paard reageert niet op zweep

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:31

bente_sat schreef:
Probeer het anders een met je energie. Bijvoorbeeld als je wilt draven ferm op hem aflopen en zodra hij draaft weer naar achter lopen. bij ons werkt dit altijd heel fijn en ik kan mijn paard met elke stap die ik zet langzamer of harder laten lopen

Werkt hier ook goed

Cil_

Re: paard reageert niet op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:36

Hoe is de bodem van de longeercirkel? Loopt het paard daar fijn op of is de bodem zwaar (in dat geval heb je een slim paard). Ik zou minder vaak longeren. Is het paard goed zadelmak dan zou ik in ieder geval niet vaker dan één keer per week longeren.

Baps123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:51

Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard. Ook een LBI. Als ik haar ga longeren dan verzet ze in het begin geen stap of ze loopt naar mij toe. Dan loop ik eerst voor haar uit (anders komt ze niet in beweging) en dan worden de rondjes om mij heen steeds groter. Maar ja, dan moet ze in draf. Ze reageert ook totaal niet op de zweep. Wel een beetje op mijn stem. Maar ik ben erachter dat ze het beste reageert op mijn lichaamstaal. En als ik wil dat ze gaat draven dan maak ik zelf een paar extra passen op de plaats en dan gaat mevrouw. Het is alleen dat als ze eenmaal gaat, ze explodeert, met de nodige bokkesprongen erbij. En als ze in galop gaat dan gaat ze meteen keihard. Maar ja, ik ben allang blij dat ze in ieder geval gaat. Misschien reageert jouw paard ook meer op jouw bewegingen.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 14:14

De bodem van de pist is heel goed, niet zwaar ofzo. Ik longeer helemaal niet veel, op het moment helemaal niet! Omdat we het alle 2 zo niet leuk vinden.
Het is mss beter om eerst iemand langs te laten komen, dan weet ik zeker dat ik niks verkeerd doe.
Maar lesgevers bij ons in de buurt (longeren) zijn moeilijk te vinden :(.
Het rijden gaat op het moment gelukkig wel goed, richten we ons daar maar even op.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:56

Baps123 schreef:
Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard. Ook een LBI. Als ik haar ga longeren dan verzet ze in het begin geen stap of ze loopt naar mij toe. Dan loop ik eerst voor haar uit (anders komt ze niet in beweging) en dan worden de rondjes om mij heen steeds groter. Maar ja, dan moet ze in draf. Ze reageert ook totaal niet op de zweep. Wel een beetje op mijn stem. Maar ik ben erachter dat ze het beste reageert op mijn lichaamstaal. En als ik wil dat ze gaat draven dan maak ik zelf een paar extra passen op de plaats en dan gaat mevrouw. Het is alleen dat als ze eenmaal gaat, ze explodeert, met de nodige bokkesprongen erbij. En als ze in galop gaat dan gaat ze meteen keihard. Maar ja, ik ben allang blij dat ze in ieder geval gaat. Misschien reageert jouw paard ook meer op jouw bewegingen.

Dit klinkt heel bekend!
Ik heb twee LBI waarvan 1 echt totaal niet te longeren is. Ze doet niet eens een stap, en na heeeeel veel tikken en vragen doet ze misschien hele slome stap, maar owe als je haar dan nog een tik durft te geven. Dan staat ze weer stil.
De laatste tijd probeer ik met grondwerk meer te cirkelen, en dan krijg ik haar nog wel eens in draf. Als ik haar dan weer terug naar stap wil zetten ontploft ze en gaat ze bokken en heel hard rondjes om mij heen racen. Al ik haar uiteindelijk weer terug krijg naar halt is ze weer net zo sloom als eerst, tot ik haar wil laten vertragen. Dan ontploft ze weer.
Zou dit ook een teken van dominantie zijn?
Laatst bijgewerkt door arans op 23-04-15 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:59

als ik rij en longeer heb ik altijd een kleine sweep bij me dit meer als hulp en drijf middel niet als straf middel. als ik opdrachten wil geven zeg ik "Let Op!" en overgangen terug zeg ik het 2X en weet hij ook wat hij moet doen. het is een geweldige comando waar bij je de aandacht krijgt van je paard.
als je hem wilt laten draven zeg je "Let Op! Draf!"
ook met rijden kun je dit gebruiken het laat het paard weten waar hij aan toe is waardoor er minder geklooi komt met zweep en sporen.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 08:51

Dat ''let op'' gebruik in idd ook veel! moet zeggen dat het goed werkt, vooral tijdens het rijden als we een overgang gaan maken van draf naar galop. Dan heb ik mijn stem echt nodig, zonder stem draaf ik eerst 2 toeren hard en plat door de bocht voor hij aanspringt. :)