probleem tijdens het rijden, iemand tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:26

Anouskax schreef:
zelf ben ik ook een m2 ruiter , zij is inderdaad wel echt dat er maar een manier voor haar is om iets over te brengen zegmaar. ook geef ik toe dat ik zelf ook vroeger wat miscommunicatie heb gehad met verkeerd overbrengen maar nu leer ik haar steeds beter kennen en weet ook hoe ik haar moet rijden, daar ligt het nu echt niet meer aan..

Wat raar dat je dan dit topic opent:
[WD-V] startpas?

Als M2 ruiter heb je al eerder wedstrijden gereden en weet je echt wel hoe het in elkaar zit met het aanvragen van een startpas etc.

Anouskax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 12:29

hwn schreef:
Je vraagt duidelijk teveel: je hebt haar "na hard werken voor elkaar", en dan ga je nog es een moeilijke oefening vragen. Is logisch dat het paard dit niet meer wil/kan. Je zegt dat ze medisch ok is, maar spierpijn kan je niet zien op röntgen en zo (wel bij bloedonderzoek, daar krijg je dan verhoogde CK-waarden)

Als ik je profiel bekijk, zijn er wel aantal dingen die me storen: er zit heel wat om het hoofd van het paard: zo'n gekruiste neusriem (is dat een Mexicaanse? Ben de naam vergeten, ik gebruik al jaren geen neusriem meer, vandaar) waarvan het sperriempje volgens mij toch erg strak aangesnoerd is, ik denk niet dat er 2 of 3 vingers tussen kunnen, een pessoabit, een martingaal...

Ik zou met een simpel bitje gaan rijden, en je sperriem lekker losser maken, want nu kan je paard de mond niet ontspannen, en daardoor zijn/haar hele lijf niet.

Verder lijkt het paard mij op bijna alle foto's in je profiel nogal stijf in de achterhand, kan ook door je te sterk inwerkende ruiterhand zijn. Dus in jouw geval zou ik wedstrijden rijden even vergeten, en een goede instructeur/instructrice zoeken die je kan leren je paard te ontspannen en te gymnastiseren, en je kan leren om haar meer terug te rijden op zit ipv te moeten vechten. Is ze ook heet in de omgang? Want ze heeft toch een rustige uitstraling op de foto's.

ik rij met een simpel bitje en zonder martingaal je kijkt hier waarschijnlijk naar mijn springfotos daar reed ik met een spring bit ja ;) omdat ze zo enorm sterk is, ik probeer nu ook met een normaal bit te springen , ze is rustig wanneer je der niet op zit ja maar wanneer je der rijd is ze echt niet rustig , alles behalve dat maar jullie kunnen wel allemaal vertellen hoe makkelijk of rustig ze is maar jullie weten half niet hoe ze in elkaar steekt ! laat het allemaal maar zitten hier heb ik toch niks aan. hier vroeg ik niet om

Anouskax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 12:30

lucifertje schreef:
Anouskax schreef:
zelf ben ik ook een m2 ruiter , zij is inderdaad wel echt dat er maar een manier voor haar is om iets over te brengen zegmaar. ook geef ik toe dat ik zelf ook vroeger wat miscommunicatie heb gehad met verkeerd overbrengen maar nu leer ik haar steeds beter kennen en weet ook hoe ik haar moet rijden, daar ligt het nu echt niet meer aan..

Wat raar dat je dan dit topic opent:
[WD-V] startpas?

Als M2 ruiter heb je al eerder wedstrijden gereden en weet je echt wel hoe het in elkaar zit met het aanvragen van een startpas etc.

wie zegt wedstrijden, ik heb wel oefen wedstrijden gereden op dat niveau alleen had ik toen geen behoefte aan echte wedstrijden !

0000

Re: probleem tijdens het rijden, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:41

Als jij een heet paard zo ver krijgt dat het niet meer wil lopen, gaat er in jouw rijden gewoon iets structureel gruwelijk mis. Juist met paarden met veel bloed en looplust die zich snel opspannen, hoef je doorgaans niet te vechten. Je moet wel handig zijn, en vlug, en met heel veel gevoel rijden. Maar ga je vechten, dan kom je er sowieso niet uit. Je hebt je paard dus ook niet op dat moment goed aan het lopen, want dat zou het niet gaan staken. Ja, sorry, maar zo simpel is het wel. Als ze fijn aan het lopen is, ontspannen in lijf en geest, staakt ze niet. Blijkbaar gaat er dus véél eerder al iets mis, wat door jou en instructie wordt genegeerd en dan krijg je vroeger of later dat je paard zich op een andere manier gaat uiten omdat het er gewoon niet meer uitkomt en er op eerder signalen niet is ingespeeld.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:30

Met zo'n reactie "anouskax" sluit je je volledig af, je wil dus maar één soort antwoorden horen.
Ieder paard is idd anders, de één is idd heviger dan de ander, maar het is aan de ruiter om een manier te vinden om echt controle te hebben, en eigenlijk exact te kunnen bepalen waar en hoe het paard zijn voeten zet, en bovendien ook nog op welk moment die bepaalde voet waar moet neerkomen.
En geloof me dit is mogelijk, eigenlijk kan je je paard met zijn linkervoet of zijn rechtervoet is keuze van de ruiter op dat moment, dus niet de keuze aan het paard laten de ruiter bepaald welke voet op een briefje van honderd euro plaatsen en dan dit een volle minuut zo laten stilstaan.
Dit is uiteraard een vergevorderd voorbeeld, ik ben me er zeer zeker van bewust dat er maar weinigen zijn die dit zullen kunnen, maar het geeft wel aan dat een zeker vorm van controle zeer zeker mogelijk is hé. En echt ook met een heviger paardje, heeft er eigenlijk weinig mee te maken.
De fout moet je altijd bij jezelf zoeken, dus als er nu iets niet lukt, dan is jouw manier van rijden, en van communicatie met jouw paard gewoon niet goed genoeg, simpel hééééééé.

Anouskax schreef:
hwn schreef:
Je vraagt duidelijk teveel: je hebt haar "na hard werken voor elkaar", en dan ga je nog es een moeilijke oefening vragen. Is logisch dat het paard dit niet meer wil/kan. Je zegt dat ze medisch ok is, maar spierpijn kan je niet zien op röntgen en zo (wel bij bloedonderzoek, daar krijg je dan verhoogde CK-waarden)

Als ik je profiel bekijk, zijn er wel aantal dingen die me storen: er zit heel wat om het hoofd van het paard: zo'n gekruiste neusriem (is dat een Mexicaanse? Ben de naam vergeten, ik gebruik al jaren geen neusriem meer, vandaar) waarvan het sperriempje volgens mij toch erg strak aangesnoerd is, ik denk niet dat er 2 of 3 vingers tussen kunnen, een pessoabit, een martingaal...

Ik zou met een simpel bitje gaan rijden, en je sperriem lekker losser maken, want nu kan je paard de mond niet ontspannen, en daardoor zijn/haar hele lijf niet.

Verder lijkt het paard mij op bijna alle foto's in je profiel nogal stijf in de achterhand, kan ook door je te sterk inwerkende ruiterhand zijn. Dus in jouw geval zou ik wedstrijden rijden even vergeten, en een goede instructeur/instructrice zoeken die je kan leren je paard te ontspannen en te gymnastiseren, en je kan leren om haar meer terug te rijden op zit ipv te moeten vechten. Is ze ook heet in de omgang? Want ze heeft toch een rustige uitstraling op de foto's.

ik rij met een simpel bitje en zonder martingaal je kijkt hier waarschijnlijk naar mijn springfotos daar reed ik met een spring bit ja ;) omdat ze zo enorm sterk is, ik probeer nu ook met een normaal bit te springen , ze is rustig wanneer je der niet op zit ja maar wanneer je der rijd is ze echt niet rustig , alles behalve dat maar jullie kunnen wel allemaal vertellen hoe makkelijk of rustig ze is maar jullie weten half niet hoe ze in elkaar steekt ! laat het allemaal maar zitten hier heb ik toch niks aan. hier vroeg ik niet om