Rengalop afleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 18:23

Je kan je paard iets afleren maar je kan zelf ook iets bijleren. Het laatste is meestal eenvoudiger.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:01

In de meeste gevallen zit de fout niet bij het paard maar bij de ruiter.
Je zegt zelf dat je bijna een jaar rijdt, dat is dus bijzonder kort, dus in dit stadium van opleiding van de ruiter is het gewoon noodzaak heel veel les te nemen, en stukje bij stukje gaan opbouwen, neem geen onnodige risico's, wees steeds voorzichtig, maar toch met een gedoseerde portie lef erbij.
Bespreek elk probleem telkens heel duidelijk met je instructie, en werk dan ook gericht aan elk probleem apart.
Er zijn geen super trucs om dit zo in één - twee - drie te gaan oplossen, gewoon beter leren omgaan met het wezen paard, leer een communicatie aan te gaan met het paard, leer hoe paarden leren, leer in te schatten hoe de reactie zal zijn, leer er op te reageren, .....
jouw eigen houding leren aan te passen, een vastere zit ontwikkelen, maar vooral leer hoe jij de veilige en rustbrengende leider kan zijn.
Mssn klinkt dit alles samen een beetje te dromerig en te zweverig, maar geloof me eens je in staat bent al deze dingen samen onder controle te krijgen, dan heb je ineens een heel ander paard onder je, ....
Maar, dit klinkt veel en dat is idd ook veel, zoiets leer je nooit in een paar jaar tijd, denk eerder in tien , mssn wel 20 of nog veel meer jaren, dus je hebt nog heel veel te leren.
Paardrijden is soms echt een uitdaging, ga ook die uitdaging aan zou ik zeggen, maar doe het onder goede begeleiding neem dus goede les, zoek een goede instructie en bouw steeds verder op.
succes.

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 20:47

Maflinger_S schreef:
TS, ik wil je bij deze graag een compliment maken over de manier waarop je reageert en niet alleen maar ook in overleg met de eigenaren toe wilt werken naar een "veiliger" paard op buitenritten. Ondanks dat je misschien nog niet heel ervaren bent als ruiter, ben je als mens/verzorger volgens mij je gewicht al in goud waard.

Bedankt :o :o
De eigenaren staan gelukkig ook helemaal achter mij en zijn super blij dat ik haar bij wil rijden en dat we zo'n klik hebben. Ze willen ook ten alle tijden het beste voor mij. Ze waren gisteren zo geschrokken dat dit was gebeurd.
Dat van het bit zaten ze al langer aan te denken, en door het ongeluk gisteren gaat ze dit wel doorzetten.
Het bit is puur om haar makkelijker om te kunnen trekken, ze is in de bak heel zacht in haar mond en goed met losse teugel te rijden.

Suliko schreef:
Ten eerste, een ander bit lost dit niet op, als een paard het in de bol heeft rent het toch wel. Verder zou ik beginnen met wat meer lessen en meer ervaring op doen met de galop, zodat je in iedergeval de verlichte zit leert. Maar zelfs dan, voluit gaan en wetende dat je paard niet te stoppen is maar omdat je het kan uitzitten laat je het wel toe, is ook geen goed plan. Niet alleen gevaarlijk voor jou, ook voor je omgeving. Ook moet je haar afleren dat ze niet altijd hard mag op de paden waar ze normaal gesproken hard mag, dit zou ik samen met de eigenaresse doen, je gaat gewoon stappen over deze wegen. Waarschijnlijk wordt het een soort dribbelen, maar ze mag echt alleen stappen. Daarna ga je slalommend draven over de weg (zonder slalomdingen, maar je snapt wat ik bedoel, in een slangenvolte over de weg :P ), zo kan ze moeilijk in de galop en als ze het probeert kan je haar gemakkelijk omtrekken. Dit blijf je herhalen tot ze ontspannen over het pad kan draven, dan ga je rechtuit draven over het pad, als ze ook maar iets versneld gelijk terug nemen naar stap! Als je dit consequent blijft doen zal ze na een tijd snappen dat ze niet altijd hard mag! Verder, ervaring op doen, kilometers maken, en de galop in het begin nog vermijden. Uiteindelijk leer je haar steeds beter kennen, en zul je de momenten waarop ze sneller wilt gaan, door hebben. Zo kan je die momenten steeds beter voor zijn. :)
Oh ja, en je moet het niet prima vinden als ze uit zichzelf gaat galopperen! Terugnemen en daarna op jou hulp in galop gaan.

Voor de rest mijn complimenten hoe je het al aanpakt en hoe je de vorige keer zo kalm bent gebleven. +:)+

Dankje wel! Dit zijn zeker tips waar we (ik, paard en eigenaren) aan kunnen gaan werken! Het is inderdaad ook wat je zegt, kilometers maken. En kilometers maken we wel in de bak, maar nooit rengalop kilometers. Dus daarvoor moeten we toch echt naar buiten. Maar eerst meer oefenen :)

bigone schreef:
Een rengalop kan niemand uitzitten, alleen een verlichte zit is dan mogelijk. Ik vind het knap dat je op buitenrit gaat terwijl je nog maar zo weinig ervaring hebt. Je moet gewoon kilometers maken. Als er geen gevaar is dat je een weg op vliegt dan de volgende keer gewoon een flinke pluk manen samen met de teugels vasthouden, daar heb je een beetje steun aan als ze echt in rengalop gaat. Aangezien ze liever lui dan moe is zal ze al snel terugvallen in een handgalop. En je beugels een gaatje korter voor je op buitenrit gaat, eventueel een bodyprotector aan.

Bedankt voor je reactie. Ja knap of misschien toch een beetje dom hihi := . Het gebeurde op een open veld midden in het bos, dus geen gevaar voor auto's e.d. Ook op andere paden waar ze het bij anderen eens heeft gedaan rende ze altijd terug naar stal, dat zijn alleen zandpaden.
Een bodyprotector ben ik idd al druk voor aan het sparen voor de buitenritten idd.

hwn schreef:
Het wordt natuurlijk heel moeilijk af te leren als ze het van de eigenaars wel mag, en als je het probleem wilt aanpakken, doe je dat natuurlijk best in overleg met de eigenaars. Scherper bit ben ik ook geen voorstander van. Daarmee kunnen ze er trouwens nog altijd vandoor gaan hoor, je hebt er die nog kunnen vliegen met hun neus tegen de borst.

Zelf vind ik verlichte zit ook heel comfortabel. En als er een ander paard bij is, kan die niet voor je rijden en je zo afremmen?

Dit gaat inderdaad al gebeuren. Er was eerder namelijk ook dat ze bij aansprong in de galop een vreugde bokje deed. De eigenaren zijn dit ook gaan afstraffen sinds ik rijd, dus dat doet ze al niet meer. Zoals ik eerder al zei, de eigenaren zijn helemaal blij met mij en zijn helemaal bereid om haar voor mij zo fijn mogelijk opnieuw op te voeden :)
Het andere bomproof paard dat er gisteren bij was, was op zo'n 20m afstand. Idd als die ervoor loopt gaat ze minder aan de haal. Ware het niet dat mevrouw graag voorop loopt, maar dit laat ik niet toe hoor!

Jennyj01 schreef:
Je kan je paard iets afleren maar je kan zelf ook iets bijleren. Het laatste is meestal eenvoudiger.

Ik ga voor beiden, ik ga zelf bijleren maar we gaan ook proberen het paard af te leren. Of ze er ooit mee zal stoppen geen idee, maar als ik in ieder geval kan leren haar uit te zitten tot ik haar weer terug heb gekregen dan zijn we ook al veel gegroeid :)

aeolusnr1 schreef:
In de meeste gevallen zit de fout niet bij het paard maar bij de ruiter.
Je zegt zelf dat je bijna een jaar rijdt, dat is dus bijzonder kort, dus in dit stadium van opleiding van de ruiter is het gewoon noodzaak heel veel les te nemen, en stukje bij stukje gaan opbouwen, neem geen onnodige risico's, wees steeds voorzichtig, maar toch met een gedoseerde portie lef erbij.
Bespreek elk probleem telkens heel duidelijk met je instructie, en werk dan ook gericht aan elk probleem apart.
Er zijn geen super trucs om dit zo in één - twee - drie te gaan oplossen, gewoon beter leren omgaan met het wezen paard, leer een communicatie aan te gaan met het paard, leer hoe paarden leren, leer in te schatten hoe de reactie zal zijn, leer er op te reageren, .....
jouw eigen houding leren aan te passen, een vastere zit ontwikkelen, maar vooral leer hoe jij de veilige en rustbrengende leider kan zijn.
Mssn klinkt dit alles samen een beetje te dromerig en te zweverig, maar geloof me eens je in staat bent al deze dingen samen onder controle te krijgen, dan heb je ineens een heel ander paard onder je, ....
Maar, dit klinkt veel en dat is idd ook veel, zoiets leer je nooit in een paar jaar tijd, denk eerder in tien , mssn wel 20 of nog veel meer jaren, dus je hebt nog heel veel te leren.
Paardrijden is soms echt een uitdaging, ga ook die uitdaging aan zou ik zeggen, maar doe het onder goede begeleiding neem dus goede les, zoek een goede instructie en bouw steeds verder op.
succes.

Het is ook veel, als ik bedenk dat ik vorig jaar nog doodsbang was om naast haar te staan ben ik al heel ver, en de weg gaat nog verder. Ik heb dankzij haar weer leren genieten van paarden, en ik heb ook zo'n band met haar.
We doen inderdaad alles stukje bij beetje, als ik tegen een probleem aanloop zeg ik dit tegen de eigenaar en zij helpen mij hier dan mee. Zo groeien we steeds een stukje verder. Nu is het probleem de (ren)galop, dus gaan we hiermee aan de slag.

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Wij gaan er vanaf morgen weer met frisse moed tegenaan om een superteam te worden. Blijf vooral tips geven, wij zijn erg leergierig :)