Angst tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eline1991

Re: Angst tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:30

Ik zou je bijna uitnodigen eens op mijn merrie te komen rijden om aan de galop te werken. Als je daar niet op ontspant doet ze niets. Is een hele koele kikker die nergens van op kijkt.

Verder vrees ik dat verder kijken naar een ander paard voor jou misschien een hoop rust kan gaan geven. Als ik je berichten in het jonge paarden topic lees lijk je op de grond wel een klik met ed te hebben maar als ik dit zo lees is die klik op de grond misschien niet genoeg..

In ieder geval heel veel sterkte met je keuze!

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:03

Ik heb met jou te doen.
Ik denk dat de korte pijn, nl. Veranderen van paard het beste is, zowel voor jezelf als voor je paard. Voor jullie beiden kan je geen jaar meer aanmodderen. Jij zult dan bang blijven en je paard heeft in de cruciale leer-leeftijd niet de nodige opleiding gehad.
Het moet plezierig blijven.

Bovendien maak ik me nu de bedenking dat zo'n sensibele paarden nu het gevolg zijn van onze huidige prestatiefokkerij. Al die superpresterende hengsten zijn niet geschikt voor de gewone amateur, maar het zijn wel de vaders van onze kwpn- bwp-of wat dan ook stamboekpaarden ...

Misschien inderdaad een beetje op brave paarden van vrienden rijden en op het gemak uitkijken naar een nieuwe soulmate. Ergens staat er eentje op jou te wachten!

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:40

Eventueel kunnen we zelfs samen wel naar Eline, hebben we een mini meeting.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 00:51

Dit had zo mijn verhaal kunnen zijn.
ik ga alles eens rustig lezen.
ben 1x gevallen half jaar met gebroken enkel gelopen voordat ze daar achter kwamen. Laatst weer gevallen en nu toch schrik en stress als ik erop zit. Bij de eerste val was mn dochter jaar. Nu heb ik ook mijn zoon van 3 mnd. Ze verdienen beide een gezonde moeder. In mijn geval Ik probeer aan ons/mezelf te werken tot de zomer gaat het niet beter gaat diego andere baas krijgen. Dan heb ik alles geprobeerd wat binnen mijn kunnen ligt.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 00:56

Meid ik snap precies hoe je je voelt! Maar kan het misschien zijn dat je paard iets heeft wat deze reacties uithaalt?? Misschien toch even laten checken.

verder kan ik je alleen zeggen hoe ik met mijn angst leef, ik kan het tegenwoordig redelijk onderdrukken maar afentoe neemt het toch nog het voortouw. Begin weer met grondwerk om zo het vertrouwen weer op te bouwen, maar nogmaals begrijp ook je paard deze reacties komen toch ergens vandaan

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 01:20

Wij kunnen elkaar de handen schudden.
Mijn ruin heb ik een jaar en halve maand.
Ik laat hem ook meer staan dat ik rijd.
Jaren terug achterover geklapt met een ander paard en in coma gelegen.
Ik heb dus ook enorm schrik voor te vallen.
Hij is ook sensibel en nerveus.
Genoeg die zeggen van verkoop hem, geef hem uit handen, laat hem slachten.
Doet zoveel pijn om te horen..
Ik weet dat het er in zit, enkel die drempel over om het eruit te krijgen is hel.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:22

@_Alarm_wlkp heftig! heb je wel eens gedacht aan een bijrijder, kan het paard wat meer beweging en energie kwijt.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 23:28

bedankt voor de lieve berichtjes!

Ik heb van het weekend er veel met mijn vriend over gesproken. En we zijn er nu over uit dat hij Ed wedstrijd klaar gaat maken. Zodat hij hem een paar keer kan uitbrengen en hem wat ervaring op kan laten doen en door trainen.

En tegen de tijd dat ik me weer goed genoeg voel, zowel lichamelijk en geestelijk. Gaan wij kijken of Ed en ik nog een team kunnen worden. Of dat onze karakters echt te veel elkaar tegen werken, dan gaan we een goed plekje voor hem vinden.

De ene dag heb ik het idee dat ik wel een klik heb met Ed en de andere dag totaal niet..

Ik heb ook een braaf paard gevonden waar ik straks wel op mag rijden. Om mijn vertrouwen weer wat terug te krijgen.

Ed is compleet na gekeken en is kern gezond! Zijn zadel is door een goede zadelpasser helemaal op hem aangepast. Dit heb ik allemaal al laten onderzoeken omdat ik eerst wou weten of hij wel helemaal oké was.
Hij staat de hele dag in de kudde op het land, dus kan ook al een deel van zijn energie kwijt. En staat 's nachts op stal en krijg dan kuil en een kilo basis brok.

_Alarm_wlkp sterkte!! Misschien kan je iemand zoeken met de nodig ervaring om je paard eerst te laten rijden. Voordat jij er weer op stapt?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:31

Wat super fijn dat je die mogelijkheid hebt! Zo kan je er toch bij betrokken blijven, doet je paard fijn ervaring op, kan je nog steeds veel met hem omgaan en is de spanning er voor jou af. Ik hoop dat je snel weer plezier terugvindt in het rijden en van de zijlijn kunt genieten van je eigen paard :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 09:16

Een kilo basisbrok kan voor paarden heel veel zijn.
Welk merk precies? En hoeveel doet hij er voor.
Is het misschien niet beter om hem gewoon vitamines door middel van n supplement te geven ipv brok.

Hier staan sommige paarden ook maar op n halve perr dag. Met n uur werk. Daarom krijgen sommigen equiline aanvullens supplement.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 09:53

Hoi TS,

Ik denk dat ik je wel goed kan begrijpen. Na een korte, heftige ervaring met een nieuw paard dat besloot dat hij bij mij gewoon lekker omhoog ging bij de eerste keer en daardoor ben ik bevroren en dus waren de volgende ritten ook hel. Ik heb haar verkocht en nu een heel makke tinker ervoor terug.

Maar door die ervaring ben ik wel nog tussen de oren bezig met "wat als ..." en vooral dat ik dan de controle verlies. Teveel nadenken dus over wat fout kan gaan. Gelukkig ben ik de bibbers al kwijt om op te stijgen en merk dat ik toch best nog wel kan rijden (recreatief :-)) maar het blijft toch lastig, want in onzekere situaties denk ik toch snel dat het misgaat.

Ik vind het wel heel knap dat je wel crossritten en bosritten doet met je paard en dat het alleen in de bak niet lukt, klopt? Dus dan lukt de ontspanning wel? Zo ja, dan zou ik zeggen, lekker dat doen tot je vertrouwen gegroeid is.

En het is makkelijker gezegd dan gedaan maar je kan proberen je voor te stellen wat je zou moeten doen als hij ervan door schiet. Ik begrijp dat het dan mis gaat als hij aan het eind van de diagonaal dan opeens afslaat? En als je dan zorgt dat jij het stuur overneemt en dus probeert eerder om te sturen en dan de richting op die jij wil, of anders wel die richting die hij kiest maar dat je er dan klaar voor bent?

Vroeger was ik ook dapperder en als een paard er dan vandoor ging dan moest ik lachen en stuurde hem de volte op en dan moest hij net zo lang lopen als ik wilde, dus als hij besloot te stoppen met rennen (wel redelijk gecontroleerd tempo) dan moest hij nog 2 rondjes meer :-) Was hij niet blij mee en het wegrennen hield toen wel snel op.

Ok, zoals gezegd, het 'positief' denken is echt niet makkelijk, want ik stap echt never nooit niet meer op een steigeraar, dan bevries ik acuut en dat kan ik niet omdenken. Maar misschien kan iemand je professioneel helpen met omdenken. Volgens mij zijn er zulke angsttherapeuten.

Succes met het terugvinden van je rijplezier :(:)

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 10:49

Dankje!

Er zit helaas geen stuur of rem, alleen een extra gas, op mijn paard als hij er vandoor gaat. En dat is gewoon dood eng (voor mij). Het is gewoon afwachten tot dat hij weer ontspant. En dan kan je weer verder..

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:19

Kevinsky ik denk dat je een verstandig besluit hebt genomen. Fijn dat een braaf rijpaard voor jezelf hebt gevonden en beter voor het Ed dat hij doorgereden wordt.

Lens Z ons vorige paard (jaren terug) deed niets anders dan mijn moeder afbokken. Zij durfde er alleen mee te stappen. Bij mij probeerde hij het ook wel... ik ben er zelfs 3x afgebokt in 5 minuten. Maar ik ben anders dan mijn moeder. Zij werd doodsbang ik werd alleen maar heel kwaad, maar paardrijden moet leuk zijn en geen gevecht.