Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
flettie schreef:midgie schreef:Het longeren aan bit is niet nuttig en kan erg pijnlijk voor het paard zijn, je hebt namelijk al die kilo,s in je hand op alleen de onderkaak, ook kun je geen stelling vragen aan de onderkaak, dus technisch goed longeren is dan ook niet mogelijk, ik neem aan als je met bit longeert dat je serieus wil longeren, want je paard zomaar een rondje laten rennen aan bit is echt helemaal dom, want dan heb je vaak een paard wat in eigen balans gaat lopen en sterk word of weg trekt , de meeste ruiters herkennen dat wel,
Als je wil trainen op het binnen achterbeen dan kan dat niet aan bit, want geen stelling geen goed ondertredend achterbeen, dus ook de lengte buiging is er niet, wat je ook wil in longeren, want je wil een paard in balans op de cirkel lijkt mij.
Heb je ooit wel eens correct leren longeren met een dubbele lijn?
Want alles wat jij voor elkaar krijgt aan de kaptoom kan je ook bij het longeren aan de lange lijnen voor elkaar krijgen.
Ik ben het met je eens dat een vaste (stootteugels, elastiek) of een losse (zo'n touw door de voorbenen en achter de schoft) hulpteugel weinig echte training bewerkstelligen.
Dat touw achter de schoft langs gebruik ik af en toe als ik mijn paard gewoon eens wil rondslingeren aan bijvoorbeeld het halster. Door dat touw loopt ze dan in ieder geval nog lang en laag.
Wat mij overigens aan de kaptoom tegen staat is de extra zwaarte/druk die er op het neusbeen van een paard uitgeoefend kan worden. Dat is wat mij betreft net zo lijp als het gaan rijden met een hackamore terwijl je daar geen ervaring mee hebt en niet weet hoe desastreus dat kan zijn.
Simpelman schreef:Voorwaarts neerwaarts rijden is niet een truc of zo, het is een trainingsmethode.
Praktisch wil het zeggen dat het paard ten alle tijden en op ieder gewenst moment de hals kan strekken.
Een paard dat zo is getraind zal gaan lopen met de doornige uitsteeksels (kam) van de schoft uiteengewaaierd, de schoft wordt en klein beetje langer.
In weze drukt het de schoft omhoog, omdat te kunnen doen moet het zich vanuit de achterhand over de boven lijn enigszins bol maken.
Zo zal het op den duur meer gewicht op de achterhand kunnen gaan dragen en daarmee de voorhand ontlasten.
De eerste fase van dit africhtingssysteem is het paard te leren de hals te strekken.
Wanneer het dit doet verlengt het de schoft door voorwaarts te drijven drukt het deze daarna iets omhoog.
Dit is wat we willen, van hier uit ontwikkelen we alle andere oefeningen.
Wanneer je het hals strekken hebt bevestigd heb je controle gekregen over de schoft.
Op den duur kun je je paard de hals laten strekken (=schoft verlengen/uitwaaieren) zonder dat dat nog zichtbaar is.
Het paard loopt dan in een mooie opgerichte dressuurhouding en toch is het voorwaarts neerwaarts, wanneer je je hand naar voren brengt dan zal het deze volgen en de hals strekken.
Dit is de basis van de Klassieke Dressuur.
Simpelman schreef:De instelling van hals en hoofd hangen af va het niveau waarop jij kunt rijden.
B niveau is omstreeks de horizontale lijn.
Maar let op je paard plaatst zélf zijn hoofd hals, het is alleen maar afhankelijk van hoeveel impuls jij vraagt en je paard kan leveren.
Voorwaarts neerwaart is geen positie, het betekent dat je paard op ieder gewenst moment de hals kan en wil strekken én jij hem op het moment dat hij de hals laat vallen voorwaarts drijft.
Denk dus niet aan die hals positie, dat is wat je er gratis bij krijgt.
Het is het resultaat van de impuls.