Paard loopt achter de LL en zonder ruggebruik

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Re: Paard loopt achter de LL en zonder ruggebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:04

#Prinscesj,
Je bent nu even het CONTACT vergeten.
En wat heb je nou op een wedstrijd te zoeken wanneer je je paard nog niet aan de teugelkunt rijden?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:08

melissapupa schreef:
lang en laag is een goede oplossing het paard moet het leren met hulpteugels kan alles

Dit is voor TS helemaal geen goede oplossing :n

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:08

Dat is precies het probleem van TS Simpelman, het paard VERBREEKT het contact. Als zij dan weer haar teugels korter pakt, zit hij straks in de rolkur als we even kort door de bocht gaan. Ze geeft aan dat het paard hier NU niet aan toe is. Lijkt mij dat we dan eerst daar naartoe moeten werken voor je die stap kunt maken. Zolang het paard geen vertrouwen heeft om de verbinding te maken, zitten we dus met klapperende teugels. Want je kunt drijven tot je een ons weegt, van achter naar voren rijden, maar als hij geen contact DURFT te nemen klapperen die teugels dus. Als ik het verhaal goed lees heeft TS het paard nog niet zo lang, dus logisch dat dit vertrouwen er nog niet is als die vertrouwen eerder is beschadigd.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:09

Princesj schreef:
Simpelman schreef:
Je neusriem vangt alleen maar de mogelijkheid op dat het paard het contact met het bit actief en zichtbaar ontwijkt.
Je kunt dat beter maar wél zien.....ontwijken doet hij toch wel.

Paardrijden is niet "er uit zien" het is zijn en voelen.
Het gaat om wat écht is.

Je kunt in draf een perfect stille hand tov de mond ontwikkelen wanneer je werken gaat aan je eigen balans en ontspanning.
Dat is voor alles nodig, het is je plicht naar je paard.

Stel je voor dat iemand op jouw rug gaat zitten en zich in evenwicht houdt met behulp van een ijzeren staaf in je mond.
Ik veronderstel dat je daar dan een oplossing voor gaat lopen zoeken, dat doet een paard ook.
De oplossing is dan niet het vast zetten van de ijzeren staaf dat is optisch bedrog.

Kunnen we dan niet beter gewoon het bit weglaten, opgelost! Als de teugels loshangen (paard verbreekt de verbinding tenslotte) kan TS ook niet in zijn mond hangen. Klapperende teugels aan een loshangend bit zijn nou niet echt een lekker stille basis voor een paard.

TS wil volgens mij wedstrijden starten, dan is het wel handig dat ze dan ook een neusriem kan gebruiken, anders mag ze de ring niet in.

Als je goed leest heeft simpelman het telkens over een contactteugel. Dat betekent niet een losse teugel.
Zonder bit krijgt deze ruiter waarschijnlijk hetzelfde probleem.
De neusriem moet eraan inderdaad voor wedstrijden. Maar de neusriem moet je niet hoeven redden bij een onstabiele aanleuning.
Dat is geen oplossing voor een onstabiele aanleuning.
De tips die simpelman geeft kosten tijd, je moet daarvoor heel kritisch naar je zelf durven kijken en je paard en jezelf de tijd gunnen.
Kwalijk genoeg merk ik dat sommige mensen hier geen zin in hebben. Het moet allemaal snel en direct. Paarden werken niet zo.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:20

Princesj schreef:
Dat is precies het probleem van TS Simpelman, het paard VERBREEKT het contact. Als zij dan weer haar teugels korter pakt, zit hij straks in de rolkur als we even kort door de bocht gaan. Ze geeft aan dat het paard hier NU niet aan toe is. Lijkt mij dat we dan eerst daar naartoe moeten werken voor je die stap kunt maken. Zolang het paard geen vertrouwen heeft om de verbinding te maken, zitten we dus met klapperende teugels. Want je kunt drijven tot je een ons weegt, van achter naar voren rijden, maar als hij geen contact DURFT te nemen klapperen die teugels dus. Als ik het verhaal goed lees heeft TS het paard nog niet zo lang, dus logisch dat dit vertrouwen er nog niet is als die vertrouwen eerder is beschadigd.

Precies. En een fijn bitje en een geschikte neusriem kunnen ervoor zorgen dat het paard het bit beter accepteert waardoor het contact ook. Het drijven naar je hand, komt las als het paard de ruiterhand vertrouwt.

Een robart bit is een heel losjes bit. Mijn ervaring is dat paarden die veel sneller en fijner aannemen, vandaar!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:21

De neusriem kan soms idd het probleem een beetje maskeren, maar is in wezen toch een enkel begrenzend iets.
En een probleem oplossen door iets te gaan begrenzen is zeer zeker nooit de goede oplossing want dat werkt echt enkel tegen je, daar maak je het probleem alleen maar erger door.
Is een neusriem verkeerd ????? nee dat is niet verkeerd maar in dit geval is het zeer zeker geen oplossing, integendeel.
Leren paardrijden is veel moeilijker dan het er uit ziet, en teveel ruiters willen enkel dat het paard gewoon braaf zijn rondje rijdt , dat is niet echt leren paardrijden.
Dus wat "Simpelman" al zei is volledig juist.

Geryon schreef:
Simpelman schreef:
Waarvoor heb je een neusriem nodig?

Omdat dit kan zorgen voor een stiller bit (ookal contactteugel of geen contact), wat sommige paarden fijner vinden.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 15:25

Simpelman schreef:
Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Om te leren dit te voelen:
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Neem eens iemand op je schouders en laat hem de dingen doen die heel veel mensen denken te moeten doen op een paarden rug, laat die persoon vervolgens eens zijn eigen evenwicht zoeken en niets doen, wat is het gemakkelijkst, aangenaamst?

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Laat je in de draf door de beweging van het paard uit het zadel omhoog "werpen" zonder iets te doen.
Op het allerlaatste moment vlak voor het hoogtepunt breng je je heupen rustig maar actief naar voren.
Je komt nu even op je knieën terecht en dan laat je weer terugzakken in het zadel.

Ontspanning en voelen.
Je uitgangspunt is evenwiicht en je paard zo min mogelijk storen.

Bedankt voor de tips, ga hier zeker aan werken en ben het wat betreft het stil zitten volledig met je eens. Echter ben ik niet van plan mijn neusriem er af te halen. Naast dat ik hem er gewoon om wilt, wilt de eigenaar van het paard dit ook en dus heb ik daar verder weinig over te zeggen.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 15:29

Simpelman schreef:
#Prinscesj,
Je bent nu even het CONTACT vergeten.
En wat heb je nou op een wedstrijd te zoeken wanneer je je paard nog niet aan de teugelkunt rijden?

Ik ga vanaf volgende week beginnen met wedstrijden met als doel om het paard te laten wennen aan het op wedstrijd gaan. Hij raakt enorm snel gespannen en aangezien je toch niet kan degraderen in de B, maakt het niet uit als ik verlies rijd. En als ik winst rijd is dat alleen maar leuk toch?

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:30

Mijn paard deed hetzelfde. Bleek dat mijn zadel niet pastte en een andere instructrice deed wonderen. :)

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 15:31

Princesj schreef:

Bedankt voor je berichtje en je zegt naar mijn idee precies waar het op staat.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 15:34

janahxginger schreef:
Mijn paard deed hetzelfde. Bleek dat mijn zadel niet pastte en een andere instructrice deed wonderen. :)

Zadel is een aantal weken geleden nog gecontroleerd en aangepast door de zadelmaker. Of hij goed ligt weet je natuurlijk nooit maar daar gaan we op dit moment wel van uit.

Een andere instructeur/instructrice is naar mijn idee totaal niet nodig. De manier zoals ik nu rijd is op aanraden van mijn instructeur die nu helaas eventjes uit de running is. En gezien de reacties hier heb ik toch wel het idee dat we op de goede manier bezig zijn.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:44

Remark schreef:
janahxginger schreef:

Zadel is een aantal weken geleden nog gecontroleerd en aangepast door de zadelmaker. Of hij goed ligt weet je natuurlijk nooit maar daar gaan we op dit moment wel van uit.

Een andere instructeur/instructrice is naar mijn idee totaal niet nodig. De manier zoals ik nu rijd is op aanraden van mijn instructeur die nu helaas eventjes uit de running is. En gezien de reacties hier heb ik toch wel het idee dat we op de goede manier bezig zijn.

Oh oke, ik ree bij een manege dus andere instructrice was nodig. :o

Is je paard bij vorige eigenaars verkeerd gereden? Of verkeerd gereden met hulpteugels?

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 16:03

Paard is bij een spring handelaar gekocht, daar werd niks dressuurmatigs met hem gedaan. Daarvoor was hij van de fokker die hem ook heeft ingereden. Ik weet verder niet hoe er gereden werd en of er hulpteugels gebruikt werden. Volgens mij alleen een martingaal voor het springen.

Wel weet ik dat er bij de handelaar een steng bit in hing. Ik geloof een pelhalmbit.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 16:05

Geryon schreef:
Princesj schreef:

Precies. En een fijn bitje en een geschikte neusriem kunnen ervoor zorgen dat het paard het bit beter accepteert waardoor het contact ook. Het drijven naar je hand, komt las als het paard de ruiterhand vertrouwt.

Een robart bit is een heel losjes bit. Mijn ervaring is dat paarden die veel sneller en fijner aannemen, vandaar!

Oke dan moeten we dat maar is een keer uitproberen cis!

Nero (het paard) neemt mijn hand -meestal- wel goed aan tijdens het stappen. In galop minder maar wel beter dan in draf.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:07

A_nouk schreef:
melissapupa schreef:
lang en laag is een goede oplossing het paard moet het leren met hulpteugels kan alles

Dit is voor TS helemaal geen goede oplossing :n

ik bedoel met hulpteugels kan alles dat ze niet naar hulpteugels moet grijpen dat het paard het zelf moet leren, longeren kan ook helpen met een longeerhulp :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:12

Toch is met name voor het ruggebruik het zaak om VWNW te rijden, waar het paard het hoofd houdt, ga jij, Ts in het teugelcontact mee. Als het zich opkrult achter de teugel spoor je wat aan (niet te veel) en ga je ook weer mee, anders ga je in een andere gang over. Vele paarden doen hun hoofd en hals (en neus dus even wat naar vorene n omhoog als je in een andere gang overgaat, dus dat is de kans om het super-lichte contactteugeltje weer op te herstellen.

Ook is het zinnig om op te letten of het paard wel rechtgericht is, anders wordt het vrijwel onmogelijk om ontspannen over de rug te gaan en VWNW te laten zien.
Hierover is genoeg te vinden via Google .

Mijn paard deed dat ook, opkrullen achter het bit. Is nu geheel opgelost.

Een lage neusriem zal hier de zaken beslist NIET helpen, eerder verergeren.

Een ander bit zal ook niet helpen, met deze kanttekening: TS schrijft dat het paard niet door een tandarts is nagekeken of behandeld, tsja, dat zou toch een eerste vereiste moeten zijn om zeker te weten dat er geen pijnlijke haken of punten aan het gebit zitten.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 16:28

VWNW rijden is wat ik zo veel mogelijk probeer te doen. Probleem is dat als ik contact aanneem nero dus graag te diep gaat lopen, als ik dan naar voren rijd gaat het neusje er weer mooi uit, maar in dit tempo kan ik niets anders dan rechtuit of op de volte en dit tempo lijkt me voor hem ook niet constant vol te houden. Als ik dan weer terug kom in tempo gaat hij weer te diep. Daarom ben ik dus met langere teugel gaan rijden, maar dan heb ik dus vaak het probleem dat hij niet genoeg daalt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:32

Als hij niet 'daalt"komt dat door spanning in de rug en KAN hij niet "dalen".
Er is ook niets mis met naar voren rijden alleen maar rechtuit als het paard het bit nog moet leren vertrouwen? Ook mijn paard ging aanvankelijk overtempo met neus achter het bit (ontwijkend) zodat ik klapperteugels kreeg. Met langere contactteugel rijden is juist een eerste vereiste, om het paar owel vertrouwen in de ruiterhand te geven, als over de rug kunnen komen. het ene hangt met het andere samen.
Je kunt dit ieg NIET aan de voorkant oplossen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:35

terpentijn schreef:
Een lage neusriem zal hier de zaken beslist NIET helpen, eerder verergeren.

Toch wonderlijk dat mijn paard er dan nog uit is gekomen... Juist de overstap naar lage neusriem en vervolgens naar Multi Bridle heeft haar veel goeds gebracht en geholpen op de weg naar een correcte aanleuning. Als ik nu wissel naar een hoge neusriem of gecombineerd gaat dat ook goed, maar is het contact lange niet zo fijn als met de Multi Bridle.

Mijn paard spreekt duidelijk, maar ik heb haar ook al wat jaren. TS kent dit paard pas net, dus juist proberen is in deze fase goed (zeker als het geen marteltuigen zijn) om te kijken of hij haar misschien wat duidelijk wilt maken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:37

Het ene paard is toch het andere niet? Ik kan dus alleen maar in algemeenheden spreken. Een paard wat het bit (dus de druk) ontwijkt zou ik nou niet een lage neusriem aanraden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:46

Juist wel, vaak heeft dit type paard behoefte aan meer rust in de mond. De lage neusriem houd het bit het meest stil.

Dit is geen ervaring vanuit 1 paard, maar uit tientallen paarden.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:48

Ts schrijft dat in stap het wel goed gaat, in galop ook nog wel en in draf niet. Dan ligt het waarschijnlijk echt wel aan een onrustige handhouding. Tip van mij, knoop in je teugels, aan de longeerlijn en werken aan een onafhankelijke zit in draf. Oefenen mrt en zonder beugels in het voelen. Daarna met teugels gaan oefenen op een stille hand in draf. Een zachte verende verbinding (dwz jij veert mee met het paard zijn mond) niks met kneepjes, ophoudinge of wijde handen. Alleen maar meegaan en als het moet twee jaar lang. Paard moet je hand vertrouwen want anders kom je nergens.
in de tussentijd kan je mooi oefenen op je houding, zit en hem leren om vlug op je been te reageren. Veel overgangen, lekker sturen en dat allemaal zonder je teugels.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 16:54

Weten doe ik het niet, maar ik heb zelf het idee dat het eerder komt door het feit dat hij draf de lastigste gang vind. Maar ik moet wel zeggen dat mijn handen in draf (tijdens het lichtrijden) het minst stil zijn, maar ik neem aan dat dat bij iedereen is?

Ik zal komende keer in ieder geval eens kritisch naar mijn handen kijken in draf.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:15

Je moet niet naar je handen KIJKEN je moet de mond van je paard VOELEN.
Zachtjes, permanent, teder, vriendelijk stil.
Een stilgehouden hand is een harde hand, een zachte hand volgt.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:16

Simpelman schreef:
Je moet niet naar je handen KIJKEN je moet de mond van je paard VOELEN.
Zachtjes, permanent, teder, vriendelijk stil.
Een stilgehouden hand is een harde hand, een zachte hand volgt.

Kijken naar je handen? Mij is net geleerd om te kijken naar waar je gaat. :)