus op concours ook niet :) Vaak zie je dan dat de 2e proef veel beter gaat. En inderdaad zoals vaker gezegd, lekker kilometers blijven maken!!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:52

rien10 schreef:
Op de protocol van mijn dochter (die een tik uitdeelde) stond "goed opgelost, had je misschien al eerder in de proef moeten doen".
Een jury beoordeelt het rijden van de ruiter en de reactie van het paard op de ruiter. En soms, ja, dan hoort daar een tik bij. Als het verdient is. Je zal echt niet voor de tuchtcommissie komen hoor. :o

Zal er nog eens bij moeten komen haha!
Het verschilt denk ik ook per jurylid. De een vindt het geen probleem, die denkt meer zoals in mijn quote, en een ander vindt het niet kunnen.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 14:55

Haha, ik ga het gewoon weer proberen en opletten dat ik niet meelift ipv zelf te rijden. misschien idd rijden met zweep wel handig. als ze daar tenminste niet te fel op reageert :+

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:56

Ik denk dat als je gaat werken aan de puntjes op de protocol dat het al een hoop schilt .
En gewoon veel km maken

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:57

Maar, het kost tijd. Eigenwijze pony met mijn dochter (Toen 5 jaar en groen en 11 jaar en een mug qua gewicht/lengte) zijn super gegroeid. Van "oh oh, pony loopt met kind door de baan" en niet kunnen starten in een B proef omdat ze er nog niet aan toe zijn, rijden ze samen nu 4 jaar later hun eerste M proefjes. Winst waardig? Nee, nog niet, zit er aan te komen. Maar ook in het M weer kilometers maken. Dit blijft zo TS. Nogmaals, paardrijden is van de lange adem.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:58

okdoei schreef:
Haha, ik ga het gewoon weer proberen en opletten dat ik niet meelift ipv zelf te rijden. misschien idd rijden met zweep wel handig. als ze daar tenminste niet te fel op reageert :+

Laat je weten hoe t gegaan is? *\o/*

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 15:02

Je paard corrigeren kan ook in je voordeel spelen inderdaad. Zo laat je aan de jury zien dat je echt rijdt en niet met je voeten laat spelen.

Toen die van mij in de proef ging kloten heb ik hem ook een correctie gegeven. Na mijn proef riep de jury me bij zich en kreeg ik complimenten dat ik het heel mooi had opgelost ;)

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 15:09

okdoei schreef:
@mariekeS, Bedankt voor je tip, we zijn daar in de les al hard mee bezig, maar als ze wat gespannen is wil ze nog wel eens tegen m'n been in bokken. Vandaar dat ik een beetje twijfel over hoe de hulpen te geven in de proef, ik zou het namelijk ook weer jammer vinden om een minpunt te krijgen omdat ze dan begint te bokken o.i.d.

Ik heb ook wel lage cijfers/ minpunten gehad voor een bok maar toch nog in de 190 punten kunnen rijden en in de prijzen. Soms moet je gewoon even het risico nemen.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 15:17

ik heb 8 maart als het goed is weer een wedstrijd, sta nog op de wachtlijst dus hoop dat ik mee kan doen :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 15:22

Het zijn echt basis dingetjes als ik het zo lees. En die zijn belangrijk want als je die overslaat kom je ze steeds weer tegen. Ook in het springen. Probeer bij jezelf de knop om te zetten en niet voor de punt om te springen te gaan maar voor de punt voor een goeie basis proef. Dan ben je bezig met een goeie opleiding voor jou en je paard. Jij kan ervaring op doen en je paard ook.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 15:26

Er zijn wel degelijk handige tips te vinden. Zorg ervoor dat je mooie ronde voltes rijdt (verdeel de voltes bijvoorbeeld in 3 kwarten en rijd elk kwart op zich naar de raakpunten).
Als je vlak voor het einde van de proef moet afwenden en van draf naar stap, moet je al in het afwenden gaan stappen. Dat scheelt ook een punt. Laat goed verschil zien in het verruimen naar een middendraf door bijvoorbeeld je paard in de hoeken op de korte zijde wat terug te zetten. Enz Enz.
Neem anders een keer een lesje bij een proefgerichte instructeur die je de kneepjes van het proefjes rijden kan bijbrengen.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 15:31

Lekker vaak meenemen, dan weet ze op een gegeven moment wel wat het inhoudt. Verder goed kijken naar je protocollen; welke dingen komen op ieder protocol terug? Dat zijn de grootste aandachtspunten. Focus daarop, alles tegelijk willen doen geeft jou ook weer extra stress.

Waar ik zelf ook altijd op moet letten is dat ik te lief voor mijn paard ben op wedstrijd. Dan denk ik "Ja, maaaaar.... er zijn al zoveel indrukken die ze moet verwerken." Maar waar ze thuis een tik voor krijgen, moeten ze op wedstrijd ook een tik voor krijgen - anders schep je juist onzekerheid. Probeer zelf te doen alsof je gewoon thuis rijdt.

Verder ook je paard eens meenemen voor iets anders, bijv. ergens een groepsles op locatie.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:56

Het heeft bij mij ook heel lang geduurd voor is mijn eerste winstpunt had bijna twintig jaar geleden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:32

Wat ik lees op je protocol is vooral dat je paard nog heel onzeker is op concours. Of hij is loperig, of niet aan de hulpen. Heb je geen mogelijkheid om eens te lessen op locatie of een clinic te volgen? Dan kun je gewoon rijden en zorgen dat jullie samen ontspannen worden op vreemd terrein en jij krijgt handvatten om dit ook in je proef te realiseren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:34

Ik lees dat je op een aantal onderdelen een verkeerde stelling (lees buitenstelling) hebt. Dat zou ook het omspringen in de galop kunnen verklaren. Let dus op een goede lengtebuiging, dus neusje naar binnen in plaats van naar buiten en niet te strak op de buitenteugel te zijn.
Oefen vooral ook op de onderdelen die twee x in de proef voorkomen, zoals middendraf. Bij de middendraf moet hij de pas verlengen ipv versnellen. Dat kun je goed laten zien door je paard in de twee hoeken op de korte zijde wat terug te zetten (wel impuls houden) en dan de middendraf geleidelijk "op" te rijden en niet aan de voorkant alles losgooien. Dus voor je gevoel je hand naar je toe (is in werkelijkheid op zijn plaats houden).
Stel je paard eerst netjes recht als je door de wending bent, voordat je meer been gaat geven.

Bij de middenstap is het van belang dat je paard ontspannen is, de hals horizontaal verlengt en de passen verruimt. Ook hier geldt de teugels niet los te gooien, maar de hals van het paard "uit te schuiven" door meer ruimte te geven, met behoud van contact, dus de hand te laten volgen. Neus voor de loodlijn.

Voor de gebroken lijn 5 meter kun je je richten op het punt midden tussen de hoefslag en de A of C. Als je dan omstelt bij de B of E heb je precies 5 meter. Bereid de wending goed voor, dus niet pas wenden bij E of B want dan ben je te laat.

Hals strekken alhoewel een basis oefening, nog niet zo'n eenvoudige en je ziet dan ook veel combinaties - ook in hogere proeven - die dat onderdeel niet goed uitvoeren. Bereid je paard op de lange zijde al voor op de volte (door bijvoorbeeld al de juiste lengtebuiging te nemen, het binnen achterbeen goed onder de massa) check of je op t goede been zit en laat de teugels geleidelijk vieren. (Ik doe ze zelf nooit tegelijk maar eerst stukje binnenteugel en dan buitenteugel) Houd contact met de mond en let op je stelling en buiging. Ook na het strekken de teugels geleidelijk weer aannemen. De neus moet op kniehoogte zakken, dus laat je een keertje filmen als je die oefening doet zodat je ook zelf kunt zien hoe ver hij in werkelijkheid zakt.

Voor het halthouden, ook hier de wending goed voorbereiden en deze niet pas rijden als je bij de wending bent, want dan ga je geheid scheef. Blijf je lijn aanhouden, ook al wend je iets na de LL af Het is beter een rechte lijn te rijden dan een schuine om te proberen weer op de AC lijn te komen.
Maak een geleidelijke overgang naar het halthouden. Moet je corrigeren, omdat je paard bijvoorbeeld achter nog niet vierkant staat, los het dan altijd naar voren op. Hij mag geen pas terug zetten. Gebruik eventueel je stem als hij daar goed naar luistert (mag wel niet, maar in zo'n hok boven de baan horen ze dat toch niet).

Probeer de voltes in "kwarten" op te delen en rij van "raakpunt" naar "raakpunt". Dat helpt je om de volte mooi rond te houden.

Het zit hem bij jou denk ik vooral in het voorbereiden van de oefeningen in de proef en de stelling en buiging.
Zorg ervoor dat je je proef zelf goed kent. Als je oefent op je proef, oefen dan de onderdelen in plaats van de proeven helemaal door te rijden (om te voorkomen dat je paard voor je uit gaat denken)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:42

Wat mij opvalt aan je protocol is dat je paard door de hulpen heen loopt. Zoek daarom al grenzen op in het inrijden, hangt ze daar al tegen je been: corrigeer ze dan goed voor ze de eerste proef in moet, heb je een veel aangenamer paard. Doet ze het pas in de eerste proef, pech voor proef 1 dan: goed corrigeren en tweede proef veel beter rijden.

Punten kun je winnen door oefeningen af te werken: middendraf in de bocht eerst een beetje terugnemen zodat de overgang duidelijker is, ook zien dat je paard eerst goed recht is.
Netjes op de letter rijden kan ook al veel helpen.
Cirkels en voltes netjes rond rijden, bij het afwenden en groeten netjes op de middenlijn rijden en paard recht houden, een correcte halt levert ook veel punten op.

En voor de rest: oefenen op vreemde locaties. Ik heb voor mijn zenuwachtige muts vorig jaar 3 weken na elkaar telkens ergens anders gereden, geen enkele dag in eigen bak, en na dag 3 maakte haar niks meer uit, binnen, buiten, op gras of in een mooie zandbodem, ze loopt nu overal en is een veel rustiger paard geworden.