halsstrekken problemem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:33

Voorwaarts neerwaarts rijden is niet een truc of zo, het is een trainingsmethode.
Praktisch wil het zeggen dat het paard ten alle tijden en op ieder gewenst moment de hals kan strekken.
Een paard dat zo is getraind zal gaan lopen met de doornige uitsteeksels (kam) van de schoft uiteengewaaierd, de schoft wordt en klein beetje langer.
In weze drukt het de schoft omhoog, omdat te kunnen doen moet het zich vanuit de achterhand over de boven lijn enigszins bol maken.

Zo zal het op den duur meer gewicht op de achterhand kunnen gaan dragen en daarmee de voorhand ontlasten.

De eerste fase van dit africhtingssysteem is het paard te leren de hals te strekken.
Wanneer het dit doet verlengt het de schoft door voorwaarts te drijven drukt het deze daarna iets omhoog.
Dit is wat we willen, van hier uit ontwikkelen we alle andere oefeningen.

Wanneer je het hals strekken hebt bevestigd heb je controle gekregen over de schoft.
Op den duur kun je je paard de hals laten strekken (=schoft verlengen/uitwaaieren) zonder dat dat nog zichtbaar is.
Het paard loopt dan in een mooie opgerichte dressuurhouding en toch is het voorwaarts neerwaarts, wanneer je je hand naar voren brengt dan zal het deze volgen en de hals strekken.
Dit is de basis van de Klassieke Dressuur.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:34

flettie schreef:
midgie schreef:
Het longeren aan bit is niet nuttig en kan erg pijnlijk voor het paard zijn, je hebt namelijk al die kilo,s in je hand op alleen de onderkaak, ook kun je geen stelling vragen aan de onderkaak, dus technisch goed longeren is dan ook niet mogelijk, ik neem aan als je met bit longeert dat je serieus wil longeren, want je paard zomaar een rondje laten rennen aan bit is echt helemaal dom, want dan heb je vaak een paard wat in eigen balans gaat lopen en sterk word of weg trekt , de meeste ruiters herkennen dat wel,
Als je wil trainen op het binnen achterbeen dan kan dat niet aan bit, want geen stelling geen goed ondertredend achterbeen, dus ook de lengte buiging is er niet, wat je ook wil in longeren, want je wil een paard in balans op de cirkel lijkt mij.

Heb je ooit wel eens correct leren longeren met een dubbele lijn?
Want alles wat jij voor elkaar krijgt aan de kaptoom kan je ook bij het longeren aan de lange lijnen voor elkaar krijgen.
Ik ben het met je eens dat een vaste (stootteugels, elastiek) of een losse (zo'n touw door de voorbenen en achter de schoft) hulpteugel weinig echte training bewerkstelligen.
Dat touw achter de schoft langs gebruik ik af en toe als ik mijn paard gewoon eens wil rondslingeren aan bijvoorbeeld het halster. Door dat touw loopt ze dan in ieder geval nog lang en laag.

Wat mij overigens aan de kaptoom tegen staat is de extra zwaarte/druk die er op het neusbeen van een paard uitgeoefend kan worden. Dat is wat mij betreft net zo lijp als het gaan rijden met een hackamore terwijl je daar geen ervaring mee hebt en niet weet hoe desastreus dat kan zijn.

Ik weet hoe ik met dubbele lijnen moet werken, dat is de basis van elk paard, enkele lijn is een stapje verder, met de dubbele lijn is het lastig de rotatie te behouden, omdat de buitenlijn begrensd , als je dan schouderbinnen wil doen dan word dat lastiger en travers al helemaal,
Je hebt ook kaptooms die geen ijzer hebben en een goeie kaptoom met gebroken ketting vormt nar de neus en de ruiter is bepalend of die dan hard in werkt,

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 16:56

Simpelman schreef:
Voorwaarts neerwaarts rijden is niet een truc of zo, het is een trainingsmethode.
Praktisch wil het zeggen dat het paard ten alle tijden en op ieder gewenst moment de hals kan strekken.
Een paard dat zo is getraind zal gaan lopen met de doornige uitsteeksels (kam) van de schoft uiteengewaaierd, de schoft wordt en klein beetje langer.
In weze drukt het de schoft omhoog, omdat te kunnen doen moet het zich vanuit de achterhand over de boven lijn enigszins bol maken.

Zo zal het op den duur meer gewicht op de achterhand kunnen gaan dragen en daarmee de voorhand ontlasten.

De eerste fase van dit africhtingssysteem is het paard te leren de hals te strekken.
Wanneer het dit doet verlengt het de schoft door voorwaarts te drijven drukt het deze daarna iets omhoog.
Dit is wat we willen, van hier uit ontwikkelen we alle andere oefeningen.

Wanneer je het hals strekken hebt bevestigd heb je controle gekregen over de schoft.
Op den duur kun je je paard de hals laten strekken (=schoft verlengen/uitwaaieren) zonder dat dat nog zichtbaar is.
Het paard loopt dan in een mooie opgerichte dressuurhouding en toch is het voorwaarts neerwaarts, wanneer je je hand naar voren brengt dan zal het deze volgen en de hals strekken.
Dit is de basis van de Klassieke Dressuur.

Wederom bedankt voor je geweldige uitleg. Hier kan ik echt veel mee en ga ik zeker mee aan de slag.
Het enige dat me nog niet volledig duidelijk is, is hoe het paard dient te lopen als ik hem niet vraag de hals te strekken. Ik neem aan gewoon laag (hals ongeveer horizontaal) en nageeflijk? of is dit niet de juiste hoofd/hals houding

Want dat is wat wij in de lessen aan het proberen waren. Omdat hij in het Z gelopen heeft en daar dus hoger met zijn hoofd moest lopen, kruipt hij het liefst heel erg met zijn hoofd omhoog. Maar kwa rijtechnisch niveau ben ik hier absoluut nog niet aan toe, en ga ik hem daar 'vast' rijden. Dus proberen wij hem ontspannen aan het zakken te krijgen..

Even als voorbeeld, in een F-proefje op laag niveau, moet je op een gegeven punt hals strekken. Voorwaarts neerwaarts dus. Maar de rest van de proef dient hij ook voorwaarts neerwaarts te lopen. Maar, in welke positie dan?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:02

De instelling van hals en hoofd hangen af va het niveau waarop jij kunt rijden.
B niveau is omstreeks de horizontale lijn.
Maar let op je paard plaatst zélf zijn hoofd hals, het is alleen maar afhankelijk van hoeveel impuls jij vraagt en je paard kan leveren.
Voorwaarts neerwaart is geen positie, het betekent dat je paard op ieder gewenst moment de hals kan en wil strekken én jij hem op het moment dat hij de hals laat vallen voorwaarts drijft.
Denk dus niet aan die hals positie, dat is wat je er gratis bij krijgt.
Het is een symptoom, het resultaat van de impuls binnen het neerwaarts.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 17:06

Simpelman schreef:
De instelling van hals en hoofd hangen af va het niveau waarop jij kunt rijden.
B niveau is omstreeks de horizontale lijn.
Maar let op je paard plaatst zélf zijn hoofd hals, het is alleen maar afhankelijk van hoeveel impuls jij vraagt en je paard kan leveren.
Voorwaarts neerwaart is geen positie, het betekent dat je paard op ieder gewenst moment de hals kan en wil strekken én jij hem op het moment dat hij de hals laat vallen voorwaarts drijft.
Denk dus niet aan die hals positie, dat is wat je er gratis bij krijgt.
Het is het resultaat van de impuls.

Okee, daar gaan we aan werken. Nogmaals ontzettend bedankt! Ooit hoop ik net zo veel wijsheid mbt paarden en rijden te hebben als jij :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:07

Dan heb je nog 48 jaar voor de boeg.... ;)