Waarom springen sommige mensen van hun paard af

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Finleyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 21:51

Ik heb over paarden die er echt vandoor gaan in volle snelheid en dat er dan mensen eraf durven te springen

Anoniem

Re: Waarom springen sommige mensen van hun paard af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:55

Heb lang geleden moeten kiezen tussen eraf met een snoekduik of anders met mijn hoofd op het schot
Dit alles na een boksessie van 2 diagonalen.
Heb gekozen voor de snoekduik, moest daarna op zoek gaan naar mijn sleutelbos. Wel gevonden overigens.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:02

Ik was een keer een wandeling gaan maken in het bos met mijn paard, vriend erop gezet. Touwhalster onder het hoofdstel zodat ik dr ook beet had. Hij had al een paar keer eerder op haar gereden wat super goed ging.. Paardlief schrok van iets en maakte een gek sprongetje. (Als je er niet op reageert loopt ze rustig verder). Daar schrok mijn vriend van en daar schrok mijn paard weer van .. :') Dus die schoot er in volle galop vandoor. Ik riep naar hem dat hij eraf moest springen en toen sprong hij eraf. Hij liet zich gewoon opzij glijden/stuiteren, zag er achteraf heel grappig uit. paardlief stond 10m verderop rustig gras te eten. Als hij was blijven zitten was ze opzeker richting stal gerend.

Ik zou het zelf niet durven denk ik. Ze is twee x op hol geslagen met mij erop en toen ben ik er ook niet afgesprongen, wel echt heel hard gevallen..
Sommige paarden worden rustig als je eraf springt of valt. Ik heb ook zo'n raar geval (al is ze de laatste 3/4jaar heerlijk nuchter geworden)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:41

Tja, er af springen is toch ook een soort van vallen. Het is me nooit gelukt om op mijn voeten te landen. Ik ben een keer of 4 a 5 "gesprongen" alle keren omdat ik de controle volledig kwijt was, je kent dat wel na een voor mijn gevoel uur durende rodeo vind ik mijzelf hangend aan de zijkant van de hals van het paard terug, die zich al weer opmaakt voor een volgende ronde, Beugels zijn al uren zoek, de teugels nog wel vasthoudend maar veel te lang en je zit halverwege het linker zweetblad. Ik weet dat ik de controle niet meer terug kan krijgen, dus er af....
Ik heb nog nooit gehad dat een paard er vandoor ging en een rengalop of zo....

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:47

Mrie :') hoe je dat schrijft hihi

Ik heb het juist andersom gehad. Nooit rodeo maar wel blinde paniek. Dood eng..
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 06-02-15 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:48

Elco schreef:
Omdat ze bang zijn.. :D of niet echt kunnen rijden op het paard waar ze op zitten..

Ik vind dit toch wel een erg kromme reactie.

Ik ben tot nu toe 2 keer van mijn merrie afgesprongen, puur voor eigen veiligheid en om mijn paard sneller rustig te krijgen.
Vandaag ook, we waren buiten, ander paard ging aan de kletter, volle galop het pad af en ik zat nog op mijn paard. Die werd knetter leip en liep te bokken/steigeren/galopperen op de plaats. Toen de keuze gemaakt om eraf te springen, om haar rustig te krijgen en niet in de sloot te belanden.
En ik mag van mezelf toch echt wel zeggen dat ik kan rijden en niet bang ben.

Als ik er niet afgesprongen was, was het heel anders afgelopen... Zeker ook omdat mijn merrie niet op het harde mag galopperen ivm blessure.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:51

Soms kan het gewoon niet anders :j
Ik heb me ook al laten vallen omdat ik dan rustig mijn val kan breken en wegrollen.
Liever van die val een beetje pijn dan daarna in een houten hek of electriciteitsdraad hangen.
Als paarden willen verongelukken doen ze het maar alleen denk ik dan :')

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:54

Op xander sprong ik er ook af op buitenrit als hij op hol sloeg ik viel soms bleef ik dtaan maar ben ook we, eens plat op de grond gevallen #) en dan hield ik wel de teugels af soms is het dan veiligerals je er afspringt

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 00:57

Diertjec schreef:
Elco schreef:
Omdat ze bang zijn.. :D of niet echt kunnen rijden op het paard waar ze op zitten..

Ik vind dit toch wel een erg kromme reactie.

Ik ben tot nu toe 2 keer van mijn merrie afgesprongen, puur voor eigen veiligheid en om mijn paard sneller rustig te krijgen.
Vandaag ook, we waren buiten, ander paard ging aan de kletter, volle galop het pad af en ik zat nog op mijn paard. Die werd knetter leip en liep te bokken/steigeren/galopperen op de plaats. Toen de keuze gemaakt om eraf te springen, om haar rustig te krijgen en niet in de sloot te belanden.
En ik mag van mezelf toch echt wel zeggen dat ik kan rijden en niet bang ben.

Als ik er niet afgesprongen was, was het heel anders afgelopen... Zeker ook omdat mijn merrie niet op het harde mag galopperen ivm blessure.

Tja en toch blijf ik erbij, nu ben je er af gesprongen en als hij nu aan de kletter gegaan was de weg op en er had een auto aangekomen of een stel fietsers.? Je had kunnen weten als je rustig aan moest doen i.v.m een blessure dat hij energie teveel kon hebben dan ga je toch de straat niet op.?? Vind ik echt een domme actie..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 01:10

Mijn pony heeft een tijd gehad dat hij ging rollen terwijl ik er nog op zat. Dus toen sprong ik er ook gauw af. Op een gegeven moment kreeg ik in de gaten wanneer hij het ging doen en kon ik het voorkomen.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 01:18

Als ik niet van mijn paard 2 jaar geleden was afgesprongen dan kom ik dit niet meer navertellen door een lage brug... Paard op hol geslagen...

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 07:46

Elco, je kent mijn paard niet, dus je kan niet oordelen of het een domme actie was.
Het was een samenloop van omstandigheden en dan kunnen paarden anders reageren dan normaal.
En als ik weet dat ze dan aan de kletter was gegeaan, had ik er niet afgesprongen, maar omdat ik weet hoe ze reageert als ik er naast sta, heb ik dat besluit genomen :)
Oh en het stuk waar wij lopen, komen geen auto's en fietsers ook bijna niet ;)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 08:10

Slina schreef:
Ik zou niet eens weten hoe je dat doet
In volle galop een been over het zadel krijgen zodat beide benen aan dezelfde kant zijn.
Zou ik niet kunnen :=
En dan spring je achteruit en door de snelheid ga je denk ik keihard onderuit.

Edit: Zie dat LauraSaskia met hetzelfde zit :P

Ik heb het ook een paar x gedaan door juist een koprol naar voren te doen. Je hoofd naast de schouder van het paard en duiken. Ondertussen duw je jezelf van de schouder opzij, weg van het paard.

Laatste x vreselijk op mijn rug gevallen, omdat ik last had van mijn cap - botste tegen mijn arm en rolde dus niet door

doe het idd om erger te voorkomen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:16

Ik ben er laatst ook vanaf gesprongen, niet omdat ik geen controle meer had, maar omdat ik voelde dat ik viel en dat mijn voet vast zat in de beugel.
Ik was namelijk aan het springen, maar door een foute inschatting van mij kwam ze niet uit voor de sprong. Ze weigerde en daardoor belandde ik op haar nek. Op het moment dat ik terugkrabbelde sprong ze toch (braaf paard), waardoor ik mijn evenwicht helemaal verloor. Ik wist dat ik zou gaan vallen, maar voelde dus wel mijn voet vastzitten en besloot maar te springen. Door de beweging zou mijn voet wel weer loskomen. Ik kwam alleen verkeerd neer en scheurde mijn kruisband en meniscus :=

Achteraf had ik dus beter gewoon kunnen vallen, want mijn paard stond na de sprong gelijk stil en begon gras te eten :+ Maarja, dat wist ik ook niet van tevoren en achter een paard aangesleurd worden leek me een minder goede optie dan gewoon springen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:25

Elco schreef:

Ik vind dit ook een zeer vage reactie...........

ik ben 1x met me paard 1,85 aan de kletter gegaan, en ik dacht van me zelf ook dat ik nooit zou springen. Maar soms is het gewoon de beste optie als je er zeker van wil zijn dat je het overleefd. Ik was op dat moment midden in de veluwe met 3 andere paarden en van het ene op het andere moment ging mijn paard in ze eentje ineens voluit. Het pad was mooi breed en recht, en ik niet bepaald onervaren met jonge/moeilijke paarden dus ik voelde me relatief veilig ik denk die stop ik wel. Maar wat ik ook deed omsturen, remmen het werkte niet ik ging maar door en echt VRESELIJK hard! We kwamen het eerste fietspad tegen wat we moeste oversteken, en buiten mijn pogingen, remde ook dat hem niet af. Eenmaal daar overheen GESPRONGEN gingen we onvermoeibaar en BLOEDHARD door ook het volgende fietspad verliep hetzelfde. Tot ik in de verte de auto weg zag aankomen, toen ook mijn laatste rem poging geen effect had de boomstam op het pad hem niet deed vertragen en ik van 2 kanten veel auto's HARD zag rijden...... heb ik bedacht liever jij dan ik en ben ik er af GEDOKEN.

Ik was goed stijf voor een week me cap was door de helft maar ik was er nog.....
(Ik dook trouwens ook met me hoofd naar beneden in een koprol langs het zadel, met body porotector god zei dank)

Het verkeerd heeft hard moeten remmen en er stond een helefile tot ik me paard gevangen had maar hij was ook nog heel! Wel is hij hierna verkocht, want ik was er wel achter dat er uit het niets een knop kon omgaan en dat ik dus TOTAAL niet meer door kwam bij hem.....levens gevaarlijk!

Hoe had ik dit volgens jou dan moeten doen?????.???
Laatst bijgewerkt door DDDara op 07-02-15 10:36, in het totaal 4 keer bewerkt

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:27

Een paar jaar geleden op een paard gereden waar ik niet op mocht, wist ik veel :=. Was in de wei, dat beest ging als een gek zigzaggalopbokkenstijgeren en weet ik het wat. Toen er ook maar afgesprongen want we denderden op het hek af en ik had geen idee of het links of rechts werd.

Bij mijn haflinger heb ik het in het begin op de drafbaan wel eens gedaan, toen was alles nog ontzettend leuk, en als er ook maar een paard aan de andere kant hinnikte ging ze er keihard op af met gebok ertussendoor omdat ik wilde dat ze stopte en zij niet. Ja en andere keren bleef ik gewoon zitten.

Je zwaait je linkerbeen over zn kont inderdaad.
Het handigst is om de teugels te blijven vasthouden :+. Nouja, de mijne gaat twee meter verderop gewoon eten maar anderen gaan er vaak vandoor.
Bij mijn haflinger doe ik vaak uit automatisme beide armen om haar hals (wat best gevaarlijk is, want als je aan de voorkant in plaats van aan de zijkant land dendert ie over je heen.), maar dan val je niet om in elk geval, heb het in elk geval nog nooit verkeerd gedaan.

Gelukkig is ze klein. Het idee om van zo'n enorm paard van 1,85 meter te springen :brr:.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:31

Mijn vorige paard had leiding nodig vanaf de grond. Als ze over de zeik ging en ik bleef zitten kree ik haar niet of nauwelijks rustig. Als ik eraf was en bij haar hoofd kwam, zag ze me, en had ik haar in 2 tellen rustig

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:36

Als ik vind dat ik er af moet gaan voor mijn eigen veiligheid of de veiligheid van mijn paard dan ga ik er ook af. En dat doe ik dus op basis van mijn gevoel. Ik heb mijn paarden de one rein stop aangeleerd, dus in een noodsituatie kan ik ze wel stoppen of in elk geval afremmen en er gauw af gaan. Er af springen vind ik een beetje een gekke omschrijving. Ik doe mijn beugels uit en zwaai mijn been er overheen zoals ik dat altijd doe als ik van mijn paard af ga, alleen zou dat er in een noodsituatie wat sneller uitzien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:39

Ik vind het eigenlijk nogal wat om de overweging te maken: ik spring van mijn paard af zodat ik relatief veilig ben, en succes aan de rest van de wereld terwijl je het paard van je weg ziet lopen :wave:

Beetje een kapitein die snel en stilletjes met de reddingsboot het zinkende schip verlaat en de nietsvermoedende passagiers succes wenst :=

Kan me voorstellen dat er situaties zijn waarbij het echt extreem noodzakelijk is dat je er niet meer op zit (doorgangen te smal voor ruiter) of dat je bvb. weet dat het paard dan eerder zal stoppen ofzo, zeker als je het vasthoudt, maar er heel bewust om jezelf te redden af springen en het paard alleen verder laten razen.....verdorie zeg... dan neem je ook niet bepaald je verantwoordelijkheid.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:40

Elco schreef:
Tja en toch blijf ik erbij, nu ben je er af gesprongen en als hij nu aan de kletter gegaan was de weg op en er had een auto aangekomen of een stel fietsers.? Je had kunnen weten als je rustig aan moest doen i.v.m een blessure dat hij energie teveel kon hebben dan ga je toch de straat niet op.?? Vind ik echt een domme actie..

En als ze was blijven zitten en het paard was geflipt en aan de kletter gegaan? Dan waren diezelfde auto en fietsers ook de sjaak. Wat denk je dat je kunt doen op een paard dat compleet geflipt is? Het enige wat je dan nog kunt doen is eraf of meeverongelukken. Ik weet wat mijn voorkeur zou zijn.......

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:41

Ik houd mn paard ook vast, nog way day ik die alleen op pad laat gaan hahah. Liever mezelf in gevaar om haar rustig te krijgen dan dat ik andere fietsers/automobilisten/voetgangers in gevaar laat komen

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:43

Gelukkig sprong ik van een shetlander want 1.85 :\

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:45

Ik ben er zelf ook 1 keer afgesprongen, pony ging constant met 2 benen de lucht in en toen dacht ik dat we dat toch maar even niet gingen doen ^^" was daarna gelukkig wel vrij snel over

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:46

Ik rij in mijn eigen bak en daarbij wanneer je toch geen controle hebt, maakt het ook niet uit of je erop zit of niet. Paard kan juist sneller tot stilstand komen wanneer de ruiter eraf gaat is mijn ervaring. (Tenminste, ik ga er alleen af bij bokken en springen)
Langs de weg heb ik het nog nooit meegemaakt, zou er daar niet snel vanaf springen eigenlijk.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:52

Ik vind het erg dubbel, een bokkend paard probeer ik juist uit te zitten.
Om eerlijk te zijn heb ik nog niet mee gemaakt dat een paard zodanig aan de kletter ging dat ik m niet meer om kon sturen.
In elk geval laat ik niet graag het paard winnen door eraf te springen, maar ik snap dat heel erg soms de situatie ernaar is.